söker Överspänningsskydd

Permalänk

söker Överspänningsskydd

gjorde några sökningar på google och insåg snabbt att det finns ett helt hav utav dessa, vissa för bara 30kr och vissa för över 1000 kr.

vad är det egentligen för skillnad på de som kostar 30 och de för över 1000?
tar de smällen bättre de dyrare eller?
jag vill helst inte betala mer än vad jag egentligen behöver.
vad rekommenderar ni?
gärna nått man kan köpa i de vanliga butikerna som finns där man bor, biltema, claes ohlsson etc

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ju mer du betalar ju bättre brukar de vara. Mer komponenter som skyddar på de dyra.
Hade i alla fall aldrig köpt något för 30:-...

Dock är ju den bästa säkerheten att dra ur kontakten då inga överspänningsskydd är 100% säkra vid direktnerslag.

Vad har du förresten för typ av internet?
Är det fiberbaserat så är man mycket säkrare mot åska än om det är något som kommer via kopparledningar. Då de flesta skadorna kommer när man har komponenter kopplade på två ledande nät som kan få extrema spänningsdifferentialer som dödar elektroniken.

Permalänk
Medlem

som ovan skriver kvalitén, dyrare brukar klara högre joule men sedan brukar det vara ett visst Försäkringbelopp om det skulle hända något, men personligen ger jag inte jätte mycket för överspänningsskydd i dosa, det har aldrig hjälp oss när olyckan varit framme.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Moderator

Många (eller alla) billiga överspänningsskydd klarar inte av att skydda mot en snabb transient. De gör med andra ord inte ett smack utöver att lämna lite mer utrymme i din plånbok.

Visa signatur
Permalänk

vad ska du ha det till ?

om du vill ha åskskydd till din dator är det dra ur kontakten som gäller finns inget alternativ.

möjligen att de skyddar mot div mindre transienter från åska som slår ner några mil bort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

ett skydd som fungerat är det vi satt i huvud skåpet, men där byter man ampuller när det sker överspänning eller åskan slår ner,
vi har fått byta ampuller men inga prylar har gått sönder sedan vi satte systemet. har för mig det heter Tor.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

De är olika bra och tåliga. Man kan bygga filter på olika sätt så de tål olika mycket spänning och energi och de kan också ha filterfunktioner som man inte direkt kan säga stoppar överspänning, de bästa filtren släpper bara igenom 50 Hz ac och lite drygt 240V. Högre spänningar och el vid annan frekvens stoppas för det finns inte sällan övertoner och dc på elnätet och inte bara 50 Hz ac så man brukar ofta ha fler filtersteg och skyddsmekaniker i de mer påkostade filtren men är det bara överspänning du vill skydda mot så brukar man också ha flera steg för att få ett helt åskskydd, typ ett kraftigare filter i elcentralen och så de små filtren man kopplar in i vägguttagen som tar hand om se sista mindre resterna som kommer igenom de kraftigare filtren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad ska du ha det till ?

om du vill ha åskskydd till din dator är det dra ur kontakten som gäller finns inget alternativ.

möjligen att de skyddar mot div mindre transienter från åska som slår ner några mil bort.

Alternativet är en Online UPS. Då är man nog skyddad mot åska

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Alternativet är en Online UPS. Då är man nog skyddad mot åska

beror väl på hur nära det slår ner.

hade besök av åskan i en av mina lägenheter där blixten hoppade genom luften dryga metern ur proppskåpet i hallen när blixten slog ner i gräsmattan utanför.

så risken att det ska kunna hoppa även innuti genom en ups är nog ganska trolig.

typ ända 99%iga är att ha elektroniken urkopplad sista 1% är typ rent oflyt att blixten skulle ta vägen genom något urkopplat.

rätt säker på att folk överskattar UPS enheter som åskskydd visst det hjälper säkert mot ej direkta nedslag men har väldigt svårt att se att den ska isolera bort en direktträff om blixten tycker att genom upsen är lättaste vägen.

skulle va kul att se vad en ups tycker om ~180 000 000 joule vilket är typ en genomsnittlig blixts energi. min gissning är att den är en kolbit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Alternativet är en Online UPS. Då är man nog skyddad mot åska

känns viktigare i så fall att den har en riktigt fet jordfläta, ups brukar ha rätt enkla åskskydd inbyggt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

känns viktigare i så fall att den har en riktigt fet jordfläta, ups brukar ha rätt enkla åskskydd inbyggt.

Vanliga UPS ja, men en Online UPS är ju inte samma sak

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vanliga UPS ja, men en Online UPS är ju inte samma sak

Jo jag vet, det lär dock inte hjälpa om det går via en inverter eller direkt, det kommer ändå inte klara det vid nedslag, har man dock en mycket bra anslutning mot jord, dvs fet jordfläta som kan leda bort energin så finns det en chans att saker klarar sig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jo jag vet, det lär dock inte hjälpa om det går via en inverter eller direkt, det kommer ändå inte klara det vid nedslag, har man dock en mycket bra anslutning mot jord, dvs fet jordfläta som kan leda bort energin så finns det en chans att saker klarar sig.

Jord hjälper mycket. Men det som är anslutet via Online UPSen är ju i princip bortkopplad ifrån nätet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Jord hjälper mycket. Men det som är anslutet via Online UPSen är ju i princip bortkopplad ifrån nätet.

nja, jo det går via en inverter men detta sker fortfarande på en liten yta, blir det ett nedslag ska otroligt mycket till att det ska hjälpa då denna kraftiga urladdning kan hoppa rätt bra sträckor i en liten låda. samt att invertern ska då klarar att inte släppa igenom energin, fördelen med en kraftig jordfläta är att ström tar alltid vägen med minst motstånd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

dra ut kontakten är det bästa, det håller jag med om, men det finns situationer då man helt enkelt inte hinner att dra ur kontakten.
jag kan dra ett scenario som hände min förr förra dator. lugnt väder ute, inget regn, inget små muller i distansen, ingenting, från lugn och klar himmel så small det bara till, det räckte för att nått på mitt moderkort skulle förstöras, dvs nätverksporten, den blev helt fuckad, det är sådana scenarion jag skulle vilja undvika. självklart stänger jag av datorn och drar ur kontakten när jag hör att åskan är på väg, men ibland hinner man inte som sagt.
sen om man åker iväg någonstans en solig dag och vädret ändras medans man är borta och det börjar åska och blixtra, det är ju ytterligare en situation, tror knappast att folk springer runt i lägenheten och drar ur alla kontakter varje gång de ska iväg någonstans

men vilken prisklass bör man satsa på om man nu vill ha ett dugligt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

dra ut kontakten är det bästa, det håller jag med om, men det finns situationer då man helt enkelt inte hinner att dra ur kontakten.
jag kan dra ett scenario som hände min förr förra dator. lugnt väder ute, inget regn, inget små muller i distansen, ingenting, från lugn och klar himmel så small det bara till, det räckte för att nått på mitt moderkort skulle förstöras, dvs nätverksporten, den blev helt fuckad, det är sådana scenarion jag skulle vilja undvika. självklart stänger jag av datorn och drar ur kontakten när jag hör att åskan är på väg, men ibland hinner man inte som sagt.
sen om man åker iväg någonstans en solig dag och vädret ändras medans man är borta och det börjar åska och blixtra, det är ju ytterligare en situation, tror knappast att folk springer runt i lägenheten och drar ur alla kontakter varje gång de ska iväg någonstans

men vilken prisklass bör man satsa på om man nu vill ha ett dugligt?

Är du seriös med att du vill ha bra åskskydd ska du kontakta en elfirma och låta installera ett skydd i elcentralen (grov/mellanskydd) det är det som ska ta de höga spänningarna och då kommer ditt stickproppsanslutna finskydd att klara av resten, typisk spänningar på max 1500V.
För att överspänningsskydd ska fungera optimalt bör installationen vara skyddsjordad och det är också lämpligt att ha åskledare på fastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är du seriös med att du vill ha bra åskskydd ska du kontakta en elfirma och låta installera ett skydd i elcentralen (grov/mellanskydd) det är det som ska ta de höga spänningarna och då kommer ditt stickproppsanslutna finskydd att klara av resten, typisk spänningar på max 1500V.
För att överspänningsskydd ska fungera optimalt bör installationen vara skyddsjordad och det är också lämpligt att ha åskledare på fastigheten.

lär kosta skjortan antar jag att få ett skydd installerat i elcentralen?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

lär kosta skjortan antar jag att få ett skydd installerat i elcentralen?

Ska du ha ett ordentligt skydd så kostar det från några tusen för hårdvaran och så lite jobb på det beroende på hur centralen ser ut, kanske 5000 kr och uppåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera APC.
Runt millenniumskiftet hade jag ISDN som internetlösning. Telia ville inte åskskydda sin burk så den blev utslagen med jämna mellanrum. Eftersom det var (är?) livstids garanti på då APC så hade jag två stycken skydd, ett liggande och ett inkopplat.
När Telias burk rök så löste APC skyddet ut och inte någon gång gick mina prylar sönder. Sedan var det bara att skicka in det trasiga så kom det ett nytt på garantin.
Kopplade sedan in det andra skyddet och så var det bara att vänta på att Telia bytte sin burk.
Har för mig att det gick åt 15 burkar för dem innan jag fick fiber.

Lite märkligt att det inte sätts in riktigt åskskydd när man bygger nytt.
Kostar inte så mycket att sätta en rejäl jordpanel och en slinga runt huset.
Borde ge en rejäl rabatt på försäkringen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prelatur:

Kan rekommendera APC.
Runt millenniumskiftet hade jag ISDN som internetlösning. Telia ville inte åskskydda sin burk så den blev utslagen med jämna mellanrum. Eftersom det var (är?) livstids garanti på då APC så hade jag två stycken skydd, ett liggande och ett inkopplat.
När Telias burk rök så löste APC skyddet ut och inte någon gång gick mina prylar sönder. Sedan var det bara att skicka in det trasiga så kom det ett nytt på garantin.
Kopplade sedan in det andra skyddet och så var det bara att vänta på att Telia bytte sin burk.
Har för mig att det gick åt 15 burkar för dem innan jag fick fiber.

Lite märkligt att det inte sätts in riktigt åskskydd när man bygger nytt.
Kostar inte så mycket att sätta en rejäl jordpanel och en slinga runt huset.
Borde ge en rejäl rabatt på försäkringen.

Det är ovanligare med åskledare på nyare hus, troligen tycker folk det är fult.
Och andelen luftledningar i elnäten minskar hela tiden samtidigt som telefonledningarna också försvinner så riskerna för åskskador minskar rätt snabbt även om de ännu inte är obefintliga.
Idag är det nog andra problem pga switchade nätdelar och dåliga skärmningar som tar över som största problemkälla, tex lågenergilampor och alla datorer är ju fruktansvärda på att sända ut skräp som kan påverka andra apparater och många apparater har ett närmast obefintligt skydd mot externa störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ovanligare med åskledare på nyare hus, troligen tycker folk det är fult.
Och andelen luftledningar i elnäten minskar hela tiden samtidigt som telefonledningarna också försvinner så riskerna för åskskador minskar rätt snabbt även om de ännu inte är obefintliga.
Idag är det nog andra problem pga switchade nätdelar och dåliga skärmningar som tar över som största problemkälla, tex lågenergilampor och alla datorer är ju fruktansvärda på att sända ut skräp som kan påverka andra apparater och många apparater har ett närmast obefintligt skydd mot externa störningar.

Lite statistik från Länsförsäkringar (från 2020 hittar ingen nyare): https://news.cision.com/se/lansforsakringar/r/dyraste-askskad...
Så det är nog aktuellt fortfarande.
Robotgräsklippare är t.ex. en utsatt pryl.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W