Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varför du drar in mina preferenser i diskussionen, jag har medvetet hållit de utanför och försökt diskutera faktabaserat.

Nej, allt du sagt är dina preferenser. Du pratar om hur det inte är några problem med att man får sämre inre utrymmen (förvaring eller utrymme för passagerare) givet ytterdimensionerna för att en sportkupé skall vara trång. Fakta är att det såklart är bättre med ett mer effektivt utnyttjande av utrymmena, då kan man bygga det man får på insidan av i4:an med en mindre utsida eller ha kvar samma utsida och få mer på insidan. Sedan kanske det inte handlar om många procents skillnad men jag märker helt klart att det är mer fossilbil att sitta i i4:an än elbil just på grund av sådana saker som att kardantunneln som inte behövs tar mycket utrymme osv. T.ex. att fack i mittkonsolen inte kan vara så djupa som de hade kunnat vara annars.

Skrivet av snajk:

Du får förstås byta bil hur ofta du vill, men att knappt ha en ny bil i två år innan man byter den känns ganska slösaktigt på flera plan.

Nått ska man göra för pengarna, kan lika gärna vara att lägga dem på bilar som något annat (även om det inte direkt kostat något att byta ofta de senaste åren). Är inne på 4e elbilen sedan 2018 nu, är rätt skoj att testa olika bilar också. Egentligen var i4:an bara något jag tänkt ha tills min Model S kom nu under våren men det blev inte så efter lite provkörningar.

Skrivet av snajk:

Jo, det stora fokuset på SUV:ar och Crossovers är inte så kul, speciellt inte för oss som vill ha en bil att köra, tyvärr är det ju dit marknaden har varit på väg ganska länge. VW slutade exempelvis sälja Polo här för några år sedan men säljer fortfarande högbyggda bilar på samma plattform.

Ja, ogillar SUV själv men det kanske är det hållet man får gå då mycket är SUV av någon typ.

Skrivet av snajk:

Så kan det absolut vara förstås. Men det är ju svårt för en individ att avgöra utan långvariga tester med någon större säkerhet, motvinden kanske var kraftigare när du körde ena bilen jämfört med den andra exempelvis, eller så kanske du körde lite fortare eller något annat. Men Tesla generellt och Model 3 specifikt är ju väldigt effektiva bilar, inga andra tillverkare når deras effektivitet utan stora ansträngningar, och i allmänhet mycket lägre effekt och sämre prestanda, så det är en hög ribba att nå liksom.

Ja men det är därför det funkar bra när man kört en modell i många år i massvis med olika förhållanden, då får man många datapunkter helt enkelt och där märker jag att i4 ligger markant över när man sätter farthållaren högt och bara äter upp milen.

Skrivet av snajk:

Listan över förändringar är absolut lång, men det mesta är ju mindre justeringar på olika sätt.

Nya material för inredning, gjorde baksätets dyna tjockare, gjorde baksätets dyna tunnare igen, la till kameror, ökade effektiviteten med någon procent tack vare något nytt material i någon komponent, tog bort öppningsbar taklucka, la till panorama-tak, ändrade panorama-taket, la till adaptiva stötdämpare, uppdaterade adaptiva stötdämpare, gjorde adaptiva stötdämpare till standard, flyttade ett tillval till ett paket, tog bort den fejkade grillen, la till elektrisk öppning av laddluckan, och så vidare. De har gjort två större uppdateringar, 2016 och 2021, men likväl är det samma bil och ändringarna är inte direkt större, även om de kanske är fler, än vad vilken modell som helst går igenom under dess levnadstid.

5-serie 2024 kommer däremot att vara en helt ny bil precis som dagens G30 (2017-2024) var en helt ny bil jämfört med föregående F07 (2009-2017) som var en helt ny bil mot föregångaren E60 (2003-2010)... Motorerna är väl det som följer med över generationerna i viss mån, men de brukar uppdateras löpande oberoende av modellen.

Fast du missar massvis med saker i din lista som ligger “under huven”, allt från chassiförändringar till förändringar av hela elsystemet och kylsystem. Oavsett vad du tycker så verkar kunniga i branschen helt klart inte hålla med dig, kolla på folk som Sandy Munro som tar isär bilarna och vad de säger, det är stora förändringar från grunden. Vad krävs egentligen för att du skall tycka att det inte är samma bil längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är väl vad du lägger i begreppet "helt ny bil" för det är ju uppenbart för alla som tittar på den att det inte är en helt ny bil utan samma bil, med mindre förändringar.

Hade du haft en 520D från 2017 och bytt till en 550i från 2023 så hade det också varit en väldigt stor skillnad liksom, men det är fortfarande samma modell.

Ja, en 520D och en 550i ser ut att vara väldigt lika utifrån. Kanske är dom helt olika inuti - jag vet inte för jag har aldrig kört eller suttit i en. Vad har det med Model S att göra? Det jag sa var att du pratade i nattmössan när du sa att "Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades".

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för input! 🙏 Värmepumpen är väl inget att göra åt då, helt enkelt. Ift mjukvaran så hoppas jag den har och kommer uppdateras! De jag ser på har gått under 3000 mil, så bör ju vara helt OK mekaniskt.

Ift Born så finns det helt enkelt få eller inga sådana beg i prisklassen. ID.3 däremot ligger i drivor... Ett av många exempel, på tal om Finn. Jag fiskar där varje dag. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304712863

Här är ett snabbt exempel på hyfsat relevant sökning. Under 300K, under 10K mil, femdörrar, rätt region (ish)... samt inte från privatpersoner, det orkar jag inte med. Blir en del brus, men ska man sammanfatta är de relevanta som återkommer ID.3, e-2008 och e-C4 framför allt.
https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=2&body_typ...

Frugan hade en 2008 som hyrbil i några veckor relativt nyligen (när ordinarie bilen var på verkstad), och den kan ju också vara ett alternativ. Hann dock inte själv köra jättemycket med innan hon fick tillbaka sin vanliga bil, men kan ju absolut vara en vettig kandidat att kika på.

Se om du kanske kan provköra en ny här hos ÅF i Sverige bara för att få en känsla för om det kan vara vettig bil att köra beg. i Norge sedan. Har en norsk kollega (jobbar en del i Oslo) som är väldigt nöjd med den mindre e-208 elbilen som hon kör till vardags.

Jo, Finn är riktigt bra annonsplats för att leta både bilar, bostäder, etc!

Skrivet av Lidodido:

Gällande problemen med värmepumparna så handlar det inte så mycket om "problem", utan snarare att VW lovade mer än de kunde hålla. Minns inte siffrorna exakt, men tror dom pratade om typ 40% lägre förbrukning, vilket nog inte är några problem för själva värmepumpen jämfört med ett el-element men dom fick det nog att låta som räckvidden.

Sen är väl värmepumpen bland de sämre gällande effektivitet, en blandning av att det är en relativt ny CO2-baserad pump vilket inte är särskilt vanligt i bilar, och dels att det helt enkelt är fossilbilstänket där man bygger en plattform, stoppar dit massa grejor, sen tvingas pussla in fler grejor med det utrymme som finns kvar, sen tvingas pussla in ännu fler grejor osv osv.

I slutändan handlar det ju om huruvida förbrukning och batterikapacitet och laddningsförmåga räcker för dig.

Ja, det är det främst handlar om som du är inne på. Det som jag hört är att vissa av värmepumparna i ID3 kan väsnas väldigt högt på vissa exemplar, så kan vara värt att lyssna på lite snabbt vid beg. köp eventuellt (om det är något man stör sig på).

Skrivet av emilakered:

Ja, nej - förstått det ift värmepumparna att det handlar om en kapacitets- och prestandafråga snarare än att de går sönder eller liknande. Så i slutänden handlar det om totaliteten - där ID.3 oavsett har betydligt bättre range än alternativen i prisklassen, hamnar alltså på pluskontot.

ID3 är generellt en väldigt effektiv elbil, så tror inte det blir några större problem. Är säkert ändå mycket bättre med en halveffektiv VP jämfört med elbilar som har rent recessiv uppvärmning med PTC-element som en del elbilar har (som tex. min första M3 jag köpte 2019).

Skrivet av Dunde:

Du får gärna länka till problemen med värmepumparna, de "problem" som jag känner till är att VW gjorde utfästelser om effektiviteten som de senare backade om. I samband med detta fick köparna av bilarna en återbetalning.
Undrar om Tesla kanske snart gör samma sak med sina ickefungerande torkare, farthållare osv.?

Låt oss inte gå OT och göra detta till en Tesla-battle (även om jag vet att du älskar att basha Tesla så fort du får möjligheten). Tesla är inte aktuellt för Emil, så tror vi kan lämna det från denna diskussionen.

Men för att göra dig glad och lycklig innan vi lämnar detta försöket till sidospår från dig (för jag vet att du älskar all negativ info om Tesla du kan få) så kan jag nämna att Tesla hade stora tekniska kvalitetsproblem med deras första versioner av VP/Octovalve/elektriskt styrda spjäll för luftintag i fronten på bilarna (som frös igen av is på vintern).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av martinot:

Frugan hade en 2008 som hyrbil i några veckor relativt nyligen (när ordinarie bilen var på verkstad), och den kan ju också vara ett alternativ. Hann dock inte själv köra jättemycket med innan hon fick tillbaka sin vanliga bil, men kan ju absolut vara en vettig kandidat att kika på.

Se om du kanske kan provköra en ny här hos ÅF i Sverige bara för att få en känsla för om det kan vara vettig bil att köra beg. i Norge sedan. Har en norsk kollega (jobbar en del i Oslo) som är väldigt nöjd med den mindre e-208 elbilen som hon kör till vardags.

Tack för input om 2008! Skulle säga att "utmaningen" med både den och e-C4 är plattformen Stellantis har helt enkelt är lite svagare ift både räckvidd och effekt än ID.3. Speciellt på vintern verkar "riktig" range vara riktigt dålig, av vad jag kan läsa mig till. Det är säkert ingen utmaning i vardagen, men frågan är hur många laddstopp det blir på långresorna till Sverige. Annars verkar både e-2008 och e-C4 i mycket vara "bättre bilar" sett till byggkvalitet, komfort, ljudnivå etc. Speciellt e-C4 hyllas ganska unisont för det är en väldigt trevlig bil att vara i.

Hinner tyvärr inte med någon provkörning i SE innan. Åker bokstavligt mot Norge imorgon... 😅

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för input om 2008! Skulle säga att "utmaningen" med både den och e-C4 är plattformen Stellantis har helt enkelt är lite svagare ift både räckvidd och effekt än ID.3. Speciellt på vintern verkar "riktig" range vara riktigt dålig, av vad jag kan läsa mig till. Det är säkert ingen utmaning i vardagen, men frågan är hur många laddstopp det blir på långresorna till Sverige. Annars verkar både e-2008 och e-C4 i mycket vara "bättre bilar" sett till byggkvalitet, komfort, ljudnivå etc. Speciellt e-C4 hyllas ganska unisont för det är en väldigt trevlig bil att vara i.

Hinner tyvärr inte med någon provkörning i SE innan. Åker bokstavligt mot Norge imorgon... 😅

Opel Mokka-e är också en variant på samma grundbil. Stellantis köpte ju Opel från GM och nu är väl det mesta eller allt hunnit göras om till att använda deras plattformar.

e-308 och Astra Electric får väl snäppet höjd effekt, men det är fortfarande inget jättebatteri. Det är åtminstone en lägre bil, så det borde vara något bättre förutsättningar än en rullande kloss. Kommer väl som kombi också och de är förhållandevis snygga, särskilt Astran. När man kan få leverans kanske är mer oklart och då pratar vi ju nytt eftersom de väl ska komma under året, tror jag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ztenlund:

Opel Mokka-e är också en variant på samma grundbil. Stellantis köpte ju Opel från GM och nu är väl det mesta eller allt hunnit göras om till att använda deras plattformar.

e-308 och Astra Electric får väl snäppet höjd effekt, men det är fortfarande inget jättebatteri. Det är åtminstone en lägre bil, så det borde vara något bättre förutsättningar än en rullande kloss. Kommer väl som kombi också och de är förhållandevis snygga, särskilt Astran. När man kan få leverans kanske är mer oklart och då pratar vi ju nytt eftersom de väl ska komma under året, tror jag.

Har spanat lite Mokke-e med, men det dyker upp väldigt få sådan - och de är generellt dyrare. Här är den enda som går igenom mitt filter just nu.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304593020

Av de tre känns nog e-C4 mest aktuell ändå. Även om jag tycker e-2008 är snyggare.

Men som sagt - ID.3 är nog trots allt förstahandsvalet, om det inte blir några överraskningar. Trots de frågetecken som finns tror jag det blir mest bil för pengarna, och den extra range jag får är en trygghet vid långresorna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nej, allt du sagt är dina preferenser. Du pratar om hur det inte är några problem med att man får sämre inre utrymmen (förvaring eller utrymme för passagerare) givet ytterdimensionerna för att en sportkupé skall vara trång.

Ytterdimensionerna har jag inte pratat om direkt. Men bygger man en sportig bil vill man ofta att den ska kännas "tight" inuti. Man ska sitta rätt fast i stolen och alla reglage och liknande ska vara lättåtkomliga, och man siktar på en "omfamnande" känsla. Motsatsen är typ en MPV där man vill att kupén ska kännas luftig och stor, "slösande utrymmen" och så.

För att ta ett hyfsat extremt exempel så är en 911 en rätt stor bil på utsidan, men det är riktigt tight inuti, vilket är ett medvetet val. 4-serien bygger dock på 3-serien som har mer praktiska ambitioner, men det är ju också en mindre praktisk variant av den med mindre utrymmen och så. Den har också tappat en aning utrymme i övergången till elbil, framför allt i baksätet, vilket kan vara en anledning till att de inte byggde en elbils

Citat:

Fakta är att det såklart är bättre med ett mer effektivt utnyttjande av utrymmena, då kan man bygga det man får på insidan av i4:an med en mindre utsida eller ha kvar samma utsida och få mer på insidan. Sedan kanske det inte handlar om många procents skillnad men jag märker helt klart att det är mer fossilbil att sitta i i4:an än elbil just på grund av sådana saker som att kardantunneln som inte behövs tar mycket utrymme osv. T.ex. att fack i mittkonsolen inte kan vara så djupa som de hade kunnat vara annars.

Ja det är klart att det är bättre att ha en mindre/lättare bil eller mer utrymmen, om allt annat är samma. Men vi jämför ju med någon teoretisk bil som vi hoppas att de ska bygga i framtiden. Jämfört med de bilar som finns på marknaden nu är den inte på något sätt dålig. Den hade med största sannolikhet kunnat ha ett större fack under armstödet och mer fotutrymme mitten bak om det hade varit en dedikerad elbilsplattform, och den hade nog vägt ett antal kilon mindre om man kunde räkna med batteripaketets styvhet i konstruktionen med alla fördelar det innebär, samtidigt vet vi ju inte hur mycket det hade påverkat. Bygger man en cab av en befintlig modell får man styva upp den ganska rejält i bottenplattan (med rätt mycket högre vikt som följd) då man tappar mycket styvhet när taket försvinner exempelvis, så de kan ju ha gjort något liknande här med typ balkar som finns på fossilmodellerna som inte finns på elbilen, men det är förstås bara spekulationer.

Citat:

Nått ska man göra för pengarna, kan lika gärna vara att lägga dem på bilar som något annat (även om det inte direkt kostat något att byta ofta de senaste åren). Är inne på 4e elbilen sedan 2018 nu, är rätt skoj att testa olika bilar också. Egentligen var i4:an bara något jag tänkt ha tills min Model S kom nu under våren men det blev inte så efter lite provkörningar.

Inte helt missnöjd då i alla fall.

Citat:

Ja, ogillar SUV själv men det kanske är det hållet man får gå då mycket är SUV av någon typ.

Jo tyvärr. Men det finns ju gradskillnader där också, exempelvis Ev6 är inte så värst "SUVig" eller så. Men jag tror förstås trenden kommer att vända förr eller senare och jag tror att elbilarna kan hjälpa till där då luftmotstånd och vikt påverkar dem mycket mer än fossilbilarna.

Citat:

Ja men det är därför det funkar bra när man kört en modell i många år i massvis med olika förhållanden, då får man många datapunkter helt enkelt och där märker jag att i4 ligger markant över när man sätter farthållaren högt och bara äter upp milen.

Jo ok. Men du utgår ju ändå från två datapunkter vad jag förstår, Model 3 och i4? Varav Model 3 är väldigt bra på just förbrukning/effektivitet. Hade du haft med, jag vet inte, en Polestar 2 också eller en Megane så kanske i4 inte känts så törstig.

Citat:

Fast du missar massvis med saker i din lista som ligger “under huven”, allt från chassiförändringar till förändringar av hela elsystemet och kylsystem. Oavsett vad du tycker så verkar kunniga i branschen helt klart inte hålla med dig, kolla på folk som Sandy Munro som tar isär bilarna och vad de säger, det är stora förändringar från grunden. Vad krävs egentligen för att du skall tycka att det inte är samma bil längre?

Vad som krävs är ju en ny modell, inte mer än så.

Jämför exempelvis med Audi e-tron, alltså den första SUV:en som bara hette så. Den har uppdaterats med ett antal förbättringar och ändringar ganska nyss, till och med fått ett nytt namn, allt ifrån förändringar i utseendet fram och bak, ny logga, ny bakmotor, bättre aerodynamik, rätt mycket större batteri och så vidare. Men det är inte en ny modell.

Eller kolla på denna bild med alla gamla 5-serie-modeller. Emellan generationsskiftena har det bytts motorer, infotainment, och så vidare. Hur hade den sett ut för Model S? Jag hade inte haft mer än en bild i den listan exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Ja, en 520D och en 550i ser ut att vara väldigt lika utifrån. Kanske är dom helt olika inuti - jag vet inte för jag har aldrig kört eller suttit i en. Vad har det med Model S att göra? Det jag sa var att du pratade i nattmössan när du sa att "Model S har inte bytts ut alls utan är samma som när den lanserades".

Det var ett exempel på att bilmodeller förändras under deras levnadstid utan att det blir en ny modell. Precis som Model S har förändrats över åren utan att det blivit en ny modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för input om 2008! Skulle säga att "utmaningen" med både den och e-C4 är plattformen Stellantis har helt enkelt är lite svagare ift både räckvidd och effekt än ID.3. Speciellt på vintern verkar "riktig" range vara riktigt dålig, av vad jag kan läsa mig till. Det är säkert ingen utmaning i vardagen, men frågan är hur många laddstopp det blir på långresorna till Sverige. Annars verkar både e-2008 och e-C4 i mycket vara "bättre bilar" sett till byggkvalitet, komfort, ljudnivå etc. Speciellt e-C4 hyllas ganska unisont för det är en väldigt trevlig bil att vara i.

Hinner tyvärr inte med någon provkörning i SE innan. Åker bokstavligt mot Norge imorgon... 😅

Jo, räckvidden och laddeffekten varier ju en del mellan bilar. Generellt så är just ID3 väldigt effektiv där (mycket mer så än ID4).

Tips, om du inte redan gjort så, är att labba lite på https://abetterrouteplanner.com med olika bilar, och med de körssträckor som du ser för dig kan bli hyfsat aktuella både i vardag och på semester, inklusive resor hem till Sverige till släkt och liknande.

Är faktiskt ett riktigt bra verktyg för att se hur olika laddstopp och laddtider påverkas av både olika bilar och olika vägval.

Tror oavsett att ID3 är ett bra och rätt säkert val. Kommer fungera fint för det mesta, och även ha ett hyfsat andrahandsvärde (VW brukar ha hyfsat stabila andrahandsvärden). Mycket elbil för pengarna.

Oj, det var snabba ryck! Blir det Oslo, eller var i Norge hamnar ni i?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är klart att det är bättre att ha en mindre/lättare bil eller mer utrymmen, om allt annat är samma. Men vi jämför ju med någon teoretisk bil som vi hoppas att de ska bygga i framtiden. Jämfört med de bilar som finns på marknaden nu är den inte på något sätt dålig. Den hade med största sannolikhet kunnat ha ett större fack under armstödet och mer fotutrymme mitten bak om det hade varit en dedikerad elbilsplattform, och den hade nog vägt ett antal kilon mindre om man kunde räkna med batteripaketets styvhet i konstruktionen med alla fördelar det innebär, samtidigt vet vi ju inte hur mycket det hade påverkat. Bygger man en cab av en befintlig modell får man styva upp den ganska rejält i bottenplattan (med rätt mycket högre vikt som följd) då man tappar mycket styvhet när taket försvinner exempelvis, så de kan ju ha gjort något liknande här med typ balkar som finns på fossilmodellerna som inte finns på elbilen, men det är förstås bara spekulationer.

Ja och det var det jag sa från början, jag tycker att den känns som en fossilbil på insidan vilket jag tycker är lite tråkigt när jag köper en elbil, hade gärna sett de förbättringar som kan komma av att optimera för eldrift.

Skrivet av snajk:

Inte helt missnöjd då i alla fall.

Nej inte direkt missnöjd utan tycker det är en bra bil även om jag tycker att den är rätt tråkig, bekväm men tråkig är min uppfattning. Model S saknade rätt mycket vad gäller ljudisolering osv som jag vant mig vid när jag haft i4:an. Den var inte dålig rent generellt men klart sämre men då är också i4:an exceptionell på det området även jämfört med andra BMWs i samma klass. Så egentligen var det kanske dumt att ha i4:an då jag vande mig vid komforten.

Skrivet av snajk:

Jo ok. Men du utgår ju ändå från två datapunkter vad jag förstår, Model 3 och i4? Varav Model 3 är väldigt bra på just förbrukning/effektivitet. Hade du haft med, jag vet inte, en Polestar 2 också eller en Megane så kanske i4 inte känts så törstig.

Ne så är det såklart, Model 3 är väldigt bra på det området men som jag sa från början är väl i4:an okej men inte super.

Skrivet av snajk:

Vad som krävs är ju en ny modell, inte mer än så.

Jämför exempelvis med Audi e-tron, alltså den första SUV:en som bara hette så. Den har uppdaterats med ett antal förbättringar och ändringar ganska nyss, till och med fått ett nytt namn, allt ifrån förändringar i utseendet fram och bak, ny logga, ny bakmotor, bättre aerodynamik, rätt mycket större batteri och så vidare. Men det är inte en ny modell.

Eller kolla på denna bild med alla gamla 5-serie-modeller. Emellan generationsskiftena har det bytts motorer, infotainment, och så vidare. Hur hade den sett ut för Model S? Jag hade inte haft mer än en bild i den listan exempelvis.
<Uppladdad bildlänk>

Jag håller med dig om att det är svårt att säga när några faktiskt generationsskiften för Model S skulle skett men om man jämför faktiska konstruktionen och delarna för den första Model S som rullade av produktionslinjen och den som rullar av nu så är det helt klart inte samma bil då i princip allt ändrats.

Tycker det låter som du mest är intresserad av att marknadsavdelningen skall ha satt ett nytt nummer på bilen än vad som faktiskt förändrats för att klassa det som nytt. Sådant tycker jag personligen inte är speciellt intressant utan jag går på faktiska förändringar istället. Det du sa från början var att ”Model S är lastgammal” och det stämmer iaf inte in på konstruktionen eller komponenterna, men ja marknadsavdelningen har inte satt ett nytt nummer på den utan det är bara interna projektnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har spanat lite Mokke-e med, men det dyker upp väldigt få sådan - och de är generellt dyrare. Här är den enda som går igenom mitt filter just nu.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304593020

Av de tre känns nog e-C4 mest aktuell ändå. Även om jag tycker e-2008 är snyggare.

Jo, i grunden så är detta samma elbilsplattform mellan alla de Stellantisbilarna. Är mest design, och även lite kring chassi/fjädring som skiljer. e-2008 är något lite åt det sportigare hållet och e-C4 åt det lite mer mjukare/softare hållet.

En fördel som jag glömde nämna med dessa Stellantisbilar är att vad jag sett (kan minnas fel) så sitter laddintaget på vänster baksida, precis som på Polestar och Tesla, vilket kan underlätta om du vill ladda på Tesla SuC. De flesta Tesla SuC är numera öppna för alla elbilar, men de korta laddkablarna ställer tyvärr till det i praktiken för en del elbilar som skall ladda där.

Så vill du enkelt kunna snabbladda på långresor på just Tesla SuC så kan Stellantisbilarna ha en liten fördel där.

Skrivet av emilakered:

Men som sagt - ID.3 är nog trots allt förstahandsvalet, om det inte blir några överraskningar. Trots de frågetecken som finns tror jag det blir mest bil för pengarna, och den extra range jag får är en trygghet vid långresorna.

Tror inte du kan gå fel med ett bra och fint ex. av en ID3.

Det är en bil som är OK på det mesta, även om den kanske inte fantastisk eller unik på någon enskild punkt. En bra all-round elbil, och till ett dessutom bra pris.

Även trevligt att ID3 är rätt hyfsat energisnål när elpriserna ökar på vintern. För totalt sätt så är det ju vardagsresorna som man kommer göra mer än långresorna för de flesta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av martinot:

Jo, räckvidden och laddeffekten varier ju en del mellan bilar. Generellt så är just ID3 väldigt effektiv där (mycket mer så än ID4).

Tips, om du inte redan gjort så, är att labba lite på https://abetterrouteplanner.com med olika bilar, och med de körssträckor som du ser för dig kan bli hyfsat aktuella både i vardag och på semester, inklusive resor hem till Sverige till släkt och liknande.

Är faktiskt ett riktigt bra verktyg för att se hur olika laddstopp och laddtider påverkas av både olika bilar och olika vägval.

Tror oavsett att ID3 är ett bra och rätt säkert val. Kommer fungera fint för det mesta, och även ha ett hyfsat andrahandsvärde (VW brukar ha hyfsat stabila andrahandsvärden). Mycket elbil för pengarna.

Oj, det var snabba ryck! Blir det Oslo, eller var i Norge hamnar ni i?

ABRP har jag bra koll på! Har ju kört e-Niro i två år, så den används en del inför (nya) långresor.

Ja, det är vad jag känner om ID.3 med. Samt att det finns så många ute nu (killgissning - tvåårs leasingavtal som går ut) att det pressar ned priserna en del också. De flesta är dessutom Plus snarare än Pure, vilket är lite must have känner jag.

Inte SÅ snabba ryck, har varit planerat sedan januari-februari. Bara att just bil-delen inte varit aktuell förrän nu närmare flytt, då jag ändå inte kunnat köpa något innan jag är på plats. Hamnar i Sandefjord!

Tack för all input! Blir en vända provkörningar till helgen när jag är på plats. Sedan få något köpt nästa vecka, om allt går som planerat. 🙏

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja och det var det jag sa från början, jag tycker att den känns som en fossilbil på insidan vilket jag tycker är lite tråkigt när jag köper en elbil, hade gärna sett de förbättringar som kan komma av att optimera för eldrift.

Jo det är förstås en valid åsikt. Samtidigt är det nog det som lockar många köpare, att det inte är någon konstig bil utan en helt vanlig BMW som råkar gå på el liksom.

Citat:

Nej inte direkt missnöjd utan tycker det är en bra bil även om jag tycker att den är rätt tråkig, bekväm men tråkig är min uppfattning. Model S saknade rätt mycket vad gäller ljudisolering osv som jag vant mig vid när jag haft i4:an. Den var inte dålig rent generellt men klart sämre men då är också i4:an exceptionell på det området även jämfört med andra BMWs i samma klass. Så egentligen var det kanske dumt att ha i4:an då jag vande mig vid komforten.

Ne så är det såklart, Model 3 är väldigt bra på det området men som jag sa från början är väl i4:an okej men inte super.

Jag håller med dig om att det är svårt att säga när några faktiskt generationsskiften för Model S skulle skett men om man jämför faktiska konstruktionen och delarna för den första Model S som rullade av produktionslinjen och den som rullar av nu så är det helt klart inte samma bil då i princip allt ändrats.

Har i princip allt ändrats verkligen? För den ser ju likadan ut, baksätet är samma fula "tre stolar ihopsatta" som när den kom, inredningen har förbättrats här och där men på det stora hela är det samma exempelvis.

Mycket av förbättringarna som kom, i alla fall i början, var ju saker som verkligen behövdes för att de inte var så vana vid att bygga bilar, och behövde förbättra kvaliteten eller funktionen. Sen har de verkligen satsat på effektiviseringar i tillverkningsprocessen, vilket innebär rätt stora förändringar "under skalet", men kanske inte så mycket fördelar för användaren.

