Nya chassin - vad är bäst nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Nya chassin - vad är bäst nuförtiden?

Det är så att det har börjat bubbla lite i både vänskaps- och familjekretsarna om datorbygge, och medans många komponenter kvittar om det är begagnat så visar sig chassi vara desto känsligare. Trots att jag hållt mig uppdaterad på den riktiga hårdvaran så har jag börjat inse att jag har väldigt dålig koll på chassin. Inte lika lätt att jämföra benchmarks där heller!

Vad har ni som köpt nya chassin, läst på och/eller byggt i på senare år för åsikter och tankar?

Mest intressant är chassin i storlek mindre mid-tower upp till fulltower i prisklass 500-2000kr, men såklart även kul att höra om andra chassin med!

Hur smidig var cablemanagement?
Bra luftflöde? Dammfilter?
Smidig att öppna och ta loss för att göra rent dammfilter ordentligt, om de är borttagbara?
Vassa kanter?
Bra ljuddämpning? (Luftflödets nemesis)

Tack på förhand, hoppas att ni har bättre koll än mig

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis Fractal Torrent.

Typ bäst luftflöde utav alla(?)
Den har dammfilter (som går att ta bort)
Smidig kabeldragning (eftersom webhallen gjorde det åt mig )

Den ligger dock på 2.6k typ, men finns compact version och lite så.

Annars finns ju lancool III och 215/216 som är bra också.

Kolla in den här videon:

De har lite fler videos och recensioner också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Lian Li lancool, air mini alla bra chassin med inutativ design. Kostar 1000-1500:- med ett par fläktar i.

Sen har du uppstickaren montech som har VÄLDIGT prisvärda chassin 500-1000:- som verkar bra

Fractal finns alltid men dem verkar ha väldigt problem med leveranser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv rekommendera Nzxt h7 flow.

Chassitet hade riktig enkel cable managment. Nog det bästa jag har byggt med.

Väldigt väldigt bra luftflöde. Alltså det finns håll överallt. Och inte bara där man sätter fläkt. Dammfiltrerna år också över allt. Väldigt lättåtkomligt då chassit inte har några skruvar. Man poppar bara ut sidorna och kan du enkelt ta bort dammfiltret.

Men det dåliga är då att det inte finns någon direkt ljuddämpning. Det är också ett väldigt bokslut chassi som tar med sej vassa kanter. Och glaset är lite för mörkt tintat för min smak

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

VVG

Skrivet av Sam:

Det är så att det har börjat bubbla lite i både vänskaps- och familjekretsarna om datorbygge, och medans många komponenter kvittar om det är begagnat så visar sig chassi vara desto känsligare. Trots att jag hållt mig uppdaterad på den riktiga hårdvaran så har jag börjat inse att jag har väldigt dålig koll på chassin. Inte lika lätt att jämföra benchmarks där heller!

Vad har ni som köpt nya chassin, läst på och/eller byggt i på senare år för åsikter och tankar?

Mest intressant är chassin i storlek mindre mid-tower upp till fulltower i prisklass 500-2000kr, men såklart även kul att höra om andra chassin med!

Hur smidig var cablemanagement?
Bra luftflöde? Dammfilter?
Smidig att öppna och ta loss för att göra rent dammfilter ordentligt, om de är borttagbara?
Vassa kanter?
Bra ljuddämpning? (Luftflödets nemesis)

Tack på förhand, hoppas att ni har bättre koll än mig

Fractal Design Torrent är grym men pga bredden suboptimal för vattenkylning. Har en Compact, knäpptyst + grymt luftflöde.

Phanteks P600S, har två st, grymt välbyggt, tyst och rymligt, får plats 420 radiator i fronten men inte i taket (max 360).

Fractal Design Define 7 XL, har ett st. Grymt för stora "fula" byggen. Extremt tyst, OK byggkvalitet (för 3k kunde man räkna med toppklass).

Våga Vägra Glaspanel!

Permalänk
Medlem

Som generell princip 2023 så är Luftflöde >> Ljuddämpning för luftkylda maskiner.

(möjligen att vattenkylning ändrar på det, förutsatt tillräckligt smart placering av radiator - men har ingen erfarenhet där)

I princip omöjligt att få en luftkyld kontors- eller speldator tystare med ljuddämpning idag, minsta rpm fläktarna måste upp (för att kompensera bortfallet i luftflöde) äter upp hela vinsten från ljuddämpningen. Detta kommer från en som förr brukade bygga egna datorchassin i MDF med 1-2cm skumgummimatta och 180 graders vinklade fläktkanaler...

Kör själv ett Torrent Compact idag. Torrent-modellerna har nog bäst kyleffekt per dB idag.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Phanteks gör bra grejer.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ett relativt okänt chassi är Asus prime AP201. Det är ett micro-atx chassi med stöd för fullstora nätaggregat med väldigt bra luftflöde då det är perforerat på alla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag köpte precis Fractal Torrent.

Typ bäst luftflöde utav alla(?)
Den har dammfilter (som går att ta bort)
Smidig kabeldragning (eftersom webhallen gjorde det åt mig )

Den ligger dock på 2.6k typ, men finns compact version och lite så.

Annars finns ju lancool III och 215/216 som är bra också.

Kolla in den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=pL5uttjPWZE

De har lite fler videos och recensioner också.

Gamers Nexus är en gammal favorit, den ska jag kika på!

2600 är lite över budget men definitivt ett intressant chassi. Tack för tipsen

Skrivet av Swedishchef_90:

Lian Li lancool, air mini alla bra chassin med inutativ design. Kostar 1000-1500:- med ett par fläktar i.

Sen har du uppstickaren montech som har VÄLDIGT prisvärda chassin 500-1000:- som verkar bra

Fractal finns alltid men dem verkar ha väldigt problem med leveranser

Ajdå, Fractals define serie har alltid varit en goto standard rekommendation för mig förr. Montech verkar intressant, helt missat att de dykt upp på marknaden. Tackar!

Skrivet av Daytone:

Jag skulle själv rekommendera Nzxt h7 flow.

Chassitet hade riktig enkel cable managment. Nog det bästa jag har byggt med.

Väldigt väldigt bra luftflöde. Alltså det finns håll överallt. Och inte bara där man sätter fläkt. Dammfiltrerna år också över allt. Väldigt lättåtkomligt då chassit inte har några skruvar. Man poppar bara ut sidorna och kan du enkelt ta bort dammfiltret.

Men det dåliga är då att det inte finns någon direkt ljuddämpning. Det är också ett väldigt bokslut chassi som tar med sej vassa kanter. Och glaset är lite för mörkt tintat för min smak

Jag har tyvärr haft rätt dåliga erfarenheter av de två NZXT varianter jag haft att göra med. Paneler som är väldigt besvärliga att av och dåligt luftflöde framförallt. Är det problem du upplevt med de nyare varianterna eller har det (förhoppningsvis) lösts nu ca 7-10 år senare?

Skrivet av Mordekai:

Fractal Design Torrent är grym men pga bredden suboptimal för vattenkylning. Har en Compact, knäpptyst + grymt luftflöde.

Phanteks P600S, har två st, grymt välbyggt, tyst och rymligt, får plats 420 radiator i fronten men inte i taket (max 360).

Fractal Design Define 7 XL, har ett st. Grymt för stora "fula" byggen. Extremt tyst, OK byggkvalitet (för 3k kunde man räkna med toppklass).

Våga Vägra Glaspanel!

Tackar för tipsen, Fractals chassin har alltid legat mig varmt om hjärtat så det är kul att höra att de fortfarande presterar

Skrivet av Oegat:

Som generell princip 2023 så är Luftflöde >> Ljuddämpning för luftkylda maskiner.

(möjligen att vattenkylning ändrar på det, förutsatt tillräckligt smart placering av radiator - men har ingen erfarenhet där)

I princip omöjligt att få en luftkyld kontors- eller speldator tystare med ljuddämpning idag, minsta rpm fläktarna måste upp (för att kompensera bortfallet i luftflöde) äter upp hela vinsten från ljuddämpningen. Detta kommer från en som förr brukade bygga egna datorchassin i MDF med 1-2cm skumgummimatta och 180 graders vinklade fläktkanaler...

Kör själv ett Torrent Compact idag. Torrent-modellerna har nog bäst kyleffekt per dB idag.

Klurigt det där med ljuddämpning. Sen platsen ljuddämpningsmaterialet tar upp också. Mer ljuddämpning -> sämre luftflöde -> mer oljud? Hmm.

Skrivet av Hejss:

Ett relativt okänt chassi är Asus prime AP201. Det är ett micro-atx chassi med stöd för fullstora nätaggregat med väldigt bra luftflöde då det är perforerat på alla sidor.

https://dlcdnwebimgs.asus.com/gain/b1177563-9d9c-46c9-8ede-098c97e26d24/w692

Hade ingen aning om att ASUS ens byggde chassin, spännande tips! Tackar

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera Fractal Designs Torrent-serie. Har en Nano själv och det var ett riktigt trevligt chassi att bygga i. Riktigt snyggt chassi med grymt luftflöde och lättåtkomliga dammfilter osv.

