Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Volkswagen ska byta till Android Automotive? Känns som nåt lurt. Kanske bara gäller nischbilar som Lamborghini och inte MEB. Har nån sett nåt om detta?

https://arstechnica.com/cars/2023/03/android-infotainment-wil...

Skulle inte klaga om det vore sant men känns underligt efter deras stora investeringar på området.

Skrivet av MacAllan:

Ska inte svära på det och kan inte hitta något just nu, men den uppdaterade plattformen MEB+ samt den nya PPE skall väl ha Android Automotive.

Fantastiska nyheter, tycker jag, att giganter som VAG ska börja använda Android Automotive.

Från 2024 kommer Android Automotive till alla nya BMW: n, som jag har förstått det. Kan inte nog förklara hur bra det känns. Det dröjde en halv evighet innan man med modellår 2020 började införa Android Auto-stöd i iDrive. Detta efter att man exklusivt i många år hade haft allsköns dockar och stöd för allting Apple. Och nu kommer man att köra Android Automotive OS i alla nya bilar! Fantastiskt, och vilken vändning! När BMW har släppt avgas-växellåde-oket (som dom fortfarande envisas med att släpa på) och släpper typiska BMW: n som rena elbilar. Inga hybrider, eller kompromisser, rena BMW-elbilar, då känns det skönt att veta att dom också har branschens bästa operativsystem för bilar (jämte Tesla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Fantastiska nyheter, tycker jag, att giganter som VAG ska börja använda Android Automotive.

<Uppladdad bildlänk>
Från 2024 kommer Android Automotive till alla nya BMW: n, som jag har förstått det. Kan inte nog förklara hur bra det känns. Det dröjde en halv evighet innan man med modellår 2020 började införa Android Auto-stöd i iDrive. Detta efter att man exklusivt i många år hade haft allsköns dockar och stöd för allting Apple. Och nu kommer man att köra Android Automotive OS i alla nya bilar! Fantastiskt, och vilken vändning! När BMW har släppt avgas-växellåde-oket (som dom fortfarande envisas med att släpa på) och släpper typiska BMW: n som rena elbilar. Inga hybrider, eller kompromisser, rena BMW-elbilar, då känns det skönt att veta att dom också har branschens bästa operativsystem för bilar (jämte Tesla).

Det tråkiga med det är väl att BMW sagt att de kommer inte använda Googles tjänster utan ha AA som en grund och bygga sitt egna ovanpå. Så halva idén försvinner då man kommer sakna Google Play store, Google Maps osv. Är väl för att BMW vill kunna styra och hålla vidare vid sitt egna gränssnitt gjort för folk som varit pensionärer i minst 15 år…

Permalänk
Medlem

Har några frågor om Model Y:

Är det någon nackdel att välja Performance över Long Range? - bortsett från det uppenbara att den kostar mer.
Något kortare WLTP-räckvidd, men det beror mest på större fälgar eller drar den faktiskt något mer vid exakt samma förhållanden?

Har följt med lite på diskussionerna när det gäller avsaknad av parkeringssensorer, där kameror ska ersätta funktionen, men att det inte är på plats än (?). Är det troligt att det kommer snart - närmaste månaderna?

Kommer alla med dragkrok? Ser i konfiguratorn att det ingår som standard, men kan det finnas lagerbilar som saknar dragkrok? Går det att eftermontera på alla?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det tråkiga med det är väl att BMW sagt att de kommer inte använda Googles tjänster utan ha AA som en grund och bygga sitt egna ovanpå. Så halva idén försvinner då man kommer sakna Google Play store, Google Maps osv. Är väl för att BMW vill kunna styra och hålla vidare vid sitt egna gränssnitt gjort för folk som varit pensionärer i minst 15 år…

Jo, jag såg det. Inte implementerat som Polestar men mer som Mercedes, förmodligen som du säger, för mer kontroll. En open-source version av Android Automotive med en egen app store va? Så inget Google Account utan MyBMW eller dylikt. Även om det är lite smolkigare än jag först uppfattade det lutar det ändå åt att det bara blir bättre (än idag). Ska bli intressant att se dessa system utvecklas jämte varandra. AA OS jämte open-source-varianterna från Merc, BMW m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har några frågor om Model Y:

Är det någon nackdel att välja Performance över Long Range? - bortsett från det uppenbara att den kostar mer.
Något kortare WLTP-räckvidd, men det beror mest på större fälgar eller drar den faktiskt något mer vid exakt samma förhållanden?

