Bings AI i telefonen kan skriva åt dig

Permalänk
Melding Plague

Bings AI i telefonen kan skriva åt dig

Microsoft har släppt uppdateringar av applikationen Swiftkey för Android och IOS, som ger alla användare tillgång till Bings AI-chattbott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta börjar kännas lite för nära. Hur länge tills jag inte vet om det är en människa som svarar på meddelanden från normala människor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta börjar kännas lite för nära. Hur länge tills jag inte vet om det är en människa som svarar på meddelanden från normala människor?

"-Jag gillar dig också, var snäll och klicka i alla rutor där du ser en cykel."

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur snabbt det går utför med mänsklighetens förmåga att både förstå och göra sig förstådd i skrift så behövs detta.

Jag befarar ändå att detta kommer att tillföra mer skada för oss än Youtube någonsin lyckats med.

Kan ju hoppas att den autorättar när folk börjar skriva om att "höja volten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

"-Jag gillar dig också, var snäll och klicka i alla rutor där du ser en cykel."

Haha.

Det vore lite kul om en dialog mellan två Bings kunde fastna i en loop utan slut eller om de bara lyckas bibehålla normala dialoger.

Vaknar av ett blekt ljus från nattduksbordet och ser att iPhone 12 verkar aktiv, igen:

"Nej nu har du varit vaken till småtimmarna igen, är det den där Bing#uuid i Västerfärnebo igen??"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Med tanke på hur snabbt det går utför med mänsklighetens förmåga att både förstå och göra sig förstådd i skrift så behövs detta.

Jag befarar ändå att detta kommer att tillföra mer skada för oss än Youtube någonsin lyckats med.

Kan ju hoppas att den autorättar när folk börjar skriva om att "höja volten".

Då blir ju folk ännu dummare, ju mer av alla dessa hjälpmedel gör oss enbart dummare. Snart kommer allt skötas åt oss så att lära sig något och utveckla sin förmåga och sig själv kommer bli betydelselös. Existensen kommer bli betydelselös för det finns inget att sträva efter eller bli bättre på, allt sköts redan perfekt. Människors inneboende lathet gör resten.
Du kommer nog sakna allas felstavningar och särskrivningar, små unika saker som visar att det faktiskt skitter en människa bakom skärmen. Anledningen till särskrivningar kan vara många, feltryck, stress, lättja. som här på ett forum spelar knappast stavningen större roll då man kan göra sig förstådd ändå.

I vanlig ordning kommer fattiga och äldre drabbas som inte har råd eller kommer kunna förstå sig på tekniken. Min blinda mormor som bor själv brukar ringa och fråga relativt enkla saker så för att underlätta för henne köpte jag en nest eftersom jag inte alltid kan svara mkt PGA jobb. Hon blev livrädd för den, vilket är förståeligt då hon har svårt att förstå exakt vem det är som pratar. Så den fick jag ta med mig hem istället.

Jag förundras över hur baklänges folk tänker ibland. Såg en ENORM kö till däckbytartältet på coop igår. Folk är lata men jag skulle tycka det var jobbigare att släpa in skitiga däck i bilen och sedan ur dom än att sätta dit dom direkt hemma. För att inte tala om tiden man spenderar i kö'n, körningen och sedan pengarna som flyger iväg och städ behovet av att ha skitiga däck i bilen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta börjar kännas lite för nära. Hur länge tills jag inte vet om det är en människa som svarar på meddelanden från normala människor?

Mitt misstag, jag kan inte ge ett svar på det just nu. Låt oss prova ett annat ämne.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

När kommer funktionen till Sweclockers? Så man slipper skriva själv och vi kan ha AI som gör allt åt oss. Vi behöver bara titta på.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är vi inte där nu att man sätter stämpeln AI på något, och så blir det automatiskt en första-side-nyhet?

Inte alls förvånande, vi såg det med mobiltelefoner i flera år.
Och att AI-hypen till stor del handlar om att rädda en mjukvaru och hårdvaruindustri i förfall har jag ju sagt ”länge”.

