Under 20 FPS när Cyberpunk 2077 får bättre ljus

Permalänk
Medlem

Cyberpunk flyter ju rätt fint på laptopen med DLSS 3.0. runt 100 sträcket i snitt med allt maxat och psycho raytracing. Men är mer imponerad av vad HDR gör för spelet i helhet än Raytracing. All neon osv kommer till sin rätt på ett helt annat sätt med HDR

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Dags att återgå till multiGPU för spel snart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Är det verkligen så extremt dåligt optimerat?
Frågor åt en kompis

Neh. Den kör t.ex mer RT än de flesta spel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

1080p med full RT makes no sense.

Realistiskt ljus m.m 1080p kan definitivt se bättre än 4k med sämre effekter. Alla är ju överens som att en 1080p video av verkligheten ser enormt mycket bättre ut än de absolut mest realistiska 4k spelen (och även 4k rendering för den delen).

Permalänk
Avstängd

Märks att ingen har koll på vad path tracing är. Man ska vara glad attt ens kunna spela spelet i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är 100% säker på att detta inte optimeras för RTX 4090.
Jag tror alla utvecklare vill kunna implementera Ray Tracing i deras spel.
Ray Tracing är framtiden.
Det är dock VÄLDIGT tungdrivet och det har det alltid varit. Även för ett 4090.

DLSS och Frame Generation i Nvidia 4000-serien gör det någorlunda spelbart ibland.

Det är bra att teknik pushas framåt. Någon måste vara först tyvärr.

Det var inga konstigheter att få utmärkt fps i Portal RTX med FG och DLSS?
Vad jag hört ska man kunna få ut mer än 100fps i Plague Tale med RT i 4K på ett 4090 om man kör med FG/DLSS.
FG är dessutom guld i CP2077 (på nuvarande patch) för oss med svagare CPUer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nej såklart, Nvidia har ju precis sett till att kommande generationer ska sunna säljas för hutlösa summor pengar…

Permalänk
Avstängd

Exempelbilden med raytracing till max såg för djävlig ut. Exempelbilden utan var klart bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jutvify:

Exempelbilden med raytracing till max såg för djävlig ut. Exempelbilden utan var klart bättre.

År ju så det typ ser ut när solen skiner löjligt starkt utomhus och man sitter inne i mörkret.
Visst att de skulle kunna tona ner bloomen lite men annars ser det bra mycket bättre ut.

Men men, folk klagade även på Metro Exodus EE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Märks att ingen har koll på vad path tracing är. Man ska vara glad attt ens kunna spela spelet i realtid.

Pratar du path tracing generellt eller det som finns till Nvidia? Om du tycker att ray tracing är ok att köra i realtid, men inte path tracing... Ja få vill jag höra din förklaring eftersom du dissat oss andra.

Ps, jag har gjort integralberäkningar för path tracing så är inte helt ovan i ämnet men är alltid villig att lära mig mer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

RTX 5080 nu med Path Tracing och endast 999USD

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

RTX 5080 nu med Path Tracing och endast 999USD

Ja, blir det 200 USD billigare än 4080 så är det ju ett ganska stort steg i rätt riktning ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Jag är 100% säker på att detta inte optimeras för RTX 4090.
Jag tror alla utvecklare vill kunna implementera Ray Tracing i deras spel.
Ray Tracing är framtiden.
Det är dock VÄLDIGT tungdrivet och det har det alltid varit. Även för ett 4090.

DLSS och Frame Generation i Nvidia 4000-serien gör det någorlunda spelbart ibland.

Det är bra att teknik pushas framåt. Någon måste vara först tyvärr.

Håller med. Nu har vi ju äntligen börjat se kort som faktiskt kan använda RT-funktionalitet vettigt. RTX 2000-serien ser jag mer som ett teknikdemo medans Ampere och Lovelace börjat visa, speciellt när mjukvarustödet förbättras, vad tekniken verkligen går för och kan leverera.

Nu har jag själv ett RTX 4090 men ser likväl fram emot att se kommande generationers grafikkort som får denna att kännas långsam och föråldrad. Vi sitter med våra 8K-OLED-skärmar med full RT i 240FPS+ och njuter av både nya spel men gamla upphottade klassiker.

Skrivet av meanh:

Skulle säga att CP2077 i dagsläget är ett under av optimering jämfört med de flesta nyare AAA-titlar senaste 6-12 månaderna. Fullt spelbart även med integrerad grafik på en Steam Deck (även om detta innebär potatisgrafik och 720p30 med FSR2) och skalar hyffsat bra upp till 4k på ett 4090 med bland det bästa i ögongodisväg som skådats hittills.

Håller med även här. Spelkoden som lanserades i slutet av 2020 var trasigt på alla möjliga vis men efter jag såg CP2077 testat på just en Steam Deck så är jag inne på ditt spår med.

Historiskt så har man ofta inte kunnat maxa grafiken när spelen släpptes utan fått vänta någon generation till så att bättre komponenter kommit. Då för mer krävande spel då. Att öppna upp för att framtida spel kan ge mer när hårdvara för detta kommit ut är något jag gärna ser mer av.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Inte helt lik men Porschen i CP2077 är nog en av mina favoritbilar i spel. Efter jag spelat igenom spelet runt mellandagarna 2021 så blev det att leta skin i FH5. Inte helt lik som sagt, bättre skins kanske släppts och det är egentligen fel modell av bil men en av favoritbilarna även här.

Påbörjade en ny genomspelning av CP2077 nyligen men bestämde mig för att invänta den stora uppdateringen innan jag fortsätter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Pratar du path tracing generellt eller det som finns till Nvidia? Om du tycker att ray tracing är ok att köra i realtid, men inte path tracing... Ja få vill jag höra din förklaring eftersom du dissat oss andra.

Ps, jag har gjort integralberäkningar för path tracing så är inte helt ovan i ämnet men är alltid villig att lära mig mer.

Det som de lagt till i Cyberpunk NU är något som förut tog minuter att beräkna per enskild frame.

Var skrev jag att RT är ok i realtid men inte Path tracing? Är det bara jag eller läser folk saker som inte skrivits eller är jag blind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det som de lagt till i Cyberpunk NU är något som förut tog minuter att beräkna per enskild frame.

Var skrev jag att RT är ok i realtid men inte Path tracing? Är det bara jag eller läser folk saker som inte skrivits eller är jag blind?

RT har funnits länge och du nämde aldrig det. Givetvis förutsätter jag då att du anser att RT kan flyta på fint. Och sen nämner du enbart path tracing som att det skulle vara något extremt tungrott jämfört med RT.

Så varsågod, förklara på varför du anser att path tracing är tyngre än RT.

Eller var du n första kommentar bara menad att vara allmänt dryg?

Hint: både PT och RT kan vara extremt tungt eller väldigt lätt. Allt beror på vilka delar man implementerar. Så jag förstår genuint inte sin första kommentar, mer än att du ville dissa alla i tråden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

RT har funnits länge och du nämde aldrig det. Givetvis förutsätter jag då att du anser att RT kan flyta på fint. Och sen nämner du enbart path tracing som att det skulle vara något extremt tungrott jämfört med RT.

Så varsågod, förklara på varför du anser att path tracing är tyngre än RT.

Eller var du n första kommentar bara menad att vara allmänt dryg?

Hint: både PT och RT kan vara extremt tungt eller väldigt lätt. Allt beror på vilka delar man implementerar. Så jag förstår genuint inte sin första kommentar, mer än att du ville dissa alla i tråden.

Har du läst artikeln?

RT och Path Tracing är inte samma sak

Permalänk
Medlem

Längtar tills detta kommer till switch så man får njuta av det i 8k i 120fps.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Realistiskt ljus m.m 1080p kan definitivt se bättre än 4k med sämre effekter. Alla är ju överens som att en 1080p video av verkligheten ser enormt mycket bättre ut än de absolut mest realistiska 4k spelen (och även 4k rendering för den delen).

Absolut, och CRT skärmar med RT är bättre än biodukar.
1080p är bara blurrigt, man kan knappt urskilja ibland om det är RT reflektioner eller rasteriserade. Det du syftar på är nog ljussättningen från GI och skuggningar men det är knappast att man njuter av det jämfört med högre upplösningar.
Vill då understryka att jag har spelat flera år med 1080p över till 1440p till 2160p.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Absolut, och CRT skärmar med RT är bättre än biodukar.
1080p är bara blurrigt, man kan knappt urskilja ibland om det är RT reflektioner eller rasteriserade. Det du syftar på är nog ljussättningen från GI och skuggningar men det är knappast att man njuter av det jämfört med högre upplösningar.
Vill då understryka att jag har spelat flera år med 1080p över till 1440p till 2160p.

vet inte om du är ironisk nu men jag föredrar många ggr bilden från en bra CRT jämfört med min OLED i 4K.
Färgerna är sämre men klarhet i bilden även i lägre upplösning och rörelseskärpa är definitivt bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Absolut, och CRT skärmar med RT är bättre än biodukar.
1080p är bara blurrigt, man kan knappt urskilja ibland om det är RT reflektioner eller rasteriserade. Det du syftar på är nog ljussättningen från GI och skuggningar men det är knappast att man njuter av det jämfört med högre upplösningar.
Vill då understryka att jag har spelat flera år med 1080p över till 1440p till 2160p.

Jag tar hellre en 1080p skärm med HDR och maxad raytracing än en urvattnad 4K-skärm med halvdassig ljus- och skuggsättning. Alla dagar i veckan. På samma vis som min systemkamera med 14 Mpix tar ljusår bättre bilder än valfri mobilkamera med 40+ Mpx. Upplösning är en av flera faktorer för att få bra bild, inte den enda. 1080p kan ge tillräckligt bra upplösning beroende på skärmstorlek och avstånd och bildmaterial, det är verkligen inte alltid blurrigt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

vet inte om du är ironisk nu men jag föredrar många ggr bilden från en bra CRT jämfört med min OLED i 4K.
Färgerna är sämre men klarhet i bilden även i lägre upplösning och rörelseskärpa är definitivt bättre.

