Tolvkärniga Ryzen 9 7900X3D får endast sex cache-berikade kärnor

Permalänk
Melding Plague

Tolvkärniga Ryzen 9 7900X3D får endast sex cache-berikade kärnor

AMD bekräftar att mellanvariantens tolv kärnor är fördelade på ett vis som ger färre cacheberikade kärnor än de båda syskonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Svårt att se kundkretsen för denna variant. Handlar det bara om att få ut CPU:er med en viss profil av defekter?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte många spel som nyttjar mer än 6 kärnor ändå.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ganska besviken på dessa två lanserade x3d cpu’r… 7950x3d med alla mjukvarutweaks för att kunna prioritera dom olika kärnorna känns ostabilt; drivrutin, Windows, Xbox gamebar. Lär dröja länge innan det optimeras bra.
7900x3d verkar va en total miss då den är dyrare, har färre x3d kärnor än den billigare 7800x3d och har samma mjukvarukomplikationer som 7950x3d.

Också fult att dom valde att skjuta på lanseringen av 7800x3d bara för att dom visste om detta och ville få folk att köpa dem dyrare (sämre ish) processorna istället.

Permalänk
Medlem

Kan man inte med process lasso tvinga t.ex spel att köra på vissa kärnor?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

7950x3d med alla mjukvarutweaks för att kunna prioritera dom olika kärnorna känns ostabilt; drivrutin, Windows, Xbox gamebar. Lär dröja länge innan det optimeras bra.

Det är samma som Intel gjort tillsammans med MS för sina e/p-cores. Det är så det fungerar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

Ganska besviken på dessa två lanserade x3d cpu’r… 7950x3d med alla mjukvarutweaks för att kunna prioritera dom olika kärnorna känns ostabilt; drivrutin, Windows, Xbox gamebar. Lär dröja länge innan det optimeras bra.

Du kommer inte ihåg vad som hände när Intel lanserade sina P/E-kärnor va?
Det var väl något i stil med 4 år av utveckling in-house tillsammans med MS för att få det att bli någonlunda bra vid launch, ändå tog det tid efteråt att få det rätt.
MS Windows-scheduler är ju mer eller mindre skräddarsydd för just Intels processorer så det är inte konstigt att den inte riktigt kan hantera 3D-cache korrekt än

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det blir ju också mer cache per kärna, och 6 kärnor kan ju ha mer effektutrymme per kärna (läs klockfrekven) än de 8-kärniga

Jag blev dock lite tagen på sången av att bara halva processorn fick mer cache, hade inte förväntat mig det som det pratades om den från början. Jag trodde alla kärnor skulle få maximal cache

Permalänk
Medlem

7800x3d låter mest intressant för de som spelar med andra ord och känns som en direkt efterträdare till 5800x3d.
Ser fram emot tester av den varianten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Aka_The_Barf:

7800x3d låter mest intressant för de som spelar med andra ord och känns som en direkt efterträdare till 5800x3d.
Ser fram emot tester av den varianten.

Ja det är bara att vänta och se, ska bli intressant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är samma som Intel gjort tillsammans med MS för sina e/p-cores. Det är så det fungerar.

Vid första anblick samma sak men i praktiken inga likheter anser jag.

P och E cores är från mobilsidan och har funnits länge så var i grunden ett Windows problem då MS inte direkt utvecklat en schema hanterare för det.

Men att hantera E och P cores på mobile eller desktop är ju mycket enklare, P cores har högre IPC och frekvens och presterar alltid bättre, så helt enkelt lägger man user psace pgoram där så länge dom räcker och bakgrunds task på E cores tex, lite förenklat men mycket enklare att välja P eller E core när man vet att P är bäst och E är sämst.

Amd's korkade upplägg med 3D cache på en chiplet förväntade sig nog igen.

Problemet här är att det finns igen P eller E core, det finns 2st Cores som nu prestera olika för varje unikt program.

Båda har samma teoretiska IPC men ena har högre clocks och Andra har mer Cache.
Praktiskt IPC gynnas ju av mer cache men ett frekvensbortfall reducerar ju den fördelen.

Så man hamnar i scenarion där man inte vet om högre frekvens är bäst eller mer cache är bäst.

Problemet är att du i praktiken får ha en lista på alla spel och program för att luska ut vilka kärnor dom ska gå på för du får profilera all mjukvara.

I alla fall tills någon kommer på nåt sätt att luska ut i realtid eller profilera program över tid genom att låta systemet testa sig fram vad som är bästa att slänga trådarna på.

Personligen tycker jag AMD gjorde en fet jävla tabbe med 50% 3D cache.

Tror folk lätt betalt 999USD om det varit 3D cache på båda chipletsen, just nu är dessa prollar som RTX4080, 4090 må vara snordyrt men lustigt nog mer prisvärt än 4080 så folk är inte alls sugna. Problemet är att AMD har inget 4090 motsvarighet för dom med pengar att bränna för det är just dom som köper dessa prollar och ja hellre 999 för 100% 3D cache än 699 för 50% 3D cache.

Jag vill då fan inte ha mjukvara till min CPU annat än grundläggande schema hanterare.

Tyvärr tror jag AMD tabbade sig ordentlig denna gången även om det må vara bästa processorn, turbo knappen alla 486 era vill nog igen ha tillbaks igen i form av mjukvara.

Själv är jag AMD main user men dessa nya prollar stinker kompromiss till den grad att jag helt tappade intresset.

Om AMD släpper 7950X3D2 kommer så kommer jag bli intresserad av Zen 4 igen.

Bara tråkigt att AMD kastrerade sig själva denna gången, trodde dom lärt sig att folk efterfrågade massa 3D cache efter 5800X3D där igen 5900X3D släpptes trots efterfrågan.

Finns ju produktiva saker som direkt svarar på mer cache som kompilering tex.

Nej en CPU som ska ha ett program för Windows är rätt ointressant, Windows hårdvara tillhör ett gammalt tänk, det är en CPU, den ska bara fungera i alla OS utan strul och bloatware.

Vem orkar luska ut vad för cores är snabbast för varje spel eller program man ska köra, vem ska underhålla en lista och program i många år framöver för dessa prollar? Verkar ju bara onödigt komplicerat istället för att upfront betala extra för mer cache and be done with it.

Jag förstår inte riktigt vem dessa 12 och 16 core med 50% 3D Vcache är till för, det är ju inte till för dom som ej bryr sig om 3D cache eller inte har budgeten, det är ju inte till för dom som bryr sig för dom vill ju rimligen ha det på alla cores.

AMD tror jag missade marknaden denna gången tyvärr.

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på 7xxxX3D men nu vettisjutton om det inte blir att spela kvar i det blå laget och gå för Raptor Lake ändå. Hade gärna avvaktat 7800X3D men tycker det är lite fult av AMD att hålla på lanseringen så pass länge.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Suck. Man får väl hoppas att det blir tredje gången gillt för dem. Det är en väldigt intressant teknik men känns som att både första och andra generationen har för många "om och men" för att det ska kännas riktigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vid första anblick samma sak men i praktiken inga likheter anser jag.

P och E cores är från mobilsidan och har funnits länge så var i grunden ett Windows problem då MS inte direkt utvecklat en schema hanterare för det.

Men att hantera E och P cores på mobile eller desktop är ju mycket enklare, P cores har högre IPC och frekvens och presterar alltid bättre, så helt enkelt lägger man user psace pgoram där så länge dom räcker och bakgrunds task på E cores tex, lite förenklat men mycket enklare att välja P eller E core när man vet att P är bäst och E är sämst.

Amd's korkade upplägg med 3D cache på en chiplet förväntade sig nog igen.

Problemet här är att det finns igen P eller E core, det finns 2st Cores som nu prestera olika för varje unikt program.

Båda har samma teoretiska IPC men ena har högre clocks och Andra har mer Cache.
Praktiskt IPC gynnas ju av mer cache men ett frekvensbortfall reducerar ju den fördelen.

Så man hamnar i scenarion där man inte vet om högre frekvens är bäst eller mer cache är bäst.

Problemet är att du i praktiken får ha en lista på alla spel och program för att luska ut vilka kärnor dom ska gå på för du får profilera all mjukvara.

I alla fall tills någon kommer på nåt sätt att luska ut i realtid eller profilera program över tid genom att låta systemet testa sig fram vad som är bästa att slänga trådarna på.

