Geforce RTX 4000-serien vinner mark på Steam

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4000-serien vinner mark på Steam

När februaris Steam-statistik presenteras gör Nvidias nykomlingar avtryck. Samtidigt lyser AMD:s Radeon RX 7000-serie med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problemet med AMD:s kort är att dom är lika dyra som Nvidia men saknar viss funktionalitet så ingen poäng att välja dom, om man inte gillar att betala lika mycket och få mindre ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Nvidia men hade massor av strul med AMD och deras mjukvara. När jag byte till Nvidia så slutade spelen krascha och stutter, artefakter och liknade problem försvann också!

Sen får man DLSS som är objektivt bättre än AMD skalteknik. Samt ray-trace som är mycket bättre!

AMD har en del av jobba på innan de är i fas med Nvida!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Varje månad ser jag fram emot att få lägga in en ny datapoint i min graf över DX12U (raytracing) kompatibla GPUer. Nästan uppe i 40% av steam-survey-datorerna nu. Jag väntar med spänning på att snart få lägga in även en blå linje. Ett grafikkort måste ha 0.17% av install-base för att få vara med på steam survey.

Permalänk
Avstängd

I artikeln står det 0.20% 4080 och 0.19% 4070Ti

När jag kikar står det 0.19% och 0.17%?

Edit för att folk är ultra tröga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Problemet med AMD:s kort är att dom är lika dyra som Nvidia men saknar viss funktionalitet så ingen poäng att välja dom, om man inte gillar att betala lika mycket och få mindre ....

Eller om man kör Linux, där är de överlägsna på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

I artikeln står det 20% 4080 och 19% 4070Ti

När jag kikar står det 19% och 17%?

Nu dopade du soffrorna lite väl mycket va?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Problemet med AMD:s kort är att dom är lika dyra som Nvidia men saknar viss funktionalitet så ingen poäng att välja dom, om man inte gillar att betala lika mycket och få mindre ....

Det kan ju vara så att man vill ha mindre. Då menar jag att 4080 är stora som hus medan 7900XTX verka finnas i beskedligare versioner.

Varför 4080 är så stora kan man ju fråga sig då det funnits ~300w grafikkort länge som varit mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kan ju vara så att man vill ha mindre. Då menar jag att 4080 är stora som hus medan 7900XTX verka finnas i beskedligare versioner.

Varför 4080 är så stora kan man ju fråga sig då det funnits ~300w grafikkort länge som varit mycket mindre.

+ att AMD erbjuder mer VRAM )

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

”Brukar du tacka ja till att delta i Steam Hardware Survey?”

Använder inte Steams programvara.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Nu dopade du soffrorna lite väl mycket va?

Ni vet exakt vad jag menar.

Ja 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Problemet med AMD:s kort är att dom är lika dyra som Nvidia men saknar viss funktionalitet så ingen poäng att välja dom, om man inte gillar att betala lika mycket och få mindre ....

Jupp, får ha den diskutionen med folk hela tiden.
Görs inte bättre av att även dom bästa reviws sidor glansar över detta.
Många av dom tar upp produktivitet, några grafer etc men i slutändan baserar dom rekommendation och pris på "spel"

Själv har jag ett AMD RX5700 one trick pony kort.

Riggen för att spela in och strema körde innan GTX780 men byttes till GTX970 nu för aktuella driver support.

Mainriggen används för redigering och kör RX5700 och där används processorns, 3900XT enbart för att den tar 3 varv runt ett RX5700 "gamer" encoder, likaså tar mitt GTX970 tre varv runt RX5700 i envoding typ.

Cuda ska vi inte tala om och allmän GPGPU kraft, Nvidia är ofta 2x snabbare för samma peng.

Har kört Nvidia i 20 år, sedan 2017 har jag kör AMD, Nvidia och Intel parallellt i Linux för test och jag skiter i vad folk säger men Nvidia regerar fortfarande om du vill ha shit done!

Bör vara samma på Windows sidan.

AMD's kort msåte vara misnt 20% billigare, ens om du BARA ska spela varför betala samma för ett kort som bara kan spel.
AMD kör ju inte RDNA på Compute kort, där kör dom CDNA som är optimerat för Compute tex.

Encodern börjar ju se vettig ut på 7000 seriens kort men man saknar ju fortfarande prestanda om det kommer till Compute.

Jag insåg inte hur beroende man är av övriga funktioner av en modern GPGPU tills jag bytte till AMD i mainriggen och jag insåg att mina flera år äldre Nvidia kort i vissa fall var 3x snabbare och jag numera har samma prestanda som tidigare på en 10 år nyare dator för jag måste köra saker på processorn.

Men vist jag fick mitt RX5700 för 4195Kr innan Covid så ur det perspektivet är jag nöjd, men jag hade fan aldrig lagt 7-8K på ett RX6800 eller vad dom kostar i dag, då köper jag hellre ett Beg Nvidia RTX3070 eller nåt, även om datorn spelas på en del så görs produktivitetsaker på det och då ska det fan inte ta 3x lägre tid på ett nyare kort bara för det står AMD påt.

