Komplett's Paketering för RTX 4090..

Permalänk
Medlem

Komplett's Paketering för RTX 4090..

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Var ska man dra gränsen då? Det är ju òftast foam runt graffet och ska vi packa ännu mer plast och papper, ha en större kartonger, köra fler transporter för att folk vill ha pristine kartonger i garderoben ifall man ångrar sig och vill kränga kortet på marknaden?

Sen fattar jag, det kanske inte känns tryggt, eller speciellt lyxigt men whatever works, frakten är ju inte ditt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

<Uppladdad bildlänk>

Företaget som tillverkar kortet har det paketerat så att det är tillräckligt skyddat för att transporteras.
Så egentligen så hade det räckt med att Komplett hade klistrat på adresslappen och skickat det. Men det är ju trevligt att den ligger i en låda, lite mindre chans att någon stjäl kortet så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

<Uppladdad bildlänk>

Det där har nog gått alldeles utmärkt. Har svårt att tro att det faktiskt hänt något eftersom själva produktförpackningen i sig skyddar rätt bra den också.

Jag tycker isf det är mer anmärkningsvärt att de även skickar hårddiskar sådär. (De hänvisar till att de ska minska slösandet med plast och/eller annat material)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En hårddisk hade jag nog inte godkänt att de skickade på det viset. Även om den funkar nu känns det inte osannolikt att den kan ha fått skador som visar sig senare. Men ett grafikkort däremot går nog inte sönder av stötar senare om det funkar när man packar upp det.

Permalänk

Ser inga problem. Inet gör på samma sätt men deras kartonger låser fast den inre kartong. När jag både såld och köpt begagnat så har jag bara använt ordinarie emballage och klistrat lappen direkt på den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar allesammans, nu känner jag mig lite säkrare!

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

<Uppladdad bildlänk>

Det har tyvärr blivit ganska vanligt, jag har fått 3 paket i rad med värre emballering från Inet.
Förklaringen jag fått är att det är en maskin som emballerar och det är ett sätt att få iväg paketen snabbare.
Såhär såg det senaste ut

Låda:

i låda:

i låda:

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det har tyvärr blivit ganska vanligt, jag har fått 3 paket i rad med värre emballering från Inet.
Förklaringen jag fått är att det är en maskin som emballerar och det är ett sätt att få iväg paketen snabbare.
Såhär såg det senaste ut

Låda:
<Uppladdad bildlänk>
i låda:
<Uppladdad bildlänk>
i låda:
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Skickade Inet en gpu låda i en låda som packades i en låda? 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skickade Inet en gpu låda i en låda som packades i en låda? 🤔

Förmodan: varan hade skickats till Inet i den inre extralådan, de lade den bara rakt av i "sin låda".

Sedan om det är rimligt att lägga den lådan i en låda är förstås något som kan diskuteras.
Sett till skydd av varan är det förmodligen rätt onödigt, men att ha en "anonym" låda till en lite dyrare produkt fyller kanske ett syfte i sig.
Förmodligen vill väl bara ingen öht fundera över det utan bara göra "som vanligt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag fick ett 4090 FE från Proshop. Tre (3!) lådor. Yttre från PS, mittersta (fortfarande brun klassisk) från NVidia enl märkningen, sedan 4090 FE kartongen. Heeelt galet. Allt ner i pappkvarnen.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skickade Inet en gpu låda i en låda som packades i en låda? 🤔

Grafikkort i en låda, som var i en låda, som var i en låda.
58*19*38cm ytterlåda för grafikkortslådan på 9*19*36, så det hade alltså fått plats 6st grafikkortslådor i ytterlådan.
Jag förmodar att emballerings AI'n inte är den bästa.
9x2<19
36<38
19*3<58

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaillard:

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

<Uppladdad bildlänk>

Ja, Inet paketerar ofta sådär också. Ingen vaddering alls så paketet har mycket utrymme att rör sig på

Permalänk
Medlem

Mitt kom nakent från Komplett. Men jag säkrade det på vägen hem.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av gaillard:

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

<Uppladdad bildlänk>

Kul att du vill dela med dig av din upplevelse och ställa frågan här på SweC. Du kan pinga oss med @komplett så missar vi inte att svara

Ditt paket är helt normalt paketerat. Kortets kartong hålls på plats inuti pappkartongen genom att vi skär ner och viker in kanterna så att den inte ska skramla runt. Den kan fortfarande glida lite i paketet men det är helt normalt och utan risk.
Grafikkortet i sig ligger också i en skyddande kartong med skumgummi eller, i vissa fall, papp -som skyddar kortet ytterligare.

