Snabbkoll: Använder du en mediaspelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Kör min nvidia shield typ varje dag då den är betydligt snabbare än min tv. Hade annars bytt ifall teven hade lika snabb interface samt snabbare kodi

Jag trodde också först att dom menade en hårdvaruenhet när jag bara läst rubriken men det är alltså mjukvara på en dator det pratas om.

Permalänk
Medlem

VLC självklart.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Kör med mpv på dator och mobil

Permalänk
Medlem

Efter att min nas havererade har jag inte haft orken att lägga in hela filmsamlingen igen.
Det är strömmat för hela slanten nuförtiden

Permalänk
Medlem

Winamp och Zoomplayer.

Permalänk
Medlem

VLC i mobilen lär vara bland den mest flitiga appen jag använder faktiskt. Så grymt bra å smidig.
Sen lyssnar man på lite musik ibland på datorn med foobar2000.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Kodi på min Shield är den som används mest för film, annars kör jag qimgv på datorn för kortare klipp jag renderat (qimgv är annars en kungligt bra bildvisare), foobar2000 såklart för eventuella mp3or eller trackermoddar nångång ibland, alternativt GMMP på telefonen för samma mp3or.

Permalänk
Medlem

MPC HC med MADVR till filmer och winamp till musik, Använder också spotify.

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Kodi och AIMP

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dvdfab när det är hdr o atmos.
VLC til det andra.
Musik. Spotify o youtube.

Har du testat makemkv isf tycker du dvdfab är bättre ?
Använder själv makemkv.

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Använder VLC så gott som dagligen på desktop/laptop och har gjort det i många många år, och gjort det minst väldigt regelbundet i säkert över 15 år. Använder även VLC på mobilen och Nvidia Shield, men dock inte i närheten av samma höga frekvens

Permalänk
Medlem

MPC-HC
------

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Audacious för musik och mpv för videor. På mobilen blir det foobar2000 för musiken.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Foobar2000 och MPC-HC används dagligen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Foobar2000 och MPC-HC

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Måste hitta alternativ till madVR men finns fan inte, väldigt störande att man bara kan köra en viss tiden innan du får notifikation om att du måste uppdatera för att programmet slutar fungera.

Sist så kom det inte en ny uppdatering innan den gamla slutade fungera. Kan inte köra gamla stabila releasen heller på Windows 11 då det krånglar och det är fixat i betan men som sagt betan kommer alltid vara tidsbegränsad och det kommer aldrig komma en ny stabil release.

Körde med MPC-BE väldigt länge men nyligen så ändrade de hur text renderar så det renderas alltid i 16:9 så kör du windowed mode på en 21:9 film så förvsinner texten så fick lov att gå tillbaka till MPC-HC för blurays.

Jag kör k-lite codec pack som anävnder mpc-hc med madvr filter eller vad det heter, vet inget om madvr stand-alone. men iaf, vill minnas att det finns override på subs skalning dels utgående från fönster och dels från "video arean".
låtar knasigt för mig att det inte skulle gå att fixa, jag har dock ingen 21:9 skärm att testa med.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Min LG OLED har så pass bra stöd för lokala filer att jag uteslutande konsumerar film via USB-sticka inkopplad i TVn, samt via streamingappar. Har inte sett en film på datorn på flera år.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Plex och vlc dagligen på datorn
Apple books (ljudböcker synkat via iTunes) i telefonen i princip dagligen.

Har du provat att köra det via Plex?

Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag kör k-lite codec pack som anävnder mpc-hc med madvr filter eller vad det heter, vet inget om madvr stand-alone. men iaf, vill minnas att det finns override på subs skalning dels utgående från fönster och dels från "video arean".
låtar knasigt för mig att det inte skulle gå att fixa, jag har dock ingen 21:9 skärm att testa med.