För det här…

Skrivet av Sweclockers:

..eller se hur vädret ser ut inför en utflykt du planerar med en grupp.

är väl ändå en väder-app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

"-Jag gillar dig också, var snäll och klicka i alla rutor där du ser en cykel."

AI lies to solve captcha

Permalänk
Skrivet av medbor:

Detta börjar kännas lite för nära. Hur länge tills jag inte vet om det är en människa som svarar på meddelanden från normala människor?

South Park hade exakt den premissen denna säsong i sitt chatGPT-avsnitt

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

South Park hade exakt den premissen denna säsong i sitt chatGPT-avsnitt
https://www.youtube.com/watch?v=0TmcYIbDyTA

Mvh,
WKL.

Definitivt möjligt att göra idag redan. Lite otäckt på något vis

Det påminner mig att jag har ca 10 säsonger att titta ifatt, är det fortfarande värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

South Park hade exakt den premissen denna säsong i sitt chatGPT-avsnitt
https://www.youtube.com/watch?v=0TmcYIbDyTA

Mvh,
WKL.

Gör detta redan. Haha otroligt

Permalänk
Medlem

Kört med Wiftley sen urminnes tider men av någon anledning så får jag inte bing ikonen att komma fram =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har någon testat kopiera frågorna i "köpråd" tråden här på SweClockers i AI?
Jag tror svaret kommer bli mycket, tyckande och känslor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då blir ju folk ännu dummare, ju mer av alla dessa hjälpmedel gör oss enbart dummare.

Jag tror det är väldigt individuellt. Är man typen som gillar att lära sig nya saker så är en AI-kompis som kan förklara (nästan) vad som helst när som helst, och dessutom svara på följdfrågor en helt fantastisk möjlighet att bli smartare.

Jag tycker att det du skriver är lite som att säga att man blir dum av att gå i skolan eftersom man då har hjälpmedel som lärare och böcker istället för att tänka själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har någon testat kopiera frågorna i "köpråd" tråden här på SweClockers i AI?
Jag tror svaret kommer bli mycket, tyckande och känslor.

I need a new gaming computer. My budget is around 1500 USD. What should I get?

With a budget of around $1500 USD, you can build a great gaming computer that can handle most modern games at high settings. Here's a list of components that you could consider for your build:

CPU: AMD Ryzen 5 5600X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3060 or AMD Radeon RX 6700 XT
RAM: 16GB DDR4 3200MHz
Storage: 1TB NVMe SSD
Motherboard: ASUS Prime B550-PLUS ATX
Power Supply: 650W 80+ Gold Certified Fully Modular
Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower

This build should offer excellent performance for the price. The Ryzen 5 5600X is a powerful CPU that can handle most modern games with ease. The NVIDIA GeForce RTX 3060 or AMD Radeon RX 6700 XT should offer great graphics performance, and 16GB of DDR4 RAM and a 1TB NVMe SSD should provide plenty of memory and storage for your games and other applications. The ASUS Prime B550-PLUS ATX motherboard offers good features and connectivity options, while the Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower case is both stylish and functional.

Of course, these are just suggestions, and you may want to do some additional research to find the components that best fit your specific needs and preferences. It's always a good idea to read reviews and compare prices from different retailers to ensure you're getting the best deal.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kört med Wiftley sen urminnes tider men av någon anledning så får jag inte bing ikonen att komma fram =/

Same.

Permalänk
Medlem

Bing Ai är ju lika värdelös som deras sökmotor. Jag frågade den hur jag byter användarnamn på min lokala användare i Windows 10. Den tyckte att jag skulle registrera ett nytt konto och flytta över alla filer dit. Bara för att kunna byta namn.

En goggling och jag fick svar direkt. Ving försökte minst fem gånger. Två gånger fick jag samma svar. Värdelös.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Bing Ai är ju lika värdelös som deras sökmotor. Jag frågade den hur jag byter användarnamn på min lokala användare i Windows 10. Den tyckte att jag skulle registrera ett nytt konto och flytta över alla filer dit. Bara för att kunna byta namn.