Med vår nya förpackingslinje (som nyss fyllde ett år) så reducerar vi paketens storlek samtidigt som vi eliminerar behovet att onödigt plastemballage. Här kan du se en kort vieo hur paketen viks in för att fixera innehållet utan plast.
https://www.facebook.com/Komplettse/videos/939560580800221

Hoppas du är nöjd med kortet (kan man vara missnöjd när man köpt ett 4090? )

Skrivet av evil penguin:

Det där har nog gått alldeles utmärkt. Har svårt att tro att det faktiskt hänt något eftersom själva produktförpackningen i sig skyddar rätt bra den också.

Jag tycker isf det är mer anmärkningsvärt att de även skickar hårddiskar sådär. (De hänvisar till att de ska minska slösandet med plast och/eller annat material)

Hur längesedan beställde du hårddiskar av oss? Jag vet att det tidigare var en period när hårddiskarna inte alltid packades perfekt. Även om en avstängd hårddisk ska tåla ganska stora krafter så är det ju inte helt optimalt om de inte ligger fixerade eller emballerade. Skicka gärna order eller kundnummer som PM så ska jag ta det vidare med logistikavdelningen.

Skrivet av marcusOCZ:

Mitt kom nakent från Komplett. Men jag säkrade det på vägen hem.

<Uppladdad bildlänk>

Om kortet kom helt utan emballage så har något gått fel, såvida du inte hämtade ut det i vår pick up point?
Kan du skicka mig ditt ordernumemr som PM så tar vi en kik på det.
Tack på förhand.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av gaillard:

Så idag fick jag mitt RTX 4090 från komplett och märker av att den hoppar omkring i lådan. Jag öppnade upp paketet och märkte att de har inte lagt någon fyllning för o hålla den på plats. Hoppas den fungerar... Är detta normalt?

<Uppladdad bildlänk>

RTX4090 kartongen i sig uppfyller alla krav för frakt, ytterkartongen är bara för o skydda kartongen skick typ.

A for effort men ändå F i packning utifrån utseende men overall helt lugnt

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Hur längesedan beställde du hårddiskar av oss? Jag vet att det tidigare var en period när hårddiskarna inte alltid packades perfekt. Även om en avstängd hårddisk ska tåla ganska stora krafter så är det ju inte helt optimalt om de inte ligger fixerade eller emballerade. Skicka gärna order eller kundnummer som PM så ska jag ta det vidare med logistikavdelningen.

//Erik

Hijackar in mig för att leverera anekdot.

Beställde 5 diskar på senaste bonanzan, dom kom skramlande löst i kartong. Orkade inte göra nåt väsen av det då alla butiker gör likadant med ungefärlig början för 12-15 år sen.

Många vittnesmål har levererats på det här temat här i forumet genom åren, och att även hårdiskar skickas på det "moderna" sättet utan dämpmaterial i lådan som håller glapp borta är verkligen en travesti. Men som sagt, alla gör det så inget angrepp på komplett från min sida, jag är bara flabbergasted över att det får fortgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hur längesedan beställde du hårddiskar av oss? Jag vet att det tidigare var en period när hårddiskarna inte alltid packades perfekt. Även om en avstängd hårddisk ska tåla ganska stora krafter så är det ju inte helt optimalt om de inte ligger fixerade eller emballerade. Skicka gärna order eller kundnummer som PM så ska jag ta det vidare med logistikavdelningen.

Det var i början av året, januari kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304