5700X - PBO, Temp, fläktkurva och påtvingad throttling

Permalänk
Medlem

5700X - PBO, Temp, fläktkurva och påtvingad throttling

Hejsan

Jag har nyligen köpt en ny CPU (5700X) och labbar lite med att få rätt balans i temp, ljudnivå och prestanda. Detta är konfigurationen i sin helhet:

Hårdvara

  • 32GB DDR5 3600MHZ RAM (Kingston HyperX)

  • Ryzen 7 5700X

  • ASUS TUF Gaming B550M Plus

  • Themal Grizzly Kryonaut Kylpasta

  • PHANTEK GLACIER ONE 280MP (280MM AIO)

  • Asus Dual 3070

OS
Ubuntu 22.04.1 (Kernel 5.19.0-38)

BIOS

  • PBO Aktivt (Throttle på 65C)

  • RAM 3600MHZ

Fläktkurva

  • 20% upp till 35C

  • 40% vid 65C

  • 100% vid 75C

Eftersom det är en kurva så den ligger någonstans mellan 20% och 40% vid 45C t.ex.

Under last ligger tempen då på 65C som förväntat med throttlen, idle ~35C. Klockfrekvensen pendlar mellan 4100-4300 under last upp från de ~3850 jag observerade med PBO helt avslaget.

Benchmark(Phoronix NAMD) visar då prestanda mellan 5800X och 5700X (PBO OFF) samtidigt som det är hyffsat tyst även under last. Så jag är i stort nöjd och glad. Men då till mina frågor:

  1. Finns det något att förlora på att låta tempen gå till 70C under last och tona ner fläktkurvan ännu mer för att ytterligare dämpa ljudnivån? (När påverkar värmen hållbarheten på CPUn?)

  2. Är throttling rätt verktyg för att styra prestanda/värmeutveckling eller kan det få oväntade sidoeffekter? T.ex genom att en större variation i frekvens vid last orsakar framedrops i spel?

  3. Vad mer kan jag göra för att optimera för ljudnivå och prestanda? (Utan att investera i mer hårdvara)

Permalänk
Medlem

Du kan ju försöka ställa in en negative all core på PBO2 curve optimizer inuti bios.

Personligen har jag ställt in min 5800X3D på -30 all core och därutöver också ställt in PPT TDC and EDC värdena.

Vet inte vad för värden som brukar fungera på 5700X. Tanken är att nå samma prestanda till lägre förbrukning och därmed lägre värmeutveckling => möjligt att ställa fläktarna lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Du kan ju försöka ställa in en negative all core på PBO2 curve optimizer inuti bios.

Personligen har jag ställt in min 5800X3D på -30 all core och därutöver också ställt in PPT TDC and EDC värdena.

Vet inte vad för värden som brukar fungera på 5700X. Tanken är att nå samma prestanda till lägre förbrukning och därmed lägre värmeutveckling => möjligt att ställa fläktarna lägre.

Jag testade sätta curve optimizern till -30 all cores som du gjort. Det ökade frekvensen under stress med ca 200-300mhz med samma fläktkurva och 65C throttlegräns.

Väldigt fin optimering och ett superbra resultat minst sagt. Så stort tack för tipset