Använda WhatsApp utan att bevilja tillgång till kontakter

Permalänk

Använda WhatsApp utan att bevilja tillgång till kontakter

Hallå,

Jag har just skaffat en ny telefon, och försöker flytta över mina WhatsApp-chattar från den gamla telefonen. Tidigare har jag använt WhatsApp utan att ge den tillgång till kontakter på telefonen, vilket jag inte finner någon nytta av. Nu säger den att den kräver tillgång till kontakter för att kunna återställa säkerhetskopian, vilket förstås bara är en undanflykt för att kunna kartlägga mer. Det vill jag inte vara med på.

Det borde vara frivilligt att bevilja tillgång till kontakter, det fungerar utmärkt att använda appen ändå. Trots att de försöker försvåra det valet så mycket som möjligt så är det nu bara importen av säkerhetskopian som hindrar mig från att fortsätta använda appen på det viset. Jag har alltså en lokal säkerhetskopia av mina chattar som jag vill importera i WhatsApp på nya fånen, ingen Google Drive. Hur gör jag? Finns det någon som lyckats överlista mucklorna på Meta?

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Antar att du har Android? Iphone har nog inga manuella alternativ som jag känner till.

Här finns alternativ för hur man kan göra det manuellt på Android i alla fall: https://faq.whatsapp.com/618575946635920/?cms_platform=androi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Iphone har nog inga manuella alternativ som jag känner till.

Jo?
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph251e92810/ios

Man kan titta under den specifika appen i iOS-inställningarna också.

(Din länk går till något om att återställa chathistorik, för övrigt.)

Tillägg: Ahh, du syftade på manuell återställning av backupen, inte kontaktinställningen i sig som trådens rubrik syftar på.

Permalänk
Medlem

Tömma kontaktlistan, slå på tillstånd, blockera tillstånd, lägga in backup på kontaktlistan. Kanske går...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Tack för svar, gott folk! Jag har varit utanför internetuppkoppling de senaste tre veckorna, men nu är jag på't igen.

Skrivet av tcntad:

Varför inte ge tillgång till kontakter och sedan stänga av det?

Är det skickat så är det skickat tänker jag, har man väl gett tillgång så har man gjort det.

Skrivet av CogByte:

Antar att du har Android? Iphone har nog inga manuella alternativ som jag känner till.

Här finns alternativ för hur man kan göra det manuellt på Android i alla fall: https://faq.whatsapp.com/618575946635920/?cms_platform=androi...

Skrivet av ztenlund:

Jo?
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph251e92810/ios

Man kan titta under den specifika appen i iOS-inställningarna också.

(Din länk går till något om att återställa chathistorik, för övrigt.)

Tillägg: Ahh, du syftade på manuell återställning av backupen, inte kontaktinställningen i sig som trådens rubrik syftar på.

Grejen är att för att få upp Restore-prompten så måste man bevilja tillgång till kontakter. Gör man inte det så erbjuds aldrig möjligheten att importera chattbackup, vare sig från Google eller lokal fil.

Skrivet av chksix:

Tömma kontaktlistan, slå på tillstånd, blockera tillstånd, lägga in backup på kontaktlistan. Kanske går...

Ja, fy fan. Finns det inte någtra integritetsfokuserade appar som (mha root access?) kan fejka behörigheter för appar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur ska den skapa upp chatthistorik för dina kontakter utan att ha tillgång till dina kontakter?

Skrivet av Marsupilami:

Ja, fy fan. Finns det inte någtra integritetsfokuserade appar som (mha root access?) kan fejka behörigheter för appar?

Hör du vad du säger ens? Integritet och samtidigt hacka behörighetssystemet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hur ska den skapa upp chatthistorik för dina kontakter utan att ha tillgång till dina kontakter?

Jag har aldrig velat att den ska skapa en chatthistorik för mina kontakter, som framgår av första inlägget, jag vill ha en chatthistorik över de som jag chattar med, kontakter eller inte.

Skrivet av talonmas:

Hör du vad du säger ens? Integritet och samtidigt hacka behörighetssystemet?

Det känns förstås inte bra hur man än gör i en sån här situation. Samtidigt kan man säga att "det var inte jag som började".

WhatsApp kräver officiellt inte tillgång till dina kontakter, det ska vara teoretiskt möjligt att använda appen utan att bevilja kontaktbehörighet. Men kontakter är bland den värdefullaste infon som företag kan samla in, och därför försöker WhatsApp att i praktiken göra det omöjligt för en att inte dela med sig av sin kontaktlista. Det känns smöget och oärligt, att de inte kan stå för att de kräver kontakttillgång utan försöker tvinga en att "frivilligt" dela med sig genom att klicka på knappen, och det vill jag inte ställa upp på. För min del är enda skillnaden att jag chattar med +46XXXXXXXX istället för Namn Namnsson - gör mig inte ett dugg.

Så, för att sammanfatta är det alltså inte ett kontraktsbrott mot något användaravtal att använda appen utan att bevilja kontaktbehörighet. Men om WhatsApp väljer att tänja på gränserna så kan jag också göra det.

Visa signatur