Krönika: Den ständiga lockelsen i att bygga besvärliga datorer

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Den ständiga lockelsen i att bygga besvärliga datorer

Av någon anledning glömmer "wittwang" alltid bort det knöliga när det är dags att bygga dator, varför hemmabygget aldrig blir en luftig och underhållsfri pjäs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt min PC o har gjort det sedan tidigt 2000 o även lite på slutet 90 tal. Men nu blev senaste en pre build av Inet pga ville ha ett kompakt, ganska prisvärt och problemfritt system.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Avstängd

Läkande lårbenshals!?

Ursäkta att det var det jag tyckte var intressant med din text, men är inte lårbenshalsproblem något som nästan är reserverat för pensionärer?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av BMac:

Läkande lårbenshals!?

Ursäkta att det var det jag tyckte var intressant med din text, men är inte lårbenshalsproblem något som nästan är reserverat för pensionärer?

Haha, tydligen kan det vara en grej för 24-åringar som kraschar med cykel också

Permalänk
Medlem

Bygger i miditower så där försvinner komplexiteten.
Standard atx, inga exotiska komponenter så blir det ju ”underhållsfritt” också.
Rengör fläktfilter en gång om året cirkus, det är det enda.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Senast jag byggde blev det ett ATX-moderkort i ett ITX-chassi...

Permalänk
Medlem

Hade en HTPC (FD node 304) en gång i tiden, det var ingen barnlek att bygga i snacka om bökigt.

Annars idag main riggen en gammal ATX Define 3 chassi, inte proppfullt med saker lätt, luftigt och funktionellt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Slutade bygga "funktionella datorer" till mig själv för över tio år sedan, och uppskattar även planeringsstadiet när man får sitta och näst intill meditera fram planen för hur man ska genomföra ett så nära perfekt bygge det går. Sen gäller naturligtvis alltid "90% av det perfekta resultatet på 10% av tiden"...

Baksidan av det är ju att bara kabeldragningen utan vidare kan ta ett par-tre timmar, vilket jag inte gör kostnadsfritt åt andra längre. Aldrig klurat ut hur mycket det är värt, så jag har dragit till med siffror över 1500 kronor, vilket fått önskad effekt -- att samtliga avstått. 😅

Nu skulle jag ändå inte skulle sätta ihop en dator som såg ut som en gryta nykokt spagetti på insidan, men det är ganska långt ifrån det till att hålla på med något som i princip kräver customkablar rakt av om det ska bli något meningsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Senast jag byggde blev det ett ATX-moderkort i ett ITX-chassi...

Vinkelslipade du kortet eller chassit?

Permalänk

Jag tillhör generationen ju större ju bättre. Det jag stör mig på är att utbudet av chassin för mig är så dåligt.
Chassit ska vara otroligt bra ljuddämpat men bra kylning. Det ska vara superlätt att byta ssd och hdd och inte någon löst hängande sidoplåt, som man vet våld får knö in och få igenom skruvar. Nej det ska vara någon slags gångjärn och handtag för att öppna plåten på sidan.

Permalänk
Medlem

Själv gick jag åt andra hållet i senaste bygget, hade sparat ett gammal oöppnat Cooler Master HAF XB EVO i mitt förråd, med härligt utdaterad design, liggande moderkort och onödigt mycket utrymme pga att man knappt har hårddiskar som tar upp plats idag (nåja EN ssd-kloss att fylla med mindre använda spel på) en Noctua NH-D15 och kabeldragning helt utan stripes och kardborrar, tog bort en HDD bur, borde vara underhållsfritt och väldigt händigt att gräva runt i när jag får för mig att pilla på något.

Snart kommer 2013-estetik vara på modet igen så jag kommer hamna i fas.

Visst?

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

Jag är svag för chassin som är okomplicerade och helt saknar annat än dess ytterhölje. Exempelvis Fractal Define S. Ingen shroud över nätagg osv. Bara droppa i grejerna

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Det får inte vara för enkelt att bygga en dator. Krånglandet är halva nöjet och en dator utan lite rester av fingrar och armar i är inte ordentligt byggd.

Därför sitter min arbets/spel-dator i ett chassi från tidigt 90-tal... det bygget var dock förvånansvärt lättskruvat och har gått bra i några år nu. Tyst och fin blev den också.

Det särklass mest människofientliga chassit jag någonsin träffat på är en stor (stoooooor) fulltower. Om man ens funderar på att sätta i saker i fel ordning är det bara att börja om. För vad sägs om att behöva plocka ur alla 3,5" och 5,25" enheter i datorn för att byta cpu?

Älskar det chassit <3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har nog knappt byggt en hel dator annat än till andra. Chassit hade nog inte bytts från det jag hade till min P4 om inte det var så att jag hade hittat/vunnit/fått andra sedan dess. Skulle själv aldrig ’slösa’ med pengar som inte ger något konkret i prestanda eller sånt. Jag är för snål för att gå på utseende

Permalänk
Medlem

Min första var i en node 304. Lite väl trångt....så gick upp till ett in win 301....bättre...men typ det minsta mATX chassit på marknaden som inte har riser lösningar och en normal layout....men alla marginaler är borta så lite meck ändå.

