Permalänk

iPhone 14 tillbehör?

Polaren har bestämt sig för att slå till på en iPhone 14, (är dock själv Android fantast så en del övertalningsförsök har gjorts 😉).

Hursomhelst, är lite fundersam om tillbehören till iPhone 14. I dagsläget har han en iPhone XR med skal och laddare. Laddkabeln han har idag är en Lightning till usb-a. Har förstått att Apple gått, eller skall, gå över till usb-c enligt någon eu lag. Så jag misstänker att det blir lite inköp av nya tillbehör.
Handlar helst på Inet om det är möjligt.

* Medföljer det någon laddare i kartongen?

* Passar min gamla strömkabel?

* Vart köper man skal till iPhone 14?

Permalänk
Officiell jultomte

1. Ja. En USB-C -> Lightning ingår.
2. Ja.
3. Beror på vad du vill ha. Finns hundratals butiker som säljer. Kjell t ex.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

1. Ja. En USB-C -> Lightning ingår.
2. Ja.
3. Beror på vad du vill ha. Finns hundratals butiker som säljer. Kjell t ex.

Hur kan den passa om det är usb-a till strömadaptern på den gamla kabeln, och usb-c på den nya?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Eduardo_S:

Hur kan den passa om det är usb-a till strömadaptern på den gamla kabeln, och usb-c på den nya?

Du får ju ingen nätadapter till den nya telefonen. Så den gamla kabeln + nätadapter passar ju eftersom det är samma lightning-uttag i telefonen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

EU direktivet är inte värt så mycket när Apple enligt rykten planerar att MFI certifiera sina nya usb-c kablar till Iphone.Hur det fungerar i verkligheten återstår att se.

Permalänk
Skrivet av leifn:

EU direktivet är inte värt så mycket när Apple enligt rykten planerar att MFI certifiera sina nya usb-c kablar till Iphone.Hur det fungerar i verkligheten återstår att se.

Ja, vi får se hur EU ställer sig till det.
Typiskt Apple att försöka runda detta.

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Du får ju ingen nätadapter till den nya telefonen. Så den gamla kabeln + nätadapter passar ju eftersom det är samma lightning-uttag i telefonen.

Ok, hur blir det med snabbladdningen?

Som iPhone 14 har eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

EU direktivet är inte värt så mycket när Apple enligt rykten planerar att MFI certifiera sina nya usb-c kablar till Iphone.Hur det fungerar i verkligheten återstår att se.

Spelar ju ingen roll, du kan ju fortfarande använda godtycklig kabel. Det är bara rekommenderat att du har MFI shit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur blir det med snabbladdningen?

Som iPhone 14 har eller?

Vad är det för nätadapter idag?
iPhone 14 ska ha 30W som mest.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Vad är det för nätadapter idag?
iPhone 14 ska ha 30W som mest.

Vet ej, dock har ett annat problem uppstått.

Stämmer det iPhone 14 bara har stöd för
e-SIM?
Enligt samtal till Inet har iPhone 14 endast stöd för e-Sim. Men kollar man på Tele2 hemsida, så står det att den har stöd för både nano-sim och e-sim

Det nuvarande abonnemanget har micro-sim, men inte stöd för e-Sim. Jag har ingen lust att skaffa ett extra abonnemang heller.

Passar kompisens iPhone XR sim kort i den nya iPhone 14?

Vem har rätt och vem har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vet ej, dock har ett annat problem uppstått.

Stämmer det iPhone 14 bara har stöd för
e-SIM?
Enligt samtal till Inet har iPhone 14 endast stöd för e-Sim. Men kollar man på Tele2 hemsida, så står det att den har stöd för både nano-sim och e-sim

Det nuvarande abonnemanget har micro-sim, men inte stöd för e-Sim. Jag har ingen lust att skaffa ett extra abonnemang heller.

Passar kompisens iPhone XR sim kort i den nya iPhone 14?

Vem har rätt och vem har fel?

Vanligt SIM-kort fungerar utmärkt. Det gamla kortet passar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vet ej, dock har ett annat problem uppstått.

Stämmer det iPhone 14 bara har stöd för
e-SIM?
Enligt samtal till Inet har iPhone 14 endast stöd för e-Sim. Men kollar man på Tele2 hemsida, så står det att den har stöd för både nano-sim och e-sim

Det nuvarande abonnemanget har micro-sim, men inte stöd för e-Sim. Jag har ingen lust att skaffa ett extra abonnemang heller.

Passar kompisens iPhone XR sim kort i den nya iPhone 14?

Vem har rätt och vem har fel?

Gäller bara för iPhones som säljs i USA, där har de tagit bort den fysiska SIM-kortsplatsen.
I Sverige / EU finns den kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vet ej, dock har ett annat problem uppstått.

Stämmer det iPhone 14 bara har stöd för
e-SIM?
Enligt samtal till Inet har iPhone 14 endast stöd för e-Sim. Men kollar man på Tele2 hemsida, så står det att den har stöd för både nano-sim och e-sim

Det nuvarande abonnemanget har micro-sim, men inte stöd för e-Sim. Jag har ingen lust att skaffa ett extra abonnemang heller.

