Nvidia på väg att avveckla Geforce RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

vad ska man säga det finns gott om olika modeller av grafikkort nu enda nackdelen dom är ofta svin dyra
Ska man ha en enkel spel dator tror jag ett GTX 970 duger än på sina 3.5 Gb (4Gb)
sen finns det en uppsjö av vassare kort , enda problem jag har med mitt RTX3080 är minnes mängden när jag kör i 4K
men det är inte så stort att jag köper ett nytt grafikkort än på ett tag .

Så det är bra att dom rensar lite finns för många varianter nu ute på marknaden

Som ägare av 970 får jag tyvärr säga att det nått sitt slut nu, jag köpte nyligen Resident Evil Village och insåg att det kräver mer minne än vad min gamla trotjänare har att tillgå, så det blir väl att bita i det sura äpplet och se vad man kan hitta som inte ruinerar en idag.

Jag kör en skylake processor och undrar nu hur jag ska välja grafikkort, var hittar man info om vad en gammal processor klarar innan den stryper när man parar den med ett bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jämfört med 1980 är det en steal!

Jämfört med 2010 så är du grundlurad

Ett 5970 med dubbla Hemlock kostar samma som ett 4070 Ti idag.

Det är lite som att säga att 4090 skulle ligga runt 9.000, vilket känns väldigt bra i magen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Frekeb:

Som ägare av 970 får jag tyvärr säga att det nått sitt slut nu, jag köpte nyligen Resident Evil Village och insåg att det kräver mer minne än vad min gamla trotjänare har att tillgå, så det blir väl att bita i det sura äpplet och se vad man kan hitta som inte ruinerar en idag.

Jag kör en skylake processor och undrar nu hur jag ska välja grafikkort, var hittar man info om vad en gammal processor klarar innan den stryper när man parar den med ett bättre grafikkort?

Du kan söka på "bottleneck calculator". Den från tex. pc-builds.com ger enligt min upplevelse rätt bra översikt av hur bra grafikkort och processor parar

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

50 och under är entry, 60 & 70 är mellan och 80 och uppåt är highend.

Jag vill påstå att gränsen mellanklass/high-end gått mellan xx80 och xx80 Ti en längre tid, då xx80-korten traditionellt varit ett volymkort — åtminstone fram till 40-serien nu.

När jag köpte mitt RTX 3080 vid releasen så var det bara fråga om några enstaka veckor innan de slagit AMDs mellanklasskort (bl.a. 5700 XT) mätt som andel kort bland alla Steam-användare, vilket sannolikt förklaras av att prislappen låg såpass nära andra volymkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

50 och under är entry, 60 & 70 är mellan och 80 och uppåt är highend.

Med den utgångspunkten så får man ju vara imponerad av att ett mellanklasskort (4070 Ti) klår tidigare generations "enhörning" (3090 TI) i vartannat spel med hälften så mycket VRAM dessutom...borde väl vara omöjligt med tanke på den VRAM ångesten som pågår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill påstå att gränsen mellanklass/high-end gått mellan xx80 och xx80 Ti en längre tid, då xx80-korten traditionellt varit ett volymkort — åtminstone fram till 40-serien nu.

När jag köpte mitt RTX 3080 vid releasen så var det bara fråga om några enstaka veckor innan de slagit AMDs mellanklasskort (bl.a. 5700 XT) mätt som andel kort bland alla Steam-användare, vilket sannolikt förklaras av att prislappen låg såpass nära andra volymkort.

80-serien har ju aldrig varit mellanklass. 80-kort har möjligen kunnats kalla high-end, eller enthusiast. 60- och 70-serierna har varit mid-end, allt under low end. Det enda som hänt nu på slutet är att för att få ett kort som är ngt att ha så får man hosta upp high end pengar för mid-end korten. Med det sagt är ju givetvis korten snabbare idag än de var tidigare, men det är ju ngt som måste ske. Att 3080 sålde så pass bra var att det var ett rejält steg upp i prestanda, i en lång period där lönerna ökat med låg inflation.

Hela 40-serien är ju Nvidias försök att öka sina marginaler när dom såg hur mycket de kunde få för korten under miningboomen och skjuta på hela kostnadsstegen över kort, och AMD var onekligen sugen på att haka på med priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nvidia blir ju tvungen att sluta sälja 3060 Ti inte för någon annan orsak än göra plats för 4060 och 4060 Ti som inte ens blir ett bättre alternativ, det blir bara en ersättare med någorlunda bättre prestanda till någorlunda högre pris => status quo så därför måste 3060 Ti bort.

Ja, traditionellt har en ny generation grafikkort gjort plats åt sig själv genom att erbjuda betydligt bättre prestanda till samma eller lägre pris, men den här gången behöver Nvidia artificiellt strypa tillgången på den gamla generationen.
Nästan lite förvånad att de inte lagt in någon spärr i korten så de är NFR. När man väl har köpt ett grafikkort är det låst till datorn och går inte att sälja vidare...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Som ägare av 970 får jag tyvärr säga att det nått sitt slut nu, jag köpte nyligen Resident Evil Village och insåg att det kräver mer minne än vad min gamla trotjänare har att tillgå, så det blir väl att bita i det sura äpplet och se vad man kan hitta som inte ruinerar en idag.

Jag kör en skylake processor och undrar nu hur jag ska välja grafikkort, var hittar man info om vad en gammal processor klarar innan den stryper när man parar den med ett bättre grafikkort?

Ditt problem kommer nog inte att vara processorn utan nätenheten. En 970 drog 145W stock, och det är det inte mycket som klarar sig på idag. Vad gäller Nvidia måste du ner hela vägen till 3050 (vilket VERKLIGEN inte rekommenderas). På AMD-sidan klarar du sig till en 6600, vilket åtminstone är ett kompetent grafikkort även om de verkligen är low-end idag. Har du överspecat nätenheten så kan du givetvis gå upp ett par snäpp, men minns att nätenheter åldras med tiden.

Tycker faktiskt att du kan sitta still i båten en månad eller så tills 4060 och 7600 är ute. Det är sannolikt mer pang för både pengarna och watten i de korten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt det enda prisvärda kortet i 3000 serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

80-serien har ju aldrig varit mellanklass. 80-kort har möjligen kunnats kalla high-end, eller enthusiast. 60- och 70-serierna har varit mid-end, allt under low end.

Inte när det skiljt en tusenlapp mellan xx80 och toppen av det du definierar som "mellanklass".

Ska vi prata 30-serien så fanns det flertalet 3070 över 7000 kr mot 3080 för 8000 kr. Även om vi antar att ordinariepriset på 3080 skulle varit runt 9000 kr så är det i storleksordningen 25% mer mot närmare 90% mer för 3090... där kan vi snacka high-end möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Som ägare av 970 får jag tyvärr säga att det nått sitt slut nu, jag köpte nyligen Resident Evil Village och insåg att det kräver mer minne än vad min gamla trotjänare har att tillgå, så det blir väl att bita i det sura äpplet och se vad man kan hitta som inte ruinerar en idag.

Jag kör en skylake processor och undrar nu hur jag ska välja grafikkort, var hittar man info om vad en gammal processor klarar innan den stryper när man parar den med ett bättre grafikkort?

Skylake är inte purfärskt. Så om du har nästa kort lika länge som ditt 970, så kommer du rimligen uppgradera processorn under livslängden. Det vill säga, beslutet lutar inte helt på hur grafiken stryps av processorn just bara idag

Ska du aldrig mer köpa en ny processor eller uppgradera datorn så är det såklart en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jämfört med 1980 är det en steal!

Fanns det ens GPU 1980 ?
Vet inte var/hur man hittar grafikkorts priser för 1980.
Men även tidigt till mellan 90 tal var normala PC grafikkort mest en frågan om ett kort som kunde skicka bild till skärmen.
Mjukvarurendering var det vanliga (på CPU). Grafikkortet var mest en framebuffer och en fysisk port att koppla skärmen till.
Även serieportar och IDE och sånt var vanligtvis på separata instickskort istället för inbyggt på moderkortet.

När första 3Dfx Voodoo korten kom var de inte ens fristående utan krävde ett annat grafikkort för 2D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Som ägare av 970 får jag tyvärr säga att det nått sitt slut nu, jag köpte nyligen Resident Evil Village och insåg att det kräver mer minne än vad min gamla trotjänare har att tillgå, så det blir väl att bita i det sura äpplet och se vad man kan hitta som inte ruinerar en idag.

Jag kör en skylake processor och undrar nu hur jag ska välja grafikkort, var hittar man info om vad en gammal processor klarar innan den stryper när man parar den med ett bättre grafikkort?

SweClockers hade nyligen en nyhet om att
AMD Radeon RX 7600 fångad på bild – kan kosta 3 200 kronor

"Nästa medlem i AMD:s Radeon RX 7000-familj väntas i slutet av maj, när den enklare modellen RX 7600 väntas dyka upp i butik."

Jag skulle nog ta en koll på de korten till en gammal dator.
Framförallt om de lanseras om 1-2 veckor så är det inte så länge du behöver vänta.

Vill du hellre ha Nvidia så ska RTX 4060 och 4060 Ti också lanseras snart.

Eller något begagnat kanske?

Sen beror det väl även lite på hur länge du tänker behålla nuvarande processor och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Som ägare av 970 får jag tyvärr säga att det nått sitt slut nu, jag köpte nyligen Resident Evil Village och insåg att det kräver mer minne än vad min gamla trotjänare har att tillgå, så det blir väl att bita i det sura äpplet och se vad man kan hitta som inte ruinerar en idag.

Jag kör en skylake processor och undrar nu hur jag ska välja grafikkort, var hittar man info om vad en gammal processor klarar innan den stryper när man parar den med ett bättre grafikkort?

kräver du +144 bilder/s då kan cpun bli ett problem annars är https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=7278935 en super deeal mycket bra prestanda till "liten" peng. pris prestanda kungen idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jämfört med 1980 är det en steal!

Sämre prestanda än software renderer
Dessutom strul med drivrutiner
(Då är det ändå ett kort från 90-talet)

Om man har en dator som är mindre än 10 år gammal så verkar GT 710 vara vettigare än ännu klenare grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@Hembrygd

Kan bli RTX 4060 Ti med 20GB på 48-bit memory interface

Kan generara bra med pengar.

Haha ja 48bit ja. Då blir det åka av, n o t.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4