Helgsnack: Vilken komponent brukar du tumma på vid nytt datorbygge?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken komponent brukar du tumma på vid nytt datorbygge?

Att bygga en ny dator kommer med många avvägningar, där vissa väljer att snåla in på delar för att uppnå högsta möjliga prestanda för pengarna. Vad brukar du tumma på?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att vara väldigt prismedveten (andra skulle säga dumsnål) när det gäller moderkort. En så fruktansvärt tråkig komponent att jag alltid köper det billigaste jag hittar förutsatt att det har stöd för den cpu jag vill ha.

Minnen tenderar jag också att snåla på. Har aldrig satt mig i vad alla timings (typ 1-8-94 CL44) innebär, så jag köper alltid det billigaste som snurrar i rätt varvtal. (Varsågoda att dumförklara eller utbilda mig i kommentarerna!)

(Desto mer pengar lägger jag på nätaggregat och kylning)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Samma som ovan men också nätagg där det blir något som är ok men inte mer

Permalänk
Medlem

Chassi kanske? Över tio år senare sitter jag fortfarande med mitt Lian Li V2120X. Känner att det är dags att byta ut det men, snålar alltid för, det fungerar ju.

Permalänk
Medlem

Snålar gärna in på moderkort och minnen (inte mängden, men priset). Eftersom jag inte spelar ngt krävande så ligger grafikkort långt ner på listan, inte bara för priset utan för hur de låter. Just nu använder jag ett passivt kylt kort, blir tystast så.

En bra låda får kosta, den håller i flera generationer och bidrar till en tyst dator.

/ B

Permalänk
Medlem

Chassi, och sedan svär jag över hur jävligt och trångt det är att bygga varje gång.

Permalänk
Inaktiv

SSD.

En NVME på 250gb för 200kr duger utmärkt för mig på speldatorn men får jag en 500gb för några kronor till kan det eventuellt vara värt det för framtida behov

Permalänk
Medlem

Chassi, köper det som duger för bygget med så många tysta medföljande fläktar som möjligt och fritt från RGB helst utan fönster.

Ram också då jag köper det "billigaste" som inte har RGB på sig och oftast något stabilt lite lägre speccat, har 32gb 3200mhz DDR4 just nu.

Delvis nätagg då jag inte köper mer än vad jag kommer dra nytta av.

SSD med då jag köper det jag behöver och inget extra, hastighet och så spelar noll roll min för min användning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Chassi, ram och ibland nätagg. Grejen nu är dock att jag börjat handla begagnat och helt plötsligt sitter jag med bra grejer ändå

Permalänk
Medlem

Moderkortet. Aldrig sett vitsen med att köpa något dyrt och jag har heller aldrig haft några problem efter att ha valt ett kort för 1300kr istället för 5000+kr.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag brukar sällan snåla in på några grejer men brukar försöka köpa moderkort som är lite högre upp i hierarkin än insteg och typ lägre mitten. Men sällan de absolut dyraste.
Men jag skulle absolut kunna tänka mig att snåla mer där.

Permalänk
Medlem

Nätagg tveklöst. Ett välrennomerat märke med 10års garanti helst.
Edit: missförstod frågan haha. Tummar INTE på nätagg.
Ett moderkort med bra kylning för VRM är viktigt och en GPU som inte är referens.....
Enda man kan snåla på imho är väl typ....chassifläktar haha

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Ingenting.

Har med åren lärt mig att det är värt en eller två tusenlappar extra att lägga på exempelvis moderkort för att slippa begränsningar/krångel i framtiden är värt det.
Mitt förra moderkort hade underdimensionerade VRMs som blev varma så inåthelvete.
Sänkte min CPU-temp med näsan 20C när jag uppgraderade till ett kvalitetsmoderkort på X570s.

Samma med chassi. Det är så oändligt mycket skönare att köpa ett som är lätt att bygga i och expandera, än att köpa ett billigt chassi.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hårddisk. Är ju alltid lätt som en plätt att fylla på med mer i efterhand.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet. Kan väl inte säga att det är för att få mest prestanda för pengarna, men jag vill inte kunna höra att datorn är igång och det kostar en massa pengar att få det så. Då får grafikkortet bli billigt och såklart med vattenblock. Sist jag köpte dator så la jag mindre än 10% av budgeten på grafikkortet, gången innan 15%.

Permalänk

Sparar väl in på att inte köpa high-end CPU och moderkort. Minnen blir så dyrt som det behövs för att CPU ska vara glad (struntar i att de ska vara bra vid överklockning men minst 1 GB per tråd). Nätdel blir alltid kvalitetsagg. Chassi köper jag inte nytt så länge min nuvarande fungerar. Grafikkortet köps aldrig i samma veva som övriga komponenter.

Något annat är att mina datorinköp alltid tar minst 3 månader ifrån att jag börjar känna att jag vill ha nya grejer, dämpas behovet under dessa 3 månader startas tiden om.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Chassi, jag har alltid något 10 år gammalt
Nätagg (så länge det är guld cert, ofta kör jag något gammalt)
Moderkort (ger ju ingen prestanda, men 4 ram-slots och en tom m.2 är ju minimum)
Ramminnen, timings och dyra frekvenser är helt meningslöst
Kylare, så länge det inte låter för mycket varför spendera mer
Kringutrustning (tangentbord/mus/hörlurar) funkar det så duger det

Det mesta egentligen

Skärm, grafikkort, cpu, det är det viktigaste för mig

Permalänk
Medlem

Snålar i ordets rätta bemärkelse in på samtliga komponenter, "näst bästa" är enligt mig alltid sjuk mycket mer prisvärt än värsting grejer.

