Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

@RAPAPPA se till att du har en backup om du har tex Nintendo Online iaf. Man vet ju aldrig..

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"OBS: Inget spel ingår!" - med tanke på detta så, ja.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

"Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras."

Permalänk
Medlem

Grabbar och damer, vad tror ni man kan få för en switch nuförtiden? Inte använt min på snart ett år. 2017-års modell som funkar med homebrew, 128gig minneskort och pro controller.

Permalänk
Medlem

Runt 2500

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras."

Fast zelda kommer väl inte ingå ? tycker det är märkligt inte bundla årets spel för nintendo som sony gör med god of war.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast zelda kommer väl inte ingå ? tycker det är märkligt inte bundla årets spel för nintendo som sony gör med god of war.

Jag tycker det är bra, då kan man välja om man vill ha det fysiskt eller digitalt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Jag tycker det är bra, då kan man välja om man vill ha det fysiskt eller digitalt.

Hur är det bra ? digitalt är väl att föredra men klart vill man sälja vidare spelet eller låna det så förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur är det bra ? digitalt är väl att föredra men klart vill man sälja vidare spelet eller låna det så förstår jag.

Deppan menar att man får valfriheten att köpa digitalt eller fysiskt spel och ändå köpa Zeldakonsolen, med en bundle skulle de behöva lista två olika vilket förvirrar standardkunden.

Håller med om att digitalt är jäkligt smidigt, men samtidigt är det trevligt med fysisk utgåva. Jag har bokat TotK i fysisk version

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Får man bättre kontroll över mario med Switch pro kontrollen eller är finliret på mario bara kass i mario sunshine på switch?
Tycker jag dör väldigt mycket i spelet pga han springer iväg när jag egentligen bara ville gå ett steg åt sidan eller vrida upp honom.
Kanske var så i originalet också men inget jag minns från när jag körde det. Lite tveksam till att köpa den eftersom den kostar 900kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Får man bättre kontroll över mario med Switch pro kontrollen eller är finliret på mario bara kass i mario sunshine på switch?
Tycker jag dör väldigt mycket i spelet pga han springer iväg när jag egentligen bara ville gå ett steg åt sidan eller vrida upp honom.
Kanske var så i originalet också men inget jag minns från när jag körde det. Lite tveksam till att köpa den eftersom den kostar 900kr.

Har du en Xbox eller playstation kontroll liggandes kan du köpa en 8bitdo adapter får 150-180kr å använda din befintliga kontroll

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har du en Xbox eller playstation kontroll liggandes kan du köpa en 8bitdo adapter får 150-180kr å använda din befintliga kontroll

Jo jag har Xbox kontroll. Fungerar adaptern bra så man slipper fördröjningar osv? Har du någon aning om det löser problemet med kontroll över Mario i Mario sunshine tänker så det inte är spelet som är kass från grunden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag har Xbox kontroll. Fungerar adaptern bra så man slipper fördröjningar osv? Har du någon aning om det löser problemet med kontroll över Mario i Mario sunshine tänker så det inte är spelet som är kass från grunden?

Jag har faktiskt upplevt en del input delay med 8bitdo + xbox one controller. Har dock inte lyckats lösa det och har försökt hitta om det är ett vanligt problem men finns inte så mycket snack om det på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Får man bättre kontroll över mario med Switch pro kontrollen eller är finliret på mario bara kass i mario sunshine på switch?
Tycker jag dör väldigt mycket i spelet pga han springer iväg när jag egentligen bara ville gå ett steg åt sidan eller vrida upp honom.
Kanske var så i originalet också men inget jag minns från när jag körde det. Lite tveksam till att köpa den eftersom den kostar 900kr.

Jag kör en 8bitdo pro2. Kostar ca 500kr, mycket bättre än joycons(enligt mig) och har även analoga triggers som kan vara nice i t.ex. bilspel. Enda nackdelen jag har märkt hittills är att det inte går att starta Switchen från kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

har även analoga triggers som kan vara nice i t.ex. bilspel

Har spelen på Switch stöd för analoga triggers även fast Nintendos egna kontroller inte har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har spelen på Switch stöd för analoga triggers även fast Nintendos egna kontroller inte har det?

Man får mappa om triggers till ena styrspaken så det finns inget officiellt stöd. Tycker ändå det är en okej lösning för vissa bilspel som är i princip ospelbara om man inte kan styra gas/broms analogt. Man kan spara tre profiler i kontrollen som man enkelt kan växla mellan så man behöver inte mappa om varje gång man byter spel.

Permalänk
Medlem

"Nintendo will now fix all drifting Joy-Cons in the UK and EEA, even if they’re out of warranty"

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/Troublesho...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Jag har faktiskt upplevt en del input delay med 8bitdo + xbox one controller. Har dock inte lyckats lösa det och har försökt hitta om det är ett vanligt problem men finns inte så mycket snack om det på nätet.

Ok då skiter jag nog i den lösningen.

Skrivet av anden55:

Jag kör en 8bitdo pro2. Kostar ca 500kr, mycket bättre än joycons(enligt mig) och har även analoga triggers som kan vara nice i t.ex. bilspel. Enda nackdelen jag har märkt hittills är att det inte går att starta Switchen från kontrollen.

Okej, Får kika på den.
Hittade två Retro-Bit Legacy16 i en låda som jag glömt av att jag hade köpt ska testa dom nästa gång jag spelar. Men tror inte de blir mycket bättre för spakarna ser ut som de på joycons.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hallå!
Mina 2små tjejer7och 10 här hemma vill ha ett Nintendo Switch så dom kan spela Mario cart på tvn .
Vilken ska man välja är det oled varianten man ska köpa eller ?
Behöver man köpa några kontroller ?
Något annat spel som är bra i deras ålder ?
Något man ska tänka annars på ?

Mvh peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Mina 2små tjejer7och 10 här hemma vill ha ett Nintendo Switch så dom kan spela Mario cart på tv .
Vilken ska man välja är det oled varianten man ska köpa eller ?
Behöver man köpa några kontroller ?
Något annat spel som är bra i deras ålder ?
Något man ska tänka annars på ?

Mvh peter

OLED har en mycket bättre skärm. Man vill helst ha den om man ska spela bärbart på enheten. Men om ni nästan bara ska spela på TV så kan ni lika gärna spara lite pengar och köpa vanliga, för det är mest skärmen som skiljer.

Det följer med två joycons som kan användas för att spela många spel 2 spelare. Det är begränsat med knappar på dessa så vissa spel kan kräva en "full" kontroll och då behövs en till.
Mario kart funkar med den enklare joycon så det stöder 2 spelare direkt ur kartong.
Medföljande joycons kan sättas ihop till en "full kontroll".

Finns många spel.. menar du bara för 2 spelare eller även för 1 spelare?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

OLED har en mycket bättre skärm. Man vill helst ha den om man ska spela bärbart på enheten. Men om ni nästan bara ska spela på TV så kan ni lika gärna spara lite pengar och köpa vanliga, för det är mest skärmen som skiljer.

Det följer med två joycons som kan användas för att spela många spel 2 spelare. Det är begränsat med knappar på dessa så vissa spel kan kräva en "full" kontroll och då behövs en till.
Mario kart funkar med den enklare joycon så det stöder 2 spelare direkt ur kartong.
Medföljande joycons kan sättas ihop till en "full kontroll".

Finns många spel.. menar du bara för 2 spelare eller även för 1 spelare?

Tack för svaret !
Ja det blir nog mest spel på tvn så då kanske det är lika bra att spara in lite på själva konsolen ( får höra med tjejerna hur dom tänker 😏)
och kanske köpa till 2st till joycon så jag och sambon kan vara med och köra Mario Kart tex 🙂.
spel så är det väl mer spel i deras ålder 7-10 år

Ang spelen laddar man ner dom eller är det skiva ?

Själva hårdvara är det detsamma mellan den vanliga varianten och oled varianten . Såg något om 32gb och 64gb lagring !
Eller vad skiljer dom åt mer än skärmen och ljudet ?

Mvh peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för svaret !
Ja det blir nog mest spel på tvn så då kanske det är lika bra att spara in lite på själva konsolen ( får höra med tjejerna hur dom tänker 😏)
och kanske köpa till 2st till joycon så jag och sambon kan vara med och köra Mario Kart tex 🙂.
spel så är det väl mer spel i deras ålder 7-10 år

Ang spelen laddar man ner dom eller är det skiva ?

Själva hårdvara är det detsamma mellan den vanliga varianten och oled varianten . Såg något om 32gb och 64gb lagring !
Eller vad skiljer dom åt mer än skärmen och ljudet ?

Mvh peter

Det är bara skärmen som skiljer så inget med hårdvaran som gör att spelen flyter bättre eller något. Det går att sätta i ett eget minneskort så lagringen är inget problem tänker jag. Tips på spel som vår dotter (8) gillar:

- Minecraft, troligen nr 1. Går att spela 2 split screen. Switchen lämnar en del att önska i prestanda för detta spel, speciellt om man kör split screen dock. Barnen verkar inte bry sig... Man behöver dock en hel kontroll för att spela (så 2 joycons ihopsatta)
- Mario Party, roligt med många bra minispel. Man använder en liten kontroll per person och kan spela 4
- Splatoon 3, roligt spel men för att få ut mest ska man spela online multiplayer, kräver Nintendo online. Endast en spelare på en konsol
- Animal crossing, samla djur och bygg på en ö. Rätt mysigt, man har max en ö per konsol så kan upplevas lite "orättvist" om man spelar två (endast en kan vara den som styr main events), men går att spela två på en konsol
- Super Mario Odyssey, Mario...
- Luigi Mansion 3, kan vara lite klurigt eventuellt, men roligt spel annars. Kanske får man vara med och hjälpa till lite för de yngre

Man kan köpa spel digitalt eller på minneskort/kassett. Jag föredrar att köpa fysiskt, då kan man låna ut till andra...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Rykte: Nintendo Switch 2 kommer till julen

Efter sex år av Nintendo Switch kan det snart vara dags för ett generationsbyte. Enligt rykten blir uppföljaren lika kraftfull som Playstation 4.
https://m3.idg.se/2.1022/1.778090/nintendo-switch-2

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av haijen:

Det är bara skärmen som skiljer så inget med hårdvaran som gör att spelen flyter bättre eller något. Det går att sätta i ett eget minneskort så lagringen är inget problem tänker jag. Tips på spel som vår dotter (8) gillar:

- Minecraft, troligen nr 1. Går att spela 2 split screen. Switchen lämnar en del att önska i prestanda för detta spel, speciellt om man kör split screen dock. Barnen verkar inte bry sig... Man behöver dock en hel kontroll för att spela (så 2 joycons ihopsatta)
- Mario Party, roligt med många bra minispel. Man använder en liten kontroll per person och kan spela 4
- Splatoon 3, roligt spel men för att få ut mest ska man spela online multiplayer, kräver Nintendo online. Endast en spelare på en konsol
- Animal crossing, samla djur och bygg på en ö. Rätt mysigt, man har max en ö per konsol så kan upplevas lite "orättvist" om man spelar två (endast en kan vara den som styr main events), men går att spela två på en konsol
- Super Mario Odyssey, Mario...
- Luigi Mansion 3, kan vara lite klurigt eventuellt, men roligt spel annars. Kanske får man vara med och hjälpa till lite för de yngre

Man kan köpa spel digitalt eller på minneskort/kassett. Jag föredrar att köpa fysiskt, då kan man låna ut till andra...

Tack för tipsen då har jag lite att gå på 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för svaret !
Ja det blir nog mest spel på tvn så då kanske det är lika bra att spara in lite på själva konsolen ( får höra med tjejerna hur dom tänker 😏)
och kanske köpa till 2st till joycon så jag och sambon kan vara med och köra Mario Kart tex 🙂.
spel så är det väl mer spel i deras ålder 7-10 år

Ang spelen laddar man ner dom eller är det skiva ?

Själva hårdvara är det detsamma mellan den vanliga varianten och oled varianten . Såg något om 32gb och 64gb lagring !
Eller vad skiljer dom åt mer än skärmen och ljudet ?

Mvh peter

Köp ett 128+ GB kort, även om du har fysiska spel så laddas det ner uppdateringar som tar plats och kan lätt ta upp massa utrymme. Har inte sett/märkt något att hastighet spelar roll, så stort och billigt blir bra.

Slår också ett slag för Pikmin 3 Deluxe för rolig co-op.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Mina 2små tjejer7och 10 här hemma vill ha ett Nintendo Switch så dom kan spela Mario cart på tvn .
Vilken ska man välja är det oled varianten man ska köpa eller ?
Behöver man köpa några kontroller ?
Något annat spel som är bra i deras ålder ?
Något man ska tänka annars på ?

Mvh peter

Skulle rekomendera orginal switchmodellen (oled kostar väl mer, och lite går inte använda på tvn, och om spakarna börjar drifta så går de inte skicka in så smidigt för att fixas).

Pro controller(dock hört en del gott om 8bitdo+ eller vad nu senaste kontrollmodellerna heter för kanske lite mindre peng än procontrollen, men skulle isåfall rekomendera research om vad som skulle kunna fattas på den). till det (tänker du extra joycon och tänker att en "halva" l ersätter det, så kan det vara bra att veta att det tex inte går att bromsa(!) i mario kart som exempel.

Spel är väl lite mer vad de verkar sugna på, har de nån form av plattformsspelsvana så är Donkey kong tropical freeze grymt bra, men ganska svårt (fördel då det kanske håller en längre tid..), som också har co op, kirbyspelen kan också vara skoj och har co op men lite lättsammare svårighetsmässigt (förutom när man närmar sig 100%, så lite för alla nivåer). Eller mario maker 2 för den delen kanske, dock kräver det i princip online så kanske inte det första man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Köp ett 128+ GB kort, även om du har fysiska spel så laddas det ner uppdateringar som tar plats och kan lätt ta upp massa utrymme. Har inte sett/märkt något att hastighet spelar roll, så stort och billigt blir bra.

Slår också ett slag för Pikmin 3 Deluxe för rolig co-op.

En liten liten varning att man kanske inte ska köpa det långsammaste kortet i alla fall. Jag vet att i alla fall 1 spel, remaken av Zelda Link's Awakening, laggar något om man köper den riktiga fysiska versionen, men det laggar inte om man köpt det digitalt och har det på interna minnet (galet, jag vet). Men jag har för mig att jag läst någonstans att det även uppvisar liknande lagg om man köpt det digitalt och har det på ett långsamt minneskort. Men det är nog enstaka specifika fall, för det är inget jag hört i övrigt så man behöver nog inte tänka för mycket på det (men som sagt, kanske man hoppar över att köpa det långsammaste minneskortet som finns).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

En liten liten varning att man kanske inte ska köpa det långsammaste kortet i alla fall. Jag vet att i alla fall 1 spel, remaken av Zelda Link's Awakening, laggar något om man köper den riktiga fysiska versionen, men det laggar inte om man köpt det digitalt och har det på interna minnet (galet, jag vet). Men jag har för mig att jag läst någonstans att det även uppvisar liknande lagg om man köpt det digitalt och har det på ett långsamt minneskort. Men det är nog enstaka specifika fall, för det är inget jag hört i övrigt så man behöver nog inte tänka för mycket på det (men som sagt, kanske man hoppar över att köpa det långsammaste minneskortet som finns).

Kan du rekommendera något snabbt och bra kort man kan köpa till lagring är alltid bra att ha .