Microsoft utvecklar egna ARM-baserade systemkretsar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utvecklar egna ARM-baserade systemkretsar

En rad platsannonser avslöjar "Microsoft Silicon" – en Apple-liknande satsning på att utveckla optimerade ARM-baserade systemkretsar för Windows 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det skulle kunna handla om att välja kisel hos andra och kanske specialbeställa efter behov? Att starta en ny kiseldivision känns som en extremt stor affär 2023

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det här lyckas. En dator motsvarande Macbook Air, men med ordentligt windowsstöd, vore väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Någon får ringa Raja Koduri...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag hoppas verkligen att det här lyckas. En dator motsvarande Macbook Air, men med ordentligt windowsstöd, vore väldigt trevligt.

Håller med. Hade köpt en Macbook Air om det gått att köra Windows i bootcamp eller motsvarande officiellt.

Skrivet av SuperSverker:

Någon får ringa Raja Koduri...

Snarare Jim Keller i mitt tycke.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Bara bra om de börjar göra ARM-grejer....... the more the merrier and cheaper...

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som hindrar Intel från att bygga ARM-baserade chip. Visst, de vill väl sälja sina egendesignade kretsar, men de har ju bevisligen svårt att få ner energiförbrukningen. Däremot borde de kunna köpa rättigheter att använda ARM arkitekturen och bygga ut den med hårdvaruacceleration för x86/x64 översättning, grafik, thunderbolt mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag undrar vad som hindrar Intel från att bygga ARM-baserade chip. Visst, de vill väl sälja sina egendesignade kretsar, men de har ju bevisligen svårt att få ner energiförbrukningen. Däremot borde de kunna köpa rättigheter att använda ARM arkitekturen och bygga ut den med hårdvaruacceleration för x86/x64 översättning, grafik, thunderbolt mm.

För Intel är det ju en fördel med x86, där det finns få konkurrenter på grund av hur licenserna fungerar, jämfört med tex AArch64 där många fler kan vara med och konkurrera. Fungerar Windows lika bra med ARM så ökar nog risken för Intel att bli omsprungna av Qualcomm eller Nvidia.

Permalänk
Medlem

Kanske ett tecken på att de inte förväntar sig att någon annans utveckling pav kretsar lämpade för Windows on Arm blir bra nog.

Permalänk
Medlem

Jag har länge trott att Linux ska ta vägen till desktop via mobiltelefoner som dockas in, men kanske blir det Windows som tar vägen till mobiltelefonerna genom desktopen.

Byggnadsmening
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare

Är väl ändå sannolikt att Microsoft bygger något som kommer gå att köra på skrivbordet.

Dels har väl ARM64 samarbetet gått "sådär" ihop med Qualcomm. Funktionellt har SQ1/SQ2/SQ3 kretsarna fungerat, men de har varit byggda på äldre Snapdragon teknik vilket gjort att prestanda inte alls varit där det kunde och borde ha varit.

Dels kanske "alla" inser problemet med att sitta i knät på Qualcomm... Finns mycket som talar starkt för att Qualcomms kommande ARM64 systemkrets baserad på Nuvias ARM64 kärnor kommer prestera riktigt bra givet bakgrunden hos de som grundande Nuvia (bl.a. chefsarkitekten bakom M1). Men Microsoft vill nog ha något alternativ till den kretsen för ARM64.

Ett lite tristare alternativ är att denna satsning primärt handlar om ARM64 i "molnet". Azure för Microsoft. På Azure har Microsoft kommit betydligt längre med ARM64 på Windows än på skrivbordet (även om Windows 11 är ett klart lyft mot tidigare).

Initialt var Microsoft lite tveksam till ARM64 instanser för kunder, då var fokus främst att flytta "intern infrastruktur" (sådant som kör tjänster kunderna använder, inte där man kör "egna" VMs/containers). Men de insåg rätt snabbt att många kunder ser samma fördelar som molnleverantörerna med att gå till en plattform som har betydligt bättre perf/W (något man tar del av i molnet som lägre priser för ARM64 instanser jämfört med x86_64 instanser med motsvarande prestanda).

Få tror att energipriserna kommer minska framåt. ARM64 instanser lanserades förra sommaren på Azure (samt ungefär samtidigt även på Google Cloud och Oracle Cloud).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om jag skulle börja utveckla en processor idag skulle jag nog satsa på RISC-V istället för ARM. Känns mer framåtblickande och man slipper dessutom att betala royalties.