Känner mer att du är ironisk som säger att CRT är bättre än OLED?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag tar hellre en 1080p skärm med HDR och maxad raytracing än en urvattnad 4K-skärm med halvdassig ljus- och skuggsättning. Alla dagar i veckan. På samma vis som min systemkamera med 14 Mpix tar ljusår bättre bilder än valfri mobilkamera med 40+ Mpx. Upplösning är en av flera faktorer för att få bra bild, inte den enda. 1080p kan ge tillräckligt bra upplösning beroende på skärmstorlek och avstånd och bildmaterial, det är verkligen inte alltid blurrigt

Tvek, en OLED 4K ser mycket bättre ut med skärpan och den oändliga svärtan samt responstid. Sen att du säger att avstånd har en bidragande faktor för att något är skarpt är som att säga att vatten är blött.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klotim:

Känner mer att du är ironisk som säger att CRT är bättre än OLED?

Vad gäller rörelseoskärpa så bör CRT faktiskt vara bättre, eftersom OLED (utan black frame insertion) visar bilden konstant, medan den flimrar på CRT, vilket minskar sample-and-hold blur.

Artikeln är några år nu, men intressant nog har den faktiskt rubriken "CRT-Clarity OLED Gradually Arriving".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad gäller rörelseoskärpa så bör CRT faktiskt vara bättre, eftersom OLED (utan black frame insertion) visar bilden konstant, medan den flimrar på CRT, vilket minskar sample-and-hold blur.

Artikeln är några år nu, men intressant nog har den faktiskt rubriken "CRT-Clarity OLED Gradually Arriving".

Självklart men nu kom ju diskussionen från att någon hävdade att 1080p med full rt är bättre än rasteriserad 4K oled.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tvek, en OLED 4K ser mycket bättre ut med skärpan och den oändliga svärtan samt responstid. Sen att du säger att avstånd har en bidragande faktor för att något är skarpt är som att säga att vatten är blött.

Vem har sagt nåt om OLED? Nu pratar vi upplösning kontra andra kvalitetsinställningar. En OLED kan så klart visa 1080p också, med perfekt pixel-by-pixel uppslamning. Att du föredrar OLED över LCD påvisar ju just vad jag argumenterar för, att det finns många andra bildaspekter utöver upplösning som gör upplevelsen mer eller mindre önskvärd

Och varför ska vi inte prata avstånd? Det är klart skillnad mellan att sitta 6 dm från skärmen och 1,2 meter, båda två är fullt rimliga vid en dator

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vem har sagt nåt om OLED? Nu pratar vi upplösning kontra andra kvalitetsinställningar. En OLED kan så klart visa 1080p också, med perfekt pixel-by-pixel uppslamning. Att du föredrar OLED över LCD påvisar ju just vad jag argumenterar för, att det finns många andra bildaspekter utöver upplösning som gör upplevelsen mer eller mindre önskvärd

Och varför ska vi inte prata avstånd? Det är klart skillnad mellan att sitta 6 dm från skärmen och 1,2 meter, båda två är fullt rimliga vid en dator

Jag hävdar att 4K rasteriserat är snyggare än 1080p full RT. Sen att du slänger på att 1080p skärmen ska ha HDR i ditt argument så slänger jag på OLED i mitt argument.

För det första så är texturerna suddigare, du missar detaljerna.
För det andra så är aliasing mycket högre i lägre upplösningar så allt flimrar.
För det tredje så blir allt en smörja och skuggor smälter samman.
För det fjärde så får du gärna glo på en 27 tummare 3 meter ifrån och hävda att den är skarpare än en 4K skärm på 30cm distans, hur långt är ett snöre lixom?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Känner mer att du är ironisk som säger att CRT är bättre än OLED?

Absolut inte!

Vi vann en del på att lämna CRT, men förlorade verkligen något också. CRT är överlägsen vilken OLED som helst i rörelseskärpa. Plus det faktum att du kan köra vilken upplösning som helst ex. en lägre 1024x768 och allt blir knivskarpt och ser väldigt bra trots den relativt låga upplösningen. Säger som DF sade inte sin video om detta "who needs 4K". Man ser inte aliasing på samma sätt heller, vilket mer eller mindre innebär att sådana tekniker inte behöver användas.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

År ju så det typ ser ut när solen skiner löjligt starkt utomhus och man sitter inne i mörkret.
Visst att de skulle kunna tona ner bloomen lite men annars ser det bra mycket bättre ut.

Men men, folk klagade även på Metro Exodus EE.

Ser ju inte alls naturligt ut, komiskt overkligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jutvify:

Ser ju inte alls naturligt ut, komiskt overkligt.

Det är för mycket bloom (för att se bra ut, åtminstone), men att det är så pass ljust ute och att man inte ser lika mycket i skuggorna inne är mycket mer likt ett fotografi än "RTX off"-bilden, så länge som den främsta ljuskällan är just fönstret.

https://unsplash.com/photos/Jqyn5QAxJOY
https://unsplash.com/photos/MA5V7mh3cyw
https://unsplash.com/photos/Mz9e4Vi2OOw
https://unsplash.com/photos/_eAoo3eZC_c

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200