Blender med Macbook M1, M2 - hur bra funkar det?

Permalänk
Medlem

Blender med Macbook M1, M2 - hur bra funkar det?

Går lite i tankarna att köpa en Macbook M1/M2 men funderar en del på vilken prestanda man kan förvänta sig i Blender. Jag har kollat en del Youtube-videos men i princip alla verkar fokusera på hur snabbt rendering med Cycles går vilket inte är intressant för min del. Jag vill istället veta den mer generella prestandan när man använder Blender. T.ex. hur väl fungerar det att skulptera en mesh som kanske har 1 miljon polygons, edit mode, pyssla med material i shader editor...

Någon som använder Blender på en M1/M2 och kan ge lite feedback?

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Går lite i tankarna att köpa en Macbook M1/M2 men funderar en del på vilken prestanda man kan förvänta sig i Blender. Jag har kollat en del Youtube-videos men i princip alla verkar fokusera på hur snabbt rendering med Cycles går vilket inte är intressant för min del. Jag vill istället veta den mer generella prestandan när man använder Blender. T.ex. hur väl fungerar det att skulptera en mesh som kanske har 1 miljon polygons, edit mode, pyssla med material i shader editor...

Någon som använder Blender på en M1/M2 och kan ge lite feedback?

Här finns lite info: https://www.youtube.com/watch?v=aLs6ABLNUWM

Native-support sedan version 3.2

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Här finns lite info: https://www.youtube.com/watch?v=aLs6ABLNUWM

Native-support sedan version 3.2

Den där har jag kollat på tidigare, men tack iaf. Ser okej ut där det lilla man får se. Jag är ju fortfarande rätt mkt nybörjare i Blender så jag skulle väl mest troligt klara mig med en sån då det inte handlar om stora o komplexa scener.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Den där har jag kollat på tidigare, men tack iaf. Ser okej ut där det lilla man får se. Jag är ju fortfarande rätt mkt nybörjare i Blender så jag skulle väl mest troligt klara mig med en sån då det inte handlar om stora o komplexa scener.

Jag har en M2 Pro 12 core med 32 GB ram.

Jag kan ladda ner den och testa men kan dessvärre inte Blender för fem öre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Någon som använder Blender på en M1/M2 och kan ge lite feedback?

Själv har jag inte gjort något avancerat i Blender, utan har främst modifierat redan färdiga objekt och lagt till egna texturer.

Av det lilla jag gjort, så har allt flutit på väldigt bra på min MacBook Air M1 (2020) 16GB RAM, 512GB SSD. Gillar även att gränssnittet är lätt att anpassa för att enbart jobba med touchpad, även om det inte är helt optimalt.

Blender (3.3.1) startar upp på två sekunder som allt annat på min MacBook. Har ingen kraftfull PC att jämföra med, men nära nog allt känns som sirap på min Dell XPS 13 från 2019 i jämförelse.

Verkar som att Blender 3.5 nu är bättre optimerat för Metal (tänk DirectX på Windows):
https://www.youtube.com/watch?v=uU636vGLu4c

Dock ligger jag kvar på äldre version av macOS här (12.6.6 Monterey) och antar att macOS 13 Ventura krävs för en extra boost i prestandan.

Hur som helst tycker jag att alla M1/M2 Mac:ar är utmärka maskiner. Har även instegsmodellen av MacBook Pro 14 M1 Pro här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har en M2 Pro 12 core med 32 GB ram.

Jag kan ladda ner den och testa men kan dessvärre inte Blender för fem öre.

Det behövs nog inte, men tack ändå!

Skrivet av walkir:

Själv har jag inte gjort något avancerat i Blender, utan har främst modifierat redan färdiga objekt och lagt till egna texturer.

Av det lilla jag gjort, så har allt flutit på väldigt bra på min MacBook Air M1 (2020). Gillar även att gränssnittet är lätt att anpassa för att enbart jobba med touchpad, även om det inte är helt optimalt.

Blender (3.3.1) startar upp på två sekunder som allt annat på min MacBook. Har ingen kraftfull PC att jämföra med, men nära nog allt känns som sirap på min Dell XPS 13 från 2019 i jämförelse.

Tack för infon! Låter riktigt bra. Funderade först på en air men insåg sen att jag vill ha större skärm så får se om det blir en m1 max eller en m2 pro. Man får mer minne o fler gpu cores för mindre pengar om man tar en M1 max istället för M2 pro.

I vilket fall har man nog inget oroa sig över då det verkar funka hyffsat för dig också som har en Air. Kände mig så osäker tidigare då man är van med Nvidia/Amd och inte har nån vidare bra koll på mac prestandan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Verkar som att Blender 3.5 nu är bättre optimerat för Metal (tänk DirectX på Windows):
https://www.youtube.com/watch?v=uU636vGLu4c

Ah där ser man! Man får bättre prestanda i Blender med Metal än med OpenGL alltså Och med tiden lär de optimera prestandan ännu mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Det behövs nog inte, men tack ändå!
Man får mer minne o fler gpu cores för mindre pengar om man tar en M1 max istället för M2 pro.

Skärmen är klart trevligare på 14" Pro:n än lilla 13" Air:n. Däremot skalar macOS väldigt bra, så jag har aldrig känt att 13":aren är liten heller.

Skaffade själv en M1 Pro, då jag tyckte att M2 Pro inte gav något direkt extra, så valet av M1 Max känns helt rätt i jakten på fler GPU-cores. Du får även en kraftfullare laddare med Max-modellen (96W jfm 67W på Pro).

Använder själv en Dell USB-C laddare på 45W, då jag främst kör mina datorer på batteri, men under hård belastning så orkar den inte med helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skärmen är klart trevligare på 14" Pro:n än lilla 13" Air:n. Däremot skalar macOS väldigt bra, så jag har aldrig känt att 13":aren är liten heller.

Skaffade själv en M1 Pro, då jag tyckte att M2 Pro inte gav något direkt extra, så valet av M1 Max känns helt rätt i jakten på fler GPU-cores. Du får även en kraftfullare laddare med Max-modellen (96W jfm 67W på Pro).

Använder själv en Dell USB-C laddare på 45W, då jag främst kör mina datorer på batteri, men under hård belastning så orkar den inte med helt.

Fick bli lägga en beställning på en M1 Max (10C/32C/32GB/1TB). Den har väl lite mer prestanda än jag egentligen behöver idag, men jag vet att jag inte kommer köpa en ny Macbook på väldigt länge så då är man väl lite framtidssäker om man senare vill göra lite mer krävande saker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Fick bli lägga en beställning på en M1 Max (10C/32C/32GB/1TB). Den har väl lite mer prestanda än jag egentligen behöver idag, men jag vet att jag inte kommer köpa en ny Macbook på väldigt länge så då är man väl lite framtidssäker om man senare vill göra lite mer krävande saker.

Drömdator 😍

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K