Köpråd: Uppgradera från AOC AG352UCG6?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Uppgradera från AOC AG352UCG6?

Hej!

Har köpt mig i princip en helt ny dator och funderar på att skaffa en annan skärm. Jag kan inte längre nyttja G-Sync eftersom att jag har ett Radeonkort, och skärmen är för gammal.

Finns det någon skärm idag som är en uppgradering inom 8-12k spannet? Har kikat lite på en Acer XR383CUR men det kanske mer blir en sidegrade? Hittar heller inte många recensioner på den.

Jag är ute efter en 34"+, 120hz+ med Freesync. Håller på en del med musikinspelning också så en bred skärm är att föredra.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla spelskärmar har VESA Adaptive såvida du inte väljer en skärm med G-Syncmodul på nytt igen. Så kraven är inga problem att uppnå.

Generellt blir skärmar inte bättre. De blir billigare. Du lär utan problem kunna finna motsvarande WQHD-skärm för betydligt mindre pengar än vad du en gång gav. Men det blir alltså ingen större förbättring, snarare lite risk för försämring om du går vidare på VA-spåret.

Går du till Acer XR383CUR kommer största skillnaden vara IPS-panelen och att du får 3840x1600 vilket definitivt är trevligare för sådant som exempelvis musikproduktion. Det lär blir förbättringar mot vad du har i övrigt också, särskilt runt bilden i vinklar. Men förstås en snäpp nedåt i fråga om kontrastförhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Går du till Acer XR383CUR kommer största skillnaden vara IPS-panelen och att du får 3840x1600 vilket definitivt är trevligare för sådant som exempelvis musikproduktion. Det lär blir förbättringar mot vad du har i övrigt också, särskilt runt bilden i vinklar. Men förstås en snäpp nedåt i fråga om kontrastförhållande.

Så det skulle inte vara att "kasta pengar i sjön"? Känner att jag saknar lite yta så 3840x1600 skulle nog hjälpa en del.
Är det en bra skärm för 10k? Finns det något bättre, om vi bortser från mina krav?

Var lite sugen på 42C2 men jag skulle nog inte kunna leva med svängningarna i ljuset, tyvärr.

Ska väl tillägga att det kommer att vara främst spelande på skärmen.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thumbii:

Så det skulle inte vara att "kasta pengar i sjön"? Känner att jag saknar lite yta så 3840x1600 skulle nog hjälpa en del.
Är det en bra skärm för 10k? Finns det något bättre, om vi bortser från mina krav?

Var lite sugen på 42C2 men jag skulle nog inte kunna leva med svängningarna i ljuset, tyvärr.

Ska väl tillägga att det kommer att vara främst spelande på skärmen.

Du får kolla tester på Acer-skärmen. Enda sättet att få svar.

OLED 42C2 är ju överlägsen vad gäller kvalitet i spel. Lär bli en helt ny upplevelse som sätter nivån för framtiden.

Permalänk

Ett alternativ till Acer skärmen kanske skulle kunna vara Alienware AW3423DWF? Då får du oled också men den ligger just nu ca 1500kr över din budget.

Jag är själv också sugen på Acer-skärmen men hittar i princip inga tester alls på just den skärmen vilket är lite oroväckande.
Det jag har fått fram är att dem använder LG paneler och att det mest troligt är samma panel som är i LG Ultra Gear 38GL950G-B och den skärmen har fått okey betyg i de få tester jag kollat.

En C2 är ju också ett alternativ, själv tror jag att det blir lite för stort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Ett alternativ till Acer skärmen kanske skulle kunna vara Alienware AW3423DWF? Då får du oled också men den ligger just nu ca 1500kr över din budget.

Jag är själv också sugen på Acer-skärmen men hittar i princip inga tester alls på just den skärmen vilket är lite oroväckande.
Det jag har fått fram är att dem använder LG paneler och att det mest troligt är samma panel som är i LG Ultra Gear 38GL950G-B och den skärmen har fått okey betyg i de få tester jag kollat.

En C2 är ju också ett alternativ, själv tror jag att det blir lite för stort för mig.

Ja, det är väl egentligen det som avskräcker mig lite just nu.. Avsaknaden av recensioner.
Samtidigt så är väl budgeten inte direkt spikad utan mer det spannet jag tycker är rimligt att lägga på en skärm men jag är samtidigt av den inställningen att om det kostar några lappar mer men är en mycket bättre upplevelse så är det fine.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz