Fredagspanelen 291: RTX 4070 sparkar 1440p-rumpa

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 291: RTX 4070 sparkar 1440p-rumpa

André och Calle kastar sig ner i fåtöljerna i studion för att gå igenom siffror från RTX 4070 och andra händelser från veckan som gått. Häng med!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@Enviro Scroll Lock användes från början för att ändra beteendet hos piltangenterna. I normalläge flyttas ju cursorn horisontellt eller vertikalt med piltangenterna om du skriver en text. Scroll Lock gör att man temporärt kan ändra beteendet till att scrolla hela dokumentet. Detta var nog mer användbart förr då man inte hade scrollfunktion på musen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Joppis:

@Enviro Scroll Lock användes från början för att ändra beteendet hos piltangenterna. I normalläge flyttas ju cursorn horisontellt eller vertikalt med piltangenterna om du skriver en text. Scroll Lock gör att man temporärt kan ändra beteendet till att scrolla hela dokumentet. Detta var nog mer användbart förr då man inte hade scrollfunktion på musen

Haha. Mind. Blown. Tack! ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Enviro Scroll Lock användes från början för att ändra beteendet hos piltangenterna. I normalläge flyttas ju cursorn horisontellt eller vertikalt med piltangenterna om du skriver en text. Scroll Lock gör att man temporärt kan ändra beteendet till att scrolla hela dokumentet. Detta var nog mer användbart förr då man inte hade scrollfunktion på musen

Tack, idag lärde jag mig vad Scroll Lock gör.

Mvh Första PCn 1989.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Enviro Scroll Lock användes från början för att ändra beteendet hos piltangenterna. I normalläge flyttas ju cursorn horisontellt eller vertikalt med piltangenterna om du skriver en text. Scroll Lock gör att man temporärt kan ändra beteendet till att scrolla hela dokumentet. Detta var nog mer användbart förr då man inte hade scrollfunktion på musen

Sjuk info att få 20 år senare när behovet är helt borta men tack!

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Enviro Scroll Lock användes från början för att ändra beteendet hos piltangenterna. I normalläge flyttas ju cursorn horisontellt eller vertikalt med piltangenterna om du skriver en text. Scroll Lock gör att man temporärt kan ändra beteendet till att scrolla hela dokumentet. Detta var nog mer användbart förr då man inte hade scrollfunktion på musen

Tack som fan, håller med ovanstående inlägg!

Permalänk
Medlem

Ubderbart med fredagspanel! Tack!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Ett kort för nästan 8000 kr som riktar sig till 1440 p gaming och inte 4 k vad fan hände på vägen liksom ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

AltGr+Print Screen är ju underbart för att ta skärmdump av bara det valda fönstret! Mycket snabbare och smidigare än att öppna något klipp-verktyg!

Edit: Och sen bara ctrl+v för att klistra in i chatt eller annat då.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Svaret på erat stora mysterium gällande varför RTX 3080 presterar bättre än RTX 4070 i 4K har nog väldigt troligen med att göra att den förstnämnda har cirka 51% mer minnesbanbredd tillgodo, något som blir kritiskt när det skall skyfflas tunga texturer. 320 bitars minnesbuss kontra 192 bitars. Båda baserade på GDDR6X.

Ada Lovelace har 7x större L2-cache på 36 MB kontra 5 MB för Ampere, för att mitigera den smala minnesbussen, vilket funkar lysande i 1080p men jag antar att det inte räcker i just 4K men också går bra i 1440p, därav att de riktar in sig på just 1440p och inte 4K även om RTX 4070 är kompetent i 4K också men inte lika imponerande ställt mot förra generationen.

Tack för att ni kom till mitt TED-talk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Wiczor:

AltGr+Print Screen är ju underbart för att ta skärmdump av bara det valda fönstret! Mycket snabbare och smidigare än att öppna något klipp-verktyg!

Edit: Och sen bara ctrl+v för att klistra in i chatt eller annat då.

Du har ju fortfarande problemet med att du måste sträcka dig till Print Screen. Men bra tips ändå! Mer makt till Print Screen-knappen osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Du har ju fortfarande problemet med att du måste sträcka dig till Print Screen. Men bra tips ändå! Mer makt till Print Screen-knappen osv.

Mjae, kommandon som kan köras med vänsterhand är ändå rätt sköna då man kan behålla vänster hand på musen.
Så jag gillar Ctrl + Shift + S.
Det är ju ändå en ganska smart funktion redan i Win 10 så man kan markera enskilda element i webbläsaren också.

Permalänk
Medlem

Roliga i kråksången ett kort för 1440 p för 8 k är inte allt sen har vi för 4070 ti för 10,500 för ultimate gaming i 1440 p . 4060 ti om det stämmer med 128 bitars buss och 8 GB minne ett kanon kort för 6 k ca för 720 p gaming .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Suck. Dessa grafikkortspriser. Jag vill ju gärna uppgradera mitt 1080 ti som minst sagt börjar bli lite trött nu i 3440x1440 - men priserna! 7-8k för ett xx70. Det tar emot.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Svaret på erat stora mysterium gällande varför RTX 3080 presterar bättre än RTX 4070 i 4K har nog väldigt troligen med att göra att den förstnämnda har cirka 51% mer minnesbanbredd tillgodo, något som blir kritiskt när det skall skyfflas tunga texturer. 320 bitars minnesbuss kontra 192 bitars. Båda baserade på GDDR6X.

Ada Lovelace har 7x större L2-cache på 36 MB kontra 5 MB för Ampere, för att mitigera den smala minnesbussen, vilket funkar lysande i 1080p men jag antar att det inte räcker i just 4K men också går bra i 1440p, därav att de riktar in sig på just 1440p och inte 4K även om RTX 4070 är kompetent i 4K också men inte lika imponerande ställt mot förra generationen.

Tack för att ni kom till mitt TED-talk.

Frågan är. Blir texturerna på något vis större i 4k?
Texturer har väl ingen koppling till skärmupplösningen att göra.
Eller skalar moderna spel upp dem på något dolt sätt.

Permalänk
Medlem

Kul fredagspanel, tack Calle och André

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Suck. Dessa grafikkortspriser. Jag vill ju gärna uppgradera mitt 1080 ti som minst sagt börjar bli lite trött nu i 3440x1440 - men priserna! 7-8k för ett xx70. Det tar emot.

Vadå du får ju hela 75% extra prestanda och ett mycket snålare kort med ett 4070 över ditt 1080 Ti för samma pris såhär sex år senare inte fy skam. 😉

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Joppis:

@Enviro Scroll Lock användes från början för att ändra beteendet hos piltangenterna. I normalläge flyttas ju cursorn horisontellt eller vertikalt med piltangenterna om du skriver en text. Scroll Lock gör att man temporärt kan ändra beteendet till att scrolla hela dokumentet. Detta var nog mer användbart förr då man inte hade scrollfunktion på musen

Det bästa med den här communityn är att man kan få såna här svar för att det finns alltid någon som vet

Skrivet av Dinoman:

Svaret på erat stora mysterium gällande varför RTX 3080 presterar bättre än RTX 4070 i 4K har nog väldigt troligen med att göra att den förstnämnda har cirka 51% mer minnesbanbredd tillgodo, något som blir kritiskt när det skall skyfflas tunga texturer. 320 bitars minnesbuss kontra 192 bitars. Båda baserade på GDDR6X.

Ada Lovelace har 7x större L2-cache på 36 MB kontra 5 MB för Ampere, för att mitigera den smala minnesbussen, vilket funkar lysande i 1080p men jag antar att det inte räcker i just 4K men också går bra i 1440p, därav att de riktar in sig på just 1440p och inte 4K även om RTX 4070 är kompetent i 4K också men inte lika imponerande ställt mot förra generationen.

Tack för att ni kom till mitt TED-talk.

Yeah det känns som en helt rimlig förklaring.
När vi satt och spelade in så blankade jag totalt när jag försökte komma på huruvida minnesbandbredden är lägre på 4070 än 3080, haha. Händer ganska ofta att jag har siffrorna i huvudet men när kameran är på börjar jag tvivla istället.

Skrivet av Elakekocken:

Kul fredagspanel, tack Calle och André

Tack själv för att du tittade!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Vadå du får ju hela 75% extra prestanda och ett mycket snålare kort med ett 4070 över ditt 1080 Ti för samma pris såhär sex år senare inte fy skam. 😉

Ja, allt förutom priset är ju perfekt för mig. Lägre ljudnivå, helt tillräcklig prestanda för det jag spelar nuförtiden, rejält lyft mot gamla kortet… men att betala 8-10 papp för det? 😅 Nej, jag sitter kvar på min trotjänare ett tag till.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Yay 8000-10000 för att dominera mellanklassen. Lätt värt det.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Som vanligt påverkar inte priset SweC vid recensioner, bara nån liten fjuttig notis i nackdels-fältet. Så har det nog alltid varit.
Lite är man fattig köp konsol.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nozomi:

Frågan är. Blir texturerna på något vis större i 4k?
Texturer har väl ingen koppling till skärmupplösningen att göra.
Eller skalar moderna spel upp dem på något dolt sätt.