Passar kompisens iPhone XR sim kort i den nya iPhone 14?

Vem har rätt och vem har fel?

Det beror på marknad. i Sverige har de plats för ett nano-SIM (och eSIM), men i USA är det bara eSIM. XR har väl för övrigt också nano-SIM, inte micro-SIM.

"Jag har ingen lust..."? Hur ska du ha det, är det du eller din hemliga kompis som ska ha en iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur blir det med snabbladdningen?

Som iPhone 14 har eller?

Skrivet av Moseby:

Vad är det för nätadapter idag?
iPhone 14 ska ha 30W som mest.

20W räcker tror jag?
https://support.apple.com/en-us/HT208137

Personligen skulle jag satsa på Apples officiella laddare. Kostar lite mer men brukar vara värt det!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5671682

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

20W räcker tror jag?
https://support.apple.com/en-us/HT208137

Personligen skulle jag satsa på Apples officiella laddare. Kostar lite mer men brukar vara värt det!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5671682

Jag föredrar min Sony-laddare framför originalet till min iPad Pro (USB-C), eftersom Sonyn läcker mindre skräp till chassit (vilket är lite småstörande om man använder den under laddning). För att inte tala om kabeln. Apples är irriterande styv och bångstyrig, om än tunn. Sedan finns det förstås andra som är som Apples eller sämre. Dock noterar jag att laddaren till min gamla Mini 2 var precis likadan, så Apple tycker väl att deras specifikation duger.

Tillägg: Däremot bör man förstås undvika Wish/AliExpress-varianten och liknande där man riskerar att sätta eld på telefon, huset och bli välgrillad själv på kuppen. Idén att Apple skulle utmärka sig positivt jämfört med andra vettiga märken har jag dock svårt att se.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det beror på marknad. i Sverige har de plats för ett nano-SIM (och eSIM), men i USA är det bara eSIM. XR har väl för övrigt också nano-SIM, inte micro-SIM.

"Jag har ingen lust..."? Hur ska du ha det, är det du eller din hemliga kompis som ska ha en iPhone?

Det roliga här är att jag ringde till Inet och frågade just detta angående eSIM.
Fick till svar att iPhone 14 endast har stöd för eSIM 😅

Det är min hemliga låtsaskompis som skall ha en iPhone, så du har så rätt 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

* Medföljer det någon laddare i kartongen?

Du kan hitta svar på många av dina frågor här:
https://www.apple.com/se/iphone-14/specs/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det roliga här är att jag ringde till Inet och frågade just detta angående eSIM.
Fick till svar att iPhone 14 endast har stöd för eSIM 😅

Det är min hemliga låtsaskompis som skall ha en iPhone, så du har så rätt 😉

Inet är ute och cyklar @inet

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Eduardo_S:

Det roliga här är att jag ringde till Inet och frågade just detta angående eSIM.
Fick till svar att iPhone 14 endast har stöd för eSIM 😅

Det är min hemliga låtsaskompis som skall ha en iPhone, så du har så rätt 😉

Står på produktsidan för iPhone 14 hos Inet att den har stöd för Nano & eSIM

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Står på produktsidan för iPhone 14 hos Inet att den har stöd för Nano & eSIM

Jepp, såg det med. Dubbelkollade efter jag lagt på luren med Inet.

Men frågan kvarstår; varför sa personen på Inet kundservice att iPhone 14 endast har stöd för e-SIM?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Jepp, såg det med. Dubbelkollade efter jag lagt på luren med Inet.

Men frågan kvarstår; varför sa personen på Inet kundservice att iPhone 14 endast har stöd för e-SIM?

SBT = Skit bakom telefon..

Skrivet av leifn:

EU direktivet är inte värt så mycket när Apple enligt rykten planerar att MFI certifiera sina nya usb-c kablar till Iphone.Hur det fungerar i verkligheten återstår att se.

Troligen bara de mest extrema laddningen eller överföringshastigheterna.
Det är då inte fel att ha en sådan kabel, men alla behöver ej vara det.

Om Apple däremot skulle vara extrema något korkat som endast upp till 5watt laddning på ej Apple godkänd usb c kabel, så skulle sunda personer rata produkten.
Det går att diskutera var gränsen går, 10w är ju dubbelt så bra som 5w. Och då inte lika allvarligt, upp till 20Watt på generell kabel och typ ingen bryr sig.

En annan sak är att det ryktas dynamic island på alla modeller och det är trevligt. Jag själv skulle helt klart vänta 4 månader och få en riktigt grym iPhone 15. Men har man behov idag så är 4 månader lång tid.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

SBT = Skit bakom telefon..

Troligen bara de mest extrema laddningen eller överföringshastigheterna.
Det är då inte fel att ha en sådan kabel, men alla behöver ej vara det.