ååå det var tider! När det alltid var lite roulette när man skulle titta på sin MediaPC och det var fel Codec pack och det skulle installeras k-lite med rätt inställningar filter och allt vad det hette. Ibland var ljudet helt bort ibland bara ur synk.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag kör k-lite codec pack som anävnder mpc-hc med madvr filter eller vad det heter, vet inget om madvr stand-alone. men iaf, vill minnas att det finns override på subs skalning dels utgående från fönster och dels från "video arean".
låtar knasigt för mig att det inte skulle gå att fixa, jag har dock ingen 21:9 skärm att testa med.

Jag har inte heller någon 21:9 skärm men många filmer är ju i 21:9 format med 16:9 subtitles, förut så låg 16:9 subtitles inom 21:9 fönstret tills det var lika stort som höjden, nu kör det tills det är lika stort på bredden och kör crop på det som är utanför på höjden.

Det är skillnad på MPC-HC och MPC-BE, HC kör fortfarande på det gamla sättet men MPC-BE kör med nya som är värdelöst om man använder windowed mode och utvecklaren har sagt att han kommer inte ändra tillbaka för han vill ha det så här.

Permalänk
Medlem

Kodi på HTPC:n.

MPV (för Twitch-streams via streamlink), MPC-HC (för lokala videofiler) samt foobar2000 (för lokala ljudfiler) på desktop.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har inte heller någon 21:9 skärm men många filmer är ju i 21:9 format med 16:9 subtitles, förut så låg 16:9 subtitles inom 21:9 fönstret tills det var lika stort som höjden, nu kör det tills det är lika stort på bredden och kör crop på det som är utanför på höjden.

Det är skillnad på MPC-HC och MPC-BE, HC kör fortfarande på det gamla sättet men MPC-BE kör med nya som är värdelöst om man använder windowed mode och utvecklaren har sagt att han kommer inte ändra tillbaka för han vill ha det så här.

ja, precis. vill minnas att mpc-hc's sub filter (eller om det var ett externt) låter en låsa subs "inom video" fältet, inte mediaplayers "svarta ruta". ska kika närmre efter jobb när jag kommer hem.
jag kollar typ aldrig film numera, bara anime, och de kommer ju inte i 21:9 haha.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kör olika, Winamp med classic-tema på datorn, men främst har jag utvecklat en allergi mot Spotify, vet inte vad det är men jag avskyr formatet ut i fingerspetsarna. Åldersnojja kanske...
Det gör ont varje månad dotterns Spotify Premium dras från kortet 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kör gamla winamp för att spela mp3 på datorn typ, lite oldschool hehe.

Permalänk
Medlem

Winamp till ljudfiler (såklart den gamla). Perfekt att bläddra ljud med till när jag redigerar videos.
MPC-HC & VLC för att spela upp film.

Ibland t.o.m. gamla MediaMonkey om jag ska masstagga ljudfiler och lägga in artwork.

Permalänk
Medlem

Även om jag streamar det mesta så använder jag ofta VLC för nedladdade videos

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Foobar2000 & VLC

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

MPC-HC, Foobar2000 och ibland VLC

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Roon från roonlabs

Permalänk
Medlem

Oja, använder mest PotPlayer och VLC, men även Jellyfin för TV-serier och dylikt där man gärna vill minnas "var man är".

Har hela filmsamlingen i Jellyfin, men tycker att PotPlayer fungerar bättre och har mycket mer inställningar. VLC har hängt med sedan urminnes tider, och kommer sannolikt snart få en revival pga RTX-joxet de jobbar på. Det ser jag fram emot!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Apple tv 4k för streamat material, ändrar hz och hdr/sdr automatiskt, blir galen om hz inte stänmer
Sen PC med gtx 1060 kort för ripade 4k hdr filmer, körs med jriver+ maDVR för bra resultat, tonemapiing till projektorn, gör verkligen susen för bilden där, finns en beta där man ställer in hur många nits projektorn skjuter ut, fantastisk bra jobbat av madvr för oss projektorfantaster som använder 4k hdr blu-rays! 😁👍