Har följt med lite på diskussionerna när det gäller avsaknad av parkeringssensorer, där kameror ska ersätta funktionen, men att det inte är på plats än (?). Är det troligt att det kommer snart - närmaste månaderna?

Kommer alla med dragkrok? Ser i konfiguratorn att det ingår som standard, men kan det finnas lagerbilar som saknar dragkrok? Går det att eftermontera på alla?

Tesla-Performance har historiskt haft lite annorlunda motorer, vilket har påverkat förbrukningen något. Vet ej hur det är med Y, men påverkan är ganska liten. Nackdelen i stort är att den kostar mer att köpa och försäkra, och att man inte kan ha lika små fälgar som LR.

Det är ingen som har någon aning om det kommer parkeringssensor-ersättning snart. Man vet aldrig med tesla. Man har visat "något" i alla fall, men prion är nog ganska låg.

Alla Y kan få dragkrok eftermonterad, till skillnad från 3:orna. Sen kan det ta tid att få den monterad, men det är en annan sak.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har följt med lite på diskussionerna när det gäller avsaknad av parkeringssensorer, där kameror ska ersätta funktionen, men att det inte är på plats än (?). Är det troligt att det kommer snart - närmaste månaderna?

Det är väl på G iaf, men omöjligt att säga när det kommer hit.

https://www.notateslaapp.com/news/1280/tesla-vision-park-assi...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Tesla-Performance har historiskt haft lite annorlunda motorer, vilket har påverkat förbrukningen något. Vet ej hur det är med Y, men påverkan är ganska liten. Nackdelen i stort är att den kostar mer att köpa och försäkra, och att man inte kan ha lika små fälgar som LR.

Det är ingen som har någon aning om det kommer parkeringssensor-ersättning snart. Man vet aldrig med tesla. Man har visat "något" i alla fall, men prion är nog ganska låg.

Alla Y kan få dragkrok eftermonterad, till skillnad från 3:orna. Sen kan det ta tid att få den monterad, men det är en annan sak.

Stort tack för svar!
Tydligen minst 19" enligt snabb googling.

Ska låna en (oklart vilken version) från imorgon eftermiddag till lördag morgon. Blir spännande, bara testat Model X p100d för många år sedan på en kort provkörning. Nu blir det lite mer att kolla hur den upplevs i vardagen med barnstolar osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Spännande batteriteknisk utveckling som behandlas i denna video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jo, jag såg det. Inte implementerat som Polestar men mer som Mercedes, förmodligen som du säger, för mer kontroll. En open-source version av Android Automotive med en egen app store va? Så inget Google Account utan MyBMW eller dylikt. Även om det är lite smolkigare än jag först uppfattade det lutar det ändå åt att det bara blir bättre (än idag). Ska bli intressant att se dessa system utvecklas jämte varandra. AA OS jämte open-source-varianterna från Merc, BMW m.fl.

Tror som du att detta ändå blir ett ordentligt lyft för infotainment i BMW. Vi har en BMW och en Mini (BMW också), och infotianment är tyvärr en bit efter de bästa. Med denna lösning så kan de helt klart ha en chans att ta ett rejält steg fram. Tror detta kan bli bra för framtiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

The Electric Viking:
Tesla's dominance in Europe is getting scary

Håller ni med, eller är detta en överdrift?

Vikingen pratat mycket om elbilsmarknaden i Norge och Sverige i videon. Påstår att i Norge så dominerar Tesla, och att i Sverige så har Tesla gått om Volvo. Men stämmer detta verkligen?

