Krönika: Min resa började med Nvidia år 2007

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Min resa började med Nvidia år 2007

Nvidia fyller 30 år och Jacob blickar bakåt mot den inverkan grafikjätten haft på datorintresset och vägen in i journalistiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min började också med Nvidia, nu verkar det bli som att den slutar med dem också. Ingen chans att jag betalar nuvarande priser för en gpu. Så jag håller spelandet på konsoler och en laptop med integrerad grafik räcker till allt annat.
Men det kanske ändras i framtiden.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Mitt starkaste minne.... När mitt 6 månader gamla gforce4 4400ti blev föråldrat och inte fick några fler mjukvaruuppdateringar. Har inte haft något Nvidia i min dator sedan dess.

Permalänk
Medlem

Bra krönika! Jag log när jag läste om hdd och "master" haha den har jag själv gjort också

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Mitt starkaste minne.... När mitt 6 månader gamla gforce4 4400ti blev föråldrat och inte fick några fler mjukvaruuppdateringar. Har inte haft något Nvidia i min dator sedan dess.

Lite samma för mig, min pappa investerade en stor mängd pengar i en dator till barnen, senaste generationen Nvidia såklart, tyvärr var det Geforce MX440 (eller något sånt), rebranded Geforce2 för de som inte vet. Kortet var flera år föråldrat vid lanseringen och klarade inte längre 3D-spel eftersom många hårdvarufunktioner saknades

Samma sak fortsatte länge. 9800GT var ju samma som 8000-serien men på en ny nod. Eller generationerna innan 600 med riktigt hög energiförbrukning och brandrisk (även hos sweclockers)

Nu för tiden ligger de före, framförallt för sin lojala följarskara som köper deras produkter oavsett var man får mest för pengarna (av olika anledningar)

Nu för tiden gör de extremt bra produkter till galna priser, så galna att jag tror PC gaming kommer bli en nisch-plattform inom något årtionde. Vem kommer ha råd?

Jag vet inte… aldrig haft så mycket för att hålla på marknadsledaren, prestanda per krona kommer vara min måttstock för överskådlig framtid

Permalänk

Bra krönika Jakob som vanligt! Jag känner igen mig i mycket i det du skrev.

Min resa med Nvidia började med ett TNT2 Ultra från året innan millennieskiftet. Jag minns när Nvidia släppte TNT året innan och jag fick redan ett hum redan då att Nvidia med dess 32-bitars färgdjup att 3dfx skulle få problem om de inte kontrade och det lyckades de aldrig. Geforce 256 var spiken i kistan med dess T&L (Transform clipping and ligtning) även om det inte var något nytt (de fanns i arkadboxar redan flera år innan) och att inte förglömma Nvidia demot med stenslottet som visade dess funktioner. Ser väldigt oansenligt ut idag men det var coolt när det kom.

Nvidia visste redan då hur man hypade saker och det har de varit väldigt bra på senaste tio åren. Men jag tycker AMD ger en väldigt bra fight. Hade idag personligen aldrig köpt RTX 4070 Ti framför 7900XT som har 20GB minne. AMD är mer prisvärda helt enkelt om man tänker långsiktigt.

Och snart släpps FSR 3 så DLLS 3 kommer få konkurrens.

Jag glömde tillägga att jag också ägde en 8800 GT. Det var ett väldigt fint kort mycket prestanda för lite pengar. En slots pci-e plats ftw!

Permalänk
Medlem

För min del måste det vara det 8800 gts 512 MB jag köpte för 600 kr från en firma som höll i konkursutförsäljningar som troligen skötte prissättningen men en random number generator (marknadspriset var ca 3000kr). Bra kort men prissättningen fördärvade mig, har inte köpt nytt kort sen dess utan hoppat från andra hand till andra hand.

Permalänk
Medlem

Min första RIKTIGA DATOR hade ett Nvidia Geforce 2 kort i sig (osäkert på vilken suffix). Var en sådan där AIO dator från Compaq (när de fortfarande hette Compaq) som farsan fick via jobbet. Pentium III med 256 mb ram och två Gigs hårddisk. Chassit var i plåt med en biege framsida av plast. Med det absolut nyaste inom teknologi.. USB-uttag. Nätagget skulle dock ta med sig moderkortet och grafikkortet ett par år in i dess livscykel så det blev en uppgradering till ett Geforce 3 Ti200.

Skärmen var en 17" CRT. Att bära omkring på den när man besökte polare och hade lan var en pina. Och farsan var ju mindre glad över det kan man ju säga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Snusfri

2011 köpte jag en dator med 2600K, 16GB Ram och 560 Ti, spelade dock 95% av tiden på min Xbox 360 fortfarande men något år senare så fick jag lite pengar genom en släktings dödsbo och då köpte jag ett 680 4GB och sedan har det rullat på med Nvidia för mig.

Hade i mina yngre dagar även AMD/ATi men pga konstanta problem med drivrutiner och annat så har det inte blivit något från det röda laget.

Idag skulle det inte heller gå att använda AMD för mig pga renderar med Iray.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mev:

För min del måste det vara det 8800 gts 512 MB jag köpte för 600 kr från en firma som höll i konkursutförsäljningar som troligen skötte prissättningen men en random number generator (marknadspriset var ca 3000kr). Bra kort men prissättningen fördärvade mig, har inte köpt nytt kort sen dess utan hoppat från andra hand till andra hand.

Var inte gts 320 och 640mb

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 690, "två" GPU:er i ett. Annars är det nog första "TITAN" som va något i hästväg, men kostade en njure!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Allt från inbyggd, 3dfx, ati, nvidia så min resa började inte med nvidia och med tanke på hur utvecklingen ser ut kommer det definitivt inte sluta med nvidia.
Så länge amd och intel kan göra kort som konkurrerar fast med ett bättre pris så kommer jag alltid välja dem före nvidia.
Om alla kort är lika dyra då är det hugget som stucket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Var inte gts 320 och 640mb

320 och 640 var 8800GTS ja, men senare 8800GTS använde en nyare GPU med annan bred på minns bussen som var billigare och ofta snabbare ändå. Desutom hade 8800GTX 512Mb stöd för vdpau alltså avkodning avbland annat h264 och på den tiden behövdes i princip top of the line dualcore CPU för att avkoda 1080p h264 då codecsen inte direkt var flertrådade eller optimerade.

8600GT var populärt för just vdpau i linux för en HTPC.

8800GTX 512Mb blev senare 9800GTX och GTS 250.

Har kört 8800GTS 512Mb i SLI, numera har jag ett 8800GTS 320MB ståendes i hyllan för skoj skull.

Permalänk
Medlem

Velade länge mellan Riva TNT2 och 3Dfx Voodoo3 3000 när det begav sig, 1999? Valet föll den gången på 3Dfx.

Året efter efter kom ersättaren, Creative Labs 3D Blaster Annihilator 2 GeForce 2 GTS. Det kan vara den enskilt största visuella skillnaden jag upplevt i ett spel vid hårdvaruskifte (kanske likställt med raytracing iof..) då hela texturer/byggnader såg annorlunda ut i spelet Giants: Citizen Kabuto vilket nördades friskt denna tid. Kan det varit mipmapping som låg bakom det hela? Osäker.

Ett 8800GT har också passerat, när mitt 7950GT byttes via RMA. Tror jag fick ge 350kr i mellanskillnad hos Komplett och fick i runda slängar 2x prestanda, det kändes prisvärt! Alla jag kände vid denna tid hade eller skaffade ett 8800GT. Måste nästan varit ett av eller det mest populära grafikkortet sålt i modern tid?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Byggde också min första riktiga burk däromring, dock med storebror 8800GTS 512MB som släpptes lite senare.

Intel släppte i samma veva en G0-stepping av Q6600:an som var strömsnålare och klockvänligare, samt sänkte priset på den ganska drastiskt, vilket gjorde den till den första prisvärda quadcoren. Lyckades överklocka min med 50% till 3.6GHz, men körde något lägre vardagsklock. En riktig best på den tiden

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag blev övertalad att köpa ett alldeles för dyrt Gigabyte GTX 670 2GB windforce 3 till min första dator moderna egenbygge, anno 2012. (Tråden finns kvar här på SweC).

Kanonfint kort och bra betyg av Sweclockers med goda möjligheter att överklocka. Det var starten på mitt nördintresse.

(Kortet löste ca +30% prestanda i överklocka läge, vilka tider!)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt första Nvidia-kort var ett Creative Geforce 256 SDR.
Är inte säker på exakt när; det släpptes tydligen Oktober 1999 och jag köpte iaf en Pentium III 500 MHz i December 1999 -- och hittade på SweClockers på nyårsafton, för att klocka min gamla Celeron för skojs skull. P3:an blev också överklockad till 600 MHz senare vill jag minnas.
Grafikkortet kan ha kommit senare än det dock.

Senare blev det Geforce 2 MX (kanske inte det bästa), Geforce 4 Ti 4400 och Geforce 6800 GT.
Det sistnämnda var fortfarande AGP, sedan blev nästa kort ett Radeon X800XL med snarlik prestanda men PCI Express. Det kan ha varit mitt sista innan det blev laptops i bra många år, den första Oktober 2006 och den sista (men ändå bara tredje) 2015.

Gick tillbaka till stationär dator mot slutet av 2017 med ett GTX 1070, sedan RTX 3080 dagen efter releasedagen. Kanske det bästa köpet av alla trots att det var överlägset dyrast. Extremt stor prestandaboost mot 1070 trots att även det kortet håller grymt bra för sin ålder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Minns när jag köpte mitt 8800 GTS med hela 320 mb vram!
Stackars pappa som fick köra mig till Inet på Sisjön på en helg!
https://www.techspot.com/review/47-asus-geforce-8800gts/

Permalänk
Medlem

Polare köpte burk med Riva128 så det var första kontakten med Nvidia. Sög rätt hårt eg men var relativt snabbt för sin tid.

Bytte ett par år senare ut mitt Matrox G400 Max till ett GF256 och resten är historia.
Ett otal kort har hunnit passera sedan dess 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

3dfx Banshee måste jag själv säga är det som har gjort det största intrycket.
När det kom var det en så brutal boost i prestanda mot det som fanns och var bra ett kort som hade både 2D och 3D.

Permalänk

Kört på Nvidia sedan första Geforce kortet, finns absolut ingen orsak att byta.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Min första PC ( Förutom Atari PC1 som hade hercules grafik ) som var en 486sx25 , den hade Cirrus Logic CL-GD5428 den körde inte ISA bussa Vesa Local Bus som var en uppsnabba variant. Dock kom den försvann ganska fort.

Permalänk
Medlem

Jag vet att min första kontakt med nvidia var ett RivaTNT-kort. Köpte det begagnat av en granne för att skänka lite extra liv åt min relativt nyinköpta Pentium 166MHz. Vilket faktiskt funkade ganska bra. Datorn var inköpt med egna pengar, men som ungdom hade jag DEFINITIVT inte finanserna att hänga med i den raska utvecklingen på datormarknaden (90-talet var helt galet). Jag minns att ganska snabbt efter detta datorbygge att det fanns 450MHz Pentium II, strax därefter Pentium III på 800MHz. Trots detta hjälpte ändå mitt RivaTNT mig att accelerera många spel, så som Quake, Quake II, Unreal etc. Det hade bra DirectX och OpenGL support. Och även om min Processor var långsam, lyckades jag ändå att accelerera lite spel och ha kul med dem. I början av 2000-talet fortsatte jag att använda datorn, även om mycket av spelglädjen då kom från emulering av NES, SNES, Mega Drive etc. Något jag uppskattade med kortet var att det hade RCA video ut, så jag använde lite datorgrafik till diverse video-projekt. (inspelade på VHS såklart)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Barn barn....

Mitt första grafikkort var ett voodo. Då fick en extern kabel mellan 2d kortet och 3d kortet. Trots att båda satt monterade på modermodemet. Tokigt va?

Kändes som en stor uppdradering sen att byta till ett Diamond Monster 3D II med 4 MB grafikminne
Minns att jag i samband med det uppgraderade till 8 MB internminne....

Min första P90 orkade för övrigt inte spela mp3or i stereo.

Så när man läser om 8800GT.... KIDS YOU DON'T KNOW HOW GOOD YOU'VE HAD IT. Faktiskt roligt höra barn skriva hur länge de varit med

Jag har inte träffat kändisar. Men varit med om när datorerna gick från dyra plåtlådor som idag är sämre än en miniräknare du köper på Lidl till att klara av Cyberpunk nytracing.

*går ut och sätter sig på altanen och spanar om nån skulle komma in på gräsmattan*

Permalänk
Medlem

Ti4600 var nog det bästa Nvidia kortet jag haft. Uppgradering från tnt tror jag. Att få crank up settings till max i alien versus predator och sedan bli vettskrämd som en ensam liten marine i kampanjen var förträffligt. Sedan har det bara varit amd fram till 2060 som nog är det sämsta köpet jag gjort. Visst det lät mig spela det mesta med ok inställningar men 6gb vram blev en begränsning snabbt i 1440p och i retrospekt borde en slagit till på 5700xt eller 2070. Jag blev extra förbannad då 2060 super med 8gb vram kom 2-3 månader efter från ingenstans och var väl egentligen det kortet jag ville ha från början.

Det blev till slut ett 7900xt då 4070ti känns för klent med sina 12gb vram och efter att ha spelat RE4 med högre settings i 1440p känns det som jag gjorde rätt val då vram är uppe och nosar på 12gb redan där.

Det lär nog bli konsoller framöver efter detta om inte priserna går ner på gpuerna.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Min resa började 1999. En jobbkompis tog med UT99 demo till jobbet. Jag har vagt minne av att voodoo2 fanns redan men det senaste var Nvidia Riva TNT. Och av en händelse jobbade jag i en datorbutik som lånade ut dator till hemmet, förutom grafikkortet som ju inte riktigt föll i facket för arbetsverktyg så den fick jag pröjsa själv.
Nu var ju nästan allt klart för mig att äga världen med mina skills förutom att internet var 56k så man fick förvänta sig minst 100 ping på servrarna.
På den vägen är det, spelar fortfarande ut2004 med min sunkiga gtx 1060. Den är tillräckligt bra för spelet men inte för att streama över obs.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

När jag och en kompis sparat ihop till ett Riva TNT 2 Ultra från Diamond. Vi firade med att äta pizza efteråt, känslan var fantastisk. Aldrig känt så efter det.

Möjligtvis efter jag brände upp quad-sli gtx-480.. 🔥😄

Permalänk
Datavetare

Första Nvidia-kort var Geforce 256 SDR, efter det blev det Radeon 7200 och Radeon 9800 Pro. Följt av en lång period utan stationär PC... Nästa GPU för stationär blev Geforce 970.

Var egentligen rätt missnöjd med Geforce 256 då det blev uppenbart att SDR-minnen var helt fel för det kortet. Uppdateringen med samma GPU fast med DDR minnen var långt snabbare, vilket kändes surt då Geforce 256 inte direkt var billig på den tiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det första jag kommer ihåg var ett passivt kylt 7600 GT, när jag började spela spel igen efter en lång periods uppehåll. Sedan blev det en lång period av diverse Radeon, tills 780 Ti dök upp. Därefter 980, 980 Ti SLI, 1080 SLI, 2080 Ti, 3090. Men utvecklingen går åt fel håll - allt högre energiförbrukning och pris - så jag kommer med hög sannolikhet göra (minst) ett generationshopp för första gången sedan jag senast växlade in på Nvidiaspåret.

Jen-Hsun Huang kan för övrigt sätta sig och äta upp sin läderjacka i ett hörn, jag är ingen fan av varken honom eller hans företag, och jag väntar fortfarande på att det ska komma ett Radeon (eller något från Intel) som jag vill köpa, för det var länge sedan jag körde annat än GeForce.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Barn barn....

Mitt första grafikkort var ett voodo. Då fick en extern kabel mellan 2d kortet och 3d kortet. Trots att båda satt monterade på modermodemet. Tokigt va?

Kändes som en stor uppdradering sen att byta till ett Diamond Monster 3D II med 4 MB grafikminne
Minns att jag i samband med det uppgraderade till 8 MB internminne....

Min första P90 orkade för övrigt inte spela mp3or i stereo.

Så när man läser om 8800GT.... KIDS YOU DON'T KNOW HOW GOOD YOU'VE HAD IT. Faktiskt roligt höra barn skriva hur länge de varit med

Jag har inte träffat kändisar. Men varit med om när datorerna gick från dyra plåtlådor som idag är sämre än en miniräknare du köper på Lidl till att klara av Cyberpunk nytracing.

*går ut och sätter sig på altanen och spanar om nån skulle komma in på gräsmattan*

Min starkaste wow-känsla med grafikkort var Voodoo 2 och Need for Speed. Det var nästan löjligt vilket hopp det var jämfört med att bara ha 2D - jag hade inte ens kunnat föreställa mig att det skulle gå att se regndroppar i 3D och ljusreflektioner i ett spel. Sedan dess har det blivit många grafikkort som har tjänat mig väl, men det har alltid varit inkrementella förbättringar snarare än megaleap.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021