Men som många andra redan sagt så är moderkort den komponent jag lägger allra minst pengar på, letar alltid efter billigaste möjliga som har de funktioner jag behöver och förväntar mig behöva under detta bygges förväntade livslängd.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
99:e percentilen

Brukar inte bygga med en explicit budget, men om jag sparar in på något är det nog grafikkortet, av dessa skäl:

  • De är så dyra i absoluta tal att man får jämförelsevis dålig utväxling av att kasta mer pengar på grafikkortet: en tusenlapp kan t ex antingen ge några enstaka procent bättre grafikprestanda eller typ 2 TB mer SSD-lagring.

  • Det åldras så snabbt ändå. Om jag så skulle spendera 20 000 kr på grafikkortet är det ändå gammalt och har tappat allt sitt värde efter typ 2–3 år. Ett riktigt premiumnätagg, som jämförelse, kostar max 2 000 kr och håller lätt i 10+ år.

  • Jag kan justera ner grafikinställningarna och upplösningen för att nå det flyt jag vill. Det går inte på samma sätt om någon annan komponent är flaskhalsen.

Ska tillägga att jag dock inte spelar några krävande spel att tala om nu för tiden, men jag började tänka enligt ovan medan jag fortfarande gjorde det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Utan tvekan så blir det fläktar och moderkort som det snålas extra med. Sist jag byggde nytt så blev det ett billigt moderkort och tveksam kylning. Nu är datorn i efterhand uppgraderad med en AIO, mesh galler, fläktar och intern usb hub.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar hålla igen på det mesta men prioriterar mycket minne och tillräckligt många kärnor.

Återanvänder sånt som är rimligt eller roligt. Senaste datorbygget sitter i ett över 30 år gammalt chassi

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Möjligtvis ram.
Annars försöker jag alltid köpa komponenter jag vet är okej (enligt min erfarenhet)
Nätagg så är det alltid Seasonic, moderkort Asus, ram brukar för det mesta bli Corsair.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

RAM skulle jag säga.
Överklockar minnet istället.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag är ganska sparsam generellt men skärmen har jag länge snålat in på. Men det är också en stor fördel att spela med en lite lägre upplösning då man lätt kan spela med höga grafikinställningar och hög framerate samtidigt utan att ha speciellt dyrt grafikkort. Skaffade dock LCD-skärm ganska tidigt (över 20 år sedan nån gång) men det var iofs för att CRT-skärmen jag hade innan dog. Men bara 1024x768. Och hade den länge. Lätt att driva spel då. Skaffade en skärm på 1366x768 sedan. Också lätt att driva. Sedan en 60 Hz TN-skärm på 1920x1080. Och nu en 144 Hz IPS-skärm på 1920x1080 (väldigt nöjd med den här faktiskt).

Har tidigare varit lite dumsnål med mängden minne också. Både primärminnet och grafikminnet, men jag har lärt mig av det. Det var ett medvetet och mycket bra val att ta RX480 med 8 GiB minne istället för 4 GiB. Det förlänger livslängden enormt.

Processorn har jag också varit lite sparsam med då jag lade lite extra pengar på grafikkortet istället. Inte det bästa som finns men något lagom kort som gör spelen lättdrivna (höga inställningar + AA) i lagom låg upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Chassi kanske? Över tio år senare sitter jag fortfarande med mitt Lian Li V2120X. Känner att det är dags att byta ut det men, snålar alltid för, det fungerar ju.

Samma här, återanvänder chassi, PSU, CPU fan, chassi fans så länge som möjligt. Jag har haft samma noctua CPU fan i 3-4 generationer nu.

Permalänk
Medlem

Lägger det mesta av pengarna på grafikkortet och processorn eftersom de gör mest märkbar skillnad i prestanda i program och spel. Inte så jag köper absolut dyraste (har en 3800X och 3060 TI just nu...) men i förhållande till andra komponenter lägger jag mesta pengarna där.

RAM snålar jag inte med, men lägger heller inte dubbla pengarna på något som kanske ger 1% bättre prestanda. Mitt nuvarande RAM är 3600 CL18. Skulle CL16 ge bättre prestanda? Absolut. Skulle det märkas i verkligheten? Troligen inte.

Moderkort kommer jag nog även spara in mer på i framtiden. Med endast ett grafikkort och en NVMe SSD behöver man inte massor av PCI-lanes längre, vilket ofta är vad som utmärker dyrare moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mitt PSU är från 2011 och jag är faktiskt lite fundersam hur länge till jag kan förlita mig på det? Lever dem förevigt eller? Tittat på nya men de har ju blivit rätt dyra jämfört med back then

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag snålar in på något alls, jag brukar ofta köpa komponenter när det är bra deals, och då köps det "best bang for buck" men ändå med high end i åtanke vad gäller prestanda, kvalité, funktioner osv.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

I unga dagar brukade jag spara in på det mesta förutom grafikkort. Det blev inte värsta grafikkortet ändå men jag sparade in pengar på annat för att kunna ta kliv upp i grafikkortsvalet och då blev det en billig modell. Den taktiken fick konsekvensen att datorn var relativt högljudd men gav bra prestanda/krona. Nu när budgeten inte är begränsad på samma sätt så lägger jag ofta en slant extra på komponenter som låter, med fokus på att få ner ljudnivån.

Ska jag spara in pengar på ett nybygge idag är det främst på moderkort, chassi, SSD och minne det tummas. Kringutrustning som möss och tangentbord är annars ett enkelt ställe att spara pengar utan att man får en sämre upplevelse.

Permalänk
Medlem

Chassi är nog det jag snålar in på mest.
Använder gamla chassin.
Dels av ekonomiska skäl.
Men också att jag på någon nivå gillar användning/återanvändning och inte bara slit och släng.
Ekonomi, Miljö, Nostalgi.