Permalänk
Medlem

Långsam boot AM5

Byggde precis ihop min nya AM5 dator och har helt och hållet missat att boot är otroligt långsamt på AM5. Visste jag det så kanske jag hade valt intel istället. Känns som att gå tillbaka i tiden. Min 5 år gamla dator startar på kanske max 10 sekunder in i windows. Denna tar 1 min och 10 sekunder på sig. Jag har MSI moderkort och nu läst att de är segast. Kan man förvänta sig att de kommer lösa sig med bios uppdatering i framtiden? Eller är det såhär de kommer vara? Varför är AM5 långsamt?

Specs:
MSI b650
7800X3D
4090 FE
64GB ram

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Det är såhär det är tyvär
Asus är minst lika långsam
Vem vet om det kommer fixas i framtiden, senaste AGESA 1.0.0.7. från AMD fixar då ingenting, dom har väl panicmode med brinnande CPUer som prio just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är såhär det är tyvär
Asus är minst lika långsam
Vem vet om det kommer fixas i framtiden, senaste AGESA 1.0.0.7. från AMD fixar då ingenting, dom har väl panicmode med brinnande CPUer som prio just nu.

Gigabyte moderkort ska väl vara rätt så snabba?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Slängde precis ihop att AM5 system (ASrock moderkort, 7700, 2x16gb 6000cl32 i XMP). Första boot tar tid (minnesträningen), men sen tycker jag den bootar rätt kvickt.

Har du uppdaterat BIOS till senaste?
Har du 2x32 eller 4x16 stickor ram? EXPO/XMP?

Permalänk
Medlem

Jag kör utan Memory Context Restore då jag upplevt att i princip ingenting är stabilt i längden med det på. Folk säger dock att det fungerar bra på nyare bios.

Jag har även slagit av fast boot då också det skapar problem. Tar ca 1,5 minut att boota. Rejält långsamt alltså. AM5 är dösegt på detta men med MCR så ska det väl ta typ 25 sekunder.

Plattformen är rätt kass (och Expo är ofta instabilt) men 7800X3D är ju lätt värt det. Min dator är i alla fall äntligen helt stabil sedan jag struntade i MCR och bara lät den vara otroligt seg på att boota.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Tar ca 1,5 minut att boota. Rejält långsamt alltså. AM5 är dösegt.

Nej, AM5 är inte "dösegt" utan det beror på vilka komponenter man valt. Använder själv Gigabyte X670 Gaming X AX och systemet bootar på 20 sekunder blankt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinny:

Nej, AM5 är inte "dösegt" utan det beror på vilka komponenter man valt. Använder själv Gigabyte X670 Gaming X AX och systemet bootar på 20 sekunder blankt.

Även om det är mycket bättre än mitt MSI så är det 10 sekunder segare än min 5 år gamla dator.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinny:

Nej, AM5 är inte "dösegt" utan det beror på vilka komponenter man valt. Använder själv Gigabyte X670 Gaming X AX och systemet bootar på 20 sekunder blankt.

Memory context restore fungerar på ditt kort, på just de minnen du har och på den version av bios du har installerad. Beror inte på chipset eller prestanda.

Jag kan också slå på funktionen, boota på 20 sec och få random bsods. Var några biosversioner sedan jag testade men jag gav upp. Däremot är ju Asus klart överrepresenterade och jag skulle absolut inte rekommendera ASUS AM5 till någon, utan du gjorde nog ett bra val i att köra på Gigabyte.

Gigabyte hade ju dock lite kris med sina bios för att lösa Soc-begränsningen nyss men det var väl bara några dagar de hade ett bios ute som kunde bränna cpun med autoinställningar

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Upplever också långsam boot med AM5, har ett ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI med en 7700X och Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36.

Får inte ens bild på skärmarna som är inkopplade med DP förräns jag är på Windows login-skärm.
Sitter visserligen biosversion 1401 eller om det var 1402(någon av de som kom i början av mars när jag byggde datorn).

