Helgsnack: Vad jobbar du med?

Permalänk

Kodapa inom NodeJS och .NET, 55k innan skatt 100% remote.

Permalänk

ST-läkare inom akutsjukvård. Gillar bredden inom området. Lär mig alltid något nytt men tunga jourer på helger, kvällar och helgdagar. Tuff arbetsmiljö. Kan inte jobba hemifrån och blir mkt övertid.

Permalänk
Medlem

Diagnos metods ingenjör, tar fram underlag för komponenter, bilens funktioner, skriver felkoder, parametrar, skriver skript för att kunna utföra tester/kalibreringar för komponenter/ECUs, bygger upp allt underlag för hur man ska felsöka nätverk, ECUs och andra komponenter i VIDA (Volvos felsökningsprogram).
Tidigare bilmekaniker som har gått vidare till kontorsarbete.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jobbar som nätverksarkitekt på konsultbasis. Ca 15 år i branchen.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Narkosläkare. Kul, intressant och bitvis krävande jobb men bedrövlig arbetsgivare (VG-region) som kastar skattepengar på nonsens men drar ned på och lägger ner patientnära verksamhet. Jobbade tidigare med mjukvaruutveckling inom inbyggda system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Jobbar som SAP Basis Admin.

Coolt, det var också mitt yrke i 15 år. Konsult eller direktanställd?

Permalänk
Medlem

Jobbar till sjöss som styrman i norska offshore branschen. Drar in 46K varje månad före skatt. Jobbar bara varannan månad/halva året men får lön för hela :).

Permalänk
Medlem

Just nu jobbar jag inte alls, tog äntligen tummer ur och började plugga civilingenjör rymdteknik! För ett år sen körde jag lastbil, trivdes dock väldigt bra, jobbade 3 dagar i veckan och tjänade runt 30 efter skatt. Men kände inte att jag ville fortsätta med det resten av livet så nu är jag tillbaks i skolan.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT, snart 20 års erfarenhet av alla segment inom IT direkt eller indirekt, inklusive frilans-konsult.

Längsta anställningen hittills just nu ( 3+ år ), går mest runt och klagar på folk som gör ändringar utan att tänka på konsekvenserna eller testar skit som de trycker ut i produktion.

Har massa admin-BS som gör att jag använder 80% av min tid för saker som inte matchar min jobbeskrivningen och har ingen möjlighet att avancera till någon ny roll pga brist av tid och besparingar.

Känns som det är en repetition av mina senaste 5-6 anställningar inom IT-branschen.

Har en ganska senior roll men det är nog mest baserad på ålder och för att kunna anställa juniorer och ge dem en pisslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

[...]går mest runt och klagar på folk som gör ändringar utan att tänka på konsekvenserna eller testar skit som de trycker ut i produktion.

Haha spot on!
Att få medarbetare att tänka på helheten och inte bara sin egen produkt (ibland om ens det) känns som den största utmaningen inom IT.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

IT-chef på brittisk myndighet, har hand om ett stort system i klassen "nationellt kritisk infrastruktur".

Personlig favorit bland lösningar som jag sett: Prestandaproblem vid stor dataexport i livemiljön, lösning: "Tryckte i 900GB extra RAM, nu funkar det".

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Kul med en sådan bredd ändå. Visst, slagsida åt IT-relaterade yrken. Själv är jag forensisk laborant.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Jag är både distansstudent inom Webbutvecklingsprogrammet och egenföretagare i form av enskild firma 100% hemifrån. Jag är ett kugghjul i produktionen av Daisy-ljudböcker. Min uppgift är att ta fram <h1-h6> HTML-rubriker i en ncc.html-fil för fysiska böcker som sedan läses in till Daisy-ljudböcker. Arvode 229 kr + moms/timme.

Skrivet av Rockybruz:

Kodapa inom NodeJS och .NET, 55k innan skatt 100% remote.

Nyfiken: är det inom Sverige eller utomlands? Jag siktar själv på 100% remote/hemifrån-jobb efter min distansutbildning inom Webbutveckling. Sedan om det blir en kombination av UpWork+Fiverr och/eller vanligt företag är jag helt öppen för.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag är både distansstudent inom Webbutvecklingsprogrammet och egenföretagare i form av enskild firma 100% hemifrån. Jag är ett kugghjul i produktionen av Daisy-ljudböcker. Min uppgift är att ta fram <h1-h6> HTML-rubriker i en ncc.html-fil för fysiska böcker som sedan läses in till Daisy-ljudböcker. Arvode 229 kr + moms/timme.

Nyfiken: är det inom Sverige eller utomlands? Jag siktar själv på 100% remote/hemifrån-jobb efter min distansutbildning inom Webbutveckling. Sedan om det blir en kombination av UpWork+Fiverr och/eller vanligt företag är jag helt öppen för.

Mvh,
WKL.

Inom Sverige 🙂 Policy för de som bor i staden där kontoret finns är 2 dagar i veckan på plats. Jag bor på annan ort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Administrativ assistent inom Kommunal hemtjänst

Gör scheman
Bokar vikarier
Planerar rutter
Tar emot nya kunder
Bevakar sjukhusinläggningar
Beställer materiell
Packar upp leveranser
Dokumenterar i enlighet med socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen
Skriver, samt utreder avvikelser
Pratar i telefon med kunder, personal, anhöriga, tvärprofessioner och chefen i stort sett hela arbetsdagen
+ massa andra sysslor jag inte erinrar mig just nu

Allmän problemlösare är väl den mer korrekta benämningen på det jag gör om dagarna och jag älskar det, arbetade som undersköterska i ≈15 år innan jag fick det här jobbet - då jag gick upp i lön ordentligt och fick arbetstidsförläggningen jag alltid önskat mig. Jobbar nu helgfria vardagar, har klämdagar och slutar 12 innan helgdagar, arbetsgivaren står för medlemskapet hos gymet, lönen har precis höjts till 35k brutto.

Mitt liv leker för stunden, kunde inte vara nöjdare.

Precis det här jag kommer att jobba med under andra semesterperioden i sommar. Det är rätt roligt att vara spindeln i nätet och att få allt att gå ihop. Kör du LAPS eller Epsilon?

Skrivet av Kethsi:

därför våra kära politiker tycker våra äldre är värdelösa människor uppenbarligen, äldrevård har blivit ett "enklare jobb" där man kastar in folk från sfi så blir det extra spännande för gamlingarna som inte kan förstå personalen och personal som inte förstår sig på patienterna heller.
mycket märklig situation.

haft en släkting på demensboende och det var knappt att vi anhöriga förstod oss på personalen och då ska dementa(!!!) gubbar och tanter förstå dom???

jag kommer aldrig förstå varför undersköterska har blivit en sådan nedvärderad arbetstitel.

Förstår vad du menar. Det är inte alls samma sak, men på Trygghetsboendet min hemtjänst-enhet utgår ifrån hade en dam med KOL andnöd. Kollegan på boendet som kommer till henne ringer och frågar vad han ska göra. Jag ber honom ta NEWS/vitalparametrar och ringa sjuksköterskan för en bedömning. ”Puls, hur tar jag det? Tar man den på handleden?

I den stunden gör man en riktig facepalm. Dom anställer hellre folk utan utbildning eller språklig kompetens än låter det vara under/obemannat. Jag förstår dilemmat men sanningen är att äldreomsorgen och undersköterskor där är otroligt underprioriterat. Vem vill jobba där med dagens förutsättningar?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Precis det här jag kommer att jobba med under andra semesterperioden i sommar. Det är rätt roligt att vara spindeln i nätet och att få allt att gå ihop. Kör du LAPS eller Epsilon?

