Från GTX 1070 Ti till RX 6650 XT?

Permalänk
Medlem

Från GTX 1070 Ti till RX 6650 XT?

Hej!

Nyligen gått i tankarna på att uppgradera mitt nuvarande GTX 1070 Ti och fick då se AMD:s RX 6650 XT som verkar vara en hygglig uppgradering för ett rimligt pris. Jag har en 1440p-monitor (240Hz) och kör bl.a. MSFS 2020, Halo, Rust och lite äldre mindre krävande spel då och då. GPU:n som jag har kikat på är ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition som just nu kostar ~3400kr. Då jag aldrig haft AMD tidigare vet jag inte riktigt vad jag kan vänta mig för prestandakliv i gaming, men förhoppningsvis finns det någon märkbar skillnad. Kan också tillägga att jag har i5-8600k, 16GB RAM. Är det värt uppgraderingen eller bör jag hålla kvar i mitt 1070 Ti ett tag till?

Tack på förhand!
/Cybrus

Permalänk
Medlem

hej jag tycker ändå att det kan bli en okej upgradering. Du kan tänka dej kanske 20-40% mer preformance. Och om du kan få sålt den gamla 1070 för typ 1k kostar den nya ju inte så mycket

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tror det är runt 50% mer prestanda, vilket nog är vad de flesta anser vara värt för att uppgradera. Att sträcka sig till ett 6700XT är nog värt det i längden med sina 12GB (och ~25% mer prestanda) men det är ju också drygt 1000kr dyrare. Jag tror du blir nöjd med prestandan på ett 6650XT i alla fall men tycker nog du bör kliva upp till 6700XT om du har råd.

Två bra val:
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-6700-XT-...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kloka råd som alltid här på Swec! Min första tanke var att testa Arc a770 men då dessa har problem med äldre titlar som inte stödjer DX12 så strök jag den ganska snabbt. Nästa kort på listan var ett 6700 XT men kunde inte riktigt motivera några få FPS (statistiskt genomsnitt) med 1000kr extra jämfört med 6650 XT. Men nu när jag får reda på att det bättre grafikkortet har såpass mycket mer minne kanske jag ska tänka om. Har AMD nyligen lanserat kort eller kan det tänkas komma nya framöver? I det fallet kan jag nog vänta tills priserna (förhoppningsvis) sjunkit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Kloka råd som alltid här på Swec! Min första tanke var att testa Arc a770 men då dessa har problem med äldre titlar som inte stödjer DX12 så strök jag den ganska snabbt. Nästa kort på listan var ett 6700 XT men kunde inte riktigt motivera några få FPS (statistiskt genomsnitt) med 1000kr extra jämfört med 6650 XT. Men nu när jag får reda på att det bättre grafikkortet har såpass mycket mer minne kanske jag ska tänka om. Har AMD nyligen lanserat kort eller kan det tänkas komma nya framöver? I det fallet kan jag nog vänta tills priserna (förhoppningsvis) sjunkit.

6700 XT presterar 25 % bättre än 6650 XT men är nästan 43 % dyrare (4849 / 3399). Dock har det som sagt 12 GB VRAM istället för 8 GB som börjar bli knapert i vissa spel så jag skulle nog ändå säga att 6700 XT kommer ge bättre värde för pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hellre köpt ett 6700 XT då det presterar bättre, för en tusenlapp~ till dock. Det har även mer VRAM så det kommer åldras bättre.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/26516?key=691bebb...

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Kloka råd som alltid här på Swec! Min första tanke var att testa Arc a770 men då dessa har problem med äldre titlar som inte stödjer DX12 så strök jag den ganska snabbt. Nästa kort på listan var ett 6700 XT men kunde inte riktigt motivera några få FPS (statistiskt genomsnitt) med 1000kr extra jämfört med 6650 XT. Men nu när jag får reda på att det bättre grafikkortet har såpass mycket mer minne kanske jag ska tänka om. Har AMD nyligen lanserat kort eller kan det tänkas komma nya framöver? I det fallet kan jag nog vänta tills priserna (förhoppningsvis) sjunkit.

AMDs 500-600$ kort dröjer nog till sommaren och 300-400$ korten kan nog dröja ännu längre än så. 6700XT och övriga AMD kort är redan väldigt rabatterade. Många glömmer av att kronan är ca 25% svagare än förr men tar man det i beaktning så är det väldigt bra rabatter nu. Därav tror jag inte de kommer sjunka speciellt mycket mer heller.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Kloka råd som alltid här på Swec! Min första tanke var att testa Arc a770 men då dessa har problem med äldre titlar som inte stödjer DX12 så strök jag den ganska snabbt. Nästa kort på listan var ett 6700 XT men kunde inte riktigt motivera några få FPS (statistiskt genomsnitt) med 1000kr extra jämfört med 6650 XT. Men nu när jag får reda på att det bättre grafikkortet har såpass mycket mer minne kanske jag ska tänka om. Har AMD nyligen lanserat kort eller kan det tänkas komma nya framöver? I det fallet kan jag nog vänta tills priserna (förhoppningsvis) sjunkit.

amds 7000 kort i dom lägre segmenten har inte kommit än. Kommer nog ta iallafall två månader till tills dom kommer. Och om dom gör som nvidia så kommer prestanda per krona inte bli så mycket högre. ända bra är att förra generationens kort kommer bli okej rabaterade

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Om du tycker 6700XT är lite för dyrt så finns det ett 6700-utanXT, som jag tycker är ett bättre köp än 6650XT. Lite mer VRAM, lite snabbare och full PCIE-bus (som kan bli viktigt med DirectStorage)

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

AMDs 500-600$ kort dröjer nog till sommaren och 300-400$ korten kan nog dröja ännu längre än så. 6700XT och övriga AMD kort är redan väldigt rabatterade. Många glömmer av att kronan är ca 25% svagare än förr men tar man det i beaktning så är det väldigt bra rabatter nu. Därav tror jag inte de kommer sjunka speciellt mycket mer heller.

Då är ju min följdfråga om det just är 6700 XT som är bästa price-ration i sammanhanget, eller om kanske ska satsa på 6800 XT? Kan man motivera det med hänsyn till den ytterst begränsade prestanda som jag för tillfället behöver?

EDIT: Är detta https://compu-mail.se/sv/p/xfx-speedster-swft319-16gb-9992947... overkill för mina ändamål? Jag utgår ifrån att GPU ska fungera i minst 5 år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Då är ju min följdfråga om det just är 6700 XT som är bästa price-ration i sammanhanget, eller om kanske ska satsa på 6800 XT? Kan man motivera det med hänsyn till den ytterst begränsade prestanda som jag för tillfället behöver?

EDIT: Är detta https://compu-mail.se/sv/p/xfx-speedster-swft319-16gb-9992947... overkill för mina ändamål? Jag utgår ifrån att GPU ska fungera i minst 5 år framöver.

att gå 6800 nu är ganska overkill. Då skulle jag nog rekomendera att du väntar tills dom nya korten kommer och plokar upp typp ett rabaterat 6950xt för samma pris. Men 6700 xt är nog bättre value

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Har också en 1440p 240hz monitor och jag valde ett 6700xt och är mycket nöjd. Spelar mest CS men även spel som Witcher 3, Stray, och BF2042 smyger sig in. 6700xt har funkat klockrent hittills och kan varmt rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Tack för bra information! Såg nu att det finns ytterligare en variant, RX 6750 XT, för bara några hundralappar mer. Vad jag kan se så presterar det t.o.m. bättre än RX 6800 XT i vissa spel? Har jag helt fel? Då skillnaden är så liten och om jag likaväl ska investera lite mer än tänkt, så kan jag likaväl köra på RX 6750 XT tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Tack för bra information! Såg nu att det finns ytterligare en variant, RX 6750 XT, för bara några hundralappar mer. Vad jag kan se så presterar det t.o.m. bättre än RX 6800 XT i vissa spel? Har jag helt fel? Då skillnaden är så liten och om jag likaväl ska investera lite mer än tänkt, så kan jag likaväl köra på RX 6750 XT tänker jag.

Tror 6800xt slår 6750xt i princip i alla spel. 6750xt är "bara" ett lite högre clockat 6700xt med något snabbare vram har jag för mig. 6800xt är ett mycket mer potent kort, sen om du behöver det till spelen du spelar lämnar jag upp till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Tack för bra information! Såg nu att det finns ytterligare en variant, RX 6750 XT, för bara några hundralappar mer. Vad jag kan se så presterar det t.o.m. bättre än RX 6800 XT i vissa spel? Har jag helt fel? Då skillnaden är så liten och om jag likaväl ska investera lite mer än tänkt, så kan jag likaväl köra på RX 6750 XT tänker jag.