Phanteks är annars en favorit, deras Enthoo Evolv X är bland det bästa jag byggt i. Det chassit är väl förvissa några år gammalt idag men det håller måttet än!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Jag har tyvärr haft rätt dåliga erfarenheter av de två NZXT varianter jag haft att göra med. Paneler som är väldigt besvärliga att av och dåligt luftflöde framförallt. Är det problem du upplevt med de nyare varianterna eller har det (förhoppningsvis) lösts nu ca 7-10 år senare?

Hade ingen aning om att ASUS ens byggde chassin, spännande tips! Tackar

Oj det var ju tråkigt. Då måste jag sägga att dom har kommit en lång väg. Panelerna var litte besvärliga i början. Men sen efter man har lärt sej dom så går det ganska enkelt. Och dåligt luftflöde finns inte för h7 flow. Men till exempel elite serien har väldigt dåligt med luftflödde.

Det var en annan person som sa något om montech. Det är en go to för mej. Till exempel sky two är riktigt snyggt och har alla features man vill ha. Sky one är också väldigt bra. och domma kostar dryga 1k så då kan man spara resten av pengarna och typ lägga på andra delar eller spel.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Har man inga direkta krav så lägg inte för mycket pengar på chassit. Går få riktigt bra chassi billigt idag. I vissa budgetalternativ kan fläktarna vara av sämre kvalité men inget överdrivet.

Ang. ljuddämpning så brukar "dämpade" chassin fungera någorlunda mot ljud likt coil-whine men på bekostnad av mera fläktljud. Så det handlar lite om vilket ljud man tycker är värst.

Permalänk
Medlem

Lian-li Lancool 3 är grymt smidigt att bygga i och rymmer det mesta. Kör en liquid freezer 420 i fronten

Permalänk
Medlem

För mig är det bästa chassit utan att tveka Lian LI A4H2O. Bara 11 liter men för plats med 4090. Andra bra är Lian Li Air Mini, Lian Li Lancool 215 (och 216) samt Lian LI Lancool 3. Om jag gillar Lian Lis produkter? Gissa.

Sedan har vi ju svenska Fractal Design och deras Torrent-serie.

Permalänk
Medlem

Har ett Evolve X från Phanteks. Känns som ett Apple G5-chassi och är en dröm att bygga i. Men något gammalt som nämndes ovan.

Om jag hade köpt idag med fokus på funktion och estetik hade det varit trächassit från Fractal, men det verkar vara ständigt slutsålt.

Permalänk
Medlem

Corsair är vassa sedan en tid tillbaka, 4000D och nu 5000D är extremt omtyckta av många och med många goda anläggningar. Jag ser det som en spirituell uppföljare till mitt tidigare Fractal Meshify C - större, bättre ventilation, lika snyggt och några ytterligare smarta lösningar som kommit till med tiden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

H9 Flow. Perforerat överallt, plats för 10 fläktar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Fractal Design Define 7 XL till min server. Extremt bra att bygga i samtidigt som det är relativt litet på utsidan. Sväljer extrem mycket hårddisk eller rejält med avkylning om man gillar sådant. Eller bästa av allt, både och.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Köpte också Nzxt H9 Flow då det såg mäkta trevligt ut. En lite förbättrad variant av Lian LI's populära modell.
Grymt luftflöde och vackert att se på. Nackdelen är att man inte får med en fläktkontroller så jag köpte den som ingår i deras värstingmodell.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Köpte också Nzxt H9 Flow då det såg mäkta trevligt ut. En lite förbättrad variant av Lian LI's populära modell.
Grymt luftflöde och vackert att se på. Nackdelen är att man inte får med en fläktkontroller så jag köpte den som ingår i deras värstingmodell.

Jag kastade direkt ut 3.5” lådan och monterade pump/res där istället. Finns mycket där bakom den är det guld med plåten som döljer kablarna. Räckte inte med magneterna utan jag fick köra med skruvarna oxå annars höll den sig inte stängd. Jag skaffade 10st Asus TUF 120mm fläktar samt fläkt/rgb hubbar. Jag har inte hittat några nackdelar med chassit. Jämfört med mitt gamla H700 är det som natt och dag. Innan jag skaffade mesh till det så låg vattentemperaturen på 45 grader, med mesh 38 och nu 34.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wimp Lo:

För mig är det bästa chassit utan att tveka Lian LI A4H2O. Bara 11 liter men för plats med 4090. Andra bra är Lian Li Air Mini, Lian Li Lancool 215 (och 216) samt Lian LI Lancool 3. Om jag gillar Lian Lis produkter? Gissa.

Sedan har vi ju svenska Fractal Design och deras Torrent-serie.

Tack! Som gammal Lian Li fanboy så var den 11 liters precis vad jag söker för framtida bygge till grabben.