Alternativ till Fractal för luft-kylt bygge

Permalänk
Medlem

Alternativ till Fractal för luft-kylt bygge

Jag har alltid kört Fractal tidigare. Har bokat ett par North från olika ställen med förhoppningen att det kommer nåt under nästa vecka, eller som senast tidigt veckan därpå. Väntar på ett par andra komponenter som borde komma nästa vecka också men sen är det dags att bygga... förutsatt att jag har ett chassi.

Men: Hur mycket jag än vill ha North att bygga i så tänker jag inte sitta med ett byggklart projekt och inget att bygga i, och Fractal verkar ha riktigt seriösa problem i produktionen. Från allt att döma och vad jag hört om uppskjutna datum tidigare så är Kompletts "21a april" rent påhitt.

Därför börjar jag kika på alternativ.

Förutsättningarna är:
* ATX
* Det ska rymma ett stor kort (4090), och det ska rymma en stor CPU-kylare (dh15).
* Tänker inte köra vattenkylning, eller AIO.
* Endast m2-ssds och ingen optisk läsare. Därför inget krav på stora HHD bays eller dylikt.
* Inte allt för gamer dudez i designen. RGB ej av intresse.
* Gärna svart.
* Pris under 3000, har redan bränt så mycket på detta.
* Vara tillgängligt för köp med leverans inom ett par dagar (e.g. Inet, komplett -- svenska/nordiska butiker)

Har kollat på Torrent som är mer tillgänglig än North (även om den också verkar slut i många webbutiker).
Enligt recensioner verkar den sjukt bra för luft-kylning -- men kanske lite högljud på 40db+? Fläktar inom chassit brukar väl annars hålla sig runt 30, och det är en stor skillnad. Kanske inte hela världen då jag har datorn under bordet och dessutom ofta kör med hörlurar.

Det som kommer närmast utanför Fractals produkter verkar vara bequiets ATX-låda och NZTX (eller vad de heter)?

Någon som byggt nåt liknande och har bra alternativ på lådor..?

Permalänk
Medlem

Jag själv är inte någon fractal fannatiker. Har inte användigt dom när jag själv bygger. Det är för att det inte direkt passar min still. Jag gillar mer phantek. Men som jag kan förstå är dom nog inte så mycket för dej. Du gillar ju inte rgb villket finns i nsätan alla phantek chassin. Men här har du några jag tycker du kan kolla på.

Nzxt: h7 flow. Jag har själv använndigt den nylligen. Och den är väldigt väldigt bra. perfekt för ett helt svart bygge. ljudet är inte perfekt men tempsen är perfekta. H9 flow. Detta är samma sak som h7 fast om du gillar fishtank designen.

Corsair: jag är inget stort fan av corsair. men dom har ju snygga chassin. Men jag skulle heldre välja något som h7 flow istället för typp 4000d.

Cooler master. Detta kanske inte är det bästa för dej. Jag själv använder ett cooler master silencio s600. Det var inte det bästa köpet. jag plockade den upp mitt under ett bygge när jag insåg att mitt gamla chassi inte skulle funka. men om du vill ha något mer office liknande så är den bra. dock får bara två fläktar plats längst fram. Masterbox 520 är också ett bra vall. vet dock inte om cpu kyllaren får plats.

såklart ingen av domma får direkt fractal känslan. men hoppas att du kanske gillar någon av domma

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Corsair - där delar vi smak Skippar dem

Ska spana in h7.

Phantek verkar göra bra grejer. Synd att de inte har något mer nedskalat vad jag sett

Permalänk

Fractal Design Define 7 finns väl i lager här och där. Ut med hdd-buren och du har ett svart chassi utan rgb dravel. Så gör jag iallafall. Kör atx, dh-15 och 4080 och där finns plats kvar.

Permalänk
Medlem

Torrent är enbart högljudd om du kör fläktarna på 100%. Men då flyttar dom också rejält med luft.

Man får bra luftflöde även med mycket lägre hastighet på fläktarna, och då blir
Torrent istället bland dom tystaste chassina i förhållande till CPU/GPU temperaturer.

Så jag skulle inte avråda från Torrent på grund av ljudnivån.
Fixa bara en vettig fläktkurva.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Define 7 till Torrent compact och nu går min dator ca 10-20 grader svalare och är betydligt tystare under load. Just för att Torrent är ett betydligt bättre genomtänkt chassi för luftkylning än D7/North. Jag kör två 140mm fläktar i botten utöver de två 180mm fläktarna i fronten så både CPUn och GPUn får friskluft direkt. Krävdes såklart lite fläkttuning för att få ner ljudvolymen, då om frontfläktarna får gå på max låter det ju mycket. Men de är så stora och djupa att även på lägre vartal flyttar de så mycket luft att de kyler bättre än något annat chassi jag har byggt i. Svalare komponenter = potential för en tystare dator. Ska man bygga helt luftkylt så är Torrent the way to go!

Tillägg: Define 7 hade ju betydligt mer premium känsla med bättre färg osv. men Torrent presterar bättre med varma komponenter (gpu)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Ska inte skriva av Torrent, som ni säger kan man sänka fläktarna men ändå bibehålla luftflödet.

Gillar verkligen hur enkel H7 verkar vara att bygga i. Ska kika på några fler Torrent videos.

Får göra ett avgörande snart, i värsta fall singla slant på tisdag eller nåt så jag kan få ett chassi till nästa helg

Permalänk
Medlem

Efter två byggen på raken med Fractal så blir det att testa något nytt.

Kör på med en svart H7 Flow. Byter ut deras inkluderade fläktar med 3x140mm 1000rpm bequiet i fronten, 1x120mm 1600rpm bequiet baktill. Beställde från fcomputer till ett riktigt bra pris (1393 kr) så får väl se hur det går, men en leverans den här veckan ska det bli i alla fall.

Permalänk
Medlem

najs. jag lovar du kommer inte bli besviken

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se