Får bild direkt om jag kör på interna grafiken så testade att stänga av den interna grafikdelen, men fortfarande samma resultat.
Har inte kommit till skott med att uppdatera till nyare bios-version ännu då de kommit så tätt det senaste.
Finns det någon inställning i Bios man kan slå på som snabbar upp uppstarten?

Övriga komponenter syns i min signatur.

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Jag kör utan Memory Context Restore då jag upplevt att i princip ingenting är stabilt i längden med det på. Folk säger dock att det fungerar bra på nyare bios.

MCR har varit jättestabilt för mig... Vad har du för inställningar? Hur mycket minne? Hur många stickor? EXPO/XMP?

Och det var det det hette, glömde bort. Tänkte till trådskaparen, se till att uppdatera BIOS och att Memory Context Restore är påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grahl:

Har inte kommit till skott med att uppdatera till nyare bios-version ännu då de kommit så tätt det senaste.
Finns det någon inställning i Bios man kan slå på som snabbar upp uppstarten?

Övriga komponenter syns i min signatur.

Skulle starkt rekommendera att uppdatera bios. Inte bara för att fixa Soc-problemet utan också för att det blivit markant bättre stabilitet, kompabilitet och för en del boottid efter 1410 ungefär.

Som nämnt kan du slå på Memory context restore. Det fungerade inte alls på ASUS X670 tidigare med expo men bör nu fungera. Om det blir instabilt är det bara att slå av.

Skrivet av thadriem:

MCR har varit jättestabilt för mig... Vad har du för inställningar? Hur mycket minne? Hur många stickor? EXPO/XMP?

16GBx2 5600mhz 40404080, Kingston XMP, BBEAK, Hynix A eller M-die, lite osäker. Har kört två olika par Expo tidigare, ingen av dem stabila i längden med Expo på (med eller utan MCR). Alla på qvl.

I övrigt inga spännande inställningar. Pbo på, men har inte fipplat med curve.

Jag hade problem med bsods som bara plötsligt kom vid spelande eller annat under flera månader. Kunde gå fint ett par dagar, sedan kom det igen.

Har inte haft en enda bluescreen sedan jag stängde av det och slog av fast boot efter jag hittade en redditpost där flera andra med ASUS AM5 hade samma erfarenhet. Det är fullt möjligt att det funkar på dessa nyare bios.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyth0nym:

Gigabyte moderkort ska väl vara rätt så snabba?

Vad har du för andra komponenter inkopplade? Hårddiskar? USB-enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Gigabyte hade ju dock lite kris med sina bios för att lösa Soc-begränsningen nyss men det var väl bara några dagar de hade ett bios ute som kunde bränna cpun med autoinställningar

Källa? Vilken bios-version syftar du på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinny:

Nej, AM5 är inte "dösegt" utan det beror på vilka komponenter man valt. Använder själv Gigabyte X670 Gaming X AX och systemet bootar på 20 sekunder blankt.

Hade även tidigare en Asus som med ny bios bootade mycket snabbare än innan. Så det blir bättre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeyDN:

Källa? Vilken bios-version syftar du på?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/1353c7c/buildzoid_testi...

Gamers Nexus noterade samma sak. Vet inte hur det ligger till med deras bios nu, de var inte ensamma om att ladda upp nya, ta bort, nya igen, osv i hysterin som det blev. Asus gjorde liknande, men deras bios verkar hålla sig inom riktlinjerna (de som är ute för mitt moderkort nu iaf).

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Skulle starkt rekommendera att uppdatera bios. Inte bara för att fixa Soc-problemet utan också för att det blivit markant bättre stabilitet, kompabilitet och för en del boottid efter 1410 ungefär.

Som nämnt kan du slå på Memory context restore. Det fungerade inte alls på ASUS X670 tidigare med expo men bör nu fungera. Om det blir instabilt är det bara att slå av.

16GBx2 5600mhz 40404080, Kingston XMP, BBEAK, Hynix A eller M-die, lite osäker. Har kört två olika par Expo tidigare, ingen av dem stabila i längden med Expo på (med eller utan MCR). Alla på qvl.

I övrigt inga spännande inställningar. Pbo på, men har inte fipplat med curve.