Om Apple däremot skulle vara extrema något korkat som endast upp till 5watt laddning på ej Apple godkänd usb c kabel, så skulle sunda personer rata produkten.
Det går att diskutera var gränsen går, 10w är ju dubbelt så bra som 5w. Och då inte lika allvarligt, upp till 20Watt på generell kabel och typ ingen bryr sig.

En annan sak är att det ryktas dynamic island på alla modeller och det är trevligt. Jag själv skulle helt klart vänta 4 månader och få en riktigt grym iPhone 15. Men har man behov idag så är 4 månader lång tid.

"riktigt grym iPhone 15"?

Vet du redan nu vad specsen är på kommande iPhone 15?

Eller tycker du "skillnaderna" mellan iPhone 13 och 14 är grymma med?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

"riktigt grym iPhone 15"?

Vet du redan nu vad specsen är på kommande iPhone 15?

Eller tycker du "skillnaderna" mellan iPhone 13 och 14 är grymma med?

USB C + dynamic island. Resten lär ju knappast vara sämre än vad som finns i iPhone 14 utan lite bättre, troligen bara marginellt.

De argument man kan ha emot är att man inte gillar iPhone, gillar inte prissättningen eller vill ha en annan format på mobilen. (stor vikbar) Men det sista är ju ett dumt argument varför den inte är grym, lite som att klaga på non-stadsjeepar.

Det går även argumentera emot faceid sensor men det är en smaksak, påverkar ej om produkten är grym eller ej. -Argument emot är att "all enbart biometriska lås suger" och tar onödig plats, tom polisen kan tvinga en låsa upp dem.
Men vissa accepterar denna brist emot bekvämlighet och vill ha det, som sagt en ren smaksak.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent är att göra jämförelse på Apples hemsida, då kan du jämföra 3 produkter typ iphone 12, 13 och 14.
Personligen tycker jag 13 är en sweet spot om man hittar en bra pris.
Hoppet till 14 är rätt litet sett till funktioner, men det handlar väl vad man hittar för pris på den.

När det gäller laddare så köp en bra laddare från Anker eller ugreen som har både USB-A och USB-C.
Det finns ett par stycken som har 2 st USB-C och en USB-A, bra att ha med sig på resan plus att med USB-C laddar rejält fort om laddaren stödjer PD. USB-C till Lightning följer med.

När det gäller certifiering så verkar det bara handla om överföringshastighet. Gissar att Apple vill försäkra sig om användarupplevelsen då USB-C är en djungel.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

USB C + dynamic island. Resten lär ju knappast vara sämre än vad som finns i iPhone 14 utan lite bättre, troligen bara marginellt.

De argument man kan ha emot är att man inte gillar iPhone, gillar inte prissättningen eller vill ha en annan format på mobilen. (stor vikbar) Men det sista är ju ett dumt argument varför den inte är grym, lite som att klaga på non-stadsjeepar.

Det går även argumentera emot faceid sensor men det är en smaksak, påverkar ej om produkten är grym eller ej. -Argument emot är att "all enbart biometriska lås suger" och tar onödig plats, tom polisen kan tvinga en låsa upp dem.
Men vissa accepterar denna brist emot bekvämlighet och vill ha det, som sagt en ren smaksak.

Ja, hur man definierar ordet "grym" verkar skilja rejält.
Personligen krävs det mer än knappt märkbara skillnader för att det skall vara grymt.
Vilket är fallet mellan iPhone 13, 14 och med allra största säkerhet även 15.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, hur man definierar ordet "grym" verkar skilja rejält.
Personligen krävs det mer än knappt märkbara skillnader för att det skall vara grymt.
Vilket är fallet mellan iPhone 13, 14 och med allra största säkerhet även 15.

Jag tycker det är gigantiska skillnader som en normal 100åring ser skillnad på.
Alltså laddkabeln märker alla, dynamic island så om man köper en standard iphone så är det en stor extra sak som folk ser direkt. Att cpun är lite snabbare och effektivare är såklart bra, men den stora skaran ser inte det direkt. -Längre batteritid märker de av, men det är inget de ser på 10 sekunder som dynamic island.

Angående ordet grym. Så är iPhone 14 också grym för mig om den hade haft de 2 saker ovanför. Just nu, så för mycket problem med laddkabeln, jag har väskan full med hur många kablar som helst och vill ej ha mer för en sådan banal sak som konsumentelektronik.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att dynamic island tillför någonting, om något så stör den mer vid videouppspelning i vissa scenarion. Notchen på 11 störde mindre. Visst är den väl lite småflashig och coolt med genväg till musiken som spelas exempelvis men skulle inte vänta på en 15 för den sakens skull.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inet
Skrivet av Sweckid:

Inet är ute och cyklar @inet

Skrivet av Eduardo_S:

Jepp, såg det med. Dubbelkollade efter jag lagt på luren med Inet.

Men frågan kvarstår; varför sa personen på Inet kundservice att iPhone 14 endast har stöd för e-SIM?

Tjenare,

Hoppas helgen varit bra
Det stämmer att telefonerna vi säljer har stöd för eSIM och Nano.
Får ta och be om ursäkt för att vi meddelat fel information via telefon, har tagit det vidare internt.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram