Vit pulver på disken efter diskmasinen kört ett pass, vad kan det vara? (bifogar bilder)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lasseedsvik:

Är samma sak med maskintvätt för kläder..... kör flytande tvättmedel så minskar ni alla eventuella problem med pulver här och där. Samt luktar kläderna bättre även utan sköljmedel.

Flytande tvättmedel är oheligt och borde helt klart förbjudas, hålla på och köra runt 95% vatten i lastbilar till butikerna är ju helt bakvänt. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För min egen input och erfarenhet i detta, haft dylikt när hade såväl viss diskmedel av svagare variant, i kombination med för lite/inget ifyllt spolglans, men samtidigt även märkts av mer när disken varit för rent !

När disktabletten/flytande, kommer i kontakt med matresterna så löses det upp , men om du inte har tillräckligt av vardera så kan detta mer ofta uppkomma. Kan även vara att vissa rester antingen proteiner eller fetter för ingroda och då " fastnar" dessa partiklar på sådana ytor. Tänk en panna med olja kvar, medlet kommer på det men spolas inte tillräckligt och fastnar till på ytan av detta.<

Så ta ett ark hushållspapper och torka av vissa delar, så motverkar du att ovan händer och ej riskerar påverka flertal delar.

Ej släta ytor bör vara vänt nedåt för avrinning och träffas direks av spolarmen. Även extra flytande diskmedel tillaggt ovanpå disken underlättar vid första stadiet att ta hand om det värsta. Hellre för mycket medel som spolas bort än rester som är kvar.

Så se till att ha salt, nog med spolglans, nog med "matrester", tillagt flytande, stark nog tablet (hade flera billigare Finish/annat tidigare, Finish Ultimate har underlättat att undvika detta då gjort skillnad där andra lämnat sig flera rester, så det eller dylikt från andra fabrikat funkar nog utmärkt). Längre program med mer värme hjälper, starkare vattenflöde också.

Kanske inte mer ekonomiskt, men hittat balans mellan eco och 70 grader snabbt vid behov vid storkok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Dessa funkar / snurrar som de ska, kollad eupp dessa för någon vecka sedan.

jo, men hur är det med hålen i dessa, är de helt rena från jox ??.

delvis fyllda hål kan göra att de inte snurrar med den farten de skall eller spolar på alla delar som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Flytande tvättmedel är oheligt och borde helt klart förbjudas, hålla på och köra runt 95% vatten i lastbilar till butikerna är ju helt bakvänt. 😅

Så du menar att den modifierade leran (zeoliterna) som släpas hem med pulvertvättmedel på något sätt skulle vara bättre ??

i kategorin (väldigt) onödigt transport av vatten är läskedrycker och framförallt vatten på PET-flaskor då det driver på miljöbelastning med just hanteringen på förpackningssidan.

---

Alkaliska diskmedel som var mer vanlig förr (och används än idag i typiska restaurang-diskmaskiner) så tillverkar den mer tvål av matfetterna och proteinerna under diskningen och ett av problemen är kanske att man väljer diskmedel som inte är alkaliska längre och det blir att prova kanske mellan 2 eller 3 sorter och växla mellan dem då och då mellan en alkalisk arbetande diskmedel och variant som inte är (kraftigt) alkalisk - om inte annat så kanske det minska avlagringar inne i diskmaskinen.

Ett par diskmedelstabletter eller motsvarande i pulver kan också användas i tvättmaskin för rengöring och 90 graders program på tom maskin då det kan lösa upp saker som vanliga tvättmedel normalt inte biter på utan snarare lägger på en ytterligare lager...

---

Om man som jag har enskilt avlopp med minireningsverk och är mån att den skall fungera problemfritt i många år så lär man snart hata pulvertvättmedel och använda dem så lite det går just för att dess av tvätt/disk nedmalda zeoliter blir så fina partiklar att de är svåra att sedimentera och ger hög turbiditet (grumlighet) på den annars utgående normalt nästan helt klara vattnet[1] om det är högre vattenomsättning samma dag (dusch/bad etc.) och även en del av det dagen efter, och är en del i den sk. slamflykten som med tiden kan sätta igen infiltreringsbädden och måste kanske grävas om i förtid samt att partiklarna kan ha 'ryggsäck' av bakteriekroppar som bär med sig lite av bundet fosfor, som annars är tänka att bli kvar i den aktiva slammet i reningsverket dels som levande biologisk massa (all liv behöver fosfor för sin energi-försörjning då det är en del i cellandningen och ATP-molekylen[2] som ger energi i cellen är en fosforbaserad molekyl med hela tre fosforatomer i sig) eller binds mot järnjoner som låser fosforn väldigt hårt i fast form eller i aluminum-komplex som också blir i fast form

I områden med hög skyddsnivå måste man fälla ut fosforn med järn eller aluminium-salter då reduktionen skall vara mer än 90% - 'rosten' och flockningarna som bildas av järn och aluminium-salterna blir sedan en del av den aktiva slammet som pumpas runt och blir sittyta för de bakterier som deltar i nedbrytningen av avloppet från hushållet.

Sedan är det inte 95% vatten i flytande tvättmedel utan kanske nedåt 50% och ännu lägre - det som har rätt mycket vatten i sig är snarare schampo och pumptvålen då man använder trixet att med koksalt kraftigt förtjocka vissa av typer socker-fett-tensider som används (och har klara likheter av olika slem som bildas i naturen - så det är inget nytt där...) och just schampo och pumptvål har väldigt mycket av just socker-fett tensider (då det inte sliter lika mycket på huden som anjoniska tensider, som tex. tvål och såpa), så mycket att det är det som ger grunden i 'schampo-doften' på oparfymerat och väldigt lite parfymerad schampo och pumptvål.

Prova att späd ut tex. ICA:s Skona diskmedel med 2-delar diskmedel och 1 del vatten - då blir det rätt blaskigt för att ha det i en pumptvåls-behållare - blanda sedan i 2 kryddmått koksalt per 100 ml av blandningen så kommer det hela bli väldigt tjockt igen - nästan mer simmigt än originalet.

Detta görs på pumptvålar och schampo och läser man innehållsförteckningen så skrivs det nästan alltid natriumklorid (koksalt) ganska tidigt i uppräkningordningen vilket visar att det är ganska mycket av det (rangordningen är alltid att det ämnet som är mest av, kommer först)

Bekymrar man sig om att transportera vatten med produkterna - så kanske man skall välja en klassisk hård tvål istället både för handfatet och för dusch-schampot för resten av kroppen, dock för just håret skall man nog fortsätta att använda schampo...

[1] det är större siktdjup än vad många av våra sötvattensjöar klarar av att visa - kan man precis skönja en secci-skiva (skiva med vita och svarta fält) 1 meter ned i vattnet så är turbiditeten ca 10 NTU och ser man 2 meter ned så är det runt 4 NTU och ser man dryga 3 meter ned så är det runt 2 NTU - reningsverket jag har så är siktdjupen i området 1-2 meter för det mesta men efter en tvätt med tvättmedelspulver så kan det gå ned till bara några decimeter - halvmeter under 1-2 dagar )

[2] en normal människa med energiförbrukning 7400 kJoule/dag omsätter ca 83 kg ATP per dygn men kan bara ha ca 250 gram igång samtidigt vilket innebär att ATP och ADP-cykeln är något som upprepas väldigt fort och hela tiden inne i cellerna i kroppen...

Permalänk
Medlem

@xxargs: För hemmabruk behöver man rengöra maskinerna ibland, diskmaskinsrengöring fungerar så man behöver inte göra det svårare än så. Schampo finns för övrigt som hårda kakor de också.

Permalänk
Medlem

Fick liknande fast endast på den disk som var i övre delen av diskmaskinen. Provade olika tabletter, spolglans, salt - you name it. Inget hjälpte så hörde av mig till Elon där maskinen var köpt, de skickade ut nån tekniker som konstaterade att någon "ventil" var trasig vilket gjorde att vattentrycket var väldigt lågt. Böt på garanti sen var allt hur bra som helst

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Börja med att köra med pulver och separat salt samt spolglans. Det är rent tekniskt den bästa lösningen och du kan anpassa dosering av diskmedel till mängden disk/smutsnivå. Det innebär också att maskinen kan tillsätta salt, diskmedel och spolglans vid rätt tillfällen under cykeln till skillnad från tabletterna. Vi har mjukt vatten och klarar oss utan avhärdaren, men jag kör den ändå på lägsta då vi då får vi bättre resultat och inga beläggningar i maskinen så kan vara värt att exprimentera med nivån där också. Kolla in Technology Connections för en djupdykning i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=_rBO8neWw04

Stavning
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

Så du menar att den modifierade leran (zeoliterna) som släpas hem med pulvertvättmedel på något sätt skulle vara bättre ??

Jag har kanske naivt haft tankegången att flytande och fast rengöringsmedel för samma ändamål består av samma grundstomme.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fyll på med salt så försvinner problemet

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Flytande tvättmedel är oheligt och borde helt klart förbjudas, hålla på och köra runt 95% vatten i lastbilar till butikerna är ju helt bakvänt. 😅

Skillnaden i volym man kör i per tvätt mellan pulver och flytande är dock liten, så pulvret lär i så fall vara utblandat med något annat man kör runt med.

Däremot så lär man få in betydligt färre förpackningar i en lastbil av de där flaskorna än de helt fyrkantiga pulverförpackningar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Doseringsmässigt är det ingen jätteskillnad volym-mässigt, och inte räknat per vikt heller mellan pulver och flytande tvättmedel/tvättsåpa, så nu har det reducerats till en ren förpackningsfråga - och det är inget som hindrar att man gör väldigt fyrkantiga behållare för tvättsåpa (Grumme har en del av sitt sortiment i 'mjölk förpackning' numera istället för plastbehållare)

- dock har jag en gammal semicompact tvättmedel jag hittade vid flytt nyligen och borde göra slut på, men tar emot med tanke på att turbiditeten (grumligheten) ökar drastiskt i utgående vattnet på minireningsverket var gång jag använder den... - där får man hälla i 100 ml pulver för något som klaras av med 60 ml tvättsåpa på en 6-8 kg maskin.

Till detta kan man ofta gå ned 30% ytterligare vid lättare smutsat tvätt (och 30% upp vid hårt smutsat), speciellt om man har mjukt vatten och zeoliterna (pulvertvättmedel) och citronsyresalterna (tvättsåpa) har kapacitet mer än tillräckligt för att binda kalk och magnesium som gör vattnet hårt och annars binds av tvålämnena i tvättmedlet.

citronsyra, vinsyra och andra karboxyl-syror och dess salter med 1-värda joner (natrium, kalium) i många tvättsåpor är mer eller mindre hårt komplexbindande på 2-värdiga metalljoner (dvs. Ca och Mg som båda är 2-värdiga) och skaffas undan den vägen innan tvålämnena hinner fånga dem (och det blir kalktvål som inte längre är aktiv i tvätten - utan snarare tvärt om, kan smutsa tvätten med något som är besvärligt att tvätta ur igen) - dvs. samma roll som fosfat och fosfonater hade förr i äldre tvättmedel.

Skillnaden är att karboxylsyrorna kan omsättas fullständigt till koldioxid och vatten av bakterier medans fosfor i fosforsyra och fosfonater är ett grundämne och försvinner inte även när det går igenom ett reningsverk utan måste fångas med metallsalter som är 2 och 3-värdiga och helst då blir fast fällning som flockar sig och lätt kan avskiljas, vilket idag görs med järn och aluminium-salter, både i minireningsverk i enskilda avlopp och kommunala reningsverk då man har utsläppskrav att hålla typ mindre än 0.5 mg/l och siktar på typ under 0.3 mg/l och för enskilda avlopp i vattenskyddad miljö minst 90% reducering av fosfor (annars är det 70% om jag förstått rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Flytande tvättmedel är oheligt och borde helt klart förbjudas, hålla på och köra runt 95% vatten i lastbilar till butikerna är ju helt bakvänt. 😅

Fast sköljmedel är ännu dummare då det är perfekt grogrund för svartmögel i tvättmaskinen. Fast nu var det diskmaskiner vi övervägde här.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ehsnils:

Fast sköljmedel är ännu dummare då det är perfekt grogrund för svartmögel i tvättmaskinen. Fast nu var det diskmaskiner vi övervägde här.

Visst, det är också korkat, inget jag använder så tänkte inte ens på att det existerar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sköljmedel ger också en film av tensider på diskgodset (det är det som gör att vattnet ramlar av och inte bildar droppar) och vidare på maten man senare äter.

med användning av diskmaskinstabletter får man räkna med att det lämnar kvar en lager tensider på diskgodset för att vattnet skall rinna av i slutet av diskprocessen, medan med diskmaskinspulver och om man köper sköljmedel separat och fyller i behållare i diskmaskinen så styr man det hela lite mer själv.

Om man har allergier relaterat till kläder så bör man vara väldigt noga med val av tvättmedel och ännu mer om man också använder sköljmedel efter då dessa består oftast av katjon-tensider istället för tvättmedlets normala anjon-tensider och nonjon-tensider

katjon-tensider är i många fall inte speciellt hälsosamt och en del av den är ganska giftiga i lite större doser. - tex. katjon-såpan (invertsåpa) som används i sårtvätten desivon behöver man inte många gram av inverters innan det är på dödlig nivå, medans man kan knapra i sig en ganska så stor tvålbit (anjon-tensid) utan att det blir livshotande.

Hårkonditionerare efter att ha använd hårschampo så är det samma sak att där använder man katjon-tensider som skall ladda ur anjon-tensidrester som sitter kvar i håret/tvättgodset och göra det mindre statisk och flygigt.

Permalänk
Medlem

råd nr1. sluta köra eko-program
råd nr2. kör ett 70graders progam varannanvecka

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Avstängd

Får detta problem emellanåt också. Vi fick det mycket oftare innan när vi körde med tabletter, men nu kör vi pulver och ganska små mängder vilket har hjälpt mycket, men det händer fortfarande ibland. Jag inbillar mig att det inte händer när jag har satt igång maskinen för att jag har diskmedel i förtvättsfacket och rätt lite diskmedel i huvudfacket. Enligt diskmedlet ska man ha från 15 ml, så en matsked, och jag tar kanske tio ml totalt med ungefär en tredjedel till förtvätt. Tjejen däremot tar så mycket man ska ha och bara i huvudfacket, vilket jag tror ökar på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Visst, det är också korkat, inget jag använder så tänkte inte ens på att det existerar.

Man blir varse att det existerar när man närmar sig en gemensam tvättstuga, såväl från insidan som utsidan. Varför hälla i enorma mängder sköljmedel och sedan blåsa ut stanken i hela grannskapet? Jag förstår verkligen inte. Från insidan är det fullt med rester, inklusive de biologiska experiment som följer eftersom ingen gör rent.

Om man hängtorkar kan jag förstå idén att det ska bli mindre plankartat, men kör man det i torktumlaren så blir det ju inte det i alla fall. Sedan är det alltid kul med handdukar som det är en massa sköljmedel i så att de inte fungerar ordentligt för sin uppgift, dvs att suga åt sig vatten... Hål i huvudet deluxe!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Man blir varse att det existerar när man närmar sig en gemensam tvättstuga, såväl från insidan som utsidan. Varför hälla i enorma mängder sköljmedel och sedan blåsa ut stanken i hela grannskapet? Jag förstår verkligen inte. Från insidan är det fullt med rester, inklusive de biologiska experiment som följer eftersom ingen gör rent.

Om man hängtorkar kan jag förstå idén att det ska bli mindre plankartat, men kör man det i torktumlaren så blir det ju inte det i alla fall. Sedan är det alltid kul med handdukar som det är en massa sköljmedel i så att de inte fungerar ordentligt för sin uppgift, dvs att suga åt sig vatten... Hål i huvudet deluxe!

Jag läste precis att "unga" struntar i sköljmedel, vilket är ett stort problem för tillverkarna då deras försäljning dippat rejält och inte lär bättra sig.

Så vi bör förvänta oss mer kampanjer för att använda sköljmedel framöver, som man bör ignorera förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fick liknande fast endast på den disk som var i övre delen av diskmaskinen. Provade olika tabletter, spolglans, salt - you name it. Inget hjälpte så hörde av mig till Elon där maskinen var köpt, de skickade ut nån tekniker som konstaterade att någon "ventil" var trasig vilket gjorde att vattentrycket var väldigt lågt. Böt på garanti sen var allt hur bra som helst

Ofta är det fördelningsventilen till spolarmarna som krånglar. Då får exempelvis inte ena spolarmen vatten alls.

Permalänk
Medlem

Mest troligt till mindre troligt.
Blockerad spolarm
Blockerad avlopp
Bänk diskmaskin med för kort program
Vanlig diskmaskin med för kort program
För gamla tabletter som inte löses upp ordentligt.

Jag brukar själv dela upp tabletterna i två, men om det är helt full maskin och mycket smuts kör jag en hel.
Man kan faktiskt köra 1 droppe handdiskmedel till en lätt smutsad maskin, men kör inte mer då får du skum på golvet.
Håller med någon tidigare om att pulver är bättre, löses upp snabbare och man kan dosera hur man vill.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
  1. Säkerställ att armarna/propellern kan snurra fritt.

  2. Säkerställ att hålen på armarna/propellern inte är blockerade. Om de är det så kan du ta loss och försöka pilla runt.

  3. Dubbelkolla filtret i botten av diskmaskinen, se till att det är rent och att det sitter perfekt. Sitter det inte som det ska så åker smutpartiklar ut i armarna/propellern och skjuter ut det över disken.

  4. Prova att köra varmare program. När vi kör "Gryt-programmet", d.v.s. det varmaste, så blir disken märkbart renare.

  5. Prova med annat märke av diskmedel

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.