Vad gör du för att motverka musarm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Konstigt med företag som snålar på medarbetarnas viktigaste verktyg.

kan inte mer än att hålla med musen köpte jag själv men de e vad de e

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Aldrig fått det trots kass ställning i 30 år... Kan inte svara på vad man gör rätt...

Permalänk
Medlem

1. Psykisk hälsa
stress -> spänningar -> värk.
Det spelar ingen roll hur ergonomisk arbetsplatsen är om du konstant mår dåligt och spänner dig.

2. Vanor
Ta regelbundna korta pauser, skaka loss och rör dig. Det spelar ingen roll om du tränar och är ostressad, för lång tid av statisk spänning och/eller repetitiva rörelser kommer ge värk.

3. Ergonomi
Förutom din sittställning så kan det göra stor skillnad vad du använder för kringutrustning och hur du använder den.
Mig hjälpte det att byta till trackball. Har sett kollegor som hjälpts av att ha musen i vänsterhanden ena veckan och högerhanden andra veckan. Man kan också växla mellan möss med olika form och på sätt tvinga sig att ha olika grepp från dag till dag.
Behöver du andra verktyg eller få en ergonomisk övergång av stol/bord etc, ta ett snack med din chef.

4. Träning
Att träna de muskelgrupper du använder i jobbet kan lindra de problem som uppstår av spänningar och för mycket repetitivt arbete, det kan skydda dig från att nya skador uppstår. Har du problem i jobbet, använd företagets sjukvårdsförsäkring och få hjälp av en sjukgymnast med övningar som passar dig.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Pro tip:
Använder vänster under arbetstid, höger för gaming.
Löste alla mina problem. Tar tid att vänja sig, men prestanda är inte så viktigt på jobb!

Permalänk
Medlem

Har som många andra föreslår här använt andra handen på jobbet och dominanta handen hemma. Tog ett tag innan man lärt sig helt klart, men väl värt slippa smärtan. Jobbar idag inte lika intensivt och har inte haft musarm på 5+ år, och då använde jag vänster hand på jobbet i över två år tror jag. Kör höger på jobbet igen sen några år tillbaks. Tror jag fick musarm i samband med intensiv träning och kroppen var sliten från fler håll än bara konstiga kontorsbeteenden

Köpte också Deltacos billigaste chiclet/scissor switch för 250kr till jobbet. Dels platt, och kan vara bra för ens handleder, och knapparna har mindre motstånd och kräver mindre kraft. Klart bästa och billigaste tangentbord jag jobbat med. Inte så bra för spel, men kontor? Alla dagar i veckan, slår det billiga skräpet många här nämner att man erbjuds på kontoret, som jag dras med också

Jobbar hemma mestadels, och jag skämmer bort mig med bra utrustning där. Kontoret känns som en resa tillbaks 20 år med 1080p och billigaste tillbehören man kan hitta. En riktig plåga och funderar på ett kit som jag kan ha i ryggsäcken, med egen väska så det klarar resorna. Free seating på jobbet gör det svårt att lämna grejer på kontoret som jag gjorde innan corona, då kunde jag ha egen mus och tangentbord på jobbet

Permalänk
Medlem

Fick ofta värk i handleden med en ergonomiskt formad mus för högerhänta. Bytte till en ambidextriös mus som samtidigt var 20g lättare vilket gjorde att problemen försvann på bara några dagar. Inte kommit tillbaka sedan dess heller (drygt 2 år).

Använder fingertip grip vilket helt klart kräver en lättare mus för att inte få problem runt handleden. Den plattare formen på musen hjälper ju också en hel del.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Rollermouse ftw. Har använt en sån sen 2006. Kollegorna klagar på musarm och jag räcker över en rollermouse. De fixar inte den och har hellre ont.

Permalänk

Själv sitter(ligger) jag som en sne påse nötter framför datorn med båda armarna utfläkta över bordet, kan vara den totala avslappningen som gör att jag aldrig haft några problem under mina 30år?
Annars som nämnt ovan i tråden som även jag förespråkar, hela underarmen vilandes på bordet, kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

NeoVim och erognomiskt tangentbord. Släng ut musen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Trackball (elecom huge) blev min räddning. Nu föredrar jag den till allt utom fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Den här musen har gjort susen för mina handledsproblem! Evoluent Vertical Mouse C. Sedan använder jag också vänsterhandsmus på jobbet samt ett ergonomiskt tangentbord Logitech ERGO K860.

https://i.imgur.com/PhbOpgs.png

Jag har faktisk provat än sådan. Fick mer ont än en vanlig mus

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Mousetrapper!