Men det är kul att gå på något snyggt och lite speciellt. Hade varit kul med något riktigt sff med ännu mer strömsnåla x3d modeller...men graffen blir allt mer värme monster som ska kunna kylas också så svårt.
Mitt val är redan gjort, byter saker så sällan så nu sitter jag med denna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Aaah byggde min första dator kring 1994 när man gick bygla manuellt ram/processor etc så viss vana av stökiga byggen...

Dock det värsta var nog ett bygge kring 15 år sedan med ett gigantiskt Lian Li chassi i solid aluminium som var drygt 74cm högt, 70 djupt och över 40cm bred. Hade dubbla Corsair 800w psu, 12 rack monterade HDs och amds 6970 i Crossfire config och en rejält överklockad olåst core i7...
Drog sjukt med ström och som någon kanske redan tänkt, "två psu???" Det var där problemen startade... Krävdes antingen livsfarliga hemsnickrade lösningar, men en bekant som byggde datorer professionellt ordnade fram någon sorts adapter för synkning för att i princip inga MB stödjer dubbla psu såvida det inte är server hårdvara.

Så vi fick igång den och sen var det allt strul med xfire korten och vad som funkade och inte fungerade mellan olika spel och övrig mjukvara.

Datorn med all hårdvara genererade dessutom enorma mängder värme och trots massivt mycket fläktar så satt man för eller senare i underkläderna och den lät som flygplan...
Hade faktiskt en granne som frågade om vi renoverade då han hörde vibrationer från en byggfläkt påstod han.
Så med strömförbrukningen, ljudet, värmen, bluescreens, risken för brand eller att datorn stektes så lovade jag mig själv att nästa bygge skulle bli mindre stökigt.

Blev ett minitower med ett 1080ti (jättelångt kort)...
Corsair 980w psu visade sig vara sjukt stort också så jag fick klippa bort hela drive bay racket och ställa psu på högkant med noll plats för någonting annat.
Fick tejpa fast SSDn i taket haha.

Den har hållit fint, surrar fortfarande men nu börjar det klia igen.
Det enda hindret är de helt sjuka priserna på grafikkort, mer inriktad på mycket ram/vram och riktigt snabb processor för 3D/bildbehandling och givetvis "lite" spelande 😄👍
Svårt att balansera ny dator vs familjesemester budgeten....

Stavfel
Permalänk
Medlem

Varje bygge kräver nån droppe blod. annars kommer datorn inte leva ett problemfritt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Haha, tydligen kan det vara en grej för 24-åringar som kraschar med cykel också

Det där var tråkigt att höra, hoppas du inte lider allt för mycket.

Jag tycker nog att besväret är lite åt andra hållet. Eftersom jag planerar grundligt så går det ofta "för fort" när jag väl bygger. Kan vara klar på under 2 timmar. Däremot kan planeringen ligga länge och ruva. Jag skissar ju redan på hur nästa omköp av datorn ser ut 2030-ish.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Senaste bygget blev i ett Dan A4 men där kände jag att det kanske blev för extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Varje bygge kräver nån droppe blod. annars kommer datorn inte leva ett problemfritt liv.

Jepp. Byggt sedan 1998. Senaste huvudvärken med mitt bygge är att komma åt skruvarna till CPU fläkten. Den är ju så nice

Fick köpa en liten böjbar specialnyckel till det.

Annars är det Mini-ITX som är ett problem för mig. Snålt att komma till med fingrarna.
Kabeldragning är ett h-e men har över tid blivit bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha en dator åt mig själv och den skall klara ALLT, dvs jag kör ingen server i källaren utan kör virtual machines på min speldator för alla sådana grejer.

Det har resulterat i ett monster där jag knökat in 8 3,5" hårdiskar, 2st 2,5" SSD, 4 NVME, 280mm AIO, extra SATA kort, och ett löjligt stort 4090 i ett fractal design R5. Fylld till bredden med komponenter kan man säga. En av chassifläktarna är monterade på utsidan av datorn.

Men det fungerar bra för mig, datorn går stabilt som tusan och kan inte säga att några VMs påverkar spelförmågan på min 13700K. Största problemet är tyngden på datorn, då den står på en hylla ovanför skrivbordet. Plockar ur grafikkortet när jag behöver ta ner den, annars orkar jag inte bära den.

Tycker den ser rätt tuff ut också med fläkt och galler på utsidan av datorn, lite Mad Max över den.

Permalänk
Testpilot

Uppskattar väldigt mycket att kolla in andras kompakta byggen, men ack väl som jag undviker att bygga i dem som pesten själv om möjligt.

Föredrar stora och rymliga chassin för personligt bruk, där det är enkelt att pula undan kablar utan att behöva lägga allt för mycket tid på kabeldragningsjobbet och inte minst montera in- och ut saker vid behov. En positiv sidoeffekt av detta brukar också vara att det inte krävs lika exotiska kylaranordningar.

Gömmer ändå plåtlådan under skrivbordet på en hjulpall av trä, därmed inget som ska kollas på och får i förlängning mer än gärna vara praktisk över estetisk.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Tycker OS installationen med allt man vill ha tar längre tid än att bygga själva datorn. Och väljer man Linux så har man minst en månad 24/7 att försöka tolka gamla utdaterade manualer på nätet. Övergett Linux men kanske smidigare numera med ChatGPT som jag dock fortfarande tycker inte söker bättre än jag själv gör eller ger självklara svar på frågor som man kunde listat ut själv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag är en pö-om-pö-person. Senast jag byggde ett komplett system från scratch var 2006. Jag brukar istället byta ut eller flytta komponenter lite efter behov mellan hemmets (numera) 3 stationera datorer. Att säga att datorerna ser ut som råttbon med kablage överallt är ingen överdrift.

Nu senast blev jag dock förbannad då en dator totalt dog efter ett grafikkortsbyte, så jag misstänkte PSU och bytte ut den, drog alla kablar så korrekt jag kunde, så den datorn är (för mig) relativt bra fason på.
Jag förstår dock att det ger en del andra datorbyggare hjärtklappning och blodstörtning.
Passade på att sätta en greaseweazle internt samtidigt, för att ansluta 2 interna 3.5" diskettstationer för att läsa Amiga- och PC-disketter.

(Sedan visade det sig att det inte var fel på strömaggregatet, det funkar fint i en annan burk, det var (vad det verkar) Gigabytes RGB-mjukvara som stekte 4 DDR3-ramstickor för mig när jag ändrade färg på det "nya" grafikkortet, men det är en annan historia)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har alltid byggt min PC o har gjort det sedan tidigt 2000 o även lite på slutet 90 tal. Men nu blev senaste en pre build av Inet pga ville ha ett kompakt, ganska prisvärt och problemfritt system.

Funderar också på det nästa gång det är dags för ny dator. Jag gillar att välja ut komponenterna själv, men jag får inte ut något av att montera dem. Tycker snarare det är rätt jobbigt och nervöst, speciellt med känsliga komponenter som CPU:n/sockeln med alla små hårtunna pins, applicera kylpastan rätt o.s.v. Att försöka dra sladdarna snyggt är också hopplöst, blir alltid nån sladd som "fuldras" eller knycklas ihop och göms så gott det går. Sen tar det alltid längre tid än man tror och det är alltid något som strular så man får öppna och ta isär och montera om flera gånger. Har dock inte lyckats ha sönder något trots att det blivit något dussintal byggen genom åren.

Största hindret för att köpa färdigbyggt är att jag sällan köper en hel dator. Ofta byter man bara någon komponent åt gången så det kanske tar 10 år innan hela "datorn" är utbytt. Men nästa gång blir nog i princip allt utbytt samtidigt, så då är det ett bra läge för det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta tillräckligt stora och rymliga chassin numera. Har man ett stort datorintresse och datorerna är så snygga som dom är idag så kan jag inte förstå anledningen till att försöka bygga smått, annat än om man har extremt begränsat med utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Svårt att hitta tillräckligt stora och rymliga chassin numera. Har man ett stort datorintresse och datorerna är så snygga som dom är idag så kan jag inte förstå anledningen till att försöka bygga smått, annat än om man har extremt begränsat med utrymme.

Hehe, ja, "snygga" är ju förstås såväl relativt som subjektivt Ett rätblock kan inte bli så mycket annat än ett rätblock, oavsett hur man sminkar det. Min personliga syn på det är att en mindre låda inte märks lika mycket som en stor, och är därmed inte lika vanprydande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vill ha en liten dator, att det sedan är mer komplicerat att få ihop bygget är ju smällen man får ta helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör generationen ju större ju bättre. Det jag stör mig på är att utbudet av chassin för mig är så dåligt.
Chassit ska vara otroligt bra ljuddämpat men bra kylning. Det ska vara superlätt att byta ssd och hdd och inte någon löst hängande sidoplåt, som man vet våld får knö in och få igenom skruvar. Nej det ska vara någon slags gångjärn och handtag för att öppna plåten på sidan.

Jag har Fractals define r2 XL. Ljuddämpande chassi och tung som fan. 22kg tom vikt om jag minns rätt. Fläkt i luckan ger extra kylning till GPUn. Senaste XL bör nog vara ännu bättre. Dock så finner jag mitt vara för stort. Sugen på att köpa Nordic med mesh sida och valnöt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Alltid haft rätt rymliga chassi.
Nu senast ett Corsair 7000D Airflow som jag är extremt nöjd med, blir garanterat samma size nästa gång.
Skiter fullständigt hur det ser ut, funktion före form.
På samma hylla står ändå resterande prylar gällande infra och lagring så skrivbordet har bara skärmar samt mus/tgb/headset.

Väljer alltid ut själv vad jag ska köpa och bygger givetvis själv.
Främsta anledningen är inte att det är roligt utan snarare att inga klåpare ska få pilla på grejorna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb