Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk

Man får nästan lite ångest när man läser denna tråden att man valde en elbil istället för hybrid 😅
Kansle lägger sig lm någon vecka när man väl fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Man får nästan lite ångest när man läser denna tråden att man valde en elbil istället för hybrid 😅
Kansle lägger sig lm någon vecka när man väl fått den.

Bästa valet någonsin! Hur kul som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jaha, du menar själva formen på utrymmet. Liggvagnen är väl i och för sig ett rätt snabbt övergående problem om man inte förökar sig som en kanin. Som det har varit har man väl blivit av med den innan bilen ens levererats.

Jojo men finns ju andra stora saker man kan vilja transportera som man inte kan sprida ut över en golvyta. Sen har den väl inte möjlighet till nåt lastnät för att kunna lasta ända under taket så den användbara volymen blir mindre än t.ex Enyaq, men den är ju helt klart inte sämst på den fronten! En väldigt bra bil som dessutom fokuserat rätt (enligt mina behov) vad gäller avvägningen mellan komfort och sportighet i fjädringen (med andra ord, dom har gått all in på komfort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår absolut skillnaden mellan vardagskörning och långresor, men jag vet också att för de allra flesta är inte långresor vardag och således är det ok att det tar lite längre tid eller att man får planera lite innan. Och rör man sig i de mer tätbefolkade delarna av landet så är det ju inte ett problem med laddning på långresa heller då det finns laddare typ överallt.

Känns som du fortsatt mixar och blandar i hop saker hej vilt här;

  1. Vardagspendling och ladda hemma; inga problem. Vilken elbil som helst fungerar fint.

  2. Långa semesterresor eller andra långa typer av resor; man är beroende av bra navigering och integrering med bilens BMS för att få en så enkel och snabb resa som möjligt. Otroligt stora skillnader mellan olika bilar.

Bryr man sig inte om det sista i punkt 2 (för att det är väldigt få gånger man reser lång); ja, då är det självklart inget att bry sig om.

Bryr man sig dock om det sista i punkt 2 (för att man ofta åker långt med bilen, oavsett om i tjänsten eller privat); ja, då är det viktigt att bilen har bra stöd för detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Härligt, är du nöjd för övrigt?
Skulle uppskatta om du ville skriva några rader om

Driftsäkerhet
Räckvidd och förbrukning
Lastutrymme

Vi bilägare utnämnde den till årets långtestbil förra året i alla fall.
Utseendet är nog det enda jag inte riktigt fallit för.

Ioniq 5 är en fantastisk bil. Min bil är en RWD Advance med 20 tums hjul. Bilen har mätarställningen 13524 km.
Bekväm, går tyst även med 20 tums sommardäck, har bekväma säten och är rymlig.
Behöver man mer utrymme i bagaget eller vill ha mer lutning på ryggstödet i baksätet kan man flytta det och ändra lutningen.
Styrning och gas passar mig perfekt när jag kör bilen i eco läge.
Bilen har paddlar för att styra regenerering av energin. På vintern använder jag paddlarna aktivt för att minska energiförbrukningen. Frirullar, precis som med en gammal Saab och bromsar med vänster paddel. Om man vill kan man också använda enpedalsläge, men jag gillar inte det.
Min förbrukning, enligt bilens mätning, ligger på 167 Wh/km sedan bilen var ny. Enligt Transport Styrelsen ska bilen ha Elenergiförbrukning blandad på 179 Wh/km. Men förbrukningen beror på var man kör och hur man kör. Bilen är definitivt gubbkörd och inte så mycket på vägar med hastighet 100+ km/timme.
Bilen har 800V system och laddar snabbt. Kortaste laddstoppet jag haft är 9 minuter, när jag i somras körde från Stockholm med 100% laddning och fyllde på i Gävle till 80%.
Infotainment systemet fungerar bra när man vant sig. Två tryck för att starta eller stoppa stolsvärmen. Enkelt att ändra temp i bilen och det finns många fysiska knappar för att styra funktioner.
Jag har drabbats av det sä kallade zombie mode ett antal gånger, senast i maj förra året. Vi Bilägare har haft det på sin nya testbil Kia Niro EV.
Allt om Elbil har testat Ioniq 5.https://alltomelbil.se/test-hyundai-ioniq-5-visar-sig-vara-en-riktigt-bra-elbil/

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Både C och XC40 får uppdateringarna.
Borde inte vara några funderingar. De uppdaterade bilarna blir MY24. Befarar att din MY23 (Volvo bryter kring midsommar) är en pre-update. Enklast är att se WLTP-räckvidden. Min har en WLTP-räckvidd på 435km. Vilket är möjligt i juni-juli och om det är molnigt, 21,2 grader, vindstilla till lätt medvind på släta och torra 70-80-vägar.
De nya har 480-530km, enligt WLTP.

Tack och :'( Men aja den är betydligt mycket billigare än vad den kostar om man beställer nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Känns som du fortsatt mixar och blandar i hop saker hej vilt här;

  1. Vardagspendling och ladda hemma; inga problem. Vilken elbil som helst fungerar fint.

  2. Långa semesterresor eller andra långa typer av resor; man är beroende av bra navigering och integrering med bilens BMS för att få en så enkel och snabb resa som möjligt. Otroligt stora skillnader mellan olika bilar.

Bryr man sig inte om det sista i punkt 2 (för att det är väldigt få gånger man reser lång); ja, då är det självklart inget att bry sig om.

Bryr man sig dock om det sista i punkt 2 (för att man ofta åker långt med bilen, oavsett om i tjänsten eller privat); ja, då är det viktigt att bilen har bra stöd för detta.

Jo, åker man ofta långt med bilen har man andra behov, det säger jag inte emot. Jag menar bara att det inte är så värst vanligt att man gör det. Men det beror ju på definitionen av långt, och hur snabbt man måste ta sig fram.

Hemifrån mig är det knappt trettio mil till Oslo, knappt 32 mil till Köpenhamn. Alltså kan jag ta mig till våra närmaste grannländers huvudstäder utan laddstopp med många elbilar. Till Stockholm däremot hade jag behövt stanna och ladda sannolikt (om jag inte väljer en bil med väldigt stort batteri), men det är också en resa på närmare sex timmar så jag hade nog gärna stannat på vägen ändå. Jag åker till Köpenhamn ganska ofta (ett par gånger per år i alla fall) och åkte tidigare till Oslo hyfsat ofta, och generellt så stannar jag på vägen minst en gång trots att det bara är tre-fyra timmars körning. Och på vägen till Köpenhamn (eller Oslo förstås) så finns det laddare längs hela vägen om jag nu skulle glömt att ladda bilen innan eller så.

Jag gillar bilsemester exempelvis då vi åkte mycket på sådana när jag var liten, men idag är det inte rimligt att typ köra ner till södra Italien eller liknande då det blir väldigt dyrt och tar väldigt lång tid, och flyg har ju blivit sjukt mycket billigare. Danmark, kanske norra Tyskland, längre än så kör jag inte om jag inte måste idag, och jag måste typ aldrig det. Berlin exempelvis ligger 75-90 mil bort beroende på väg, så det hade behövts ett par-tre laddstopp, men det är också en körtid på minst nio timmar. Men flyg dit kostar inte många hundralappar och tar inte ens en timme.

Jobbar man med något som gör att man rör sig långa sträckor hela tiden är situationen något helt annat förstås. Men det är bara inte så vanligt. Jag körde budbil ett tag, vilket mestadels var i stadstrafik förstås, men en normal körsträcka på en 8-9 timmars dag med bara körande var ju runt 30 mil. Så en elbil med normal räckvidd hade ju passat rätt bra, än mer om man kunde ladda lite på lunchen eller liknande. Jag har en del kollegor som pendlar upp till kanske tio-tolv mil enkel väg, men de var ju de första att köpa elbil då de sparade så mycket på driftskostnaderna.

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Jag fick precis samma problem. Först gnällde den över att jag hade parkeringsljus påslaget så stängde av dom (man stänger av auto via ljusknapen) men sen gnällde den över fönstret. Efter ett par gånger då jag inte fattat vad problemet kan vara och jag struntade in att försöka uppdatera så valde jag att öppna alla fönster och stänga dom igen ordentligt och då funkade det. vet inte om den av någon anledning missar att alla är stängda första gången när man inte öppnat dom.

När i processen öppnade / stängde du fönstren? Jag tycker jag har provat alla kombinationer.

Jag tvivlar på att det är fönstersensorerna. Skoda-appen säger att fönstren är stängda.

Det är också märkligt att uppdateringen bara dyker upp ibland när jag stänger av. Imorse tex fanns den inte där.

Permalänk
Medlem

Det är så att vi signade upp för en Toyota bZ4X i somras då vi haft ett stort förtroende för Toyota.
Men sedan dess har det varit berg och dalbana. Återkallning då hjul lossnar, kaos med räckvidden, problem med snabbladdning.

Toyota Norge låter kunder häva köp nu, samt att de som fått sina bilar får lämna tillbaka de.

Här i Sverige säger informationschefen att man ska kontakta sin lokala återförsäljare för att se va det finns för möjligheter att häva köpet. Låter dock inte så troligt att de går med på att häva köpet utan straffavgift eller sånt om inte Toyota Sverige tar ett beslut. Eller vad tror ni?

Har iallafall kontaktat återförsäljaren och uttryckt min besvikelse över bilens prestanda och vill se vad det finns för möjligheter att häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Har ej bilen eller testat den, men den har väldigt bra boxigt lastutrymme som gör att man får mycket reell plats vid last.
Många bilar som har mycket utrymme i liter men det spelar ju ingen roll om formen är underlig när det mesta som är större som man packar är fyrkantigt.

Precis, fick intrycket är den sväljer väldigt mycket sett till storleken, kikade på Björn Nylands bananboxtest som bekräftade det.

Skrivet av P-I H:

Ioniq 5 är en fantastisk bil. Min bil är en RWD Advance med 20 tums hjul. Bilen har mätarställningen 13524 km.
Bekväm, går tyst även med 20 tums sommardäck, har bekväma säten och är rymlig.
Behöver man mer utrymme i bagaget eller vill ha mer lutning på ryggstödet i baksätet kan man flytta det och ändra lutningen.
Styrning och gas passar mig perfekt när jag kör bilen i eco läge.
Bilen har paddlar för att styra regenerering av energin. På vintern använder jag paddlarna aktivt för att minska energiförbrukningen. Frirullar, precis som med en gammal Saab och bromsar med vänster paddel. Om man vill kan man också använda enpedalsläge, men jag gillar inte det.
Min förbrukning, enligt bilens mätning, ligger på 167 Wh/km sedan bilen var ny. Enligt Transport Styrelsen ska bilen ha Elenergiförbrukning blandad på 179 Wh/km. Men förbrukningen beror på var man kör och hur man kör. Bilen är definitivt gubbkörd och inte så mycket på vägar med hastighet 100+ km/timme.
Bilen har 800V system och laddar snabbt. Kortaste laddstoppet jag haft är 9 minuter, när jag i somras körde från Stockholm med 100% laddning och fyllde på i Gävle till 80%.
Infotainment systemet fungerar bra när man vant sig. Två tryck för att starta eller stoppa stolsvärmen. Enkelt att ändra temp i bilen och det finns många fysiska knappar för att styra funktioner.
Jag har drabbats av det sä kallade zombie mode ett antal gånger, senast i maj förra året. Vi Bilägare har haft det på sin nya testbil Kia Niro EV.
Allt om Elbil har testat Ioniq 5.https://alltomelbil.se/test-hyundai-ioniq-5-visar-sig-vara-en-riktigt-bra-elbil/

Stort tack
167 Wh/km låter riktig bra och när den laddar så snabbt så blir långresor inga problem.
AWD drar något mer vad jag förstått (skillnad in WLTP).
Läder, är det äkta eller "vegan".
Slutligen, är det någon must-have extrautrustning som inte ingår i paketen? (Essential/Advance). Dragkrok måste eftermonteras eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av troglodyt:

När i processen öppnade / stängde du fönstren? Jag tycker jag har provat alla kombinationer.

Jag tvivlar på att det är fönstersensorerna. Skoda-appen säger att fönstren är stängda.

Det är också märkligt att uppdateringen bara dyker upp ibland när jag stänger av. Imorse tex fanns den inte där.

Skoda-appen sa till mig också att de var stängda. Jag gjorde det när jag klickad för att starta uppdateringen och den gnällde över fönstrerna. öppnade alla och stängde igen och då ändrade den sig och lät mig starta uppdateringen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Precis, fick intrycket är den sväljer väldigt mycket sett till storleken, kikade på Björn Nylands bananboxtest som bekräftade det.

Stort tack
167 Wh/km låter riktig bra och när den laddar så snabbt så blir långresor inga problem.
AWD drar något mer vad jag förstått (skillnad in WLTP).
Läder, är det äkta eller "vegan".
Slutligen, är det någon must-have extrautrustning som inte ingår i paketen? (Essential/Advance). Dragkrok måste eftermonteras eller?

När jag beställde i augusti 2021 ingick det mesta i Advance paketet. Det jag ville ha var tonade rutor bak och lite bättre ljud. Sedan ingick flera bra saker, som HUD, 360 kamera, döda vinkelvarnare med bild i instrumenteringen, riktigt läder, ventilerade säten fram och lite till. Jag köpte också eftermonterad dragkrok original, som kostade 14790kr och också 19 tums vinterhjul.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som tidigare fått klimatbonusen för era bilar, hur lång tid tog det efter de obligatoriska 6 månader innan de betalade ut pengarna? Såg någonstans de skrev det kunde ta 1-2 veckor men lite nyfiken hur det funkat tidigare. Lite över 2 veckor sen det var 6 månader sedan vi fick bilen så man hoppas lite att de kommer kunna betala ut om inte allt för lång tid ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ars Technica har testat Lucid Air Grand Touring och damn, den ser jäkligt snygg ut och vilket batteri och räckvidd. Tyvärr till ett högt pris. https://arstechnica.com/cars/2023/02/the-lucid-air-grand-tour...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Ni som tidigare fått klimatbonusen för era bilar, hur lång tid tog det efter de obligatoriska 6 månader innan de betalade ut pengarna? Såg någonstans de skrev det kunde ta 1-2 veckor men lite nyfiken hur det funkat tidigare. Lite över 2 veckor sen det var 6 månader sedan vi fick bilen så man hoppas lite att de kommer kunna betala ut om inte allt för lång tid ...

Fick min utbetalning 18e november och bilen registrerades på mig den 4e maj så exakt två veckor efter 6 månader för mig.
Har du fått bekräftat att dom mottagit er anmälan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Det är så att vi signade upp för en Toyota bZ4X i somras då vi haft ett stort förtroende för Toyota.
Men sedan dess har det varit berg och dalbana. Återkallning då hjul lossnar, kaos med räckvidden, problem med snabbladdning.

Toyota Norge låter kunder häva köp nu, samt att de som fått sina bilar får lämna tillbaka de.

Här i Sverige säger informationschefen att man ska kontakta sin lokala återförsäljare för att se va det finns för möjligheter att häva köpet. Låter dock inte så troligt att de går med på att häva köpet utan straffavgift eller sånt om inte Toyota Sverige tar ett beslut. Eller vad tror ni?

Har iallafall kontaktat återförsäljaren och uttryckt min besvikelse över bilens prestanda och vill se vad det finns för möjligheter att häva köpet.

Vill minnas att det finns några sådana fall där konsumentköplagen har gett köparen rätt att få lämna tillbaka sin bil och detta utan avdrag. Var nog gällande en fossilbil men det spelar ju ingen roll då lagen gäller oavsett energikälla.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Fick min utbetalning 18e november och bilen registrerades på mig den 4e maj så exakt två veckor efter 6 månader för mig.
Har du fått bekräftat att dom mottagit er anmälan?

När jag läst detta kollade jag lite hur det skulle anmälan eftersom jag trodde att det gick av sig själv som tidigare, men då de ändrat reglerna (igen) ska man tydligen fylla i någon blankett för att få stödet om bilen är påställd efter 8 november förra året.

Jag undrar nu om någon här på detta forum fått eller hittat denna blankett som de talar om?

Jag tittade igenom de papper jag fått från Transportstyrelsen men det enda jag hittar är beslutet om fordonsskatt och avgifter som man ska betala vid påställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

När jag läst detta kollade jag lite hur det skulle anmälan eftersom jag trodde att det gick av sig själv som tidigare, men då de ändrat reglerna (igen) ska man tydligen fylla i någon blankett för att få stödet om bilen är påställd efter 8 november förra året.

Jag undrar nu om någon här på detta forum fått eller hittat denna blankett som de talar om?

Jag tittade igenom de papper jag fått från Transportstyrelsen men det enda jag hittar är beslutet om fordonsskatt och avgifter som man ska betala vid påställningen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

där har du all info du behöver

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, åker man ofta långt med bilen har man andra behov, det säger jag inte emot. Jag menar bara att det inte är så värst vanligt att man gör det. Men det beror ju på definitionen av långt, och hur snabbt man måste ta sig fram.

Detta vet nog de som skall köpa bil om redan. Tror inte det är något som du och jag måste bestämma, eller debattera i en evighetsloop.

Resten är mest semantik, eller argumentation för argumenteringens egna skull, som inte är så intressant (tycker jag iaf.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Ni som tidigare fått klimatbonusen för era bilar, hur lång tid tog det efter de obligatoriska 6 månader innan de betalade ut pengarna? Såg någonstans de skrev det kunde ta 1-2 veckor men lite nyfiken hur det funkat tidigare. Lite över 2 veckor sen det var 6 månader sedan vi fick bilen så man hoppas lite att de kommer kunna betala ut om inte allt för lång tid ...

Ca 2-3 veckor + 6 år bägge tidigare gånger om jag minns rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av vinylens:

OK, var F-N hittar du den blankett de talar om??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK, var F-N hittar du den blankett de talar om??

När tog du bilen i bruk.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Den ställdes på i mitt namn 13/12 2022, dagarna efter den levererats från Cupra till handlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Den ställdes på i mitt namn 13/12 2022, dagarna efter den levererats från Cupra till handlaren.

Då får du vänta tills det gått 6 månader från det datumet.

Denna blanketten är nu överflödig efter regeländringen den 12 juli 2022. Därför skickar Trafikverket inte ut en sådan till de som köpt en elbil. Istället skickar Trafikverket automatiskt ut betalningen (tidigast) sex månader efter att elbilen är registrerade för trafik första gången. Förutsatt att man uppfyller villkoren.

din bil är på ställd efter det enligt dig så du får vänta tills det gått 6 månader.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

OK, men om man läser informationen i den gula rutan hos Transportstyrelsen så står det där (och även på regeringens hemsida) att en speciell blankett ska användas (igen).
Dock skriver de att de just nu inte har någon blankett men eftersom deras sidan med information inte uppdaterats sedan 2022-12-29, kl 09:02 tycker man att de borde hunnit sätta ihop en blankett.

Betyder detta kanske att man får vänta 6 månader för att få sin blankett och sedan ytterligare 6 månader tills man får pengarna eller hur tror ni de tänker?

Men som vanligt med statliga verk är det ju inte inkompetensen de har brist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK, men om man läser informationen i den gula rutan hos Transportstyrelsen så står det där (och även på regeringens hemsida) att en speciell blankett ska användas (igen).
Dock skriver de att de just nu inte har någon blankett men eftersom deras sidan med information inte uppdaterats sedan 2022-12-29, kl 09:02 tycker man att de borde hunnit sätta ihop en blankett.

Betyder detta kanske att man får vänta 6 månader för att få sin blankett och sedan ytterligare 6 månader tills man får pengarna eller hur tror ni de tänker?

Men som vanligt med statliga verk är det ju inte inkompetensen de har brist på.

Du får texten som står på deras sid här.

Är din bil tagen i trafik första gången mellan den 12 juli 2022 och den 8 november 2022?
Vad behöver jag göra för att få bonus?
Det finns inte längre något krav på att lämna in en försäkran i samband med att man köper en klimatbonusbil.*

Vid tidpunkten för utbetalningen, tidigast sex månader efter bilen tagit i trafik första gången, ska följande villkor vara uppfyllda:

Bilen får inte ha bytt ägare i vägtrafikregistret.
Bilen ska vara registrerad i Sverige, det vill säga den får inte ha avregistrerats på grund av till exempel export eller skrotning.
Bilen får inte ha ändrats så att den inte längre är en klimatbonusbil.
*Om din bil drivs med gas, till exempel metangas eller gengas (ej gasol), så krävs ytterligare uppgifter, se rubrik ”Har du köpt en gasbil?”. Om din bil inte drivs med annat gasbränsle än gasol så behöver du inte göra något mer än att uppfylla ovanstående punkter.

