Jag vet inte varför du drar in mina preferenser i diskussionen, jag har medvetet hållit de utanför och försökt diskutera faktabaserat.
Nej, allt du sagt är dina preferenser. Du pratar om hur det inte är några problem med att man får sämre inre utrymmen (förvaring eller utrymme för passagerare) givet ytterdimensionerna för att en sportkupé skall vara trång. Fakta är att det såklart är bättre med ett mer effektivt utnyttjande av utrymmena, då kan man bygga det man får på insidan av i4:an med en mindre utsida eller ha kvar samma utsida och få mer på insidan. Sedan kanske det inte handlar om många procents skillnad men jag märker helt klart att det är mer fossilbil att sitta i i4:an än elbil just på grund av sådana saker som att kardantunneln som inte behövs tar mycket utrymme osv. T.ex. att fack i mittkonsolen inte kan vara så djupa som de hade kunnat vara annars.
Du får förstås byta bil hur ofta du vill, men att knappt ha en ny bil i två år innan man byter den känns ganska slösaktigt på flera plan.
Nått ska man göra för pengarna, kan lika gärna vara att lägga dem på bilar som något annat (även om det inte direkt kostat något att byta ofta de senaste åren). Är inne på 4e elbilen sedan 2018 nu, är rätt skoj att testa olika bilar också. Egentligen var i4:an bara något jag tänkt ha tills min Model S kom nu under våren men det blev inte så efter lite provkörningar.
Jo, det stora fokuset på SUV:ar och Crossovers är inte så kul, speciellt inte för oss som vill ha en bil att köra, tyvärr är det ju dit marknaden har varit på väg ganska länge. VW slutade exempelvis sälja Polo här för några år sedan men säljer fortfarande högbyggda bilar på samma plattform.
Ja, ogillar SUV själv men det kanske är det hållet man får gå då mycket är SUV av någon typ.
Så kan det absolut vara förstås. Men det är ju svårt för en individ att avgöra utan långvariga tester med någon större säkerhet, motvinden kanske var kraftigare när du körde ena bilen jämfört med den andra exempelvis, eller så kanske du körde lite fortare eller något annat. Men Tesla generellt och Model 3 specifikt är ju väldigt effektiva bilar, inga andra tillverkare når deras effektivitet utan stora ansträngningar, och i allmänhet mycket lägre effekt och sämre prestanda, så det är en hög ribba att nå liksom.
Ja men det är därför det funkar bra när man kört en modell i många år i massvis med olika förhållanden, då får man många datapunkter helt enkelt och där märker jag att i4 ligger markant över när man sätter farthållaren högt och bara äter upp milen.
Listan över förändringar är absolut lång, men det mesta är ju mindre justeringar på olika sätt.
Nya material för inredning, gjorde baksätets dyna tjockare, gjorde baksätets dyna tunnare igen, la till kameror, ökade effektiviteten med någon procent tack vare något nytt material i någon komponent, tog bort öppningsbar taklucka, la till panorama-tak, ändrade panorama-taket, la till adaptiva stötdämpare, uppdaterade adaptiva stötdämpare, gjorde adaptiva stötdämpare till standard, flyttade ett tillval till ett paket, tog bort den fejkade grillen, la till elektrisk öppning av laddluckan, och så vidare. De har gjort två större uppdateringar, 2016 och 2021, men likväl är det samma bil och ändringarna är inte direkt större, även om de kanske är fler, än vad vilken modell som helst går igenom under dess levnadstid.
5-serie 2024 kommer däremot att vara en helt ny bil precis som dagens G30 (2017-2024) var en helt ny bil jämfört med föregående F07 (2009-2017) som var en helt ny bil mot föregångaren E60 (2003-2010)... Motorerna är väl det som följer med över generationerna i viss mån, men de brukar uppdateras löpande oberoende av modellen.
Fast du missar massvis med saker i din lista som ligger “under huven”, allt från chassiförändringar till förändringar av hela elsystemet och kylsystem. Oavsett vad du tycker så verkar kunniga i branschen helt klart inte hålla med dig, kolla på folk som Sandy Munro som tar isär bilarna och vad de säger, det är stora förändringar från grunden. Vad krävs egentligen för att du skall tycka att det inte är samma bil längre?