Permalänk
Medlem

Jag har fått "musarm" när jag suttit för långt från skrivbordet och behövt sträcka och spänna armen.
Armen ska vara avslappnad och horisontell till musen.
Om stolen har armstöd ska den kunna ligga på armstödet och stolens armstöd vara på samma höjd som skrivbordet.

Sen använder jag en "halvvertikal" ergonomisk mus också. 45° vinkel för handleden: inte helt vertikal som Evoluent eller liknande. Jag har skrivit mer om den i "Hur håller du din datormus"-tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag kör hög dpi på musen och har handloven i bordet och styr musen med fingertopparna. Men sen är det inte så mkt klicka utan mest skriva, om ens det, springer mest omkring om dagarna.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Att använda tangentbordet betydligt mer än musen är väl första steget. Vid tangentbordet är händerna i stort sett stilla och belastas inte lika mycket.

Men det som gjorde allra störst skillnad för mig var att använda ett delat tangentbord, med musen mellan halvorna! Dels mer bekvämt rent generellt och krävde en (för mig) förvånansvärt kort invänjningsperiod, och dels så måste inte armen gå ut långt åt sidan för att nå musen. Jag har fått lära mig att varje gång man flyttar armen "utanför framför kroppen" så belastas armen på ett dåligt sätt. När man sedan upprepar denna rörelse ofta så kan det uppstå en förslitningsskada.

Som inom alla yrken, se till att ha verktyg som funkar, är bekväma och inte skadar dig. Om du arbetar framför en dator hela dagarna så är ett av dina främsta verktyg tangentbord och mus -- se till att de är anpassade efter [i]dig[/]! Man ser få hantverkare som skaffar sig en skruvdragare från Biltema, för den hade helt enkelt inte klarat av den belastningen. När man arbetar skaffar man sig ordentliga verktyg, och så borde det även vara framför en dator.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Tigerbalsam och stretchning/massage är inte att förakta som komplement till hyfsat goda vanor.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Enviro:

Dagen i ära startar vi tråden om detta tingest som kallas musarm.

Måste bara invända mot både genus och betydelse i ovanstående användning av ordet tingest.

Citat:

Hur ser musarmsläget ut för dig? Har du hållit dig borta från denna åkomma, eller har du haft musarm och rehabiliterat dig från besväret? Har du andra tips och tricks som kan hjälpa? Dela med dig detta i tråden!

Står upp så ofta jag kommer ihåg och har nyligen bestämt mig för att jag ska skaffa ett delat tangentbord och ha musen i mitten när jag arbetar. Musarm suger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag styrketränade handlederna (d.v.s bara röra handlederna, med ett par kilo som vikt, och såg till att vila den handen mer tills dess att det försvann.

Då försvann problemen för mig! Sitter man fel ergonomiskt så är man rökt. Jag har fått ta bort armstödet på kontorsstolen på jobbet. Stol Markus från Ikea har vi, och den måste väl vara helt feldesignat i armstödshöjden? Man kan ju inte sitta med armstödet under bordet utan att ha den sämsta ställningen för handlederna.

Själv har jag gjort av mig med de Ikea Markus stolarna jag har hemma, men på jobbet så har vi inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ironiskt nog har jag råkat ut för typ motsvarande musarm men på ANDRA sidan, som jag inte använder musen med. En stor bov i dramen var för högt tangentbord och uppåtvinklad handled, så numera har jag lärt mig att ha det på jobbet helt platt. Hjälpt en hel del!

Exakt samma problem här! När WoW Classic släpptes spelade jag för mycket under någon månad och fick ont i WASD-armen.

Jag tror att problemet var att avståndet mellan händerna blev för långt. Som om jag satt med armarna pekande snett utåt/bort från varandra. Köpte sedan ett tangentbord med numpad på vänstersidan, så att jag kunde ha armarna riktade in mot varandra istället. Kändes mkt bättre.