6750 XT är knappt 6 % snabbare än 6700 XT i 1440p enligt SweClockers test.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Tror 6800xt slår 6750xt i princip i alla spel. 6750xt är "bara" ett lite högre clockat 6700xt med något snabbare vram har jag för mig. 6800xt är ett mycket mer potent kort, sen om du behöver det till spelen du spelar lämnar jag upp till dig

Låter ju rimligt, blev lite förvånad när en jämförelse på YT visar att ett billigare kort presterar bättre än det dyrare! 😁 Nästa fundering är ju huruvida min i5-8600k @3.6GHz (lätt överklockat) och 16GB RAM kommer vara en flaskhals i mitt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Då är ju min följdfråga om det just är 6700 XT som är bästa price-ration i sammanhanget, eller om kanske ska satsa på 6800 XT? Kan man motivera det med hänsyn till den ytterst begränsade prestanda som jag för tillfället behöver?

EDIT: Är detta https://compu-mail.se/sv/p/xfx-speedster-swft319-16gb-9992947... overkill för mina ändamål? Jag utgår ifrån att GPU ska fungera i minst 5 år framöver.

Den är runt 35% snabbare så det är ett betydligt hopp i prestanda, ca 2000kr dyrare. Det kan mycket väl vara värt det men då är vi också uppe i kort som är dubbelt så dyra som ditt första val; 6650XT. Har du råd är det ett bra köp, men då hade jag istället gått all in och köpt 6950XT för 7800kr (20% snabbare än 6800XT).

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Men som sagt, det kan vara alldeles för overkill för dig också (även om det egentligen inte spelar någon större roll då du bara kan ha kortet en längre tid) men har du råd, absolut kör på ett 6950XT. Det är utmärkt för 1440p high refresh rate.

Med tanke på din CPU är det däremot mer rimligt att ta ett 6700XT och sedan lägga en slant på att byta plattform, för en mer balanserad dator.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

6700 XT presterar 25 % bättre än 6650 XT men är nästan 43 % dyrare (4849 / 3399). Dock har det som sagt 12 GB VRAM istället för 8 GB som börjar bli knapert i vissa spel så jag skulle nog ändå säga att 6700 XT kommer ge bättre värde för pengarna.

Det kan också vara vettigt att istället kolla på hur mycket förbättring jämfört med det gamla grafikkortet som man får för pengarna.

Kollar man på Sweclockers prestandaindex i 1440p så är 6650 XT ca 63% bättre än 1070 medan 6700 XT är ca 103% bättre. För varje procent förbättring så kostar då 6550 XT 54 kr medan 6700 XT kostar 47 kr, så 6700 XT är lite mer prisvärt om man utgår från 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Den är runt 35% snabbare så det är ett betydligt hopp i prestanda, ca 2000kr dyrare. Det kan mycket väl vara värt det men då är vi också uppe i kort som är dubbelt så dyra som ditt första val; 6650XT. Har du råd är det ett bra köp, men då hade jag istället gått all in och köpt 6950XT för 7800kr (20% snabbare än 6800XT).

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Men som sagt, det kan vara alldeles för overkill för dig också (även om det egentligen inte spelar någon större roll då du bara kan ha kortet en längre tid) men har du råd, absolut kör på ett 6950XT. Det är utmärkt för 1440p high refresh rate.

Med tanke på din CPU är det däremot mer rimligt att ta ett 6700XT och sedan lägga en slant på att byta plattform, för en mer balanserad dator.

Det är ju detta som blir farligt när man ska köpa saker X är bara Y dyrare men har mer prestanda. Det är alltid många små steg till att nå det dyra, jag är duktig på det själv.

Jag tycker också att han bör köpa ett 6950XT om han har råd och sedan köra det i åren som kommer. Processorn kommer ju flaska något otroligt, men GPU:n tar han med sig när han uppgraderar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är ju detta som blir farligt när man ska köpa saker X är bara Y dyrare men har mer prestanda. Det är alltid många små steg till att nå det dyra, jag är duktig på det själv.

Jag tycker också att han bör köpa ett 6950XT om han har råd och sedan köra det i åren som kommer. Processorn kommer ju flaska något otroligt, men GPU:n tar han med sig när han uppgraderar.

Haha, blir lätt så att man börjar lågt och sedan successivt ser prisskillnaden mellan nästa segment som ”obetydlig i sammanhanget” och vips så har man köpt flaggskeppet! 😁 Det är därför jag undviker att ha ett maxtak när jag köper teknik, för det kan bli att man går miste om prestanda per krona. Nackdelen är ju också att man hamnar i denna situation. Eftersom min CPU lär flaska en del och jag gärna avvaktar med att uppgradera något år till, så kanske 6700 XT är det bättre valet. Möjligtvis kanske jag försöker få ut lite mer prestanda ur CPU:n men detta lär ju ha marginell skillnad som bäst.