Nvidia: "Vår AV1-kodare bättre än AMD och Intel"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vår AV1-kodare bättre än AMD och Intel"

En uppdatering av populära liveströmningsprogrammet OBS Studio ger stöd för AV1-formatet på Youtube och Nvidia påstår att NVENC ger högst bildkvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så de har enligt egen utsago en konkurrensfördel för en otroligt liten del av alla konsumenter som faktiskt strömmar (eller kodar om) video?
Grattis, I guess?

Mer relevant att framhäva om det kunde användas för distansmöten men jag vet inte vilken encoding teams/google/zoom etc kör.

"We make teams look less like teams, please look forward to it"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nvidia har varit överlägsna på det området sedan länge. Så det är ju föga förvånande och samtidigt synd att övriga inte har kommit ifatt än.

Permalänk
Medlem

Fast man förlorar i prestanda med Nvidias lösning. Med AMDs lösning så förlorar man ingen prestanda.

Källa:
https://www.tomshardware.com/news/amd-intel-nvidia-video-enco...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att de säger så, övriga säger väl något liknande om sina lösningar. De vill ju sälja så mycket som möjligt ju.
Sedan är väl skillnaden inte så stor för gemeneman att det spelar egentligen ingen roll vilken man väljer.

Hade ju varit mer förvånad över om de sagt att deras lösning är sämre än de andras istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så de har enligt egen utsago en konkurrensfördel för en otroligt liten del av alla konsumenter som faktiskt strömmar (eller kodar om) video?
Grattis, I guess?

Mer relevant att framhäva om det kunde användas för distansmöten men jag vet inte vilken encoding teams/google/zoom etc kör.

"We make teams look less like teams, please look forward to it"

Streaming är inte en liten bransch precis, och den är växande. Givetvis har den betydelse för GPU-marknaden.

Citat:

7.6 million Twitch accounts streamed once a month in 2022

Citat:

There are around 103,000 live streams happening on Twitch at any given time.

Givetvis vill tittarna ha en så bra kvalité som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Streaming är inte en liten bransch precis, och den är växande. Givetvis har den betydelse för GPU-marknaden.
Givetvis vill tittarna ha en så bra kvalité som möjligt.

Stödjer twitch AV1 då?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Stödjer twitch AV1 då?

OBS gör väl det eller vad menar du?

Förövrigt motsatte jag mig att ''streaming är en otroligt liten del av marknaden''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Givetvis vill tittarna ha en så bra kvalité som möjligt.

Ja, men att då använda Twitch som plattform är väl inte en indikation på det va?

För övrigt så är jag dock med på att en bra encoder är bra att ha. Och då skulle jag nog också vilja påstå att alla tre GPU-tillverkarnas encoders är "bra nog" för de flesta användare. Detta baserat på uppfattningen att AMD är sämst i klassen men också i mitt tycke är bra nog.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Fast man förlorar i prestanda med Nvidias lösning. Med AMDs lösning så förlorar man ingen prestanda.

Källa:
https://www.tomshardware.com/news/amd-intel-nvidia-video-enco...

Säger inte emot dig, men fördelen med AV1 jämfört med H.265 är att den senare är behäftad med royalty-pengar, vilket är den stora anledningen till att Alliance for Open media bildades. Stora aktörer är med i AOM, som Google, Microsoft, Mozilla, Netflix, Amazon etc.

Finns mycket pengar att spara in på streaming video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så de har enligt egen utsago en konkurrensfördel för en otroligt liten del av alla konsumenter som faktiskt strömmar (eller kodar om) video?
Grattis, I guess?

Mer relevant att framhäva om det kunde användas för distansmöten men jag vet inte vilken encoding teams/google/zoom etc kör.

"We make teams look less like teams, please look forward to it"

Det är väl modigt att ställa sig upp och tillkännage att man anser sin egen produkt vara bättre än ens konkurrents produkt? /s

Jämförelsen mot egna äldre nvenc är iallafall intressant.

Strömmar specifikt skulle jag nog säga, vissa edgcases om du behöver koda om i så nära realtid som möjligt osv men känns ju inte helt vanligt för konsumenter, och de som behöver det behöver nog inte marketing material för att klura ut vilken hårdvara de ska köpa

Nu är jag ingen expert men har aldrig fått encoding accelererad av varken amd eller Nvidia att nå samma kvalitet som cpu-kodning, enbart hastighet som de har fördel i. För mitt use case vilket är att slänga ihop klipp eller slänga ihop en webm att posta i discord så spelar den skillnaden i hastighet ingen roll riktigt- dock kan jag tänka mig att jag av ren lättja kanske kör den om den nu närmar sig riktigt bra kompression.

