Permalänk
Medlem

val av 12v RGB fläkt?

Okej, det här med att köpa ny dator till ena grabben blev ett totalt fiasko! uppenbarligen hade han noll intresse av att bygga datorn samt visade sig att chassit va lite i det minsta laget för hans begagnade 390x!

Men det stora problemet blev RGB belysningen till fläktarna på hans nya fina Lian Li LANCOOL 205M! på grund av någon oförklarlig anledning så fick jag inte till det med att koppla in RGB kabeln till moderkortet. Visade sig såklart vara D-RGB medans moderkortet bara hade A-RGB??? har under flera år hållit mig till laptops och äldre begagnade datorer och har helt missat denna klusterfuck det här med RGB fläktar är.

SÅ! vi har ett stycke DeepCool RGB konverterare för att kunna koppla fläktarna till moderkortet (ASUS TUF B450M-PRO S GAMING) Men visar sig direkt att något är glapp, fläktarna flippar ur, visar olika färger och jag helt enkelt orkar inte längre.

SÅ NR2! har kollat runt en aning men helt ärligt så blir jag bara lost och ingen återförsäljare verkar ha någon vettig filtrering för just fläktar och vilken typ av RGB styrning dom har.
nu söker jag 4-5st fläktar (gärna vita men spelar ingen större roll), 2st 140mm och 2-3 120mm som ska funka tillsammans med moderkortet (dvs om jag förstått det rätt 4-pin 12v A-RGB)

Och uppskattar tips på vilka fläktar som funkar och undviker extremt gärna att behöva slänga ut 1000kr för några fläktar vilket är helt absurda priser...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har också nyligen lärt mig att det finns mer än bara fläktanslutningar på moderkort numera.
Trodde ARGB var 5v dock?

Vad gäller priser så kommer du nog inte undan så billigt för 5 fläktar.
Lyser det så kostar det (:

Spontant om priset är viktigast så verkar dessa vara de du vill ha för 120 mm iaf:
Cooler Master SickleFlow PWM 120mm ARGB White 3-pack
För 140 mm så verkar det finnas några vita fläktar, bla dessa:
Cooler Master MasterFan MF140 Halo White Edition

Såg även dessa 120 mm, de kom inte upp på prisjakt, så missade de först:
Cooler Master MasterFan 3-in-1 MF120 Halo White Edition

Inte testat några av dessa själv dock, googlade best white chassi fans 2023.
Så vill du veta mer om de, skulle jag föreslå att göra samma sak, står ju fördelar och nackdelar med dom

Edit: Såg nu att 140 mm fläktarna inte verkade finnas i lager.
Kika här om du hittar något, fanns ju några svarta som också fått bra betyg, även någon mer vit, men jag tror, vid en snabb anblick att du behöver RGB portar för iCUE tyvärr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hej hej, Inet har så du kan filtrera på A-rgb.

https://www.inet.se/kategori/133/flakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hej hej, Inet har så du kan filtrera på A-rgb.

https://www.inet.se/kategori/133/flakt

Yes men som jag förstått det så är A-rgb bara en filtrering på adresserbar RGB och inte vilken anslutning fläkten har vilket gör den filtreringen ganska värdelös i mitt fall =/

Skrivet av Purrfected:

Har också nyligen lärt mig att det finns mer än bara fläktanslutningar på moderkort numera.
Trodde ARGB var 5v dock?
https://i.imgur.com/YhtX8Eo.png

Vad gäller priser så kommer du nog inte undan så billigt för 5 fläktar.
Lyser det så kostar det (:

Spontant om priset är viktigast så verkar dessa vara de du vill ha för 120 mm iaf:
Cooler Master SickleFlow PWM 120mm ARGB White 3-pack
För 140 mm så verkar det finnas några vita fläktar, bla dessa:
Cooler Master MasterFan MF140 Halo White Edition

Såg även dessa 120 mm, de kom inte upp på prisjakt, så missade de först:
Cooler Master MasterFan 3-in-1 MF120 Halo White Edition

Inte testat några av dessa själv dock, googlade best white chassi fans 2023.
Så vill du veta mer om de, skulle jag föreslå att göra samma sak, står ju fördelar och nackdelar med dom

Edit: Såg nu att 140 mm fläktarna inte verkade finnas i lager.
Kika här om du hittar något, fanns ju några svarta som också fått bra betyg, även någon mer vit, men jag tror, vid en snabb anblick att du behöver RGB portar för iCUE tyvärr.

Ja se på fan har fortfarande inte fått koll på det där..

Men tydligen är det då 12V RGB vi behöver då. Sen behöver inte fläktarna direkt vara vita, börjar inse att det blir nog enklare att helt enkelt ta första bästa kompatibla fläkt.

Visa signatur

here we go!