Själv är jag lite skeptisk då jag inte sett sådana siffror, och han hänvisar inte heller till några källor eller referenser. Visst är Tesla vanliga här och i Norge, men de brukar ju sällan ligga på plats #1.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kia EV9 har haft "premiär" nu. Lite mer fick man se, och en siffra på 2500kg dragvikt som max var ju trevligt, mot ryktade 2250 eller så. Inget som speciellt många kommer bry sig om kanske, men det kanske tyder på bättre dragvikter för de lägre modellerna också. Kanske.

https://www.youtube.com/watch?v=6tRTctRhe5c

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

The Electric Viking:
Tesla's dominance in Europe is getting scary

https://youtu.be/Xu-1l22eugU

Håller ni med, eller är detta en överdrift?

Vikingen pratat mycket om elbilsmarknaden i Norge och Sverige i videon. Påstår att i Norge så dominerar Tesla, och att i Sverige så har Tesla gått om Volvo. Men stämmer detta verkligen?

Själv är jag lite skeptisk då jag inte sett sådana siffror, och han hänvisar inte heller till några källor eller referenser. Visst är Tesla vanliga här och i Norge, men de brukar ju sällan ligga på plats #1.

Om man tittar på rena elbilar, så verkar de ha gått om Volvo i dagsläget.

Registrerade bilar i år, för fem dagar sedan.
Volvo XC40 Recharge: 2355st
Tesla Model Y: 2369st

https://alltomelbil.se/tesla-model-y-pa-god-vag-att-bli-sveri...

Vi har inte kommit in i april ännu, så året har bara börjat. Men tror de andra kommer få svårt att hänga med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

The Electric Viking:
Tesla's dominance in Europe is getting scary

https://youtu.be/Xu-1l22eugU

Håller ni med, eller är detta en överdrift?

Vikingen pratat mycket om elbilsmarknaden i Norge och Sverige i videon. Påstår att i Norge så dominerar Tesla, och att i Sverige så har Tesla gått om Volvo. Men stämmer detta verkligen?

Själv är jag lite skeptisk då jag inte sett sådana siffror, och han hänvisar inte heller till några källor eller referenser. Visst är Tesla vanliga här och i Norge, men de brukar ju sällan ligga på plats #1.

Elbilsförsäljningen har ju störtdykt här av naturliga orsaker, så jag tror inte Tesla dominerar längre i alla fall.

Men när det gäller elbilsförsäljningen separat så ligger väl Tesla högt förstås, tillsammans med VW/VAG, mycket för att de ju är de som har bra och hyfsat prisvärda bilar i populära segment. BMW i4 är jättefin exempelvis men kanske inte värd merkostnaden över en Model 3. Stellantis satsar rätt hårt nu, men fram tills rätt nyligen var det ju mest ombyggda fossilbilar med rätt klena elmotorer liksom. Koreanerna ligger också rätt bra till förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Elbilsförsäljningen har ju störtdykt här av naturliga orsaker, så jag tror inte Tesla dominerar längre i alla fall.

Men när det gäller elbilsförsäljningen separat så ligger väl Tesla högt förstås, tillsammans med VW/VAG, mycket för att de ju är de som har bra och hyfsat prisvärda bilar i populära segment. BMW i4 är jättefin exempelvis men kanske inte värd merkostnaden över en Model 3. Stellantis satsar rätt hårt nu, men fram tills rätt nyligen var det ju mest ombyggda fossilbilar med rätt klena elmotorer liksom. Koreanerna ligger också rätt bra till förstås.

En så länge ligger Tesla först bland elbilarna med runt 500 bilar och jag är ganska säker på Tesla bilarna kommar ett bli den mest sålda elbilarna år i Sverige och hela europa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag tror Model Y kommer bli den mest sålda bilmodellen i Sverige oberoende drivlina.
Troligen inte det mest sålda bilmärket då de i stort sett bara har en populär modell för Sverige just nu och det är just Model Y.