Idag blir det oftast att jag använder ffmpeg för att lätt kunna passa in klipp av godtycklig längd i discord file size limit samt kunna experimentera med olika kompressionsmetoder.

Har inte kollat nyligen men sist jag försökte lägga upp AV1 i discord så fanns ej support att spela upp det direkt, men gissar att det kommer/har kommit.

Med inspelning, inte strömning, så drar man ju upp kvaliteten på max i amd/Nvidias inställningar bara och de ser båda utmärkta ut, bra nog att det är i stort irrelevant ville man väljer då senare kompression kommer vara det som gör skillnad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Hur många tusenlappar extra per % bättre bildkvalité rör det sig om jämfört med andra kort om nvidia ändå ska mästra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

OBS gör väl det eller vad menar du?

Förövrigt motsatte jag mig att ''streaming är en otroligt liten del av marknaden''

Nu ska jag inte svära på något, men har för mig att krävs stöd för codecsen även på tjänstsidan (youtube/twitch)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Att nvidia spottar ur sig nyheter som dessa är ju bara ett ganska fult marknadsföringsknep. När det kommer till encoding så handlar det om att välja en freeze-frame där en video ser bättre ut än en annan. Exakt samma sak kan göras om man vill bevisa motsatsen. Jag tänker främst på hur encoders är uppbyggda. nvidia kan ju välja en frame där nvidias encoder har en full key-frame av färg/pixel-information, medan intel och AMD är off-sync och befinner någonstans mellan key-frames, där kompressionen är som absolut tydligast. det hade varit spännande att se vad som händer ifall man ökar på med X antal frames till AMD och intel har en full key-frame i vy och nvidia är off-sync mellan keyframes.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd

Om man komprimerar till webms under en viss storlek så känns som att VP9 än idag är bättre än AV1

Permalänk
Medlem

Jo så är det även enligt mina tester, åtminstone med 4070TI och 4070 kontra dubbla Intel Arc A380 tillsammans med en i7-12000 CPU (ger Hyper Encode, båda GPUerna+CPUn samverkar) och testat i daVinci Resolve Studio. Kör nu rendering av filmer som batch console-jobb direkt med nvenc-paketet, snabbt och bra. Vad gäller kvaliteten så finns inget att anmärka på. Har ännu inte testat med AMDs 7000-kort, har fundering på att pröva ett 7700 eller 7800, men troligen blir det inte så eftersom jag sitter väldigt nöjd med det jag har nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

OBS Studio 29.1 har även stöd för HEVC-kodning för strömning till Youtube, vilket kanske framför allt gagnar Mac-användare, då Apples M1- och M2-kretsar har hårdvarukodning av HEVC men inte AV1.

Lustigt att Apple som 'är först med allt' ligger efter.

Tänk om man sitter med en M2 Mac om några år och försöker kolla någon strömmande video.
Exempelvis YouTube eller Netflix och istället för video så får man upp sådana "Under construction" skyltar som var vanligt på Internet på 90-talet.

Intel kom med Xe graphics IGP med Rocket Lake (11th gen).

Men det är väl bra att AV1 inte krävs ännu.
Så man kan fortsätta använda Raspberry Pi, Mac Book Pro och andra sådana budget datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychology:

Hur många tusenlappar extra per % bättre bildkvalité rör det sig om jämfört med andra kort om nvidia ändå ska mästra

Bara en sådär 5000kr, lätt värt det för 0,001% bättre kvalitet när man tittar på när andra spelar. 😁
Du får 2 pixlar extra per frame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexMurphy:

Säger inte emot dig, men fördelen med AV1 jämfört med H.265 är att den senare är behäftad med royalty-pengar, vilket är den stora anledningen till att Alliance for Open media bildades. Stora aktörer är med i AOM, som Google, Microsoft, Mozilla, Netflix, Amazon etc.

Finns mycket pengar att spara in på streaming video.

Nu finns det en hel del att säga om hur licenserna för hevc har hanterats, och hur dom självsaboterade för sig rätt rejält, vilket ledde till AV1, och oavsett det så är det ju lite trend nu för tiden att giganterna vill ha kontroll på sin egen teknik, och inte sitta i knät på någon annan. Men det bör dock poängteras att det är endast hw-tillverkare och fysisk media som betalar någon licensavgift sedan rätt många år tillbaka. Det är ingen kostnad att distrubera hevc-video i övrigt, och hw-tillverkare har redan accepterat konstanden då i princip alla moderna kretsar med video-avkodning sedan lång tid tillbaka har stöd för hevc. Just den faktorn gör även att hevc har en enorm fördel mot av1 då avkodningsstöd, framförallt i hårdvara, har haft så långsam implementering, och att avkoda, framförallt högre upplösningar i mjukvara är fortfarande rätt processintensivt.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Lustigt att Apple som 'är först med allt' ligger efter.

Tänk om man sitter med en M2 Mac om några år och försöker kolla någon strömmande video.
Exempelvis YouTube eller Netflix och istället för video så får man upp sådana "Under construction" skyltar som var vanligt på Internet på 90-talet.

Intel kom med Xe graphics IGP med Rocket Lake (11th gen).

Men det är väl bra att AV1 inte krävs ännu.
Så man kan fortsätta använda Raspberry Pi, Mac Book Pro och andra sådana budget datorer.

Det handlar om pengar.
AV1 är tänkt som en open source . Som sagt Apple kör väldigt hårt med MPEG och liknande. De är inte ett dugg alls intresserade att släppa in annat på sin plattform. Samtidigt om du läser om AV1 så är Apple också med på ett hörn. Jag tror de kommer ej lansera det förrän andra har passerat förbi Apple.
Allt som har med film att göra är väldigt låst till MPEG och dess licenser.
Att Nvidia går ut med det här är bara ren PR.
Netflix och Youtube har AV1. Som användare kan du ej se det om du har en tv som är äldre än från förra året. Du måste ha tillgång till en viss mjukvara som ännu bara finns i årets TV modeller.
Syftet med AV1 är som sagt att göra det lättare för användare att se på 4K material utan en massa licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lustigt att Apple som 'är först med allt' ligger efter.

Tänk om man sitter med en M2 Mac om några år och försöker kolla någon strömmande video.
Exempelvis YouTube eller Netflix och istället för video så får man upp sådana "Under construction" skyltar som var vanligt på Internet på 90-talet.

Intel kom med Xe graphics IGP med Rocket Lake (11th gen).

Men det är väl bra att AV1 inte krävs ännu.
Så man kan fortsätta använda Raspberry Pi, Mac Book Pro och andra sådana budget datorer.

Att se på videon kräver decoder. Det har i stort sett alla processorer och/eller gpu'er idag.
Däremot är det bara Nvidia 4000, AMD 7000 och Intel Arc som har hårdvaruencoder för AV1.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nu finns det en hel del att säga om hur licenserna för hevc har hanterats, och hur dom självsaboterade för sig rätt rejält, vilket ledde till AV1, och oavsett det så är det ju lite trend nu för tiden att giganterna vill ha kontroll på sin egen teknik, och inte sitta i knät på någon annan. Men det bör dock poängteras att det är endast hw-tillverkare och fysisk media som betalar någon licensavgift sedan rätt många år tillbaka. I streaming-sammanhang så är det ingen kostnad, och hw-tillverkare har redan accepterat konstanden då i princip alla moderna kretsar med video-avkodning sedan lång tid tillbaka har stöd för hevc. Just den faktorn gör även att hevc har en enorm fördel mot av1 då avkodningsstöd, framförallt i hårdvara, har haft så långsam implementering, och att avkoda, framförallt högre upplösningar i mjukvara är fortfarande rätt processintensivt.

Absolut. Bra poäng som kanske inte kom fram i mitt inlägg.Men jag antar att mjukvara som t.ex, Adobe Premiere också betalar royalties?). Som konsument bryr man sig kanske inte om vilken codec som används. Men om Amazon Prime, Disney plus, Netflix etc betalar royalties så drabbar det dig om konsument i slutändan ändå. Google/Youtube, Netflix, Amazon, etc betalar säkert en hel del i royalties så för deras del finns säkert mycket pengar att spara. Huruvida det kommer till konsumentens gagn i slutändan är kanske diskuterbart.

Ett stort problem som AOM har är ju att man inte får inkräkta på deras patent, vilket säkerligen gör det svårare att ta fram nya codecs.