(Att jag sade upp Wow-prenumerationen gjorde kanske ännu större nytta ...)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Inte haft musarm sen jag skaffade ett höj och sänkbart skrivbord (elmotor) och kinnarps stol följt av en KAB Director

Permalänk
Musikälskare

En på jobbet använder en så kallad "brödkavel", jag klarar inte av den men verkar vara ergonomisk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste bara invända mot både både genus och betydelse i ovanstående användning av ordet tingest.

Står upp så ofta jag kommer ihåg och har nyligen bestämt mig för att jag ska skaffa ett delat tangentbord och ha musen i mitten när jag arbetar. Musarm suger.

Delat tangentbord ftw!

Permalänk

Slutade ha musarmsproblem när jag gick över till macOS med bra och stor trackpad, gestbaserad navigering, samt tap-to-click.

På speldatorn eller över huvud taget när jag kör PC är det mus som gäller, men då kommer det ju ofta naturliga pauser mellan spelsessioner, plus att som förälder blir det sällan många timmar av sträcksittande på det sätt det kan bli på jobbet när man är mitt uppe i något.

Permalänk
Medlem

Jag för bara problem om jag spelar något RTS, moba eller liknande. Men är väll mer likt "carpal tunnel syndrom" i mitt fall. Fick känningar av det efter att ha spelat väldigt mycket starcraft, warcraft 3, starcraft 2 och dota. Nu förtiden kör jag inga sånna spel och har inga problem längre, men om jag börjar spela något sådant så får jag efter några dagar tillbaka känningarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Mousar inte runt i onödan och ser till att ha plats att vila armarna mot bordet. På jobbet har jag vanlig mus, höj/sänkbart bord och stol.

Kortkommandon är underskattat, men jag är långt ifrån stor användare av de och många program/webbsidor fungerar dåligt att navigera med tangentbord. Aldrig haft något egentligt problem, men då jag brutit handleden i yngre ålder är den heller inte helt hundra. Även utan problem känner man ju att man kanske stressar arm eller handled på fel sätt ibland, just att ha tillräcklig yta och inte sitta och flytta armen fram och tillbaka från tangentbord till mus hela tiden hjälper mycket.

Permalänk
Medlem

Som civilekonom och gamer så blir det ofta 12-14 timmar framför dator! Något som jag tycker är viktigt är att ha är ett bra skrivbord (höj och -sänkbart), datorstol (kinnarps eller liknande) samt investera i riktigt bra datormus och tangentbord! Jag har två olika datormöss som alltid är inkopplade för att kunna variera tyngd och vinklar med tiden.

Och när ni kommer hem och ska spela så rekommenderar jag att spela de spel som går med ps5/xbox kontroll för att inte belasta er hand ytterligare med samma monotona rörelse som ni redan utfört på jobbet i 8-9 timmar!

Jag har inte haft några problem sedan jag justerade mitt setup till detta. Rygg, knä, axlar är en annan historia xD ( host host, man närmre 40 än 20)! Svårt att sluta sitta som en räka när man spelar!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Det bästa en person kan göra för att undvika musarm är att styrketräna.

Jag har tränat hela mitt liv och aldrig haft några besvär

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag gör inget särskilt mig veterligen för att inte få musarm, aldrig tänkt på det förut, även om jag hört talas om musarm. Kanske det att hela min underarm ligger på skrivbordet och att jag bara rör handleden in små rörelser? Då är i alla fall jag helt avslappnad i axlarna och handleden.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Fick problem i helgen med musarm som gick hela vägen upp i nacken.
Får detta då och då, speciellt vid spelsläpp, denna gången var det Company of Heroes 3 som var boven.

Hade egentligen behövt ett lägre skrivbord och komma ihåg att ta korta pauser.

På jobbet får jag aldrig problem konstigt nog, men tror det beror på det lägre skrivbordet.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Tipsen från Herman Miller hemsida kanske hjälper någon:
E-sportläkaren Lindsey Migliore har som uppdrag att hålla spelare skadefria och prestera på topp. Här är fem saker hon rekommenderar att införliva i den vardagliga rutinen för att förbättra din kognitiva, mentala och fysiska hälsa.

Privat har jag TKL tangenbort med 100% storlek på tangenterna. Utan den numeriska delan av tangenbordet blir musen mer centrerad och båda armarna får för mig mer naturliga vinklar som känns riktigt bra.