En goggling och jag fick svar direkt. Ving försökte minst fem gånger. Två gånger fick jag samma svar. Värdelös.

Japp, bara att de avregistrerar hela den här flugan med AI då den inte besvarade frågan korrekt enligt dig =D

Om din Googling var till detta svar https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/change-... så är det ju 6 sidor där folk inte lyckas byta användarnamn, så vettifan om det är så enkelt att byta användarnamn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag tror det är väldigt individuellt. Är man typen som gillar att lära sig nya saker så är en AI-kompis som kan förklara (nästan) vad som helst när som helst, och dessutom svara på följdfrågor en helt fantastisk möjlighet att bli smartare.

Jag tycker att det du skriver är lite som att säga att man blir dum av att gå i skolan eftersom man då har hjälpmedel som lärare och böcker istället för att tänka själv.

de flesta är dessvärre inte så. de flesta är " varför ska jag lära mig något när någon annan kan göra det åt mig".

Att jämföra AI hjälp med skola var en VÄLDIGT konstig jämförelse. Ofta du får prov av AI'n eller uppmuntras till att själv leta, söka och finna lösningar. En AI ger dig allt direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

I need a new gaming computer. My budget is around 1500 USD. What should I get?

With a budget of around $1500 USD, you can build a great gaming computer that can handle most modern games at high settings. Here's a list of components that you could consider for your build:

CPU: AMD Ryzen 5 5600X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3060 or AMD Radeon RX 6700 XT
RAM: 16GB DDR4 3200MHz
Storage: 1TB NVMe SSD
Motherboard: ASUS Prime B550-PLUS ATX
Power Supply: 650W 80+ Gold Certified Fully Modular
Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower

This build should offer excellent performance for the price. The Ryzen 5 5600X is a powerful CPU that can handle most modern games with ease. The NVIDIA GeForce RTX 3060 or AMD Radeon RX 6700 XT should offer great graphics performance, and 16GB of DDR4 RAM and a 1TB NVMe SSD should provide plenty of memory and storage for your games and other applications. The ASUS Prime B550-PLUS ATX motherboard offers good features and connectivity options, while the Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower case is both stylish and functional.

Of course, these are just suggestions, and you may want to do some additional research to find the components that best fit your specific needs and preferences. It's always a good idea to read reviews and compare prices from different retailers to ensure you're getting the best deal.

Tack.
Fungerar, men kanske var ett bra val för 2 år sedan. Lite som att köpa en färdigbyggd.

(Då har jag inte optimerat valen heller, utan en 5600 utan X är ofta bättre, etc.)

Dold text

$1130 med dagens kurs och då är det inklusive moms, ($905 utan).
Edit: Oops råkade lägga in 32B RAM, så det är faktiskt ännu lite mer snett.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då blir ju folk ännu dummare, ju mer av alla dessa hjälpmedel gör oss enbart dummare. Snart kommer allt skötas åt oss så att lära sig något och utveckla sin förmåga och sig själv kommer bli betydelselös. Existensen kommer bli betydelselös för det finns inget att sträva efter eller bli bättre på, allt sköts redan perfekt. Människors inneboende lathet gör resten.
Du kommer nog sakna allas felstavningar och särskrivningar, små unika saker som visar att det faktiskt skitter en människa bakom skärmen. Anledningen till särskrivningar kan vara många, feltryck, stress, lättja. som här på ett forum spelar knappast stavningen större roll då man kan göra sig förstådd ändå.

I vanlig ordning kommer fattiga och äldre drabbas som inte har råd eller kommer kunna förstå sig på tekniken. Min blinda mormor som bor själv brukar ringa och fråga relativt enkla saker så för att underlätta för henne köpte jag en nest eftersom jag inte alltid kan svara mkt PGA jobb. Hon blev livrädd för den, vilket är förståeligt då hon har svårt att förstå exakt vem det är som pratar. Så den fick jag ta med mig hem istället.