Permalänk
Medlem

Kul sida om man vill se på elbilsstatistik i Norge:
https://elbilstatistikk.no

2022 registrerades det ~17600 Model Y
Det är en hel del fler än nr2 som är ID.4 med ~12000.
Däremot säljer ju syskonbilarna bra också, om man räknar med Enyaq, E-tron, Q4 E-tron hamnar man en bit över 30000 bilar för 2022. Volvo sålde ~9500 av XC40 och C40
Polestar ~4800

Hittills i 2023 dominerar Model Y med 8000 bilar mot 2an Toyota BZ4X med 1500.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Alltså jag kör ju mellan Segeltorp och Solna varje dag, och med så många vita Teslor som kör på Essingeleden, så kan jag lätt konstatera (via ögonmått och egen slutledningsförmåga ) att Tesla är på god väg att bli svensson-bil nummer 1 i Stockholmsområdet. Vill man sticka ut i Stockholm så är det alltså inte någon form av Tesla man ska ha iaf (eller välj en annan färg).

Tesla, Villa, Vovve, och Padel, the life of a "mellanchef"

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Intressant test av batterier och deras hållbarhet.
https://carup.se/ny-jattestudie-avslojar-sa-lange-haller-ett-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant test av batterier och deras hållbarhet.
https://carup.se/ny-jattestudie-avslojar-sa-lange-haller-ett-...

Tack, verkligen intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag tror Model Y kommer bli den mest sålda bilmodellen i Sverige oberoende drivlina.
Troligen inte det mest sålda bilmärket då de i stort sett bara har en populär modell för Sverige just nu och det är just Model Y.

Absolut, frågan är bara på vilken tidshorisont. Efterfrågan på ICE-bilar kommer minska snabbare än de andra tillverkarna hinner skala upp produktionen av elbilar, och då är Tesla de enda som kan möta efterfrågan på ett rimligt sätt. Model Y har ju precis den storlek som "svensson" vill ha, så därför kommer den bli störst.

Än så länge har ju "legacy"-tillverkarna ett stort försprång vad gäller materialkvalitet, ljuddämpning, stötdämpning och rent allmänt känslan av att vara robusta och påkostade, men när (om...) Tesla lyckas (eller väljer att...) höjd komforten till den nivå de gamla V70-ägarna förväntar sig så finns det väldigt få anledningar att välja nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Absolut, frågan är bara på vilken tidshorisont. Efterfrågan på ICE-bilar kommer minska snabbare än de andra tillverkarna hinner skala upp produktionen av elbilar, och då är Tesla de enda som kan möta efterfrågan på ett rimligt sätt. Model Y har ju precis den storlek som "svensson" vill ha, så därför kommer den bli störst.

Än så länge har ju "legacy"-tillverkarna ett stort försprång vad gäller materialkvalitet, ljuddämpning, stötdämpning och rent allmänt känslan av att vara robusta och påkostade, men när (om...) Tesla lyckas (eller väljer att...) höjd komforten till den nivå de gamla V70-ägarna förväntar sig så finns det väldigt få anledningar att välja nåt annat.

Är det verkligen så fortfarande nu när det finns fabriker i Tyskland?
Skulle inte säga att min ID4 osar av kvalité, det knarrar och känns lite plastigt här och var. Skön bil med bra komfort, men som sagt lite sådär kvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

<Uppladdad bildlänk>

En så länge ligger Tesla först bland elbilarna med runt 500 bilar och jag är ganska säker på Tesla bilarna kommar ett bli den mest sålda elbilarna år i Sverige och hela europa.

Men på vilken tidshorisont är den där statistiken från? För elbilsförsäljningen har dippat väldigt sedan bonusen togs bort. Att Tesla ligger högt bland elbilar tvekar jag inte på, men andelen elbilar har som sagt gått ner kraftigt.

Skrivet av Lidodido:

Absolut, frågan är bara på vilken tidshorisont. Efterfrågan på ICE-bilar kommer minska snabbare än de andra tillverkarna hinner skala upp produktionen av elbilar, och då är Tesla de enda som kan möta efterfrågan på ett rimligt sätt. Model Y har ju precis den storlek som "svensson" vill ha, så därför kommer den bli störst.

Jag vet inte, har man haft andra modernare bilar så är Model Y inte så imponerande på rätt många områden och den svenska bilköparen är mer benägen att välja en kombi än en SUV. Prismässigt ligger den väldigt bra förstås, jämfört med dess närmare konkurrenter, men de lär väl inte vara ensamma där så länge.

Citat:

Än så länge har ju "legacy"-tillverkarna ett stort försprång vad gäller materialkvalitet, ljuddämpning, stötdämpning och rent allmänt känslan av att vara robusta och påkostade, men när (om...) Tesla lyckas (eller väljer att...) höjd komforten till den nivå de gamla V70-ägarna förväntar sig så finns det väldigt få anledningar att välja nåt annat.

Det är en rätt kraftig förenkling av hur marknaden funkar. Det finns massor av bilar som jag inte förstår att någon köper alls, antingen för att de är kassa på något sätt eller för att de är mycket dyrare än motsvarande modeller från andra tillverkare, men likväl säljer de hyfsat. Tesla har inte lyckats få till kvalitetskänslan på rätt många år trots rätt fokuserade satsningar på den, så att de skulle få till det enkelt eller att det bara handlar om att välja att prioritera det är rätt osannolikt, men även om de får till känslan finns det ju andra saker som ligger dem i fatet. Som överdrivet minimalistisk inredning, pissig ergonomi och inte att förglömma, en knäppskalle med megalomani som chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men på vilken tidshorisont är den där statistiken från? För elbilsförsäljningen har dippat väldigt sedan bonusen togs bort. Att Tesla ligger högt bland elbilar tvekar jag inte på, men andelen elbilar har som sagt gått ner kraftigt.
Jag vet inte, har man haft andra modernare bilar så är Model Y inte så imponerande på rätt många områden och den svenska bilköparen är mer benägen att välja en kombi än en SUV. Prismässigt ligger den väldigt bra förstås, jämfört med dess närmare konkurrenter, men de lär väl inte vara ensamma där så länge.
Det är en rätt kraftig förenkling av hur marknaden funkar. Det finns massor av bilar som jag inte förstår att någon köper alls, antingen för att de är kassa på något sätt eller för att de är mycket dyrare än motsvarande modeller från andra tillverkare, men likväl säljer de hyfsat. Tesla har inte lyckats få till kvalitetskänslan på rätt många år trots rätt fokuserade satsningar på den, så att de skulle få till det enkelt eller att det bara handlar om att välja att prioritera det är rätt osannolikt, men även om de får till känslan finns det ju andra saker som ligger dem i fatet. Som överdrivet minimalistisk inredning, pissig ergonomi och inte att förglömma, en knäppskalle med megalomani som chef.

Bilden var tagen under morgonen idag och car.info har så live statistisk som det går så forten bil registreras i Sverige så uppdateras sidan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det verkligen så fortfarande nu när det finns fabriker i Tyskland?
Skulle inte säga att min ID4 osar av kvalité, det knarrar och känns lite plastigt här och var. Skön bil med bra komfort, men som sagt lite sådär kvalité.

Materialvalen är väl bättre nu än förr sägs det, men man hör fortfarande rapporter om skrammen och knarr och lister som inte sitter fast ordentligt osv. Men det är säkert rätt OK nu. Däremot är ju fjädring och ljuddämpning fortfarande något som andra tillverkare är bättre på. ID4 må kännas plastig på sina håll, men fjädring och ljudnivå och den allmänt ombonade känslan håller hög kvalitet.

Fick låna en demo-Enyaq igår när jag hade Passaten min på service, och att hämta tillbaka Passaten kändes lite som att sätta sig i en plåtburk, än om materialen i sig i Passaten inte är nåt större fel på.

Skrivet av snajk:

Men på vilken tidshorisont är den där statistiken från? För elbilsförsäljningen har dippat väldigt sedan bonusen togs bort. Att Tesla ligger högt bland elbilar tvekar jag inte på, men andelen elbilar har som sagt gått ner kraftigt.
Jag vet inte, har man haft andra modernare bilar så är Model Y inte så imponerande på rätt många områden och den svenska bilköparen är mer benägen att välja en kombi än en SUV. Prismässigt ligger den väldigt bra förstås, jämfört med dess närmare konkurrenter, men de lär väl inte vara ensamma där så länge.
Det är en rätt kraftig förenkling av hur marknaden funkar. Det finns massor av bilar som jag inte förstår att någon köper alls, antingen för att de är kassa på något sätt eller för att de är mycket dyrare än motsvarande modeller från andra tillverkare, men likväl säljer de hyfsat. Tesla har inte lyckats få till kvalitetskänslan på rätt många år trots rätt fokuserade satsningar på den, så att de skulle få till det enkelt eller att det bara handlar om att välja att prioritera det är rätt osannolikt, men även om de får till känslan finns det ju andra saker som ligger dem i fatet. Som överdrivet minimalistisk inredning, pissig ergonomi och inte att förglömma, en knäppskalle med megalomani som chef.

Annars är väl SUV:ar det segment som brukar dominera, eller iaf crossovers. Kanske annars i Sverige.

https://carup.se/topplista-sveriges-20-mest-salda-bilmodeller...

Snabb googling tog mig till den där listan, säger ju inte hela statistiken för året så finns säkert bättre om man ids leta mer. Av 20 bilar är det Kia Niro, Toyota Yaris, Model 3, Kia Ceed, Volvo S/V60, VW Golf, Volvo S/V90N, Kia EV6, Nissan Leaf och Toyota Corolla som INTE är crossovers om jag inte missat att nån av dom faktiskt hör till den kategorin. Dvs hälften. Av dessa är det väl bara V60 och V90 som är kombis, och då är dom ihopbakade med S-modellerna. Av SUV:arna/Crossover-bilarna på listan är det iofs inte alla som kan betraktas som stora bilar i klass med Model Y, men jag skulle hur som helst säga att den ligger i ett rätt populärt segment.

Sen kan jag hålla med om bristerna, men de flesta tycks bara se att Tesla har ruggigt bra infotainment, ruggigt bra app och ruggigt bra räckvidd/drivlina. Många tror att en bil för 500k+ per automatik känns som en premium-bil och tror därför att det enda som skiljer bilarna åt är just räckvidd och teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Absolut, frågan är bara på vilken tidshorisont. Efterfrågan på ICE-bilar kommer minska snabbare än de andra tillverkarna hinner skala upp produktionen av elbilar, och då är Tesla de enda som kan möta efterfrågan på ett rimligt sätt. Model Y har ju precis den storlek som "svensson" vill ha, så därför kommer den bli störst.

Än så länge har ju "legacy"-tillverkarna ett stort försprång vad gäller materialkvalitet, ljuddämpning, stötdämpning och rent allmänt känslan av att vara robusta och påkostade, men när (om...) Tesla lyckas (eller väljer att...) höjd komforten till den nivå de gamla V70-ägarna förväntar sig så finns det väldigt få anledningar att välja nåt annat.

I år?
Det finns många bra grejer med Model Y och Tesla. Deras absolut största drawback enligt mig är verkstadsbesök och framför allt bristen på reservdelar. Att man ska behöva vänta över 6 månader på en ny framruta, eller att det aldrig kommer in någon dragkrok i shopen. Däremot verkar de ha hanterat de trasiga värmepumparna bra. Mobile service är något andra borde ta efter!
Bilen är grym till man krockar, sen fasar jag för att man blir utan den för länge.

Om det är otydligt så är jag ägare till en Model Y sedan snart ett år tillbaka, jag är supernöjd med bilen och vår andra elbil (e208) ligger en bra bit efter. Dock får faktiskt Peugeoten en liten fördel när det kommer till just upplevd kvalite, känsla när man stänger dörrarna. Föredrar nog stolarna i Peugeoten MEN jag kan inte ställa in stolen som jag vill, vilket jag kan i Teslan.

Uppskalning i all ära, men Teslas styrka tillika svaghet är att de är nya. De har utvecklat imponerande tillverkningstekniker och ligger i framkant när det kommer till elmotorer och inverter. Lika så aerodynamiskt ligger de i framkant. Förbrukningen är något som alla (?) ICE-tillverkare kan drömma om.

Tesla fanboy, absolut inte. Mitt hjärta är hos 80-90-tals Peugeoter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

I år?
Det finns många bra grejer med Model Y och Tesla. Deras absolut största drawback enligt mig är verkstadsbesök och framför allt bristen på reservdelar. Att man ska behöva vänta över 6 månader på en ny framruta, eller att det aldrig kommer in någon dragkrok i shopen. Däremot verkar de ha hanterat de trasiga värmepumparna bra. Mobile service är något andra borde ta efter!
Bilen är grym till man krockar, sen fasar jag för att man blir utan den för länge.

Om det är otydligt så är jag ägare till en Model Y sedan snart ett år tillbaka, jag är supernöjd med bilen och vår andra elbil (e208) ligger en bra bit efter. Dock får faktiskt Peugeoten en liten fördel när det kommer till just upplevd kvalite, känsla när man stänger dörrarna. Föredrar nog stolarna i Peugeoten MEN jag kan inte ställa in stolen som jag vill, vilket jag kan i Teslan.

Uppskalning i all ära, men Teslas styrka tillika svaghet är att de är nya. De har utvecklat imponerande tillverkningstekniker och ligger i framkant när det kommer till elmotorer och inverter. Lika så aerodynamiskt ligger de i framkant. Förbrukningen är något som alla (?) ICE-tillverkare kan drömma om.

Tesla fanboy, absolut inte. Mitt hjärta är hos 80-90-tals Peugeoter.

Har själv en e208 och det där med dörrarna är något som många i min närhet har kommenterat. Otroligt att man har lyckas med stängningen så pass bra att det låter som top premium när man stänger dörrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

I år?
Det finns många bra grejer med Model Y och Tesla. Deras absolut största drawback enligt mig är verkstadsbesök och framför allt bristen på reservdelar. Att man ska behöva vänta över 6 månader på en ny framruta, eller att det aldrig kommer in någon dragkrok i shopen. Däremot verkar de ha hanterat de trasiga värmepumparna bra. Mobile service är något andra borde ta efter!
Bilen är grym till man krockar, sen fasar jag för att man blir utan den för länge.

Om det är otydligt så är jag ägare till en Model Y sedan snart ett år tillbaka, jag är supernöjd med bilen och vår andra elbil (e208) ligger en bra bit efter. Dock får faktiskt Peugeoten en liten fördel när det kommer till just upplevd kvalite, känsla när man stänger dörrarna. Föredrar nog stolarna i Peugeoten MEN jag kan inte ställa in stolen som jag vill, vilket jag kan i Teslan.

Uppskalning i all ära, men Teslas styrka tillika svaghet är att de är nya. De har utvecklat imponerande tillverkningstekniker och ligger i framkant när det kommer till elmotorer och inverter. Lika så aerodynamiskt ligger de i framkant. Förbrukningen är något som alla (?) ICE-tillverkare kan drömma om.

Tesla fanboy, absolut inte. Mitt hjärta är hos 80-90-tals Peugeoter.

Absolut, många som köper nya Teslor och byter var tredje år (gäller även andra bilar) men om 5-10 år när marknaden kryllar av dom så är frågan om serviceorganisationen kan matcha behovet. En styrka dom har är ju iterativa förbättringar, där man inte lika tydligt har generationer och face-lifts utan snarare smyger ut ändringar och kontinuerligt uppdaterar bilarna. Kruxet med den approachen är väl att det kommer finnas en herrans massa kombinationer av bilar där reservdelar kanske eller kanske inte finns beroende på.

Detta kan dock ibland gälla andra tillverkare också, men får känslan av att Tesla har en ännu tydligare sådan förbättringsprocess och att man inte riktigt tänker på hur mycket det krånglar till det för andrahandsmarknaden och reservdelsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

I år?
Det finns många bra grejer med Model Y och Tesla. Deras absolut största drawback enligt mig är verkstadsbesök och framför allt bristen på reservdelar. Att man ska behöva vänta över 6 månader på en ny framruta, eller att det aldrig kommer in någon dragkrok i shopen. Däremot verkar de ha hanterat de trasiga värmepumparna bra. Mobile service är något andra borde ta efter!
Bilen är grym till man krockar, sen fasar jag för att man blir utan den för länge.

Om det är otydligt så är jag ägare till en Model Y sedan snart ett år tillbaka, jag är supernöjd med bilen och vår andra elbil (e208) ligger en bra bit efter. Dock får faktiskt Peugeoten en liten fördel när det kommer till just upplevd kvalite, känsla när man stänger dörrarna. Föredrar nog stolarna i Peugeoten MEN jag kan inte ställa in stolen som jag vill, vilket jag kan i Teslan.

Uppskalning i all ära, men Teslas styrka tillika svaghet är att de är nya. De har utvecklat imponerande tillverkningstekniker och ligger i framkant när det kommer till elmotorer och inverter. Lika så aerodynamiskt ligger de i framkant. Förbrukningen är något som alla (?) ICE-tillverkare kan drömma om.

Tesla fanboy, absolut inte. Mitt hjärta är hos 80-90-tals Peugeoter.

Skrivet av Lidodido:

Absolut, många som köper nya Teslor och byter var tredje år (gäller även andra bilar) men om 5-10 år när marknaden kryllar av dom så är frågan om serviceorganisationen kan matcha behovet. En styrka dom har är ju iterativa förbättringar, där man inte lika tydligt har generationer och face-lifts utan snarare smyger ut ändringar och kontinuerligt uppdaterar bilarna. Kruxet med den approachen är väl att det kommer finnas en herrans massa kombinationer av bilar där reservdelar kanske eller kanske inte finns beroende på.

Detta kan dock ibland gälla andra tillverkare också, men får känslan av att Tesla har en ännu tydligare sådan förbättringsprocess och att man inte riktigt tänker på hur mycket det krånglar till det för andrahandsmarknaden och reservdelsmarknaden.

Ett ytterligare problem är väl att de verkar skita i att bygga bilar som upplevs som sköna att köra, vet inte hur många årsmodeller det kommit av Model 3 och än till dags datum så läser man ju om att bilarna är stötiga och bullriga.

Så svårt är det väl inte att slänga i lite extra ljuddämpning och andra dämpare?

Jag undrar dock innerligen hur marknaden kommer att se ut om 5-10 år när det kryllar av Model 3 men ingen har råd att försäkra dom, eller ja, har svårt att motivera 2000kr/mån i halvförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag undrar dock innerligen hur marknaden kommer att se ut om 5-10 år när det kryllar av Model 3 men ingen har råd att försäkra dom, eller ja, har svårt att motivera 2000kr/mån i halvförsäkring.

Då borde ju rimligen den som säljer sänka priset tills köparna anser att de har råd med priset för den begagnade bilen och försäkringen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det tråkiga med det är väl att BMW sagt att de kommer inte använda Googles tjänster utan ha AA som en grund och bygga sitt egna ovanpå. Så halva idén försvinner då man kommer sakna Google Play store, Google Maps osv. Är väl för att BMW vill kunna styra och hålla vidare vid sitt egna gränssnitt gjort för folk som varit pensionärer i minst 15 år…

Roota och sedan när man ändå håller på så låser man upp alla prenumerations tjänster GRATIS och trimmar även bilen :). custom rom är såklart givet.
Man måste se möjligheter inte hinder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.