Vilken version av PS5 bör man köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken version av PS5 bör man köpa?

Lite frågor:

Som sagt, vilken version ska man välja, har dålig koll.

Ska man föra över något från PS4?

Hur fungerar gamla PS4 spel på PS5?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Lite frågor:

Som sagt, vilken version ska man välja, har dålig koll.

Ska man föra över något från PS4?

Hur fungerar gamla PS4 spel på PS5?

Diskutgåvan tillåter dig att köpa billiga spel på rea och begagnat, ingen diskussion om du frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Diskutgåvan tillåter dig att köpa billiga spel på rea och begagnat, ingen diskussion om du frågar mig

Ok, hade dålig koll men har kollat upp lite. Digital edition är alltså sämre där man bara kan köpa digitala spel?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, hade dålig koll men har kollat upp lite. Digital edition är alltså sämre där man bara kan köpa digitala spel?

Jag tror det är så, men bra om någon annan hinner svara också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror det är så, men bra om någon annan hinner svara också

Följer det med endast en kontroll?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Lite frågor:

Som sagt, vilken version ska man välja, har dålig koll.

Ska man föra över något från PS4?

Hur fungerar gamla PS4 spel på PS5?

Digital edition saknar Blu-ray spelaren så du kan endast spela digitala spel via den interna hårddisken.
Du kan ladda upp alla dina sparfiler på Playstation Plus på din PS4 och ladda ner dem på din PS5.
Alla PS4-spel fungerar på PS5 (vissa t.om bättre).

Båda versioner kommer med endast en handkontroll sålänge du inte köper en dyrare "bundle". Personligen hade jag aldrig valt digital edition då digitala spel är hutlöst dyra på Playstation.

Amazon Tyskland har rea på PS5 standard edition just nu https://www.amazon.de/-/en/CFI-1216A/dp/B08H93ZRK9/
Vilket blir cirka 6600kr. Sedan kan du använda de resterande 400kr till Playstation plus eller annat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden på konsolen är att Disc edition har en skivspelare, som Medbor säger.

Det medföljer 1st handkontroll till konsolen.

Förutom fördelen att kunna köpa spel hos andra ÅF än PS-store så kan du även sälja spel du har köpt på skiva. Så den extra tusingen som Disc edition kostar är intjänad på några spel.

Permalänk
Bildexpert

Dessutom kan PS5 Disc Edition spela upp film på Blu-Ray och UHD-BD. Inget stöd för Dolby Vision eller HDR10+ vad jag vet, så det är ganska minimalt men om man bara ser på fysisk film vid enstaka tillfällen är det en lämplig lösning.

Permalänk
Medlem

Ok, tack alla. Då blir det nog standard-edition och en extra kontroll

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10