Jag förundras över hur baklänges folk tänker ibland. Såg en ENORM kö till däckbytartältet på coop igår. Folk är lata men jag skulle tycka det var jobbigare att släpa in skitiga däck i bilen och sedan ur dom än att sätta dit dom direkt hemma. För att inte tala om tiden man spenderar i kö'n, körningen och sedan pengarna som flyger iväg och städ behovet av att ha skitiga däck i bilen.

Så sa man innan datorn kom, men ändå så utvecklar vi fler coola och banbrytande saker med hjälp av datorer där vi ändå får anses vara smarta.

Folk blir bara dummare om smarthet refereras till den analoga världen. Så ja, the i så fall dummare. Det vill säga att alla vi härinne är dummare än personerna på 40 talet, men det vet vi alla inte är sant, and såvida vi idag inte plötsligt landade på 40 talet igen.

Allt har med perspektiv och hur vi tänker att göra. Snarare blir det så att vi blir dummare på vissa sätt men sedan betydligt smartare på andra sätt.
I det vi inte längre behöver lägga energi på kommer vi att bli dumma i, men vi är även dumma idag i saker vi kommer habehiva tänka på idag, eller om säg 10 år. 😊

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Så så man innan datorn kom, men ändå så utvecklar vi fler coola och banbrytande saker med hjälp av datorer.

Folk blir bara dummare om smarthet refereras till den analoga världen. Så ja, the i så fall dummare. Det vill säga att alla vi härinne är dummare än personerna på 40 talet, men det vet vi alla inte är sant, and såvida vi idag inte plötsligt landade på 40 talet igen.

Allt har med perspektiv och hur vi tänker att göra. Snarare blir det så att vi blir dummare på vissa sätt men sedan betydligt smartare på andra sätt.
I det vi inte längre behöver lägga energi på kommer vi att bli dumma i, men vi är även dumma idag i saker vi kommer habehiva tänka på idag, eller om säg 10 år. 😊

Vi får se men att få ALLT serverat och fixat till sig brukar göra folk latare. idag är många dummare än på 40 talet just för att vi har det så bra, de dumma på 40 talet dog bara de smarta överlevde. Nu kanske vi går in i en fördumnings cykel då man inte behöver kämpa eller vara smart för att överleva.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

de flesta är dessvärre inte så. de flesta är " varför ska jag lära mig något när någon annan kan göra det åt mig".

Att jämföra AI hjälp med skola var en VÄLDIGT konstig jämförelse. Ofta du får prov av AI'n eller uppmuntras till att själv leta, söka och finna lösningar. En AI ger dig allt direkt.

Jag tycker nog att skolan var en bättre jämförelse än att byta däck. Självklart har alla rätt att tycka vad de vill, jag ser det som odelat positivt att kunskap är så lättillgänglig det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack.
Fungerar, men kanske var ett bra val för 2 år sedan. Lite som att köpa en färdigbyggd.

https://komponentkoll.se/bild/RKVJo.png
(Då har jag inte optimerat valen heller, utan en 5600 utan X är ofta bättre, etc.)

Dold text

$1130 med dagens kurs och då är det inklusive moms, ($905 utan).
Edit: Oops råkade lägga in 32B RAM, så det är faktiskt ännu lite mer snett.

Mjo. Men det står ju;

"Limited knowledge of world and events after 2021"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cdx873v:

Bing Ai är ju lika värdelös som deras sökmotor. Jag frågade den hur jag byter användarnamn på min lokala användare i Windows 10. Den tyckte att jag skulle registrera ett nytt konto och flytta över alla filer dit. Bara för att kunna byta namn.

En goggling och jag fick svar direkt. Ving försökte minst fem gånger. Två gånger fick jag samma svar. Värdelös.

Jag frågade Bing "Hur byter jag användarnamn på min lokala användare i Windows 10?" och fick nedanstående svar. Lite tokiga ordval som smugit sig in, men ändå ganska tydligt och med sex källhänvisningar.

Ja, det kan du göra. Det finns flera sätt att byta användarnamn på din lokala användare i Windows 10. Ett sätt är att använda Kontrollpanelen. Tryck på Windows-tangenten + X-tangenten och klicka sedan på Kontrollpanelen. Under Visa väljer du stora ikoner och går till Användarkonto. Klicka på Hantera ett annat konto och välj det användarkonto som du vill ändra lösenordet för. Klicka sedan på Ändra användarnamn och sedan på Ändra namn-knappen¹.

Ett annat sätt är att använda kommandot "netplwiz". Tryck på Windows-tangenten + R och skriv "netplwiz" i kör-rutan och tryck sedan på Enter eller klicka på OK. Välj det användarnamn du vill ändra och klicka sedan på Egenskaper. Skriv det nya användarnamnet i rutan, klicka på Verkställ och sedan på OK³.

Vilket sätt föredrar du?

Källa: Konversation med Bing, 2023-04-15
(1) Change local user account name in Windows 10 - Microsoft Community. https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/change-....
(2) How do I change the local user account name in Windows 10?. https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-do-....
(3) How to Change Your User Name on Windows 10 or 11 - How-To Geek. https://www.howtogeek.com/787936/how-to-change-your-user-name....
(4) How To Change Your Username On Windows 10 - Help Desk Geek. https://helpdeskgeek.com/windows-10/how-to-change-your-userna....
(5) Create a local user or administrator account in Windows. https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-a-local-us....
(6) How to Change the User and User Profile Name on Windows 10 - MSN. https://www.msn.com/en-us/news/technology/how-to-change-the-u....

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi får se men att få ALLT serverat och fixat till sig brukar göra folk latare. idag är många dummare än på 40 talet just för att vi har det så bra, de dumma på 40 talet dog bara de smarta överlevde. Nu kanske vi går in i en fördumnings cykel då man inte behöver kämpa eller vara smart för att överleva.

Jag tror allt handlar om perspektiv. Låt säga att vi får "allt" serverat. Jag tror inte latheten blir ett problem för att vi människor klarar inte av att vara lata under en speciellt lång tid. Såklart finns det undantag. Istället kan vi aktivera hjärnan och kroppen för andra anledningar genom snabbare utveckling och nya behov skapas.

Jag hör ibland gamlingar prata skit om Generation Y och Z. Jag kan förstå hur de tänker utifrån sina förutsättningar och perspektiv om hur de levde förr. Det är dock ganska irrelevant idag och kommer förmodligen blir ännu mer irrelevant om 100 år.

Hade vi människor idag haft en möjlighet att tänka fram resultat istället för att använda fingrarna som vi gör med luren eller en dator, så hade givetvis alla nyttjat detta om vi trodde att det inte skulle skada oss. Den kognitiva skrivprocessen är helt meningslös då och vi kan istället använda våra fingrar till annat. Vi nyttjade ju våra fingrar på andra vis för 60 år sedan än idag. Så jag tror inte det handlar om att bli fördummad, utan snarare att se möjligheterna om hur vi ändrar vårt sätt att tänka och agera.

Livet ska inte handla om att överleva. Därför är det så sorligt att höra hur människor lever, eller överlever för att arbeta istället för att arbeta för att leva. Sjukt att vi ens behöver betala för att existera i vårt land. Kanske AI är möjligheten som vi _behöver_ för att faktiskt utvecklas snabbare, bättre, med större effekt där rätt personer hamnar på rätt plats istället för bättre anledningar.

Citat:

You must understand this, what artificial intelligence means is, accumulation of information, analyzing it, and projecting it the way you want at a given moment, will no more be considered as a valuable thing in human faculty, because a simple gadget will do it much better than any human being.

https://youtu.be/v9m9LkHUOFk
https://www.youtube.com/watch?v=4FQDsxxn0B0

Förmodligen har han väldigt rätt i det han säger, så att vi möjligtvis blir dummare utifrån hur vi tänker idag eller för 80 år sedan är möjligt. Dock tror jag inte det är speciellt relevant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag tror allt handlar om perspektiv. Låt säga att vi får "allt" serverat. Jag tror inte latheten blir ett problem för att vi människor klarar inte av att vara lata under en speciellt lång tid. Såklart finns det undantag. Istället kan vi aktivera hjärnan och kroppen för andra anledningar genom snabbare utveckling och nya behov skapas.

Jag hör ibland gamlingar prata skit om Generation Y och Z. Jag kan förstå hur de tänker utifrån sina förutsättningar och perspektiv om hur de levde förr. Det är dock ganska irrelevant idag och kommer förmodligen blir ännu mer irrelevant om 100 år.

Hade vi människor idag haft en möjlighet att tänka fram resultat istället för att använda fingrarna som vi gör med luren eller en dator, så hade givetvis alla nyttjat detta om vi trodde att det inte skulle skada oss. Den kognitiva skrivprocessen är helt meningslös då och vi kan istället använda våra fingrar till annat. Vi nyttjade ju våra fingrar på andra vis för 60 år sedan än idag. Så jag tror inte det handlar om att bli fördummad, utan snarare att se möjligheterna om hur vi ändrar vårt sätt att tänka och agera.

Livet ska inte handla om att överleva. Därför är det så sorligt att höra hur människor lever, eller överlever för att arbeta istället för att arbeta för att leva. Sjukt att vi ens behöver betala för att existera i vårt land. Kanske AI är möjligheten som vi _behöver_ för att faktiskt utvecklas snabbare, bättre, med större effekt där rätt personer hamnar på rätt plats istället för bättre anledningar.

https://youtu.be/v9m9LkHUOFk
https://www.youtube.com/watch?v=4FQDsxxn0B0

Förmodligen har han väldigt rätt i det han säger, så att vi möjligtvis blir dummare utifrån hur vi tänker idag eller för 80 år sedan är möjligt. Dock tror jag inte det är speciellt relevant.

Livet handlar om att överleva. Vi är "hårdkodade" för att just överleva. Kommer aldrig ändras. Allt vi gör har med överlevnad att göra på något sätt.

Ett stort problem är att vi människor tar miljoner år på oss att utvecklas. Tekniken gör gigantiska kliv på bara ett fåtal år. Vi riskerar att bli omsprugna och utkonkurrerade av våra egna skapelser...fast det är väll kanske en typ av evolution. Såsom neandertalarna lämnade över till oss kanske vi kommer lämna över till artificiellt liv?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Livet handlar om att överleva. Vi är "hårdkodade" för att just överleva. Kommer aldrig ändras. Allt vi gör har med överlevnad att göra på något sätt.

Ett stort problem är att vi människor tar miljoner år på oss att utvecklas. Tekniken gör gigantiska kliv på bara ett fåtal år. Vi riskerar att bli omsprugna och utkonkurrerade av våra egna skapelser...fast det är väll kanske en typ av evolution. Såsom neandertalarna lämnade över till oss kanske vi kommer lämna över till artificiellt liv?

Korrekt, så har det alltid varit och kommer säkerligen vara länge till. Menar bara på att det ska inte behöva vara så, men i och med det så är det bra att vi inte behöver lägga ner energi på irrelevanta saker som att skriva, eller andra analoga saker som är långsamma. Istället kan vi lägga energi på relevanta saker och bespara oss bra energi.

Sannolikheten att vi lämnar över oss till artificiellt liv tror jag är garanterat. Jag tror även att bli ett med maskiner till slut är oundvikligt, eftersom vi ej kan stanna på jorden hur länge som helst. Inte heller gillar vår kropp rymden, så den idén är nog ristat i sten om man tänker till lite. Dock långt fram. Frågan är hur långt?

Edit: Intressant interview:
https://youtu.be/ewvpaXOQJoU

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.