Med det sagt gör AMD mycket bra som FSR, det använder jag i linux via proton-ge, sedan har vi ju mantal som blev vulkan.
Men i slutändan båda kan jag köra på ett Nvidia kort med så det är paketlösnigen som räknas.

Men Nvidia tar ju så mö betalt i dag att man inte har råd så själv hade jag nog i nödfall i dag köpt ett Arc 750 om mitt RX5700 exploderat. Det eller ett begagnat RTX3070 eller liknande om jag hittat en blower model.

AMD's 7000 serie ser mer lovande ut för encoding tex men hoppas lite på prispresat RX7800 där då men tror inte vi kommer se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu dopade du soffrorna lite väl mycket va?

Haha jag bah wtf, 20% på 4080. Började fundera på om jag kanske va lite väl anti the höga priserna jämfört med resten.. Var nästan påväg å köpa ett bara för att jag inte ville vara den enda utan ett.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag tycker att senaste generationen grafikkort är galet dyra.
Är väl kanske RTX 4070 Ti som är lite mer i gränsen mellan galet dyrt och dyrt.

Kan förstå om man har nytta av grafikkorten professionellt.
Säg att man köper ett RTX 4090 men sen använder man det till något där man faktiskt kan tjäna tillbaka kortets kostnad eller mer därtill.
Då kan det ju så klart vara ett vettigt köp.

Men lägga 15-20kkr eller mer på ett grafikkort enbart för nöje?
Nja kanske om man har väldigt gott om pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varje månad ser jag fram emot att få lägga in en ny datapoint i min graf över DX12U (raytracing) kompatibla GPUer. Nästan uppe i 40% av steam-survey-datorerna nu. Jag väntar med spänning på att snart få lägga in även en blå linje. Ett grafikkort måste ha 0.17% av install-base för att få vara med på steam survey.

<Uppladdad bildlänk>

0.15% andel är det väl ändå för att det ska få en post i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

0.15% andel är det väl ändå för att det ska få en post i listan.

Ja, så kanske det är. Rätt skall vara rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kan ju vara så att man vill ha mindre. Då menar jag att 4080 är stora som hus medan 7900XTX verka finnas i beskedligare versioner.

Varför 4080 är så stora kan man ju fråga sig då det funnits ~300w grafikkort länge som varit mycket mindre.

4080 korten och kylarna är väl såpass brutalt stora då man trodde att de skulle dra iväg på 600W?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ni vet exakt vad jag menar.

Ja 0.

Ja det är 0,20 % och 0,18 % av användarna som har dessa kort inte 20% eller 18 % utan 0,2 % och 0,18 %

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

heja lag blå även om jag själv nu kör nvidia men tror på ett inköp av intel & amd får räcka i den värdelösa spelkonsollen aldrig mer en spelkonsoll

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Drivrutinsproblem för AMD är extremt överdrivet, jag kan räkna tillfällena på inte ens ena handens fingrar. Merparten Nvidiakunder har köpt ett 3060 "för att det har ray tracing"...i 15 fps. Och man kan lätt tro att alla dessutom sitter med Blenderparker i mammas källare, dvs total dealbreaker för AMD :rolleyes

Jag erkänner utan omsvep att jag är en riktig fanboy. 3Dfx fanboy. Jag blev uppriktigt sur när skinnpajen kom med sina labbar och lade ner 3Dfx. Sedan dess köper jag ATi/AMD när det är rimligen likvärdigt - jag vill inte ge skinnpajen pengar. Det har blivit några Nvidia GPU:er genom åren, men helst inte. Långsint? Absolut!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Beroende på hur man tittar på sådan här data så blir resultatet annorlunda. 1060 är visserligen mycket populärt med sina ca 5 procent.

Men det är också korrekt att säga att 60 klass pascal-era kort har 5 procent medan 60-klass ampere-era har ca 12 procent i steam survey. Det finns bara många mer modeller av ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varje månad ser jag fram emot att få lägga in en ny datapoint i min graf över DX12U (raytracing) kompatibla GPUer. Nästan uppe i 40% av steam-survey-datorerna nu. Jag väntar med spänning på att snart få lägga in även en blå linje. Ett grafikkort måste ha 0.17% av install-base för att få vara med på steam survey.

<Uppladdad bildlänk>

Är den där röda linjen summan av 6000+7000 alltså?

Blir nästan förvånad om vi får se fler kort från dem…

Förstår inte varför folk stödjer det monopol som är på väg att bildas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår inte varför folk stödjer det monopol som är på väg att bildas

Läs kommentarerna ovan.
Folk är så fanatiskt fokuserade på grafer (2 fps mer = Givet Nvidia köp) snarare än att tänka en tanke extra.
Dock har AMD tappat lite bollen senaste åren pga man fokuserat så hårt på Ryzen.