För dokumentation och verkställighet är det Procapita, men själva planeringen har vi inget system för i dagsläget, där skriver vi dokument i Word att utgå ifrån. Nya system är under utvärdering, men det är ju tungrott att få igenom ”nyheter” i en kommun, vi skulle fått ett för några år sedan, men det lades ner innan det kom igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

För dokumentation och verkställighet är det Procapita, men själva planeringen har vi inget system för i dagsläget, där skriver vi dokument i Word att utgå ifrån. Nya system är under utvärdering, men det är ju tungrott att få igenom ”nyheter” i en kommun, vi skulle fått ett för några år sedan, men det lades ner innan det kom igång.

Procapita ser ut som Linköpings Treserva (Backend), men menar du att ni göra medarbetarnas besöksscheman i word dokument? Låter som det finns enorma risker att något missas

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jobbar som verksamhetsutvecklare på ett oberoende IT företag i skogsbranschen. Jag skriver verksamhets krav mot dynamics och Power BI.

Byter till ett av kundföretagen i augusti. Fortsätter i samma projekt fast på ett annat företag. Ska alltså sitta som användare i de system jag själv skrivit krav för. Ska bli spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Procapita ser ut som Linköpings Treserva (Backend), men menar du att ni göra medarbetarnas besöksscheman i word dokument? Låter som det finns enorma risker att något missas

Ja det är så det ser ut hos oss.

Permalänk
Medlem

Återvinner tyg i industriell skala. Mer specifikt så bleker jag massan som består av t.ex gamla jeans. Hanterar dagligen en massa elaka kemikalier. Skiftgång med 12h-pass utan schemalagda raster. Ingen semester, dock ledigt 14 dagar var 6:e vecka.

Det bästa med jobbet är väl ledigheten egentligen. Sedan så är det hyfsat bra betalt också med tanke på att det inte krävs någon eftergymnasial utbildning. Nackdelarna är väl arbetsmiljön och dygnsvändningar. Kollegorna är bra, vi är ett tight gäng som jobbat med varandra förut när vi körde pappersmaskiner på samma fabrik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Pensionär men före det så var jag Mekaniker, Svetsare, Målare, Blästrare, Ställningsbyggare, Master i Miljövetenskap, Arbetsledare ställningar på plattform, Chef för ställningsbyggarna på Statfjord och Gullfaxfälten, Arbetsledare Gullfax B under uppgradering av vatteninjektion för ökat tryck i borrhålen och uppgradering borrtorn.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jobbar som utvecklare, mest backend. Bästa med jobbet är väl friheten att bestämma själv när jag jobbar hemma eller på kontoret. Sämsta är att man ibland måste jobba lite på helger. Får kompensation men ändå trist sitta och jobba en söndag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Trädgårdsanläggare, det bästa jag vet är att köra tunga släp.
Det är så kul att backa in, lasta av en Hoftrac och sen höra kollegorna stå som ljus och säga att man är kung på att backa med släp.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Polis

Permalänk
Medlem

Utsättare

Permalänk

Rörmokare/VVS montör/hjälte, service. Varierande arbete, fixar akrobatiskt dina läckor vad det än må vara. Uppskattar ett fysiskt arbete som håller mig i form.
Runt 30000 netto. Stortrivs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SavetheYetis:

Rörmokare/VVS montör/hjälte, service. Varierande arbete, fixar akrobatiskt dina läckor vad det än må vara. Uppskattar ett fysiskt arbete som håller mig i form.
Runt 30000 netto. Stortrivs!

Låter trevligt med ett fysiskt arbete faktiskt. Har tänkt ibland att OM jag nån gång skulle ha bytt yrke så skulle det bli något där man får arbeta med kroppen. Helst jobba utomhus också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Forskar i systematik och evolutionsbiologi (anställd på anslag från egna beviljade medel), redaktör för vetenskaplig tidskrift.

Närmare bestämt undersöker jag insekter, varför de ser ut som de gör, hur många det finns och var, när hamnade de där och hur är de släkt. Och inte minst hur man känner igen alla olika arter både på utseende och genom DNA.

Permalänk
Medlem

Arbetslös

Permalänk
Medlem

Student som extraknäcker på Bank

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4