Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det beror på Handsvett å Oljpr i dina händer

Skrivet av Eduardo_S:

Menar att Toyota, Hyundai och Kia spelar i samma liga. Sedan kommer Audi, Bmw och Mercedes. Men sedan kostar dom betydligt mer än japanerna och koreanerna med.

Nja toyota är i samma liga som de ovanför

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Kan du försöka få kameran att faktiskt fokusera på ratten? Helt omöjligt att se något förutom bild 1 (där ratten ser rejält skitig ut?) på dina bilder då det är så suddigt

Tyvärr inte då de är det bästa som går från den vinkeln.
Det blir ju svårt att ta en bra bild, då framrutan minst sagt är i vägen.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

ser ut som mögel/salt avlagringar, oavsett så ser det där INTE ut som normalslitage ifrån vinkeln du har tagit korten ifrån... inte det minsta.. fortsätt tjata på dom om garanti, dom behöver bevisa motsatsen om du säger att du inte har använt handsprit.

om det är avlagringar ifrån svett så testa att skrubba bort med en skotchsprite och lite ljummet/varmt vatten

Jepp, skall ge dom en chans till att rätta till detta.
Sedan blir det den jobbiga vägen med ARN och media.
Kom på att det är viktigt att skriva via mejl, så man har all konversation sparad.

Men är det ÅF eller Kia Sverige man skall anmäla?

Permalänk
Medlem

Annars kan du lägga på nytt skydd över befintliga.
Kostar 50 spänn och tar en timme.

https://www.aliexpress.com/item/1005004273943190.html?spm=a2g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jepp, skall ge dom en chans till att rätta till detta.
Sedan blir det den jobbiga vägen med ARN och media.
Kom på att det är viktigt att skriva via mejl, så man har all konversation sparad.

Men är det ÅF eller Kia Sverige man skall anmäla?

det är där du köpte bilen ifrån du skall snacka med när det kommer till garantiärenden

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

det är där du köpte bilen ifrån du skall snacka med när det kommer till garantiärenden

Ok, även ARN om jag väljer det?

Permalänk
Sötast

Hur skulle det kunna klassas som normalt slitage?

En ratts funktion är att styra en bil genom att människohänder fysiskt håller i ratten och roterar den.

Ett minimikrav borde då vara:
*Att ratten håller när människohänder håller i ratten och roterar den

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hur skulle det kunna klassas som normalt slitage?

En ratts funktion är att styra en bil genom att människohänder fysiskt håller i ratten och roterar den.

Ett minimikrav borde då vara:
*Att ratten håller när människohänder håller i ratten och roterar den

Eller?

Hur ska du fyra år senare kunna bevisa ursprungsfel? Felet är väl ändå kosmetiskt och inte funktionellt. Finns gott om bilar som rullar med slitna ytskikt på ratt, pedaler, mattor, säten, handtag, knappar, växelspak o.s.v.

Ta för all del upp sådana här problem, ser säljarna/generalagent många likartade fel så kan de få för sig att ta det på goodwill – men goodwill är inget ARN kan hjälpa till med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det där ser ut som frätskador av salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har en bil från 1989 och den har inga fel på sin ratt så mer än några år bör den hålla och jag har haft allt från bensin till motorolja när jag pillat på ratten.
Låter som kia slarvat med kvalitén på sina rattar. Du får väll vara på kia lite mer och se om ni kanske kan mötas halvvägs? Du kanske betalar hälften för en ny ratt eller något så du får nått iallfall.

Annars kan du köpa en rattmuff som kan dölja en dålig ratt men det är såklart ingen lösning.

Å andra sidan smörjer du ju ratten med motorolja vilket är bra för skinn

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Å andra sidan smörjer du ju ratten med motorolja vilket är bra för skinn

tror inte motorolja är bra för mycket annat än motorn...MEN det kanske man ska testa någon gång, att lägga en bit skinn i motorolja nån månad och se vad som händer?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mönstret på förslitningen (eller vad det nu är) är intressant.

Om det berodde på handsprit, handsvett (salt) eller bara mekanisk åverkan från händerna så borde det rimligen vara mest kvart i tre och tio i två. Men förslitningen verkar relativt jämn, även klockan elva, tolv och ett. Hur det ser ut längre ner syns ju inte så bra på bilderna.

Har TS någon egen förklaring på vad det är som hänt med ratten egentligen?