AMD har ingen direkt större närvaro då man enbart klarar av spel, skaffar du Nvidia så kan du dessutom streama hemma utöver klara produktivitetsvinster etc.
Konsumenterna har gjort sitt val och sedan sitter vi här och gnäller att priserna är höga och att konkurrenter har svårt att hänga med Nvidia

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Fick en steam survey-fråga nu i veckan för mitt 4090-system. Reagerade på att 4000-serien fortfarande hade låg andel men att den växer. Inte helt oväntat, trots prissättningen.

Topplistan var lite som väntat. 1060 är verkligen långlivad.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är den där röda linjen summan av 6000+7000 alltså?

Blir nästan förvånad om vi får se fler kort från dem…

Förstår inte varför folk stödjer det monopol som är på väg att bildas

Vill inte lägga mig i vad folk köper men angående grafen.

Det är inte riktigt så illa för AMD som det verkar på den för AMD har inte sålt RT kapabla GPUer lika länge som Nvidia.

Om man nu skall dra någon parallell till säljstatistik, vilket är lite vanskligt i sig för det är inte vad Steam survey mäter så kan du nog ungefär dubbla AMD iallafall pga av detta.

Permalänk

inte konstigt...många sitter med äldre cpuer som inte matchar 4000 serien... lär dröja innan de kommer i topp.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Har aldrig haft problem med Nvidia men hade massor av strul med AMD och deras mjukvara. När jag byte till Nvidia så slutade spelen krascha och stutter, artefakter och liknade problem försvann också!

Sen får man DLSS som är objektivt bättre än AMD skalteknik. Samt ray-trace som är mycket bättre!

AMD har en del av jobba på innan de är i fas med Nvida!

Jag kan säga att jag visserligen haft en del problem med både amd och nvida (med proprietära drivrutinen - hur går arbetet med den öppna nvidia?) genom åren men definitivt färre med amd, i Linux.

"AMD har en del att jobba på" - hur många år har de hållit på nu? Nvidias monopol + proprietära tekniker + mindshare (de i min ålder bland kollegor som spelar har knappt hört talas om att AMD existerar. Jag vet inte hur det kan förhålla sig så riktigt men ibland känns världen lite halvt verklig som mest) + kaching för överlägset störst satsning på R&D == GPUmonopolet är ett faktum för all framtid, frågan är om CPU blir samma sak nu när ARM börjar ta storkliv.

jag kan hoppas på Moore's threads eller vad de heter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD har det lite lurigt med PC just nu pga att konsollerna är deras kassako. När dom designar RDNA har dom krav att det skall bli bra TV-spel av detta, kanske t.o.m att Sony och Microsoft har en del att säga till om hur hur nästa vända RDNA skall se ut, dom kanske absolut inte vill ha beräkningsenheter för AI t.ex. Nu senast använder väl t.o.m Samsung RDNA. Det kan snabbt låta väldigt bra, skalbar arkitektur osv. Men det kostar också att arbeta på det här sättet, med massa andra krav än PC gaming som skall uppfyllas, när vi bara bryr oss om just PC gaming.

För Nvidia ser det annorlunda ut. När det gäller gaming är PC nummer ett. Visst försöker man hitta synergier på andra områden, tensor-kärnor t.ex. men jag tror dom har lättare iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag kan säga att jag visserligen haft en del problem med både amd och nvida (med proprietära drivrutinen - hur går arbetet med den öppna nvidia?) genom åren men definitivt färre med amd, i Linux.

"AMD har en del att jobba på" - hur många år har de hållit på nu? Nvidias monopol + proprietära tekniker + mindshare (de i min ålder bland kollegor som spelar har knappt hört talas om att AMD existerar. Jag vet inte hur det kan förhålla sig så riktigt men ibland känns världen lite halvt verklig som mest) + kaching för överlägset störst satsning på R&D == GPUmonopolet är ett faktum för all framtid, frågan är om CPU blir samma sak nu när ARM börjar ta storkliv.

jag kan hoppas på Moore's threads eller vad de heter.

Absolut! Det är lite som att välja mellan "pest eller kolera" 2023! Jag hoppas på att Intel eller Moore's threads lyckas släppa GPUs med grym prestanda! Ju fler konkurrenter desto bättre för oss konsumenter. AMD är absolut inte dåliga på GPUs heller, jag hade en RX580 8GB strix tidigare och det var ett av de bästa korten jag ägt!

Men nu när AMD kostar samma som Nvidia så tycker jag personligen att AMD inte lyckas prestera. 7900xt/xtx är alldeles för törstiga på ström och sedan så är deras RT inte lika kraftfull som Nvidia, men visst bryr man sig bara som raster och inte strömförbrukning så kör AMD 2023!

Detta är helt min egna åsikt och den behöver absolut inte vara rätt! Jag är ekonom och inte ingenjör xD

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Inte alla tror på Steam Hardware Survey: