Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jojo men det kan ju vara avrundat... "För 10 månader sen var det maj, alltså är 12e maj för 10 månader sen". Jag är ju så desperat att jag ville veta på dagen! 😀

Haha, jag vet och förstår känslan, jag har ju väntat sen 2:e maj 2022
Man går lite som på nålar och vill bara ha bekräftelsen på när den byggs och sedan levereras

Permalänk
Medlem

Ny jättestudie avslöjar: Så länge håller ett elbilsbatteri

Batteriets hållbarhet brukar vara en av de främsta invändningarna mot elbilar. Många tror att de åldras lika fort som en mobiltelefon. Men ny forskning visar att det är totalt fel.

https://carup.se/ny-jattestudie-avslojar-sa-lange-haller-ett-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen laddboxen som Kristofer på Allt om Elbil bygger. Bra spartips i kärvare tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Gillar verkligen laddboxen som Kristofer på Allt om Elbil bygger. Bra spartips i kärvare tider.

https://www.youtube.com/watch?v=z1IGixt2cwY

Är det en Easee? O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det en Easee? O_o

En laddbox ala kakbox (^_-)
Har nog iaf. högre andrahandsvärde imorgon än Easee-boxarna.

Permalänk
Medlem

Då är dom 40 laddarna från Tesla öppna men dom har bara öppnat upp dom för tesla vad jag kan se.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mer sånt tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då är dom 40 laddarna från Tesla öppna men dom har bara öppnat upp dom för tesla vad jag kan se.
<Uppladdad bildlänk>

De kommer öppnas upp för alla, så småningom. Verkar som om det är mjukvara som saknas bara...

Svårt att välja laddstolpe när man kommer dit och är ensam på plats bara.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då är dom 40 laddarna från Tesla öppna men dom har bara öppnat upp dom för tesla vad jag kan se.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av DaBone:

De kommer öppnas upp för alla, så småningom. Verkar som om det är mjukvara som saknas bara...

Svårt att välja laddstolpe när man kommer dit och är ensam på plats bara.

Verkar som den öppnade för alla under måndagen.
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-sveriges-storsta-station-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Äntligen efter 6 månaders väntetid.
Skönt med en riktigt premium bil efter polestar 2 😀

<Uppladdad bildlänk>

Fusk!
Hur fick du din så snabbt? Varifrån beställde du din?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

JA! Ser framemot en framtid där jag kan köpa ett kitt på Biltema och konvertera en V70 från 2005 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Fusk!
Hur fick du din så snabbt? Varifrån beställde du din?

Kontaktade olika handlare och fick en köplats från en avbeställning

Permalänk
Medlem

Hallå alla elbilsintresserade. Jag ska eventuellt byta jobb och behöver då en bil. Jobbet erbjuder förmånsbil och om det går att få en bra deal funderar jag på att välja en elbil då vi i höstas installerade solceller och det bör vara en bra kombo rent ekonomiskt.

Tänkte vara lite förberedd och ha gjort min research innan i så fall och undrar vilka modeller är det som erbjuder "mest för pengarna" idag i form av:

Fyrhjulsdrift
utrustning - rent tekniskt lull lull som minne i stolar, rattvärme och annat häftigt som finns i nyare bilar.
komfort - Så lite oljud från vägbuller i kupén som möjligt, dämpning
räckvidd
laddningsmöjligheter - både kapacitet och infrastruktur

De allra dyraste modellerna går bort även om de objektivt är bäst och jag har sneglat på id4, id5, ev6, iv80, model Y, c40 etc - vad har ni andra kommit fram till är den "bästa" i det segmentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Kontaktade olika handlare och fick en köplats från en avbeställning

Härligt. Kunde du konfigurera bilen helt själv eller fick du ta över det som den tidigare hade valt?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Robiban:

Hallå alla elbilsintresserade. Jag ska eventuellt byta jobb och behöver då en bil. Jobbet erbjuder förmånsbil och om det går att få en bra deal funderar jag på att välja en elbil då vi i höstas installerade solceller och det bör vara en bra kombo rent ekonomiskt.

Tänkte vara lite förberedd och ha gjort min research innan i så fall och undrar vilka modeller är det som erbjuder "mest för pengarna" idag i form av:

Fyrhjulsdrift
utrustning - rent tekniskt lull lull som minne i stolar, rattvärme och annat häftigt som finns i nyare bilar.
komfort - Så lite oljud från vägbuller i kupén som möjligt, dämpning
räckvidd
laddningsmöjligheter - både kapacitet och infrastruktur

De allra dyraste modellerna går bort även om de objektivt är bäst och jag har sneglat på id4, id5, ev6, iv80, model Y, c40 etc - vad har ni andra kommit fram till är den "bästa" i det segmentet?

Absolut mest bil för pengarna just nu skulle jag säga är Tesla Model Y eller Model 3 (om storleken räcker till) på alla dina punkter förutom vägljud, då de är något bullriga. Det är ingen katastrof, men de väsnas mer än ID4 och framförallt Enyaq.

Sen beror det såklart på, om du får förmånsbil så är ju inköpspriset oftast helt ointressant förutsatt att den får plats inom jobbets eventuella gränsvärden. Då är det istället bilen förmånsvärde som bestämmer din egna kostnad. Men även där så brukar Tesla ligga bra till då de kommer med i princip all utrustning som standard. På de andra bilarna är de ofta i form utav tillval - och tillval drar oftast upp förmånsvärdet ordentligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Absolut mest bil för pengarna just nu skulle jag säga är Tesla Model Y eller Model 3 (om storleken räcker till) på alla dina punkter förutom vägljud, då de är något bullriga. Det är ingen katastrof, men de väsnas mer än ID4 och framförallt Enyaq.

Sen beror det såklart på, om du får förmånsbil så är ju inköpspriset oftast helt ointressant förutsatt att den får plats inom jobbets eventuella gränsvärden. Då är det istället bilen förmånsvärde som bestämmer din egna kostnad. Men även där så brukar Tesla ligga bra till då de kommer med i princip all utrustning som standard. På de andra bilarna är de ofta i form utav tillval - och tillval drar oftast upp förmånsvärdet ordentligt.

Är det stor skillnad i bullrighet? Det är något jag ogillar med vår passat från 2014 och att känns som en ganska viktig faktor.

Kostnader tänkte jag jämföra om det blir verklighet och se om det är relevant öht eller om jag väljer att köp en privat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är det stor skillnad i bullrighet? Det är något jag ogillar med vår passat från 2014 och att känns som en ganska viktig faktor.

Kostnader tänkte jag jämföra om det blir verklighet och se om det är relevant öht eller om jag väljer att köp en privat istället.

Vissa kommer säga att det inte märks, men jag skulle säga att om du stör sig på en Passat så kommer du nog störa dig på en tesla. De har rätt hård fjädring också. Enyaq är tystaste men rätt oeffektiv på vintern, så en bra balans mellan effektiv och bekväm/tyst är EV6 Elmer Ioniq 5, kanske främst den senare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Robiban:

Är det stor skillnad i bullrighet? Det är något jag ogillar med vår passat från 2014 och att känns som en ganska viktig faktor.

Kostnader tänkte jag jämföra om det blir verklighet och se om det är relevant öht eller om jag väljer att köp en privat istället.

Det beror nog väldigt mycket på vilka ljud man stör sig på och hur känslig man är. Jag skulle säga att min Model 3 upplevs ungefär som kollegans passat från 2018.

Enyaq och Audi Q4 är nog de tystaste bilar i den klassen jag åkt i. ID4/ID5 skulle gå bort för min del då infotainmentsystemet känns stenålders jämfört med Tesla. Det är både fult och jäkligt segt. Då är Kia EV6 och Audi Q4 ganska OK - men fortfarande efter Tesla.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Härligt. Kunde du konfigurera bilen helt själv eller fick du ta över det som den tidigare hade valt?

Går att ändra allt fram til 2 veckor innan produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hallå alla elbilsintresserade. Jag ska eventuellt byta jobb och behöver då en bil. Jobbet erbjuder förmånsbil och om det går att få en bra deal funderar jag på att välja en elbil då vi i höstas installerade solceller och det bör vara en bra kombo rent ekonomiskt.

Tänkte vara lite förberedd och ha gjort min research innan i så fall och undrar vilka modeller är det som erbjuder "mest för pengarna" idag i form av:

Fyrhjulsdrift
utrustning - rent tekniskt lull lull som minne i stolar, rattvärme och annat häftigt som finns i nyare bilar.
komfort - Så lite oljud från vägbuller i kupén som möjligt, dämpning
räckvidd
laddningsmöjligheter - både kapacitet och infrastruktur

De allra dyraste modellerna går bort även om de objektivt är bäst och jag har sneglat på id4, id5, ev6, iv80, model Y, c40 etc - vad har ni andra kommit fram till är den "bästa" i det segmentet?

Om du vill ha så lite vägbuller som möjligt är Tesla fel bil för dig, även om jag inte tycker de är hemska jämfört med sportigare bensinbilar så ligger de helt klart efter många andra elbilar där tillverkaren lagt lite energi på att få ned ljudnivån.

Om det där är dina alternativ så hade jag nog personligen gått på Model Y även om jag vill ha en tystare bil nu för tiden, mest för jag tycker de andra (förutom Volvon kanske som inte är jättetyst den heller) är rätt tråkiga och har hemska infotainmentsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror nog väldigt mycket på vilka ljud man stör sig på och hur känslig man är. Jag skulle säga att min Model 3 upplevs ungefär som kollegans passat från 2018.

Enyaq och Audi Q4 är nog de tystaste bilar i den klassen jag åkt i. ID4/ID5 skulle gå bort för min del då infotainmentsystemet känns stenålders jämfört med Tesla. Det är både fult och jäkligt segt. Då är Kia EV6 och Audi Q4 ganska OK - men fortfarande efter Tesla.

ID 4 och Enyaq är väldigt lika både mjukvara och resten av bilen.
En sak glömmer du, Teslans "överlägsna" mjukvara (och hårdvara) har just nu några riktigt grava problem (Y och 3):
-Ingen radar, är ersatt med kamera som i bästa fall fungerar halvdant i torrt väder. Annars inte alls, bilen saknar alltså adaptiv farthållare. Systemet ger även oförklarliga spökbromsningar.
-Heljusautomatik och regnsensor har samma problem, knappt användbart.
-Sensorer för parkering är borttagna, finns ingen lösning på detta ännu, det finns en ny uppdatering med kamerastöd som verkar testad av deras praktikanter.
Detta tillsammans med bullret på motorväg och galonsätena är en dealbreaker för mig och många andra just nu. Jag har avvaktat med beställning på en Model Y p.g.a detta. HW4 uppdateringen är också något man gärna skulle vilja ha.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror ni att ID7 kommer att kosta när den släpps den 17 april ? kommer den ligga på samma pris som id5 eller mycket högre ?

Det verkar ju som att id7 kommer att bli ersättaren till Passaten så allt för dyr kan det inte bli eftersom att passaten har legat ganska bra i pris med tanke på vad man fick för pengarna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Verkar som att tesla är ett bra val då, lite oroväckande med problemen som presenterats däremot. Är en lösning långt borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Verkar som att tesla är ett bra val då, lite oroväckande med problemen som presenterats däremot. Är en lösning långt borta?

Tycker du ska provköra innan du bestämmer dig. Sen får du fundera på hur mycket och i vilket syfte du kommer att köra. Tesla - vad jag vet - har absolut bäst navigering och laddning.
Resten är typ en smaksak. T ex min id4 är väldigt dålig när det kommer till app och styra värmen. Resten är helt ok för mina behov. Däremot tycker jag det är en skön bil, responsiv och tyst. Hade gärna sett att den var lite mer effektiv, speciellt på vintern.

Jag hade nog satsat på Kia eller huyndai men som sagt, testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur mycket tror ni att ID7 kommer att kosta när den släpps den 17 april ? kommer den ligga på samma pris som id5 eller mycket högre ?

Det verkar ju som att id7 kommer att bli ersättaren till Passaten så allt för dyr kan det inte bli eftersom att passaten har legat ganska bra i pris med tanke på vad man fick för pengarna.

Ren killgissning är att den kommer ligga i förhållande till ID.4 på ungefär samma sätt som Passat ligger mot Tiguan, kanske något högre eftersom ID.4 är något mindre än Tiguan. Vet själv inte hur Tiguan och Passat står sig mot varandra i pris. Men då beror det ju på utrustning också, frågan är väl om de kommer gå på ett fåtal utrustningspaket eller massa småplock. Om 2 veckor vet vi 🙂

Skrivet av Robiban:

Verkar som att tesla är ett bra val då, lite oroväckande med problemen som presenterats däremot. Är en lösning långt borta?

Intressant att du drar slutsatsen att det är ett bra val då de inte verkar stämma så bra mot dina kriterier. Högt buller och styv dämpning, är väl effektivitet som den är totalt överlägsen på men med tanke på koreanernas sinnessjuka laddning så skulle jag lätt gå på en sån om laddning och räckvidd är viktigt. Enyaq får tyvärr lite för högt luftmotstånd och har lite för klen laddning om det är kritiskt att minimera laddstoppen, men då behöver man nästan mer info om körmönster.

Angående Teslas brister så har dom ju valt att gå på kamera istället för sensorer, och jag vet inte hur länge folk svurit över automatik för torkare och helljus, men parkeringssensorerna tog dom bort för ett halvår sen och har nu släppt funktionen via kamera. Rsymons testade det nyligen i en video och resultatet är fullkomligt skrattretande. Kanske blir bättre, vem vet? Kanske aldrig blir tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker du ska provköra innan du bestämmer dig. Sen får du fundera på hur mycket och i vilket syfte du kommer att köra. Tesla - vad jag vet - har absolut bäst navigering och laddning.
Resten är typ en smaksak. T ex min id4 är väldigt dålig när det kommer till app och styra värmen. Resten är helt ok för mina behov. Däremot tycker jag det är en skön bil, responsiv och tyst. Hade gärna sett att den var lite mer effektiv, speciellt på vintern.

Jag hade nog satsat på Kia eller huyndai men som sagt, testa själv.

Kia och Hyundai verkar inte ha V2H vilket är något jag är väldigt nyfiken på i och med att vi har solceller och valde en växelriktare som ska klara batteridrift.

Jag vet väldigt lite om företagets bilpolicy och byts de med jämna mellanrum kanske det har mindre betydelse för stunden men ska man leva med bilen tills man slutar är det en viktig komponent.

Men ja, provköra kommer jag göra om det blir aktuellt. Men vill gärna bilda mig en uppfattning om vad man får ungefär och kanske banta urvalet lite

Skrivet av Lidodido:

Ren killgissning är att den kommer ligga i förhållande till ID.4 på ungefär samma sätt som Passat ligger mot Tiguan, kanske något högre eftersom ID.4 är något mindre än Tiguan. Vet själv inte hur Tiguan och Passat står sig mot varandra i pris. Men då beror det ju på utrustning också, frågan är väl om de kommer gå på ett fåtal utrustningspaket eller massa småplock. Om 2 veckor vet vi 🙂

Intressant att du drar slutsatsen att det är ett bra val då de inte verkar stämma så bra mot dina kriterier. Högt buller och styv dämpning, är väl effektivitet som den är totalt överlägsen på men med tanke på koreanernas sinnessjuka laddning så skulle jag lätt gå på en sån om laddning och räckvidd är viktigt. Enyaq får tyvärr lite för högt luftmotstånd och har lite för klen laddning om det är kritiskt att minimera laddstoppen, men då behöver man nästan mer info om körmönster.

Angående Teslas brister så har dom ju valt att gå på kamera istället för sensorer, och jag vet inte hur länge folk svurit över automatik för torkare och helljus, men parkeringssensorerna tog dom bort för ett halvår sen och har nu släppt funktionen via kamera. Rsymons testade det nyligen i en video och resultatet är fullkomligt skrattretande. Kanske blir bättre, vem vet? Kanske aldrig blir tillräckligt bra.

Drog den slusatsen i och med att alla rekomenderade den, men är den så pass mycket bullrigare och funktionerna så kassa så är det ju så klart inte ett alternativ.

Kommer mestadels köra runt hemmavid. Jobb, träningar, skola/dagis, handling osv och kan ladda hemma men det är klart att de gånger man ger sig iväg är nog laddningskapaciteten värd väldigt mycket.

Är de asiatiska bilarna oftast mer utrustade i standardutförande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Kia och Hyundai verkar inte ha V2H vilket är något jag är väldigt nyfiken på i och med att vi har solceller och valde en växelriktare som ska klara batteridrift.

Jag vet väldigt lite om företagets bilpolicy och byts de med jämna mellanrum kanske det har mindre betydelse för stunden men ska man leva med bilen tills man slutar är det en viktig komponent.

Men ja, provköra kommer jag göra om det blir aktuellt. Men vill gärna bilda mig en uppfattning om vad man får ungefär och kanske banta urvalet lite

Drog den slusatsen i och med att alla rekomenderade den, men är den så pass mycket bullrigare och funktionerna så kassa så är det ju så klart inte ett alternativ.

Kommer mestadels köra runt hemmavid. Jobb, träningar, skola/dagis, handling osv och kan ladda hemma men det är klart att de gånger man ger sig iväg är nog laddningskapaciteten värd väldigt mycket.

Är de asiatiska bilarna oftast mer utrustade i standardutförande?

V2L är de väl bland de få som har, men V2H vet jag inte. VAG har ju det i nyare mjukvara men tydligen begränsat hur många timmar och kWh man får använda det till. Eller det är nog snarare V2G vilket väntas vara det som faktiskt kommer användas mest brett.

Men jo många rekommenderar Tesla och dom har ju en hel del styrkor i infotainment och appar. Men det blir alltid lite Buyer's Bias där köparna är så nöjda med just de bitarna att man helt ignorerar bristerna. Det finns saker de är väldigt bra på, och saker som de inte alls är så bra på. Chassikomfort, byggkvalitet och buller är de stora nackdelarna, och där är det verkligen många som klagar. Men provkör själv! Ogillar du bullret i din passat så skulle jag tro du kommer ogilla bullret i en Model 3/Y.

Angående räckvidd så har jag provat en Enyaq på långkörning två gånger. En gång i somras då vi fick en förbrukning som motsvarade ca 48 mil i mestadels 80-100-väg, och en vintertur där jag fick ut ca 35 mil i 70-90 i 0 graders värme. Tappade en hel del på vintern, och kör du ofta såna sträckor kan det ju bli lite bökigt, men jag valde bilen ändå för att fördelarna vägde upp nackdelarna.

Räckviddsångesten ger sig nog, och jag har hellre en bil jag är nöjd med i 99% av fallen och den där sista procenten kräver lite extra tid vid laddaren än att jag har ångest vid 99% av resorna men där långresan går smidigare. Men det är mitt val. Koreanerns ligger väl typ mellan Tesla och VAG i en skala från superb räckvidd/laddning och bra komfort. Bra kompromiss om än inte felfria.

Permalänk
Medlem

Sen har väl enyaq blivit ganska uppdaterad på laddningen numera? Den har väl peak 175 kW istället för 125 kW vid säljstart.

Permalänk
Medlem

Pessimisterna på AMS

Optimisten på AlltOmElbil

Vinklade artiklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sen har väl enyaq blivit ganska uppdaterad på laddningen numera? Den har väl peak 175 kW istället för 125 kW vid säljstart.

80x peakar 175 kW men dalar rätt fort och ligger på kanske 120 ett tag, kryper ner under 100 vid 40-50% typ (om jag inte minns kurvan helt fel, kan vara något bättre IRL). Vanliga 80 däremot har andra batteriet och peakar på runt 140 kW, men då ligger den på typ 120-130 en bra bit och ligger på över 100 ända upp till 80% i stort sett. Makalöst bra laddkurva.

Problemet är att detta endast händer när batteriet är väl uppvärmt och just nu saknas förvärmning av batteriet inför laddning, något som sägs ska komma via mjukvara. Samma gäller VW's och Audis MEB-syskon till bilen.

Har ju valt Enyaq själv, av en anledning som sagt. Men man kan sitta och titta på specar och jämföra fakta hur mycket man vill... Jag var helt inne på att Ioniq 5 skulle få mig att häpna men kände ingenting för den bilen när jag körde den. Sambon blev frustrerad över flamsiga dörrhandtag, jag tyckte bagaget var för lågt, bältesspännet bak låg och slog mot nånting när vi körde, interiören fram kändes mera skåpbil från 2000 än häftig, luftig cool lounge som alla säger. Nu är ju inte Enyaq nån spännande bil men med progressiv styrning känns den ändå rätt trevlig att ratta, men Ioniq 5 kändes verkligen helt död.

Ändå rekommenderar jag att folk provar den som en utgångspunkt då det rent objektivt är en bil som erbjuder väldigt mycket bra, och får man inte samma negativa känsla som vi fick så kan man göra en grymt bra affär.