Personligen tycker jag AMD gjorde en fet jävla tabbe med 50% 3D cache.

Tror folk lätt betalt 999USD om det varit 3D cache på båda chipletsen, just nu är dessa prollar som RTX4080, 4090 må vara snordyrt men lustigt nog mer prisvärt än 4080 så folk är inte alls sugna. Problemet är att AMD har inget 4090 motsvarighet för dom med pengar att bränna för det är just dom som köper dessa prollar och ja hellre 999 för 100% 3D cache än 699 för 50% 3D cache.

Jag vill då fan inte ha mjukvara till min CPU annat än grundläggande schema hanterare.

Tyvärr tror jag AMD tabbade sig ordentlig denna gången även om det må vara bästa processorn, turbo knappen alla 486 era vill nog igen ha tillbaks igen i form av mjukvara.

Själv är jag AMD main user men dessa nya prollar stinker kompromiss till den grad att jag helt tappade intresset.

Om AMD släpper 7950X3D2 kommer så kommer jag bli intresserad av Zen 4 igen.

Bara tråkigt att AMD kastrerade sig själva denna gången, trodde dom lärt sig att folk efterfrågade massa 3D cache efter 5800X3D där igen 5900X3D släpptes trots efterfrågan.

Finns ju produktiva saker som direkt svarar på mer cache som kompilering tex.

Nej en CPU som ska ha ett program för Windows är rätt ointressant, Windows hårdvara tillhör ett gammalt tänk, det är en CPU, den ska bara fungera i alla OS utan strul och bloatware.

Vem orkar luska ut vad för cores är snabbast för varje spel eller program man ska köra, vem ska underhålla en lista och program i många år framöver för dessa prollar? Verkar ju bara onödigt komplicerat istället för att upfront betala extra för mer cache and be done with it.

Jag förstår inte riktigt vem dessa 12 och 16 core med 50% 3D Vcache är till för, det är ju inte till för dom som ej bryr sig om 3D cache eller inte har budgeten, det är ju inte till för dom som bryr sig för dom vill ju rimligen ha det på alla cores.

AMD tror jag missade marknaden denna gången tyvärr.

Det är inte så schemaläggningen för P- och E-cores fungerar. För att optimera prestanda/effektivitet finns en hårdvarubaserad schemaläggare som arbetar mot operativsystemets schemaläggare. Den styr saker utifrån typ av last. Vissa saker är effektivare att köras på E-cores medan andra är effektivare på på P-cores. Vissa laster som skalar bra över flera trådar kan exempelvis läggas på E-cores.

AMD skulle kunna göra samma sak och lägga cache-intensiva laster på 3D-cachen.

Permalänk
Avstängd

Vore kul att se hur det faktiskt presterar, har AMD bara skickat ut det vassaste för test?

Hur som helst så kommer april snabbt, 8 kärniga bör ge bäst bang for the buck för spelarna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Suck. Man får väl hoppas att det blir tredje gången gillt för dem. Det är en väldigt intressant teknik men känns som att både första och andra generationen har för många "om och men" för att det ska kännas riktigt bra.

Ryzen 7 7800X3D är väl bra? I alla fall för dagens spel.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra här?
Sitter snart på en 7950x från swecbonanza.
Köpte den enbart för att priset var så lågt och ville även ha en reserv ifall 7950x3d inte överaskade.
Blev aldrig någon beställning på 7950x3d då den inte överraska alls tyvärr.
Sedan ser man att 7800x3d kommer i April och verkar ju bli väldigt bra på pappret.

Ska man behålla 7950x eller köpa 7800x3d i April?:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Så 7800X3D har 3D-cache på alla kärnor och de högre modellerna på hälften av kärnorna? Tänker då att 7800X3D är bästa valet för gamers så undviks risken att "dåliga kärnor" används. Eller kanske 5800X3D är mer prisvärd? Vi får se vad testerna visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

Ganska besviken på dessa två lanserade x3d cpu’r… 7950x3d med alla mjukvarutweaks för att kunna prioritera dom olika kärnorna känns ostabilt; drivrutin, Windows, Xbox gamebar. Lär dröja länge innan det optimeras bra.
7900x3d verkar va en total miss då den är dyrare, har färre x3d kärnor än den billigare 7800x3d och har samma mjukvarukomplikationer som 7950x3d.

Också fult att dom valde att skjuta på lanseringen av 7800x3d bara för att dom visste om detta och ville få folk att köpa dem dyrare (sämre ish) processorna istället.

Prioriterade kärnor har ändå varit något i Windows sedan ca 2018, och utvecklats sedan dess.

Min 10980XE har två "Turbo 3.0"-kärnor som kan gå högre i klockfrekvens och windows missar aldrig att träffa dem först enl aktivitetshanteraren

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kaleid:

Vore kul att se hur det faktiskt presterar, har AMD bara skickat ut det vassaste för test?

Hur som helst så kommer april snabbt, 8 kärniga bör ge bäst bang for the buck för spelarna

Vi fick bara vassaste och från vad jag sett är det fallet hos de flesta (alla?) andra som testat Därav väldigt lite siffror hittills.

Permalänk

Är det så att de icke "cacheberikade" kärnorna går snabbare också? eller är de med cache alltid bättre? isf kan man alltid prioritera dem. Annars blir det ju lite svårt för cpun eller OSet iaf hålla reda på vad de ska köra var.

"Aha! detta är en process som inte kommer använda så mycket minne, då lägger vi den här", "nej, denna behöver nog mera ram, men å andra sidan vill den ha snabb cpu också", hmm, nja jag lägger den här, men just det, nu har jag ju lagt många trådar där, men mycket cachebehov, så då får man inte samma prestandafördelar längre, så då måste de spridas där, om denna process inte bara är temporör och försvinner från cachen snabbt, men ah, undra om användaren kommer starta en flik till i sin browser snart,.... osv osv, verkar svårt förutsäga sånt så det blir "perfekt"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Laglorden:

Är det så att de icke "cacheberikade" kärnorna går snabbare också? eller är de med cache alltid bättre? isf kan man alltid prioritera dem. Annars blir det ju lite svårt för cpun eller OSet iaf hålla reda på vad de ska köra var.

"Aha! detta är en process som inte kommer använda så mycket minne, då lägger vi den här", "nej, denna behöver nog mera ram, men å andra sidan vill den ha snabb cpu också", hmm, nja jag lägger den här, men just det, nu har jag ju lagt många trådar där, men mycket cachebehov, så då får man inte samma prestandafördelar längre, så då måste de spridas där, om denna process inte bara är temporör och försvinner från cachen snabbt, men ah, undra om användaren kommer starta en flik till i sin browser snart,.... osv osv, verkar svårt förutsäga sånt så det blir "perfekt"

Om jag minns rätt är de lite snabbare ja, den sidan "utan" cache fattar jag det som att den är identisk de vanliga versionerna. Det blir egentligen lite som att ha två processorer i samma paket ungefär. Jag tror definitivt prioriteringsfunktionerna kommer bli bättre med tiden, men det är nog inte en helt enkel utmaning att få till perfekt, därav möjligheten att låsa till en CCD i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ryzen 7 7800X3D är väl bra? I alla fall för dagens spel.

Ja det är väl den som i så fall är intressant. Men de fånar sig fortfarande med låst överklockning. Bättre än förra generationen, visst. Men det kan bli bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Är det så att de icke "cacheberikade" kärnorna går snabbare också? eller är de med cache alltid bättre? isf kan man alltid prioritera dem. Annars blir det ju lite svårt för cpun eller OSet iaf hålla reda på vad de ska köra var.

På i alla fall 7950X3D så kan kärnorna utan extra cache nå upp till ca 5,7 GHz medan de med extra cache stannar på ca 5,25 GHz (enligt Anandtech). Så det blir nog inte helt lätt att schemalägga optimalt, eftersom vad som är bäst för en process kommer beror på vad den gör för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte så schemaläggningen för P- och E-cores fungerar. För att optimera prestanda/effektivitet finns en hårdvarubaserad schemaläggare som arbetar mot operativsystemets schemaläggare. Den styr saker utifrån typ av last. Vissa saker är effektivare att köras på E-cores medan andra är effektivare på på P-cores. Vissa laster som skalar bra över flera trådar kan exempelvis läggas på E-cores.

AMD skulle kunna göra samma sak och lägga cache-intensiva laster på 3D-cachen.

jag sa att mitt exempel var "förenklat" och du snackar om effektivitet alltså prestanda per watt, det är inte ens relevant i disjunktionen om maximal prestanda för spel.
Vi kompilerar inte kod här på 32 trådar och försöker spara el.

Men skriv du hur den fungerar i mer detalj för dom som behöver veta det, det var totalt ointressant för diskussionen och det nämnde jag.

Det är fortfarande mycket enklare att skilja mellan långsamma och snabba kärnor, men med AMD's lösning finns inga alltid snabbare eller alltid långsammare.

Flera långsamma energieffektiva kärnor som du nämner i extremt parallella laster gör inte kärnorna "snabbare", det sa du ju själv och det var totalt irelevant, också varför jag sa att mitt exempel var nerdummat för att vara relevant till diskussionen.

Det du just tillförde, det tillförde inget till hur AMD tänkt att deras mjukvara och 3D Vcache ska användas för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

På i alla fall 7950X3D så kan kärnorna utan extra cache nå upp till ca 5,7 GHz medan de med extra cache stannar på ca 5,25 GHz (enligt Anandtech). Så det blir nog inte helt lätt att schemalägga optimalt, eftersom vad som är bäst för en process kommer beror på vad den gör för tillfället.

Det är ju det som verkligen är tråkigt med denna hybrid lösning.
Hade hellre sett 3D Vcache på alla cores, vill man ha extra cache så köper man en sån prolle, vill man inte köper man den vanliga för mycket mindre.

Man hade sluppit alla problem med schemaläggare och blaotware program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är ju det som verkligen är tråkigt med denna hybrid lösning.
Hade hellre sett 3D Vcache på alla cores, vill man ha extra cache så köper man en sån prolle, vill man inte köper man den vanliga för mycket mindre.

Man hade sluppit alla problem med schemaläggare och blaotware program.

Jag förstår invändningarna men samtidigt ser jag detta som en del av den långsiktiga utvecklingen, mer specialisering som ett sätt att kunna knuffa prestanda ytterligare och i takt med att differentieringen ökar mellan olika typer av cores så måste metoderna för hur det ska användas också utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

jag sa att mitt exempel var "förenklat" och du snackar om effektivitet alltså prestanda per watt, det är inte ens relevant i disjunktionen om maximal prestanda för spel.
Vi kompilerar inte kod här på 32 trådar och försöker spara el.

Men skriv du hur den fungerar i mer detalj för dom som behöver veta det, det var totalt ointressant för diskussionen och det nämnde jag.

Det är fortfarande mycket enklare att skilja mellan långsamma och snabba kärnor, men med AMD's lösning finns inga alltid snabbare eller alltid långsammare.

Flera långsamma energieffektiva kärnor som du nämner i extremt parallella laster gör inte kärnorna "snabbare", det sa du ju själv och det var totalt irelevant, också varför jag sa att mitt exempel var nerdummat för att vara relevant till diskussionen.

Det du just tillförde, det tillförde inget till hur AMD tänkt att deras mjukvara och 3D Vcache ska användas för spel.

Jo, det är relevant för maximal prestanda i spel. Vad den designen medför är att vissa laster kan läggas på E-cores för att bibehålla maximal prestanda på P-cores.

För övrigt missar du poängen helt. Om Intel kan bygga en schemaläggare i hårdvaran som delegerar arbetet beroende på last, då kan AMD också göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl den som i så fall är intressant. Men de fånar sig fortfarande med låst överklockning. Bättre än förra generationen, visst. Men det kan bli bättre.

Fortfarande så låst det kan bli tyvärr. Kolla skatterbencher från idag. Ingenting för oss som tycker om att tweaka och överklocka. Supertrist att AMD väljer denna väg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fortfarande så låst det kan bli tyvärr. Kolla skatterbencher från idag. Ingenting för oss som tycker om att tweaka och överklocka. Supertrist att AMD väljer denna väg.

De har I alla fall låst upp PBO. Det är en liten förbättring. Men som sagt är det fler grejer som ska till innan det känns bra igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.