Disclaimer: Jag har druckit öl och kanske inte stavat rätt. Förbehåller mig rätten att korrigera mina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Att nvidia spottar ur sig nyheter som dessa är ju bara ett ganska fult marknadsföringsknep. När det kommer till encoding så handlar det om att välja en freeze-frame där en video ser bättre ut än en annan. Exakt samma sak kan göras om man vill bevisa motsatsen. Jag tänker främst på hur encoders är uppbyggda. nvidia kan ju välja en frame där nvidias encoder har en full key-frame av färg/pixel-information, medan intel och AMD är off-sync och befinner någonstans mellan key-frames, där kompressionen är som absolut tydligast. det hade varit spännande att se vad som händer ifall man ökar på med X antal frames till AMD och intel har en full key-frame i vy och nvidia är off-sync mellan keyframes.

Din argumentation hade hållit så mycket bättre om du bara hade backat upp det med fakta. Som en länk till oberoende tester som visar att Nvidias encoder är sämre. Vilket den ju mycket väl kan vara, iallafall i vissa lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexMurphy:

Absolut. Bra poäng som kanske inte kom fram i mitt inlägg.Men jag antar att mjukvara som t.ex, Adobe Premiere också betalar royalties?). Som konsument bryr man sig kanske inte om vilken codec som används. Men om Amazon Prime, Disney plus, Netflix etc betalar royalties så drabbar det dig om konsument i slutändan ändå. Google/Youtube, Netflix, Amazon, etc betalar säkert en hel del i royalties så för deras del finns säkert mycket pengar att spara. Huruvida det kommer till konsumentens gagn i slutändan är kanske diskuterbart.

Ett stort problem som AOM har är ju att man inte får inkräkta på deras patent, vilket säkerligen gör det svårare att ta fram nya codecs.

Disclaimer: Jag har druckit öl och kanske inte stavat rätt. Förbehåller mig rätten att korrigera mina inlägg.

Finns inget bättre ämne att avhandla än licenskostnader för codecs efter en öl eller tre en torsdag eftermiddag!

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Finns inget bättre ämne att avhandla än licenskostnader för codecs efter en öl eller tre en torsdag eftermiddag!

Som 20+ år front-end developer. I agree

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Din argumentation hade hållit så mycket bättre om du bara hade backat upp det med fakta. Som en länk till oberoende tester som visar att Nvidias encoder är sämre. Vilket den ju mycket väl kan vara, iallafall i vissa lägen.

Jag säger inget emot att nvidia "kan" vara bättre. Mer att deras "nyhet" är utan tvekan ett skamlöst marknadsföringsknep utan någon som helst fakta som backar deras påstående. Jag är kritisk till det då jag vet hur codecs och hur videokomprimeringstekniker fungerar. Med andra ord, lika skeptisk som du är till min kommentar ska man vara mot nvidia, när de utför sina EGNA tester och korar sig själva som vinnare. Vad vinner nvidia på det? Jo, marketing spotlight.

Problemet med codec-tester handlar om hur data-insamligen är praktiskt taget oändlig (vad är det för material? vad är det för bitrate? hur syncar man inspelningarnas key-frames mellan olika encoders? Vilka frames är representativa för den generella kvalitén? vilka bildrutor använder vi? varför? etc. etc.) Det är extremt svårt att objektivt kvantifiera datan, såvida det inte är perceptuellt väldigt tydligt att en videoström har en fördel framför en annan.

Att välja ut enskilda frames och kora sig själv till vinnare är högst tvivelaktigt. Jag behöver inte länka till oberoende tester då det inte handlar om "vem som är bäst". utan snarare att nyheten ska tas med en rejäl nypa salt... Det handlar om sunt förnuft.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Netflix och andra har benchmarks, som t.ex. VMAF, som bedömer kvaliteten på videokodning. Någon som kört olika tillverkares kort genom det och redovisat resultaten?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Känns mer sannolikt att 1 av 10 streamare har bildkvalitet i åtanke och den största begränsningen är väl oftast själva tjänsten och inte inspelningen?

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Sötast
Skrivet av GuessWho:

Lustigt att Apple som 'är först med allt' ligger efter.

Tänk om man sitter med en M2 Mac om några år och försöker kolla någon strömmande video.
Exempelvis YouTube eller Netflix och istället för video så får man upp sådana "Under construction" skyltar som var vanligt på Internet på 90-talet.

Intel kom med Xe graphics IGP med Rocket Lake (11th gen).

Men det är väl bra att AV1 inte krävs ännu.
Så man kan fortsätta använda Raspberry Pi, Mac Book Pro och andra sådana budget datorer.

Ajdå, ditt inlägg ser smärtsamt ut... Men det handlar om encoding, inte decoding