Jag hade problem med bsods som bara plötsligt kom vid spelande eller annat under flera månader. Kunde gå fint ett par dagar, sedan kom det igen.

Har inte haft en enda bluescreen sedan jag stängde av det och slog av fast boot efter jag hittade en redditpost där flera andra med ASUS AM5 hade samma erfarenhet. Det är fullt möjligt att det funkar på dessa nyare bios.

Då testar jag det!
Tack för hjälpen!

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/1353c7c/buildzoid_testi...

Gamers Nexus noterade samma sak. Vet inte hur det ligger till med deras bios nu, de var inte ensamma om att ladda upp nya, ta bort, nya igen, osv i hysterin som det blev. Asus gjorde liknande, men deras bios verkar hålla sig inom riktlinjerna (de som är ute för mitt moderkort nu iaf).

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinny:

Nej, AM5 är inte "dösegt" utan det beror på vilka komponenter man valt. Använder själv Gigabyte X670 Gaming X AX och systemet bootar på 20 sekunder blankt.

Har du EXPO/XMP påslaget när du bootar så snabbt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyth0nym:

Har du EXPO/XMP påslaget när du bootar så snabbt?

Min bootar också så snabbt.
Asrock x670e, 7700x, 6000cl32 Kingston i XMP med Memory Context Restore påslaget.

Permalänk
Medlem

AM4 lider till viss del av detta med. Botar jag när jag haft strömmen avstängd till datorn(kontakt på skarvsladden) så tar den en jäkla tid. Men annars går det hyfsat snabbt. Mina få intel maskiner trots ålder är dock snabbare så detta är nått AMD bör kika på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

AM4 lider till viss del av detta med. Botar jag när jag haft strömmen avstängd till datorn(kontakt på skarvsladden) så tar den en jäkla tid. Men annars går det hyfsat snabbt. Mina få intel maskiner trots ålder är dock snabbare så detta är nått AMD bör kika på.

Jag ser det inte som ett stort problem om det bara sker efter datorn varit strömlös. Förutsatt att det inte bara är en "WAIT"-funktion utan att den faktiskt tränar minne, vilket jag tror den gör. Bör väl hjälpa stabiliteten.

Problemet i början av AM5 var ju att den körde en full training på VARJE boot... vilket måste varit skitsegt.

Permalänk
Medlem

Tycker att min bootar minst lika snabbt, om inte snabbare, än mitt förra AM4 bygge.. (Se signatur)

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Kör beta-UEFI till min ASUS Crosshair Gene, MCR och Expo/6000MT hastighet aktiverat med 2x32GB stickor. Fungerar rätt bra, har varit lite skumheter efter jag aktiverade, men överlag funkar tämligen OK. Inga direkta blåskärmar eller krascher, bara drivrutinen som återställer sig själv när jag spelat WoW, och ibland kopplar alla USB-enheter spontant ur sig/i sig igen.

Vet inte om det sistnämnda faktiskt har något med minnet att göra, kan vara något chipset-tjabbel. Finns en okänd enhet + ett USB-nav i enhetshanteraren som windows inte vill detektera ordentligt/hitta drivrutiner till. Vet inte vafan det är för hårdvara, eller om den ens egentligen finns i datorn; alla USB-enheter och övriga inkopplade hårdvaror fungerar som de ska...

Boot-tiderna blev enormt mycket bättre med senaste UEFI, gentemot den version som mammaplattan kom levererad med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Min bootar också så snabbt.
Asrock x670e, 7700x, 6000cl32 Kingston i XMP med Memory Context Restore påslaget.

Hm ok läst att massa msi användare får blåskärm när man använder det. Får bli byte till gigabyte kort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kör beta-UEFI till min ASUS Crosshair Gene, MCR och Expo/6000MT hastighet aktiverat med 2x32GB stickor. Fungerar rätt bra, har varit lite skumheter efter jag aktiverade, men överlag funkar tämligen OK. Inga direkta blåskärmar eller krascher, bara drivrutinen som återställer sig själv när jag spelat WoW, och ibland kopplar alla USB-enheter spontant ur sig/i sig igen.

Vet inte om det sistnämnda faktiskt har något med minnet att göra, kan vara något chipset-tjabbel. Finns en okänd enhet + ett USB-nav i enhetshanteraren som windows inte vill detektera ordentligt/hitta drivrutiner till. Vet inte vafan det är för hårdvara, eller om den ens egentligen finns i datorn; alla USB-enheter och övriga inkopplade hårdvaror fungerar som de ska...

Boot-tiderna blev enormt mycket bättre med senaste UEFI, gentemot den version som mammaplattan kom levererad med.

WoW-problemet är MCR. Det är helt löst med det av. Jag hade precis samma problem.

Jag felsökte gpu osv i evigheter men det var bara att slå av Memory context restore. Har inte hänt på ca 2 månader sedan dess, allt är stabilt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag ser det inte som ett stort problem om det bara sker efter datorn varit strömlös. Förutsatt att det inte bara är en "WAIT"-funktion utan att den faktiskt tränar minne, vilket jag tror den gör. Bör väl hjälpa stabiliteten.

Problemet i början av AM5 var ju att den körde en full training på VARJE boot... vilket måste varit skitsegt.

Beror väll på, jag gör min dator alltid strömlös så den inte ligger och små suger ur elnätet.
Memory training hade jsg aldrig hört förut. Måste vara en vidae utvecklig av det här testet äldre datorer gjorde?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror väll på, jag gör min dator alltid strömlös så den inte ligger och små suger ur elnätet.
Memory training hade jsg aldrig hört förut. Måste vara en vidae utvecklig av det här testet äldre datorer gjorde?

Det är vad jag vet samma som datorer gjort sålänge DDR funnits iaf (read/write training), men verkar långsammare eller mer komplicerat med DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Det är vad jag vet samma som datorer gjort sålänge DDR funnits iaf (read/write training), men verkar långsammare eller mer komplicerat med DDR5

Tänker på när minnet "testas" flera gånger i början, man ser det räknar upp och börjar om flera gånger. var något av det första man slog av.
Läst lite om detta och det kan man göra med det här också om man vet att minnet är stabilt med nuvarande inställningar. vart man gör det vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man tycker inte memory training ska behövas, det är nog för att skydda mot system som har problem. Jag vill bara knappa in alla siffror i bios, trycka save och köra. De som får bluescreen utan möget borde se över sina timings och spänningar och lösa grundproblemen.

Dock har de senare AMD platformarna haft en hel del kompatibilitetsproblem när det gäller minne, när jag inhandlade min 5950X vid release så funkade typ ingenting i nått över 2000 MHz, dock med DRAM-uträknaren och manuellt inknappade inställningar så fungerade 64GB (4x16) på 3600 MHz CL14.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Memory training hade jsg aldrig hört förut. Måste vara en vidae utvecklig av det här testet äldre datorer gjorde?

Du nämner "minnestestet" från hedenhös (vilket jag skarpt misstänker var mest för att kolla hur mycket RAM som faktiskt var installerat snarare än att försöka hitta minnesfel - gammeldags SIMM hade ju inga SPD eeprom med data om stickans kapacitet), så nej, minnesträning är inte alls liknande det.

Det som händer under träningsprocessen är att minneskontrollern mäter signalkvaliten på de fysiska ledningsbanorna vid kommunikation till/från de individuella dimm-stickorna. Detta då kapacitans mm starkt påverkar höghastighetssignaler, och måste tas i beaktande eller så får man datatapp under överföringen - vilket ju skulle vara förödande...

En liknande situation kan ju ses vid inkoppling av ett modem för telefonnät eller koax-kabeltvnät, då sker också en träningsprocess för linjen där signal/brusförhållande mm mäts för de olika frekvensområdena som stöds - linjeträning går ju tillbaks till riktiga hedenhöstider för analoga telemodem, moderna standarder som *DSL och DOCSIS tar ju detta till en helt ny nivå där man sänder hundratals bärvågor simultant, vardera med en relativt låg datahastighet, för att nå hög total dataöverföringskapacitet (OFDMA).