Edit: Angående vem du ska anmäla till ARN. Det beror på vilken grund du anser dig ha för din anmälan, grunden för anmälan måste naturligtvis framgå av din anmälan. Vad jag förstår är du för sent ute vad gäller reklamation enligt konsumentköplagen (notera att tidsgränserna som gäller är de som fanns i lagen när du köpte bilen, inte de tidsgränser som finns i lagen nu). Om du anser dig ha grund för din anmälan i garantivillkoren så kan det nog variera, beroende på hur garantivillkoren är utformade med avseende på vem som ska avhjälpa fel.

Edit 2: Garantier behandlas i (nuvarande) konsumentköplag i paragraf 23-25. Du får läsa garantivillkoren och försöka komma fram till vem som ställt dem. Du bör som sagt ha koll på vilken lagtext som gällde när du köpte bilen.

Permalänk
Avstängd

Kia:s 7-årsgaranti är alltså inte så mycket värd som man skulle tro.

Folk har ju på sig diverse krämer på händerna utan att det blir så där. Stå på dig och skicka runt bilderna Till sist måste någon skämmas på Kia.

Permalänk

Bara en ot-kommentar som är onödig men ändå får skrivas.
Folk har skrivit skicka iväg ratten osv.
Nu ska ingen som inte är kvalificerad nog att göra det skruva på ratten. Där finns airbag som kan gå av och har man då dessutom börjat lossa på saker så kan det gå riktigt illa.

Slut på onödig för de flesta-kommentaren.

Ej ot. Sådär blev min ratt i en audi (som trots många som säger inte är ett kvalitetsmärke. Dom är ett känsla av kvalitet men kvalitet saknas, jobbat med statistik på bilar som går sönder för verkstads-kedjor). I mitt fall verkade det vara vinylpolish i samband med att ha stått i solen så ratten blev väldigt varm.

Men intressant att kia strular i ett sådant litet ärende. Eller rättare sagt din åf, det ska ju inte vara ditt problem vad kia tycker, men åf vill väl inte stå med kostnader när du fått hjälp

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej, och det är ju det som är det märkliga.

Läser man det du skriver här:

Skall man inte kunna köra bil då, bara för att man haft handsprit på händerna. Ni hör ju själva hur dumt det låter.

Så tolkar jag det som du precis har gjort det under pandemin... Det är ju inte tillverkarens fel att du har gjort bort dig.

Permalänk
Medlem

Vi hade en Kia Picanto cirka 4000 mil och runt 5 år gammal vid inköp som såg liknande ut när jag köpte den men efter en djuprengöring försvann det, har du överhuvudtaget testat att skrubba bort det?

Körde varmt vatten och diskmedel och en vanlig disksvamp.

Jag har haft problem med interiören i en Mexico monterad Mazda 3 där jag fick ny klädsel till förarstolen efter 1500 mil då den började bli sliten... snustorrt läder! Passa er för Mexico bilarna när ni köper Mazda då kvaliteten är som natt och dag jämfört med Japan byggt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som att ytan påverkats av fuktiga händer, genom handsprit, svett eller hudkrämer. Kan bli svårt att få ut genom en reklamation. Jag hade försökt rengöra och behandla med lämpligt medel för att återställa ytan. En bilrekonditionerare vet garanterat vad som är bäst.

Inga gummi eller läderytor tål aggressiva kemikalier i kombination med varm sol, då blir det skador. Har du stora problem med handsvett eller smörjer in händerna ofta rekommenderar jag ett överdrag som enkelt kan tvättas eller bytas.

De läderrattar som jag haft i senaste bilarna smörjer jag in med minkolja vid behov, efter rengöring med sadeltvål.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ingen handsprit.

Sedan är det ju upp till Kia att bevisa att detta beror på handsprit.

Varför skulle det vara upp till Kia? Det är endast första två åren som det är upp till företaget att bevisa, efter det är det upp till dig men man har bara reklamationsrätt i 3 år och din bil är äldre än så.

Garanti är något företaget erbjuder frivilligt, på deras villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ser ut som att ytan påverkats av fuktiga händer, genom handsprit, svett eller hudkrämer. Kan bli svårt att få ut genom en reklamation. Jag hade försökt rengöra och behandla med lämpligt medel för att återställa ytan. En bilrekonditionerare vet garanterat vad som är bäst.

Inga gummi eller läderytor tål aggressiva kemikalier i kombination med varm sol, då blir det skador. Har du stora problem med handsvett eller smörjer in händerna ofta rekommenderar jag ett överdrag som enkelt kan tvättas eller bytas.

De läderrattar som jag haft i senaste bilarna smörjer jag in med minkolja vid behov, efter rengöring med sadeltvål.

Ser ut att vara en Kia Optima GT, så bör väl vara läder inte gummi?