Citat:

Tycker det låter som du mest är intresserad av att marknadsavdelningen skall ha satt ett nytt nummer på bilen än vad som faktiskt förändrats för att klassa det som nytt. Sådant tycker jag personligen inte är speciellt intressant utan jag går på faktiska förändringar istället. Det du sa från början var att ”Model S är lastgammal” och det stämmer iaf inte in på konstruktionen eller komponenterna, men ja marknadsavdelningen har inte satt ett nytt nummer på den utan det är bara interna projektnamn.

De har inte satt ett nytt nummer för att det inte är en ny modell. Tesla har inte gjort någon ny efterföljande modell någonsin, de har inte funnits så länge heller förstås, men Roadster la de ju ner för ganska länge sedan och bortsett från den är Model S deras äldsta bil, och den behöver uppdateras, mer än vad som skett. Nu är det på gång en ny Roadster så då kan vi ju kanske se hur Tesla ser på modellskiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har i princip allt ändrats verkligen? För den ser ju likadan ut, baksätet är samma fula "tre stolar ihopsatta" som när den kom, inredningen har förbättrats här och där men på det stora hela är det samma exempelvis.

Ja om du lägger det på den nivån så har ingen bils baksäte förändrats, de har baksäten. Men baksätet har utvecklats massvis under åren, det första som kom var en helt platt bänk som var extremt obekväma enligt mig, den jag hade 2018 var mer åt definierade säten på ytterplatserna med faktiskt sidostöd men som saknade armstöd bak och nu är det egentligen en 2-sätesdesign med en mindre mittenplats med armstöd i ryggen (som gör platsen obekväm) som de flesta biltillverkare kör på. Designmässigt tycker jag inte baksätena i nya S är så annorlunda jämfört med de i min i4a förutom att det såklart är bredare i Model S och i4:an har fällbart mittensäte. Sen tillkommer såklart massa annat där bak som skärm, trådlösa laddare osv i Model S som inte fanns tidigare.

Vad gäller resten av inredningen så är i princip allt utbytt sedan den kom, det är en helt ny inredning så det handlar inte om någon förbättring ”här och där” utan en helt ny.

Känns rent generellt som du inte testat speciellt många olika årsmodeller och jämfört dem, om jag bara hade gått på bilder så hade jag inte tyckt att en F30 var speciellt mycket annorlunda än en G20 t.ex.. Men när man sitter i den är det ju en stor skillnad, detsamma gäller Model S. Däremot är det inte förens den senaste som började levereras i Sverige för ett halvår sedan kom som jag skulle säga att de gjort om interiören helt, innan dess var det helt klar mer refresh av småsaker än börja från början.

Skrivet av snajk:

Mycket av förbättringarna som kom, i alla fall i början, var ju saker som verkligen behövdes för att de inte var så vana vid att bygga bilar, och behövde förbättra kvaliteten eller funktionen. Sen har de verkligen satsat på effektiviseringar i tillverkningsprocessen, vilket innebär rätt stora förändringar "under skalet", men kanske inte så mycket fördelar för användaren.

Tycker ändå det är massvis som gett fördelar för användaren, det är något helt annat att köra en Model S idag jämfört med de tidigaste. Både i komfort/körkänsla men också funktioner och sådana saker.

Skrivet av snajk:

De har inte satt ett nytt nummer för att det inte är en ny modell. Tesla har inte gjort någon ny efterföljande modell någonsin, de har inte funnits så länge heller förstås, men Roadster la de ju ner för ganska länge sedan och bortsett från den är Model S deras äldsta bil, och den behöver uppdateras, mer än vad som skett. Nu är det på gång en ny Roadster så då kan vi ju kanske se hur Tesla ser på modellskiften.

Ja för de jobbar inte på det sättet, de har normalt sett inte modellskiften utan de gör förändringar utan att sätta ett nytt nummer på den. Det gör inte att bilen rent tekniskt är ”lastgammal” eller mindre uppdaterad än någon annan tillverkares bil. Om något så tycker jag hela konceptet med generationer bland bilar är lastgammalt, det är ett gammalt tankesätt som förhoppningsvis dör ut.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Jo det är förstås en valid åsikt. Samtidigt är det nog det som lockar många köpare, att det inte är någon konstig bil utan en helt vanlig BMW som råkar gå på el liksom.
Har i princip allt ändrats verkligen? För den ser ju likadan ut, baksätet är samma fula "tre stolar ihopsatta" som när den kom, inredningen har förbättrats här och där men på det stora hela är det samma exempelvis.

Mycket av förbättringarna som kom, i alla fall i början, var ju saker som verkligen behövdes för att de inte var så vana vid att bygga bilar, och behövde förbättra kvaliteten eller funktionen. Sen har de verkligen satsat på effektiviseringar i tillverkningsprocessen, vilket innebär rätt stora förändringar "under skalet", men kanske inte så mycket fördelar för användaren.
De har inte satt ett nytt nummer för att det inte är en ny modell. Tesla har inte gjort någon ny efterföljande modell någonsin, de har inte funnits så länge heller förstås, men Roadster la de ju ner för ganska länge sedan och bortsett från den är Model S deras äldsta bil, och den behöver uppdateras, mer än vad som skett. Nu är det på gång en ny Roadster så då kan vi ju kanske se hur Tesla ser på modellskiften.

Alltså, nej. Tesla Model S från 2022 och framåt är en HELT annan bil än den tidigare. Det är en ny modell lika mycket som BMW 320i från 1997 (E36) är en helt annan bil än BMW 320i från 2002 (E46). Tesla själva håller helt isär bilarna på sina uppdate notes för mjukvaran eftersom de inte alls är kompatibla.

Skillnaderna är ofta till och med större än vad det varit många gånger mellan modell-generationer för t.ex. BMW generationer som bl.a. har använt samma motorer som föregångaren.

Nya Tesla Model S har:
*Helt ny drivlina (nya motorer, nytt batteri, ny ombordladdare)
*Helt ny interiör (ny instrumentpanel, ny ratt, nya reglade, nya dörrsidor, nya stolar, m.m.).
*Helt ny infotainment (nya displayer, ny mjukvara, ny bakomliggande hårdvara)
*Helt nya komponenter för förarstöd (ny radar, nya kameror)
*Nytt chassi, annan hjulupphängning, ny fjädringsgeometri, m.m. m.m.)
*Nya strålkastare bak och fram

Men eftersom den använder samma exteriöra karossdelar (dörrar, huv och bagagelucka) och fortfarande heter Model S så tycker du alltså att det är samma bil?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Hela gammelindustrins affärsmodell med ett gytter av komponenter som outsourcats till en myriad av underlevantörer att tillverka för att sen prånglas ihop till en (trång pga alla komponenter) bil är dödförklarad i elbilskategorin. Det är alldeles för dyrt att hålla på så, förutom att slutprodukten blir lidande. Vi kommer att se den traditionella livscykeln för en "modell" att försvinna i takt med att tillverkare följer Tesla i fotspåren, alternativt att Tesla tar över deras marknadsandelar inom elbilskategorin och de får köra vidare med fossilbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså, nej. Tesla Model S från 2022 och framåt är en HELT annan bil än den tidigare. Det är en ny modell lika mycket som BMW 320i från 1997 (E36) är en helt annan bil än BMW 320i från 2002 (E46). Tesla själva håller helt isär bilarna på sina uppdate notes för mjukvaran eftersom de inte alls är kompatibla.

Skillnaderna är ofta till och med större än vad det varit många gånger mellan modell-generationer för t.ex. BMW generationer som bl.a. har använt samma motorer som föregångaren.

Nya Tesla Model S har:
*Helt ny drivlina (nya motorer, nytt batteri, ny ombordladdare)
*Helt ny interiör (ny instrumentpanel, ny ratt, nya reglade, nya dörrsidor, nya stolar, m.m.).
*Helt ny infotainment (nya displayer, ny mjukvara, ny bakomliggande hårdvara)
*Helt nya komponenter för förarstöd (ny radar, nya kameror)
*Nytt chassi, annan hjulupphängning, ny fjädringsgeometri, m.m. m.m.)
*Nya strålkastare bak och fram

Men eftersom den använder samma exteriöra karossdelar (dörrar, huv och bagagelucka) och fortfarande heter Model S så tycker du alltså att det är samma bil?

Aldrig förstått hur det där fungerar. När blir det en ny modell och hur kan flera typer ha samma modellnamn? T ex Golf finns ju både som kombi och vad den lilla nu heter.
Vad är det egentligen som avgör att det kan heta samma, som t ex Model S?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Aldrig förstått hur det där fungerar. När blir det en ny modell och hur kan flera typer ha samma modellnamn? T ex Golf finns ju både som kombi och vad den lilla nu heter.
Vad är det egentligen som avgör att det kan heta samma, som t ex Model S?

Och vad säger man om när en Volvo 960 plötsligt heter S90 och V90. Blev en gammal modell två nya modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Hela gammelindustrins affärsmodell med ett gytter av komponenter som outsourcats till en myriad av underlevantörer att tillverka för att sen prånglas ihop till en (trång pga alla komponenter) bil är dödförklarad i elbilskategorin. Det är alldeles för dyrt att hålla på så, förutom att slutprodukten blir lidande. Vi kommer att se den traditionella livscykeln för en "modell" att försvinna i takt med att tillverkare följer Tesla i fotspåren, alternativt att Tesla tar över deras marknadsandelar inom elbilskategorin och de får köra vidare med fossilbilar.

Fast det där är ju två separata saker. Att ingenjörer från flera avdelningar samlas i samma rum för att designa bilen från ett helhetsperspektiv och där man tar in kompetens in-house osv behöver inte ha något alls att göra med hur iterativt man utvecklar sina bilar. Man kan självklart konstruera bilen enligt Teslas filosofi utan att helt behöva släppa de långa livscyklerna, och ha en viss tröghet i processen.

Finns fördelar med att vara trög när man ska kunna tillhandahålla reservdelar, och där kompatibilitet i mjukvara (där allt mer delar av bilen är beroende av mjukvara och ibland kräver certifieringar för att ens få släppas publikt) och annat ska kunna säkerställas i kanske 20-30 år framåt.

Dom kan ju inte bara avveckla supporten för gamla iterationer, och när dom säljer miljontals bilar som iterativt utvecklats kan det ju tänkas bli jobbigt om 10 år när reservdelar fortfarande ska hållas, och efterfrågan på dessa ökar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wiinis:

Aldrig förstått hur det där fungerar. När blir det en ny modell och hur kan flera typer ha samma modellnamn? T ex Golf finns ju både som kombi och vad den lilla nu heter.
Vad är det egentligen som avgör att det kan heta samma, som t ex Model S?

Det är egentligen helt godtyckligt och upp till företaget, dess ledning och marknadsföringsavdelningen. Oftast kallar man ju något med modellnamn för att kunden ska förstå att de har ungefär samma egenskaper. Volkswagen kör ju t.ex. med Polo, Golf och Passat. Inom dessa modeller finns det ju mindre variationer där man ändrar vissa egenskaper. T.ex. kombi eller sedan, eller terrängstyling. Men de har alla en tydlig rangordning sinsemellan där en Polo, Golf och Passat riktar sig till olika användare.

Sen kan det som sagt snabbt bli otydligt. Audi A4 finns ju både i sedan och kombiutförande. Men vill man ha en kupé på samma plattform så har Audi valt att kalla den A5 istället.

BMW har samma lustiga varianter där BMW 3-serie tidigare fanns i Kupé, sedan och kombi. Men numera heter Kupén istället 4-serien.

Däremot så finns det också en 4-dörrars variant av 2-dörrars modellen 4-serie. Den heter 4-serie Gran Coupé. Det är alltså en 4-dörrars variant utav modellserien som skapades för att särskilja 2-dörrars-varianten utav 3-serien (som ju annars är den med 4 dörrar). Hänger du med? Visserligen har 4-serien halvkombi-baklucka medan 3-serien har vanlig sedan-baklucka.

Ett till roligt exempel är mellanstora SUVar där Audi kallar dem Audi Q5. Oavsett om de har "kombi-baklucka" eller den mer sluttande halvkombi-varianten.

BMW har istället valt att dela upp dessa så att den traditionella kombi-varianten heter BMW X3 och den mer sluttande halvkombi-varianten heter BMW X4...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Fast det där är ju två separata saker. Att ingenjörer från flera avdelningar samlas i samma rum för att designa bilen från ett helhetsperspektiv och där man tar in kompetens in-house osv behöver inte ha något alls att göra med hur iterativt man utvecklar sina bilar. Man kan självklart konstruera bilen enligt Teslas filosofi utan att helt behöva släppa de långa livscyklerna, och ha en viss tröghet i processen.

Finns fördelar med att vara trög när man ska kunna tillhandahålla reservdelar, och där kompatibilitet i mjukvara (där allt mer delar av bilen är beroende av mjukvara och ibland kräver certifieringar för att ens få släppas publikt) och annat ska kunna säkerställas i kanske 20-30 år framåt.

Dom kan ju inte bara avveckla supporten för gamla iterationer, och när dom säljer miljontals bilar som iterativt utvecklats kan det ju tänkas bli jobbigt om 10 år när reservdelar fortfarande ska hållas, och efterfrågan på dessa ökar.

Klart man kan välja att köra långa cykler mellan implementeringar, men det gör ingen frivilligt då företaget dör. I synnerhet vad gäller mjukvara.

Det finns sätt att kompensera för detta och ändå hantera support i 20-30 år, och det är att förenkla. En minskad mängd komponenter är såklart ett sätt. Istället för 500 miljoner utrustningskombinationer erbjuder man en eller två, det är ett annat sätt. Eftersom man tänker mjukvara först kan man ersätta hårdvara med annan hårdvara vid service om 10 år, bara mjukvaran hänger ihop. Osv.

Nu kommer förstås Bentley att klara sig ändå, men de som säljer vanliga bilar behöver kunna konkurrera i pris till slut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja om du lägger det på den nivån så har ingen bils baksäte förändrats, de har baksäten. Men baksätet har utvecklats massvis under åren, det första som kom var en helt platt bänk som var extremt obekväma enligt mig, den jag hade 2018 var mer åt definierade säten på ytterplatserna med faktiskt sidostöd men som saknade armstöd bak och nu är det egentligen en 2-sätesdesign med en mindre mittenplats med armstöd i ryggen (som gör platsen obekväm) som de flesta biltillverkare kör på. Designmässigt tycker jag inte baksätena i nya S är så annorlunda jämfört med de i min i4a förutom att det såklart är bredare i Model S och i4:an har fällbart mittensäte. Sen tillkommer såklart massa annat där bak som skärm, trådlösa laddare osv i Model S som inte fanns tidigare.

Ok, jag kollade en helt ny bil och den hade förändrats en del mer än jag sett, men en från 2013 ser i princip likadan ut som en från 2021 exempelvis. Det är väl fint att de uppdaterat förstås, men det gör det ändå inte till en ny modell. Jag bytte en gång från en Audi 100 C3 till en annan, båda åttiotalare men en från före facelift och en efter, och de såg likadana ut på utsidan, bortsett från typ dörrhandtagen, men inredningen var ny inklusive instrumentbräda, mittkonsol, dörrsidor och stolar.

Citat:

Vad gäller resten av inredningen så är i princip allt utbytt sedan den kom, det är en helt ny inredning så det handlar inte om någon förbättring ”här och där” utan en helt ny.

Bra så, men det gör det inte till en ny modell.

Citat:

Känns rent generellt som du inte testat speciellt många olika årsmodeller och jämfört dem, om jag bara hade gått på bilder så hade jag inte tyckt att en F30 var speciellt mycket annorlunda än en G20 t.ex.. Men när man sitter i den är det ju en stor skillnad, detsamma gäller Model S. Däremot är det inte förens den senaste som började levereras i Sverige för ett halvår sedan kom som jag skulle säga att de gjort om interiören helt, innan dess var det helt klar mer refresh av småsaker än börja från början.

Ja ok, inredningen hade ändrats mer än jag var medveten om. Jag vidhåller att det fortfarande är samma modell som innan dock, men linjen är ju aningen mer otydlig än innan denna uppdatering.

Sen har jag inte testat så många årsmodeller nej, jag har inte tid att åka runt och provköra bilar jag inte är intresserad av riktigt utan min erfarenhet kring Tesla är mestadels att jag åker med eller kör kollegors och vänners bilar.

Däremot har jag svårt att se att man inte ser en skillnad mellan två generationer av 5-serien (eller 3-serien som är den du nämner). Det är helt nya bilar, allt man ser eller tar på är nya komponenter liksom, ny design och så vidare.

Citat:

Tycker ändå det är massvis som gett fördelar för användaren, det är något helt annat att köra en Model S idag jämfört med de tidigaste. Både i komfort/körkänsla men också funktioner och sådana saker.

Jag säger inte emot att bilen blivit bättre, och det behövde den ju bli för att hålla sig konkurrenskraftig. Men även andra bilar kommer med exempelvis uppdaterad stötdämpning mitt i en generation och liknande. Ett aktuellt exempel är ju XC40/C40 som bytte från framhjulsdrift till bakhjulsdrift nyligen utan att det innebar ett generationsskifte, med nya material i inredning och så samtidigt. Dock borde de ha satsat lite på instrumentbräda/infotainment också i mina ögon. Skärmen är bra men för liten idag.

Citat:

Ja för de jobbar inte på det sättet, de har normalt sett inte modellskiften utan de gör förändringar utan att sätta ett nytt nummer på den. Det gör inte att bilen rent tekniskt är ”lastgammal” eller mindre uppdaterad än någon annan tillverkares bil. Om något så tycker jag hela konceptet med generationer bland bilar är lastgammalt, det är ett gammalt tankesätt som förhoppningsvis dör ut.

Men någon gång kommer de att behöva uppdatera designen av mer än inredningen exempelvis, och då kommer de med största sannolikhet byta ut väldigt mycket av bilen. Då kommer det att komma ett generationsskifte. Och de kommer förstås att agera som andra biltillverkare som släpper nya generationer och se till att få uppmärksamhet för det i media och så. Det är väldigt dyrt att utveckla en ny modell, men konsumenter vill ha nya grejer, vilket är anledningen till att vi har hamnat där vi nu är.

Man kan förstås anse att inkrementella förbättringar är mer modernt, och för en del saker håller jag absolut med om det, men det passar inte överallt och skapar sina egna problem. Jag jobbar med mjukvara och företaget jag jobbar med förstår inte riktigt vad releaser är eller vad det innebär, således är det väldigt viktigt att vi släpper releaser vid vissa specifika tidpunkter, ofta, och således har vi en massa versioner och det är ett helvete att hålla ordning på om ett problem beror på en känd bugg i den specifika versionen av en viss service eller liknande. "Nej du kan inte få hjälp med det problemet för du har bara version 2.1-2304.1 av autentiseringsservicen och den hade detta markerat som en känd bugg som löstes först i 2304.3. Du får gärna betala för en uppgradering till den versionen, det kostar X tusen euro och tar X veckor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra så, men det gör det inte till en ny modell.

Jag tror jag vi kan släppa diskussionen, du kallade Model S lastgammal och vi har nu utrett det till att du inte tycker att det kommit en ny generation och alltså är den gammal. Jag håller inte med om att man kan kalla en modell lastgammal bara för att den inte fått en ny siffra när man uppdaterat mer eller mindre varenda del på bilen sedan lansering men där kanske våra meningar går isär. Oavsett så tror jag inte vi kommer vidare från denna meningsskiljaktighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för input! 🙏 Värmepumpen är väl inget att göra åt då, helt enkelt. Ift mjukvaran så hoppas jag den har och kommer uppdateras! De jag ser på har gått under 3000 mil, så bör ju vara helt OK mekaniskt.

Ift Born så finns det helt enkelt få eller inga sådana beg i prisklassen. ID.3 däremot ligger i drivor... Ett av många exempel, på tal om Finn. Jag fiskar där varje dag. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304712863

Var tvungen att googla vad "ift" betyder bara för att inse att du redan börjat prata norska. Du kommer klara dig fint.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror jag vi kan släppa diskussionen, du kallade Model S lastgammal och vi har nu utrett det till att du inte tycker att det kommit en ny generation och alltså är den gammal. Jag håller inte med om att man kan kalla en modell lastgammal bara för att den inte fått en ny siffra när man uppdaterat mer eller mindre varenda del på bilen sedan lansering men där kanske våra meningar går isär. Oavsett så tror jag inte vi kommer vidare från denna meningsskiljaktighet.

Tycker inte det är fel som Tesla gör och bara uppdaterar samma modell. Varför måste man göra en ny modell?

När jag hade en Tesla Model S, så fick den helt nytt UI ett flertal gånger OTA. Då blev det en ny bil igen med ny mjukvara.
Största lyftet blev när man fick deras autopilot och sedan körde en natt/tidig morgon ifrån påfarten i Stäket till avfarten i Västerås utan att röra ratten 😊
Har inte fått det på någon annan bil jag haft. Dom har förvisso inte fått några andra mjukvaruppdateringar heller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Tycker inte det är fel som Tesla gör och bara uppdaterar samma modell. Varför måste man göra en ny modell?

När jag hade en Tesla Model S, så fick den helt nytt UI ett flertal gånger OTA. Då blev det en ny bil igen med ny mjukvara.
Största lyftet blev när man fick deras autopilot och sedan körde en natt/tidig morgon ifrån påfarten i Stäket till avfarten i Västerås utan att röra ratten 😊
Har inte fått det på någon annan bil jag haft. Dom har förvisso inte fått några andra mjukvaruppdateringar heller.

Mjukvara säger nog inget nåt om. Men om man börjar iterativt ändra chassi och hjulupphängning och värmepump och bromsar och sido-airbags och och allt vad det nu kan vara så blir det en väldans massa små versioner av bilen. Därför klumpar nog även Tesla ihop större ändringar till stora släpp eftersom det helt enkelt inte blir praktiskt annars, inte när bilen väl ska leva.

Gillar annars tanken på att bara köpa en bil och få det senaste och bästa av allt. En mardröm att köpa begagnat dock, och en mardröm att köpa reservdelar, om det skulle vara helt agilt dvs. Men även Tesla har nog som sagt lite tröghet i processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Mjukvara säger nog inget nåt om. Men om man börjar iterativt ändra chassi och hjulupphängning och värmepump och bromsar och sido-airbags och och allt vad det nu kan vara så blir det en väldans massa små versioner av bilen. Därför klumpar nog även Tesla ihop större ändringar till stora släpp eftersom det helt enkelt inte blir praktiskt annars, inte när bilen väl ska leva.

Gillar annars tanken på att bara köpa en bil och få det senaste och bästa av allt. En mardröm att köpa begagnat dock, och en mardröm att köpa reservdelar, om det skulle vara helt agilt dvs. Men även Tesla har nog som sagt lite tröghet i processen.

Tesla klumpar oftast inte ihop sådant nej, de gjorde det med Model S nu senast och har gjort små refreshar här och där men annars ändrar de hej vilt. Har man en Model 3 som är byggd ”fel” vecka har man t.ex. kunnat få värmepump och ny interiör men det sämre batteriet och inte uppvärmd ratt t.ex.. Eller så fick man något annat men inte den nya fjädringen osv.

Det finns galet många varianter av bilen och att köpa en begagnad och veta vad den innehåller kan kräva lite arbete.

Permalänk
Medlem

Toyota fortsätter sin aktiva lobbyverksamhet mot elbilar:

Toyota-utspelet: Fördela batteriresurser till hybrider istället för elbilar
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet-fordela-batteriresurse...

"Toyota kritiseras ofta för att vara sena med att satsa på elbilar. Minst lika kritiska tillbaka till just elbilar har Toyota varit. Nyligen presenterande Toyota nya planer på att så sakta faktiskt satsa mer på elbilar och lansera flera nya modeller – dock inte förrän 2026.

I förra veckan kom ett nytt kritiskt utspel från Toyota, inför det stundande G7-mötet i Japan som nyligen avslutades. Det var från Toyotas chefsforskare Gill Pratt som höjde en varningens finger till elbilar i ett långt brandtal.

Gill Pratt menar nämligen att omställningen till elbilar går för fort. Anledningen är att det inte kommer att finnas tillräckligt med resurser för batterier och att laddinfrastrukturen med förnybara källor är för bristfällig.

– Så småningom kommer resursbegränsningarna att upphöra, men under många år kommer vi inte att ha tillräckligt med batterimaterial och förnybara laddningsresurser för att enbart satsa på elbilar, sa Gill Pratt i sitt tal.

Han går vidare med att lyfta fram elbilar som drivs med el från kolkraft. De kommer aldrig kunna bidra till att minska koldioxidutsläppen. Då är det bättre med att köra en hybridbil på enbart bensin, menar han."

Helt klart att Toyota fortsätter att missa tåget som går med elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tesla klumpar oftast inte ihop sådant nej, de gjorde det med Model S nu senast och har gjort små refreshar här och där men annars ändrar de hej vilt. Har man en Model 3 som är byggd ”fel” vecka har man t.ex. kunnat få värmepump och ny interiör men det sämre batteriet och inte uppvärmd ratt t.ex.. Eller så fick man något annat men inte den nya fjädringen osv.

Det finns galet många varianter av bilen och att köpa en begagnad och veta vad den innehåller kan kräva lite arbete.

Ojdå, låter illa. Klart att när man köper en ny bil och får de senaste (förutom det som kom 3 veckor senare) så är det ju trevligt, men när man ska köpa begagnat eller reparera blir det ju som sagt besvärligt. Så länge grejorna är kompatibla med varandra är det väl kanske ett mindre problem i framtiden, men då begränsas ju utvecklingen av just kompatibilitet (precis som om man utvecklar mjukvara agilt men t.ex inte kan ändra i ett API utan att tänka på 14 äldre versioner som kan få problem av detta).

Men det är ju ändå rätt små ändringar de gör då, tänker att de "stora" grejorna som normalt brukar innebära en helt ny modellgeneration knappast går ändra agilt, och det är väl därför vi fått de stora Model S-uppdateringarna. Model 3 och Y är väl inte nog gamla för att ha fått så stora uppdateringar, men Model 3 är ju på gång så det är ju inte helt olikt dinosaurierna.

En bra mellanväg vore väl en årsmodell, precis som med iPhones och annat. Du köper en årsmodell och årsmodellen säger allt du behöver veta om hur den har utrustats.

Skrivet av martinot:

Toyota fortsätter sin aktiva lobbyverksamhet mot elbilar:

Toyota-utspelet: Fördela batteriresurser till hybrider istället för elbilar
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet-fordela-batteriresurse...

"Toyota kritiseras ofta för att vara sena med att satsa på elbilar. Minst lika kritiska tillbaka till just elbilar har Toyota varit. Nyligen presenterande Toyota nya planer på att så sakta faktiskt satsa mer på elbilar och lansera flera nya modeller – dock inte förrän 2026.

I förra veckan kom ett nytt kritiskt utspel från Toyota, inför det stundande G7-mötet i Japan som nyligen avslutades. Det var från Toyotas chefsforskare Gill Pratt som höjde en varningens finger till elbilar i ett långt brandtal.

Gill Pratt menar nämligen att omställningen till elbilar går för fort. Anledningen är att det inte kommer att finnas tillräckligt med resurser för batterier och att laddinfrastrukturen med förnybara källor är för bristfällig.

– Så småningom kommer resursbegränsningarna att upphöra, men under många år kommer vi inte att ha tillräckligt med batterimaterial och förnybara laddningsresurser för att enbart satsa på elbilar, sa Gill Pratt i sitt tal.

Han går vidare med att lyfta fram elbilar som drivs med el från kolkraft. De kommer aldrig kunna bidra till att minska koldioxidutsläppen. Då är det bättre med att köra en hybridbil på enbart bensin, menar han."

Helt klart att Toyota fortsätter att missa tåget som går med elbilar.

Suck... Dom missade tåget, hävdade envist att vätgas var framtiden, insåg att så var nog inte fallet, vill ha elbilar men batterierna räcker inte till så hävdar istället att el är smutsigt och bensin är bättre. Varför ens fördela batteriresurserna till hybrider om det är dåligt om alla laddar?

Sen kan jag väl hålla med om att det egentligen är synd att man hellre bygger 3st 80kwh-batteripack än att man bygger 4st 60kwh-batteripack och satsar på mindre, effektivare bilar, men efterfrågan talar ju för sig själv. Just nu är det de som kör långt som vill ha bilar för att spara in på drivmedelskostnader. Batterierna blir billigare och billigare, och tröskeln för att faktiskt räkna hem en elbil minskar, och då kan de som kör kortare sträckor börja titta på elbilar och då räkna hem en mindre bil med mindre batteri.

Successivt kommer fler modeller med mindre batterier introduceras, och batteriresurserna kommer räcka till fler bilar. När man börjar kunna köpa en Kia med typ ett 35kWh-batteri som tar sig 25 mil och kostar 180k ny så kommer det fullkomligt explodera med elbilar på gatorna. Känns som att det är en mer önskvärd utveckling än att fortsätta tragla på med hybrider.