Så du får vänta tills du haft bilen i 6 månader + 2-3 veckor så kommer du få bonusen utbetald automatiskt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK, men om man läser informationen i den gula rutan hos Transportstyrelsen så står det där (och även på regeringens hemsida) att en speciell blankett ska användas (igen).
Dock skriver de att de just nu inte har någon blankett men eftersom deras sidan med information inte uppdaterats sedan 2022-12-29, kl 09:02 tycker man att de borde hunnit sätta ihop en blankett.

Betyder detta kanske att man får vänta 6 månader för att få sin blankett och sedan ytterligare 6 månader tills man får pengarna eller hur tror ni de tänker?

Men som vanligt med statliga verk är det ju inte inkompetensen de har brist på.

Du nämner den gula rutan där det också står:

”Transportstyrelsen arbetar för att ta fram och skicka ut information och en ansökningsblankett till dem som har ställt på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022. I nuläget ska fordonsägaren inte skicka in något till oss.”

Det finns alltså ingen blankett och du ska inte göra något just nu. Det är den senaste informationen.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fick min utbetalning 18e november och bilen registrerades på mig den 4e maj så exakt två veckor efter 6 månader för mig.
Har du fått bekräftat att dom mottagit er anmälan?

Mon registrerades på mig de första dagarna i augusti så ingen blankett behövdes.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Har iallafall kontaktat återförsäljaren och uttryckt min besvikelse över bilens prestanda och vill se vad det finns för möjligheter att häva köpet.

Fan va trist att höra! Tråkigt att du haft så mycket tjafs. Man tycker ju att Toyota om någon borde ha nog med erfarenhet av både elektriska drivsystem efter 20 år av hybridbiltillverkning och bygga bra fordon av hög kvalitet.

Hoppas fan att detta inte är något medvetet drag att skjuta sig själv i foten från Toyotas sida i ett missriktat försök att svartmåla elbilar. Låter kanske långsökt förvisso, men fan, hur ska man tolka detta klanteri annars...?

Var aldrig någon större fan av deras BZ (står det för BullZitt?) sedan den först visades upp, den har en medvetet skum design likt elbilar från traditionella biltillverkare länge hade (BMW i3, äldre Nissan Leaf osv osv). Dessutom ett bisarrt, svåruttalat, svårt att komma ihåg namn. Sammantaget med förra VDs uttalade aversion (gränsande till direkt hat) kan jag inte se detta som annat än en medveten strategi att försöka minimera elbilars genomslag.

Skämtet blir ju på deras bekostnad dock när elbilsförsäljningen bara rakar i höjden hela tiden, och de inte har några vettiga modeller. Alla tyska tillverkarna har ju flera modeller i flera varianter redan, samma med Tesla. Vad har Toyota?

En BullZitt... Det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du får texten som står på deras sid här.

Är din bil tagen i trafik första gången mellan den 12 juli 2022 och den 8 november 2022?
Vad behöver jag göra för att få bonus?
Det finns inte längre något krav på att lämna in en försäkran i samband med att man köper en klimatbonusbil.*

Vid tidpunkten för utbetalningen, tidigast sex månader efter bilen tagit i trafik första gången, ska följande villkor vara uppfyllda:

Bilen får inte ha bytt ägare i vägtrafikregistret.
Bilen ska vara registrerad i Sverige, det vill säga den får inte ha avregistrerats på grund av till exempel export eller skrotning.
Bilen får inte ha ändrats så att den inte längre är en klimatbonusbil.
*Om din bil drivs med gas, till exempel metangas eller gengas (ej gasol), så krävs ytterligare uppgifter, se rubrik ”Har du köpt en gasbil?”. Om din bil inte drivs med annat gasbränsle än gasol så behöver du inte göra något mer än att uppfylla ovanstående punkter.

Så du får vänta tills du haft bilen i 6 månader + 2-3 veckor så kommer du få bonusen utbetald automatiskt.

Det är ju ändrat igen, bilar i trafik efter den 8/11-22 skall på nytt fylla i en blankett och lämna in, men som @chippen2188 skriver så är den inte på plats ännu.