Det är gissningsvis inte storleken på texturerna som är den stora skillnaden, utan storleken på "render-targets" som geometri-buffert, Z-buffert, färg-buffert etc.

Tar man de två senare är deras storlek ~2 MB i 1920x1080, ~3,5 MB i 2560x1440 och hela 7,9 MB i 3840x2160.

Ökningen från 1080p till 1440p är x1,7 medan ökningen från 1440p till 4k är x2,3 (ökningen från 1080p till 4k är x4,0). Så är rätt stora steg mellan varje upplösningssteg.

Dessa buffertar har högt krav på bandbredd, men de har också relativt god data-lokalitet vilket gör att de relativt effektivt kan cache:as förutsatt att cache-storleken är "tillräckligt stor".

Tänk också på att med tekniker som DLSS minskar storleken på geometri och Z-buffert till att motsvara rendering-resolution. Så för GPUer som mer förlitar sig på cache än bandbredd mot VRAM borde rimligen uppskalningstekniker ge relativt sett större prestandavinst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nozomi:

Frågan är. Blir texturerna på något vis större i 4k?
Texturer har väl ingen koppling till skärmupplösningen att göra.
Eller skalar moderna spel upp dem på något dolt sätt.

Nu är jag ingen självutnämnd expert på området men det finns en hel del spel som har så kallade 4K-texturpaket, där texturerna är mer högupplösta än vanligtvis. Extremt förenklat, så finns det ingen poäng med att visa texturer i ectremt hög upplösning om du spelar i 1080p då upplösningen ändå inte drar någon nytta av att texturen har fler pixlar. Motsattsförhållandet är däremot sant. Om du spelar i 4K och har låg upplösning på texturerna så kommer det uppfattas som extremt suddigt och se fult ut.

Jag misstänker att det finns många varianter på hur detta hanteras i spelmotorerna, varpå varför RTX 4070 kan prestera som RTX 3080 i vissa spel och inte andra i 4K. Ofta kan man själv också ställa in texturkvalité men exakt vad det innebär för spelmotorn vilken upplösning på texturerna som visas i olika upplösningar vet jag inte men jag misstänker att bra spelmotorer inte slösar på bandbredd eller VRAM-minne genom att använda sig av högupplösta texturer om du spelar i 1080p.

Lägg därtil vad Yoshamn beskriver här nedan.

Skrivet av Yoshman:

Det är gissningsvis inte storleken på texturerna som är den stora skillnaden, utan storleken på "render-targets" som geometri-buffert, Z-buffert, färg-buffert etc.

Tar man de två senare är deras storlek ~2 MB i 1920x1080, ~3,5 MB i 2560x1440 och hela 7,9 MB i 3840x2160.

Ökningen från 1080p till 1440p är x1,7 medan ökningen från 1440p till 4k är x2,3 (ökningen från 1080p till 4k är x4,0). Så är rätt stora steg mellan varje upplösningssteg.

Dessa buffertar har högt krav på bandbredd, men de har också relativt god data-lokalitet vilket gör att de relativt effektivt kan cache:as förutsatt att cache-storleken är "tillräckligt stor".

Tänk också på att med tekniker som DLSS minskar storleken på geometri och Z-buffert till att motsvara rendering-resolution. Så för GPUer som mer förlitar sig på cache än bandbredd mot VRAM borde rimligen uppskalningstekniker ge relativt sett större prestandavinst.

Skrivet av CrispVanDahl:

Yeah det känns som en helt rimlig förklaring.
När vi satt och spelade in så blankade jag totalt när jag försökte komma på huruvida minnesbandbredden är lägre på 4070 än 3080, haha. Händer ganska ofta att jag har siffrorna i huvudet men när kameran är på börjar jag tvivla istället.

Det kan jag förstå. Mansplainade lite för er ovan, det är alltid lika tillfredsställande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Med tanke på att inet redan lockar med gratisspel + 20% rabatt på PSU vid köp av asus 4070 känns det som om marknaden är rätt trög

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av HickeHiskelig:

Med tanke på att inet redan lockar med gratisspel + 20% rabatt på PSU vid köp av asus 4070 känns det som om marknaden är rätt trög

Nej, det ser inte precis ut som att kortet flyger av butikshyllorna.