Nintendo: "Ingen Switch-uppföljare innan april 2024"

Permalänk
Melding Plague

Nintendo: "Ingen Switch-uppföljare innan april 2024"

I samband med ny kvartalsrapport hintar Nintendo om att uppföljare till Switch inte släpps under det kommande året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

:/ Vad trist

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Att inte släppa en ny konsol med Tears of the Kingdom är en stor miss av dom.
Har dom något riktigt efterlängtat spel på gång jag har missat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att inte släppa en ny konsol med Tears of the Kingdom är en stor miss av dom.
Har dom något riktigt efterlängtat spel på gång jag har missat?

Håller med!

En bump till 4K och 60fps så ögonen inte börjar blöda varje gång man spelar. Sen kan dom för all del fortsätta göra spel som inte är så krävande.

Permalänk
Viking
Skrivet av xSean145:

Håller med!

En bump till 4K och 60fps så ögonen inte börjar blöda varje gång man spelar. Sen kan dom för all del fortsätta göra spel som inte är så krävande.

4k på sån liten skärm känns onödigt, om man inte håller den 10 cm från ögonen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Då borde de lansera sin nästa konsol april 2024 då...
De behöver inte uppfinna spelkonsolen på nytt utan en Switch med en modern soc hade räckt...

Just do IT!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

4k på sån liten skärm känns onödigt, om man inte håller den 10 cm från ögonen.

4K i docked mode är väll en självklarhet. Vem fan spelar switch handheld?

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta spel till nintendo switch ser tecknade ut och är inte övertygad om att 4k hade gjort så stor skillnad. Upplösningen är inget som stör mig direkt när jag spelar.

Däremot är joycons skräp (avser inte drift).
Sitta och vifta med en liten plastgrej - nope!
Ge mig en vanlig xboxkontroll istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tycker de flesta spel till nintendo switch ser tecknade ut och är inte övertygad om att 4k hade gjort så stor skillnad. Upplösningen är inget som stör mig direkt när jag spelar.

Däremot är joycons skräp (avser inte drift).
Sitta och vifta med en liten plastgrej - nope!
Ge mig en vanlig xboxkontroll istället.

Pro controller?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

4K i docked mode är väll en självklarhet. Vem fan spelar switch handheld?

Hela poängen är ju att kunna spela i de båda. Tror jag har spelat mer handheld och det har fungerat kanon. När jag har nattat barnen t ex eller för att barnen/frugan har ockuperat tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tycker de flesta spel till nintendo switch ser tecknade ut och är inte övertygad om att 4k hade gjort så stor skillnad. Upplösningen är inget som stör mig direkt när jag spelar.

Däremot är joycons skräp (avser inte drift).
Sitta och vifta med en liten plastgrej - nope!
Ge mig en vanlig xboxkontroll istället.

Fast det gör det, att emulera i 4k gör stor skillnad även på Nintendos spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Håller med!

En bump till 4K och 60fps så ögonen inte börjar blöda varje gång man spelar. Sen kan dom för all del fortsätta göra spel som inte är så krävande.

Förutsatt att det blir ännu en handhållen konsol och att man vill hålla sig kring $299 som var priset vid lanseringen så kommer det inte hända. Dels för att Nintendo vill gå med vinst men också för att man slutade bry sig om prestanda efter releasen av GameCube. Sedan har vi detta med batteritiden. Om jag skulle gissa så blir det på sin höjd 1080p och 60 fps i dockat läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

4K i docked mode är väll en självklarhet. Vem fan spelar switch handheld?

Skaffade en Switch Lite då den har långt mycket bättre kontroller än de smått värdelösa joycons på vanliga versionen.

Kör nog 90% handheld och 10% dockat (då främst partyspel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Håller med!

En bump till 4K och 60fps så ögonen inte börjar blöda varje gång man spelar. Sen kan dom för all del fortsätta göra spel som inte är så krävande.

Fast drömmen är väl ändå mer avancerade Nintendo spel?
Mer levande världar i tillexempel Mario, Zelda, Metroid och Pokemon.

Nintendo spel på Xbox och Playstation får än nästan att dregla, typ som Gamecube demot av Zelda en gång i tiden.
Tänk dig Zelda som ser lika bra ut som Horizon: Forbidden west eller att Mario spelen är lika snygga som Mario filmen.
Alltså förmodligen den nivån som Nintendos spel kommer ligga på med Switch 3....

Pessimisten i mig säger att även Switch 2 kommer ha föråldrad hårdvara, dagens Switch har teknik som nu är 10 år gammal i sig.

Permalänk
Medlem

Nintendo har inte direkt en brinnande motivation till att börja sälja en ersättare när deras nuvarande fortfarande är konkurrenskraftig (om kundens plånbok), säljer bra och säljer med stor marginalvinst.

Att stoppa homebrew och sådant skulle väl vara deras största motivator, antar jag.

Skrivet av xSean145:

4K i docked mode är väll en självklarhet. Vem fan spelar switch handheld?

Glöm aldrig att sättet jag använder en produkt är det enda rätta. Alla andra gör fel. Variation? Eget val? Finns inte! Ni ska förringas och förnedras.

..
Själv spelar jag uteslutande handheld.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tigerhamster:

Glöm aldrig att sättet jag använder en produkt är det enda rätta. Alla andra gör fel. Variation? Eget val? Finns inte! Ni ska förringas och förnedras.

..
Själv spelar jag uteslutande handheld.

"Mitt sätt är det enda rätta!!!" Nä, men variationen är ju verkligen det som lyfter Switch och gör den till ett vettigt alternativ. Kör själv uteslutande handheld och använder dockan endast för laddning.

Permalänk

Jag ser ingen skillnad på 1080p och 4K på min 65" oled från 3m avstånd från TVn. Men jag ser skillnad på 30 och 60 fps. Så om/när de gör en ny konsol så hoppas jag att de siktar på låg pris och stöd för fler bilder per sekund och inte upplösning.

Permalänk
Medlem

Då var ens val att köpa oled i höstas inte så dumt ändå. Spelar 100% handheld.
Men ser fram emot en uppföljare som också är handheld!!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Spelar enbart handheld. Vill bara se en uppgraderad SoC som klarar högre framerate i spelen annars kan allt annat vara likadant i princip

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xSean145:

4K i docked mode är väll en självklarhet. Vem fan spelar switch handheld?

Vem spelar Switch docked är min fråga?

Är ju "ospelbart" med den relativt låga upplösning och "kassa grafiken" i dockat läge, för att inte nämna FPS-dipparna man får.. Sålde den egna Switchen och köpte en Steam Deck istället, mycket mer lämpad för ändanmålet och kan ändå tas med vid behov den också

Ska till en redlig SoC-uppgradering om 4K i dockat läge ska vara på kartan. Inte ens senaste AMD Z1E siktar på högre än 1080p@60Hz för AAA-spelande. Men antar att det kanske skulle gå med 4K i Nintendo's fall.. deras spel är inte direkt imponerande grafiskt kan man väl snällt säga

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Tror det är klokt då jag misstänker att den inte kommer vara bakåtkompatibel så att släppa en ny konsol som ett nytt storspel inte fungerar på vore att ta död på sin egen nya konsol.

Skrivet av Yatagarasu:

Vem spelar Switch docked är min fråga?

Jag har alltid spelat i dockat läge. Jag gillar att spela på större skärm helt enkelt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Switchen säljer fortfarande som smör så inte särskilt oväntat. Tippar på att den nya konsolen kommer tidigast till julen 2024 men blir inte förvånad om det dröjer ända tills 2025.

Frågan är hur uppföljaren kommer bli. Fortsätter de på samma koncept men kör 1080p på skärmen med 60fps samt 4K i dockat läge och hall effect joysticks till joyconsen och bakåtkompatibel konsol så är åtminstone jag nöjd.

Dock så brukar Nintendo försöka sig på nån gimmick de senaste generationerna så att enbart skruva upp prestandan kanske inte räcker för att övertyga den stora massan som inte förstår sig på eller bryr sig så mycket om prestanda till skillnad från Playstation och Xbox. En uppföljare kommer nog att sälja bra, men lika bra som Switchen som är en så pass stor succe blir nog svårare att uppnå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

4K i docked mode är väll en självklarhet. Vem fan spelar switch handheld?

Det har gjort studier på det, ca 30% spelar det så got som bara handhållet, 20% dockat, 50% gör båda, så tja 70% av 120m är ganska många.

Själv används enbart min docka som laddningsstation.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mr Jemil:

Dock så brukar Nintendo försöka sig på nån gimmick de senaste generationerna så att enbart skruva upp prestandan kanske inte räcker[...]

En spontan tanke gällande gimmick denna gång som jag kan se, det är att man försöker slå sig in på VR/AR-scenen. En "Switch" med inbyggt kamerahus för AR-spelande, typ som Pokémon GO eller liknande. Sedan Nintendo's svar på Playstation VR, vad det nu än kan tänkas vara. Det ungår inte Nintendo att historiskt gå hårt på extra accessoarer, något som förvånande uteblev rätt mycket med Switch-generationen sånär som på Pro-kontrollern och Nintendo Lab.

Sedan tror jag inte det blir omöjligt att man försöker sig på att emulera Switchen för bakåtkompabilitet. Om Nintendo använder sig av AMD i nästkommande konsolgeneration och ett chip i klass med nylanserade Z1/Z1E, då finns det gott om kraft att hämta för just Switch-emulering. Givet att Nintendo har tillgång till källkoden (och lagligt kan använda denna), då borde det dessutom flyta ännu bättre än vad Yuzu/Ryujinx klarar av idag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

ok, då blir det Switch på PC/Steam deck endast hädanefter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tror vi får vänta på ny konsol till 2025, minst. Det känns inte jättebråttom med en uppgradering, flera stora målgrupper (t ex småbarnsfamiljer) är ju inte så intresserade av prestanda. För egen del känns det väldigt tveksamt om jag skulle lägga säg 5000 kr på en ny konsol som inte kan matcha ett PS5 när jag mest spelar handhållet. Klurigt för Nintendo, det kanske inte räcker med bara en kraftfullare konsol, utan man kanske behöver en ny bra gimmick... förstår att det dröjer.

Permalänk
Medlem

Eh, Nintendo behöver fokusera på att tillverka mer av det de är kända för d.v.s mer Mario och Zelda titlar, först då kan jag tänka mig sitta kvar på bussen och kanske även köpa deras nästa konsol. I Nintendos fall är det spelen som är viktiga, inte konsolen och så har det alltid varit. Jaja, jag vet att många gillar att Switchen för att den är handhållen men i de flesta fallen är det fortfarande inte detta som avgör att man känner till Nintendo.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vem spelar Switch docked är min fråga?

Är ju "ospelbart" med den relativt låga upplösning och "kassa grafiken" i dockat läge, för att inte nämna FPS-dipparna man får.. Sålde den egna Switchen och köpte en Steam Deck istället, mycket mer lämpad för ändanmålet och kan ändå tas med vid behov den också

Ska till en redlig SoC-uppgradering om 4K i dockat läge ska vara på kartan. Inte ens senaste AMD Z1E siktar på högre än 1080p@60Hz för AAA-spelande. Men antar att det kanske skulle gå med 4K i Nintendo's fall.. deras spel är inte direkt imponerande grafiskt kan man väl snällt säga

Jag har använt min Switch i docked mode sen det köptes vid release, inte spelat en enda gång i handhållet läge.

Joycons är även sämsta kontrollern jag någonsin har använt och det måste bli något mer ergonomiskt till nästa konsol om den är handhållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har använt min Switch i docked mode sen det köptes vid release, inte spelat en enda gång i handhållet läge.

Joycons är även sämsta kontrollern jag någonsin har använt och det måste bli något mer ergonomiskt till nästa konsol om den är handhållen.

Haha samma här! Förstår inte varför man ska nöja sig med liten skärm och dåligt ljud(alt hörlurar) för. Dessutom har Nintendo endast en kontroll som går att använda och det är Pro controller, Joycons är ren skräp även när de sitter monterade på Switchen.

Allt detta är självfallet mitt tycke och jag respekterar att andra tycker något annat i vanlig ordning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Haha samma här! Förstår inte varför man ska nöja sig med liten skärm och dåligt ljud(alt hörlurar) för. Dessutom har Nintendo endast en kontroll som går att använda och det är Pro controller, Joycons är ren skräp även när de sitter monterade på Switchen.

Allt detta är självfallet mitt tycke och jag respekterar att andra tycker något annat i vanlig ordning.

Kör trådlösa lurar och ett grip på min oled. Så det går att få en väldigt trevlig upplevelse i handheld

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X