Innan bilderna fick trådskaparen mig att tro att det är gummi, alltså vinyl eller liknande med gummerad yta och där är det ganska kört om det börjar lossna som i att man får nöja sig med hur det ser ut.

Smutsigt och lätt skadat läder kan man däremot rengöra, behandla och färga. Särskilt mycket av texturen lär du inte förlora.

Tycker det saknas något i berättelsen, om TS ägt bilen sedan ny så var det inte nu de upptäckte att hela övre delen är skadad. Har de köpt en fyra år gammal bil med mindre kosmetiska problem så finns det ingen garanti i världen som skulle täcka missfärgning av ratten.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen specifik erfarenhet av Kia, men jag har erfarenhet från Volvo och där är det ju väldigt mycket sämre kvalitet på plast/gummratten än på de klädda i läder, och trärattarna är förstås i princip outslitliga i de delar som är av trä (och resten av dem är läder). Eller så var det i alla fall för tjugo år sedan när jag jobbade där. Men de rattarna var väldigt ovanliga, typ max en bil av tusen av de som byggdes här kanske. Läder var nog lägsta nivån på många marknader, inklusive här. Idag kan de ju ha "veganläder" (galon alltså) på rattarna kanske, som säkert kan vara sämre än läder när det gäller långvarig hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Idag kan de ju ha "veganläder" (galon alltså) på rattarna kanske, som säkert kan vara sämre än läder när det gäller långvarig hållbarhet.

Fejkläder har bättre hållbarhet än äkta läder idag. Det som verkligen inte håller är den där vinylen som skall se ”udda” ut, speciellt om de har en tydlig struktur.

Volvo lurade folk att köpa sämre klädslar i många år. De gjorde textil till basvarianten och en vinylvariant i första paketet. Eftersom väldigt få köper basvarianten utan tar minst ett paket, valde de flesta vinylen - för den ingick ju. I själva verket var vinylen billigare för Volvo, så om du avböjde den ”uppgraderingen” och valde textilen så fick du en mycket mer hållbar stol som Volvo fick betala extra för.

Källa: jobbade med bilstolar i alldeles för många år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska vanligt på dessa. Vi hade en Hyundai i40 som hade samma problem. Det är väl samma bilar i princip. Ratten flagade sönder redan efter 4000mil. Vi fick ny ratt på garanti då. De satte dit en läderratt istället. Stå på dig och försök få en ny!

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Fejkläder har bättre hållbarhet än äkta läder idag. Det som verkligen inte håller är den där vinylen som skall se ”udda” ut, speciellt om de har en tydlig struktur.

Volvo lurade folk att köpa sämre klädslar i många år. De gjorde textil till basvarianten och en vinylvariant i första paketet. Eftersom väldigt få köper basvarianten utan tar minst ett paket, valde de flesta vinylen - för den ingick ju. I själva verket var vinylen billigare för Volvo, så om du avböjde den ”uppgraderingen” och valde textilen så fick du en mycket mer hållbar stol som Volvo fick betala extra för.

Källa: jobbade med bilstolar i alldeles för många år.

Jo tyg är underskattat. Angående fejkläder så varierar det nog en del beroende på typ. En kollegas Tesla tappade beläggningen på förarstolens nackstöd efter knappt två år och lämnade en klibbig yta istället exempelvis. Det har jag aldrig sett med äkta läder.

Volvo har ju lanserat en lyxigare tygklädsel med ull och så, vilket är trevligt. Tidigare har ju enda bättre alternativet på klädseln varit läder eller möjligtvis Alcantara på vissa sportigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tyvärr inte då de är det bästa som går från den vinkeln.
Det blir ju svårt att ta en bra bild, då framrutan minst sagt är i vägen.

Tur att framrutan är genomskinlig

Permalänk
Medlem

Lite svårt att avgöra från bilden, men ser nästan ut som mögel?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Lite svårt att avgöra från bilden, men ser nästan ut som mögel?

<Uppladdad bildlänk>

Jo. Speciellt eftersom stolen ser likadan ut.

Permalänk
Rekordmedlem

En annan snygg Kiaratt jag just såg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en Optima GT 2019 gått ca 6000, ratten ser fortfarande ut som ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan snygg Kiaratt jag just såg.
https://youtu.be/LKnDFs13YnE?t=216

Att beskylla Kia för hur ett överdrag ser ut ter sig dock lite magstarkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Att beskylla Kia för hur ett överdrag ser ut ter sig dock lite magstarkt.

Det kanske var en rattmuff på den men då är den nog ännu värre under.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.