Delete-knapp strular på HP-laptop, agerar som något slags funktionstangent

Permalänk
Medlem

Delete-knapp strular på HP-laptop, agerar som något slags funktionstangent

Jag har en HP Elitebook 840 G4 som främst använts med docka, så jag minns inte om Delete-knappen fungerat som den ska tidigare. Inga problem med externt tangentbord. Den kör just nu Windows 10 Pro 21H2.

Delete fungerar inte som den ska på laptopens inbyggda tangentbord.

  • Delete på laptopens tangentbord gör inget när den trycks ner för sig själv, men...

  • Backlight lyser upp när man trycker på Delete

  • Håller man ner Delete och trycker på en annan knapp så agerar den som någon funktions-knapp (måste dock släppa och hålla ner Delete igen för nästa gång annars fungerar tangentbordet som normalt); Exempelvis:

    • Delete (hold) + D = mute

    • Delete (hold) + Q = spela föregående låt

    • Delete (hold) + F = öppna kalkylatorn

Någon som stött på det här?
Kan det vara något skumt med Windows, eller hårdvaruinställningar / drivrutiner / program?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Rekordmedlem

Många laptops har "krympta tangentbord" där man måste välja läge på knapparna genom nån funktionsknapp innan de aktiveras och hur det funkar är modellspecifikt.
För att se vilka funktioner du har var kan du öppna skärmtangentbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är fn lock , capslock + fn tangent vill jag minnas det är som slår av och på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många laptops har "krympta tangentbord" där man måste välja läge på knapparna genom nån funktionsknapp innan de aktiveras och hur det funkar är modellspecifikt.
För att se vilka funktioner du har var kan du öppna skärmtangentbordet.

Skärmtangentbordet visar inget när man trycker på de flesta knappar. Det som lyser upp är endast Ctrl, Alt, Shift, Win, och om Capslock är aktivt. Ser inget lysa upp när jag håller ner Delete, och en annan mordernare HP Elitebook med fungerande Delete visar inte heller något när man trycker på Delete.

Förstår inte vad mer jag skulle kunna se med Skärmtangentbordet i Windows.

Skrivet av mahava:

Det är fn lock , capslock + fn tangent vill jag minnas det är som slår av och på det

Hittar ingenting relaterat till Fn-knappen som ändrar beteendet. Har testat att i BIOS stänga av "Special Keys mapped to Fn + keypress" (som hur som helst inte nämner Delete). Har testat aktivera "Launch Hotkeyswithout Fn Keypress", som är av per default (denna äldre modell har vad jag vet inget dynamiskt sätt att byta Fn-beteende utanför inställningarna i BIOS, det är först i G5-modellen som Fn+Shift togglar Fn lock).

Ingen skillnad, Delete beter sig lika galet fortfarande.

Har nu även testat rensa disken och helt från grunden installera om Windows 10 Pro 22H2. Samma beteende kvarstår. Väldigt skumt det här!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Ta dig ett titt på om HP har drivrutin/mjukvara som "mappar om" delete-tangenten korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ta dig ett titt på om HP har drivrutin/mjukvara som "mappar om" delete-tangenten korrekt.

Är sådan om-mappning av tangenter något som HP själva har eller har haft i någon av sina bärbara datorer?

Inte sett något sådant bland de verktyg som HP erbjuder för min modell. Har heller aldrig sett att på de modeller där HP erbjuder möjligheten att mappa om en knapp att det skulle gå på "standard-knappar" som Delete, och speciellt inte till något udda som detta.

På vissa senare modeller av HPs Elitebook-laptops har de en specifik knapp man kan mappa via "HP Programmable Key", men det är inte något generellt som går att använda för valfri annan tangent.

Tycker det lutar åt att ligga djupare än drivrutiner eftersom en ren ominstallation av Windows ger samma resultat.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Är sådan om-mappning av tangenter något som HP själva har eller har haft i någon av sina bärbara datorer?

Inte sett något sådant bland de verktyg som HP erbjuder för min modell. Har heller aldrig sett att på de modeller där HP erbjuder möjligheten att mappa om en knapp att det skulle gå på "standard-knappar" som Delete, och speciellt inte till något udda som detta.

På vissa senare modeller av HPs Elitebook-laptops har de en specifik knapp man kan mappa via "HP Programmable Key", men det är inte något generellt som går att använda för valfri annan tangent.

Tycker det lutar åt att ligga djupare än drivrutiner eftersom en ren ominstallation av Windows ger samma resultat.

Jag har ungefär samma problem som du har med en HP-laptop; ><|-tangenten fungerar som ctrl, den sitter även ctrl-tangenten i vanliga fall sitter. På den datorn kör jag Linux så jag utgick från att någon mjukvara till Windows från HP som behövdes för att få det att fungera som det skulle.