Permalänk
Skrivet av Partyprime:

Nu är jag med i klubben! Blev ett 4090 Suprim X Liquid.

Snyggt! Har detta själv sen releasen. Ett fantastiskt kort. Du kommer inte bli missnöjd.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Snyggt! Har detta själv sen releasen. Ett fantastiskt kort. Du kommer inte bli missnöjd.

Kör du standard fläktarna eller har du bytt fläktar? Funderar på att byta till 2st Noctua fläktar så att allt i PCn låter likadant istället för olika fläktljud.

Permalänk
Skrivet av Partyprime:

Kör du standard fläktarna eller har du bytt fläktar? Funderar på att byta till 2st Noctua fläktar så att allt i PCn låter likadant istället för olika fläktljud.

Började med standard men har två Silentwings liggandes men har inte haft anledning att byta än iaf. Man kommer inte upp i något vidare varvtal för att dom ska höras utöver mina andra fläktar som ligger på ”quiet”. Ligger ändå en bit under 60 grader.
Mitt förslag är att testa först. Tror inte du behöver dom.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Prövade Generation Zero och ligger på 67-69c. Men nu har jag inte fläktar längst upp i chassit längre eftersom grafikkorts kylaren är där nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Det verkar du ha rätt i. Läst lite runt om på internet nu och Gigabyte verkar onekligen ha minst problem med spolljud. Så jag håller mig nog kvar vid Gigabyte så länge det inte är något missljud från fläkten.

Hur har det gått för dig? Fått något svar från Inet? Såg att korten försvann ganska fort.

Mitt RMA är fortfarande på väntelistan sedan den 19/1. Känns som det här kan bli en lång väntan, tyvärr.

Inget nytt än? Jag väntar fortfarande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej inget svar än. Oj, har du väntat så länge?? Det var olyckligt.

Tur att man har en PS5a som man kan leka med under tiden. Mitt GTX760 3GB jag har som backup kort räcker inte till mycket

Sitter också på en PS5 men är inte alls en konsol-person. Den används av tjejen när vi spelar Back 4 Blood tillsammans 😄

Skrivet av Mocka:

Inget nytt än? Jag väntar fortfarande.

Jag fick precis ett mejl från ProShop att en tekniker inom kort ska kolla på min reklamation. Tog ett tag, och det lär nog ta ett par veckor till tyvärr. Ska bli intressant att få en återkoppling om dom lyckas framkalla missljudet.

När lämnade/skickade du in ditt kort?

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Sitter också på en PS5 men är inte alls en konsol-person. Den används av tjejen när vi spelar Back 4 Blood tillsammans 😄

Jag fick precis ett mejl från ProShop att en tekniker inom kort ska kolla på min reklamation. Tog ett tag, och det lär nog ta ett par veckor till tyvärr. Ska bli intressant att få en återkoppling om dom lyckas framkalla missljudet.

När lämnade/skickade du in ditt kort?

Jaha hehe, ibland är det bra att ha en konsol till sådana situationer Har lite spel jag inte kört klart än så passar på att ta mig igenom dem.

Tråkigt att Proshop är så sega.

Förra veckan och det står som pågående så vi får väl se.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaha hehe, ibland är det bra att ha en konsol till sådana situationer Har lite spel jag inte kört klart än så passar på att ta mig igenom dem.

Tråkigt att Proshop är så sega.

Förra veckan och det står som pågående så vi får väl se.

Det lär nog inte bli ProShop igen i framtiden. Kan vara värt att lägga en tusenlapp extra för att ha kundservicen nära istället för andra sidan Öresundsbron 😅

Berätta gärna om du får något svar. Nyfiken på vad dom kommer fram till och om du får ett nytt kort.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk

Detta skall bli spännande. Med 4090-kortet och 13900-propp så kan jag inte köra PSU'n fläktlös. Jag bockade till en plåt som sammanbinder kylflänsarna med ett minnes-vattenblock. Återkommer med resultat efter test!

Permalänk
Medlem

weeeeeeeeeeee ja e med i klubben yeyeyeeee

Permalänk
Skrivet av SnabelostSWE:

Detta skall bli spännande. Med 4090-kortet och 13900-propp så kan jag inte köra PSU'n fläktlös. Jag bockade till en plåt som sammanbinder kylflänsarna med ett minnes-vattenblock. Återkommer med resultat efter test!

<Uppladdad bildlänk>

Fungerade inte... Kylflänsarna har olika potential, dvs är inte en del av jordplanet. Keff design, men det är klart, det är ju inte meningen att hållas på och öppna och krångla med nätaggen

Sitter flänsen på plats skjuter jordfelsbrytaren. Det i sig är lite skumt, men inget gick iallafall sönder.

Disclaimer, innan någon annan påpekar det. Modda inte era nätagg ifall ni inte är berädda att ta fullt ansvar för vad som kan hända.

Permalänk
Medlem

Har nu gått med i klubben jag med, har hunnit testa CP2077 i någon timme sedan jag fick ihop burken. Med mitt 3080 så var det i stort sett omöjligt att få till flyt och ok bildkvalité i 4k, lyckades att med många tråkiga kompromisser få det hyffsat stabilt kring 50-60 fps. Med 4090 i stort sett maxat, DLSS Quality+FG så har jag 95-115 fps beroende på område hittills. Helt sjukt "smooth" och FG fungerade över förväntan, inga artefakter jag lagt märke till i spelande ännu och omärkbar skillnad i latens med en handkontroll.
Bästa är att mitt 3080 drog kring 350W (Aorus Master med OC), 4090 tycks dra "enbart'' 20-30W mer i med nuvarande inställningar.

Det blev ett KFA2 till "msrp" (eller nära iaf), högsta temp efter någon timmes spelande var 67C (76C hotspot) och då har jag inte trimmat in luftflödet i chassit ännu. Har inte hört fläktarna märkbart genom hörlurarna och inget coilwhine värt att nämna, så kan helt klart rekommendera KFA2 4090 SG.

Permalänk
Medlem

@meanh

undeevolta kortet, jag får ned mitt kort ca 140W med ca 3% sämre prestanda i time spy.

tycker att denna tradeoff är helt klart värd.

btw jag har också etr kfa2 kort, helnöjd med den 😊

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Går också att sänka powerlimit till 70-75% utan mycket fps förlust. Oftast har man utrymmet i fps men inte lika mycket i watt eller värme.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hur mycket kräm lämnar man på bordet genom att köra 4090 i ett AM4-system?

Jag har en relativt nybyggd apparat som plockades ihop runt en 5800X3D och kompletterades med ett 3080 Ti. Spelar uteslutande grafiktunga spel i 4K och min tanke var att krama ut det "sista" ur AM4. Än så länge levererar den hundratalet rutor i det absolut mesta som jag slänger på den, men under året kommer ju några visuellt fläskiga titlar om allt går som det ska (Stalker, Atomic Heart och Starfield, bland annat). Det är väl också rimligt att tro att DLSS 3 på allvar får fäste i år, att strålspårning blir ännu bildskönare och ännu viktigare i spel och så vidare. Och har man vant sig vid +100 bildrutor per sekund med allt grafiskt godis, så...

Vill ogärna uppgradera (än) till ett AM5-system (eller motsvarande på Intelsidan), men vill inte heller gå miste om en väldig massa prestanda.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Techpowerup (tror jag det var) hade ju ett 5800x3d system som dom sen bytte till ett 13900k när dom såg hur cpu bundet det var, kolla ett par reviews bak på 4090. Kan hända dom har en jämförelse review uppe med

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Techpowerup (tror jag det var) hade ju ett 5800x3d system som dom sen bytte till ett 13900k när dom såg hur cpu bundet det var, kolla ett par reviews bak på 4090. Kan hända dom har en jämförelse review uppe med

Denna du tänker på?

Finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hur mycket kräm lämnar man på bordet genom att köra 4090 i ett AM4-system?

Jag har en relativt nybyggd apparat som plockades ihop runt en 5800X3D och kompletterades med ett 3080 Ti. Spelar uteslutande grafiktunga spel i 4K och min tanke var att krama ut det "sista" ur AM4. Än så länge levererar den hundratalet rutor i det absolut mesta som jag slänger på den, men under året kommer ju några visuellt fläskiga titlar om allt går som det ska (Stalker, Atomic Heart och Starfield, bland annat). Det är väl också rimligt att tro att DLSS 3 på allvar får fäste i år, att strålspårning blir ännu bildskönare och ännu viktigare i spel och så vidare. Och har man vant sig vid +100 bildrutor per sekund med allt grafiskt godis, så...

Vill ogärna uppgradera (än) till ett AM5-system (eller motsvarande på Intelsidan), men vill inte heller gå miste om en väldig massa prestanda.

Har nu testat lite mer med mitt system (5800X3D, 32GB 3600CL16 dual rank kit men inte intrimmade timings ännu och spelar på en LG C1) och skulle säga att i de spelen jag hunnit testa hittills så är processorn inte en jättestor bottleneck. I CP2077, i stort sett maxat och med DLSS i Quality+FG så kan GPU load korta stunder droppa ner mot 80% (fps ~75) i ett av de värsta områdena för CPU+minnen i spelet, en marknad med ruggigt mycket NPC's där jag sprintar runt flera varv, och när jag kör bil snabbt genom staden så ligger GPU load mellan 91-96% och har då ca 95-105 fps.
Nästa spel jag testade var Watch Dogs: Legion. Allt maxat (om jag inte missat något) och DLSS Balanced så kunde jag få GPU load ner till 80% några sekunder då och då när jag gasade på för fullt genom London, oftast låg dock load klistrad på 99% och 1% lows som sämst kring 70 fps. Genomsnittlig fps var omkring 90-95 fps.
Om CP2077 är något att gå på när det gäller framtida spel så är det inte omöjligt att man i värsta fall går miste om 20-30% av potentiell prestanda i vissa krävande moment av spel (eller vissa extremt krävande titlar) med 5800X3D, framför allt om man använder DLSS aggressivt. Personligen så känner jag mig inte speciellt orolig över att processorn ska flaska, framför allt nu när jag sett och känt hur väl FG fungerar i CP2077 även då man är nere och nosar kring 80 fps på skärmen. Dock kör jag inte med mus och tangentbord utan enbart handkontroll när jag spelar, så är inte tokkänslig för lite högre latenser. Kan även tillägga att enbart den värsta dippen jag lyckades provocera fram gjorde att spelet inte kändes helt "smooth" längre, vid normalt spelande under några timmar så upplevde jag inget i närheten av lika illa.
Om du har något specifikt spel du funderar över hur 5800X3D presterar med ett 4090 i så är det bara att fråga. Har ett hyffsat spelbibliotek när det gäller de större singleplayertitlarna från de senaste 5-6 åren så om det är ett spel jag har så testar jag det gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har nu testat lite mer med mitt system (5800X3D, 32GB 3600CL16 dual rank kit men inte intrimmade timings ännu och spelar på en LG C1) och skulle säga att i de spelen jag hunnit testa hittills så är processorn inte en jättestor bottleneck. I CP2077, i stort sett maxat och med DLSS i Quality+FG så kan GPU load korta stunder droppa ner mot 80% (fps ~75) i ett av de värsta områdena för CPU+minnen i spelet, en marknad med ruggigt mycket NPC's där jag sprintar runt flera varv, och när jag kör bil snabbt genom staden så ligger GPU load mellan 91-96% och har då ca 95-105 fps.
Nästa spel jag testade var Watch Dogs: Legion. Allt maxat (om jag inte missat något) och DLSS Balanced så kunde jag få GPU load ner till 80% några sekunder då och då när jag gasade på för fullt genom London, oftast låg dock load klistrad på 99% och 1% lows som sämst kring 70 fps. Genomsnittlig fps var omkring 90-95 fps.
Om CP2077 är något att gå på när det gäller framtida spel så är det inte omöjligt att man i värsta fall går miste om 20-30% av potentiell prestanda i vissa krävande moment av spel (eller vissa extremt krävande titlar) med 5800X3D, framför allt om man använder DLSS aggressivt. Personligen så känner jag mig inte speciellt orolig över att processorn ska flaska, framför allt nu när jag sett och känt hur väl FG fungerar i CP2077 även då man är nere och nosar kring 80 fps på skärmen. Dock kör jag inte med mus och tangentbord utan enbart handkontroll när jag spelar, så är inte tokkänslig för lite högre latenser. Kan även tillägga att enbart den värsta dippen jag lyckades provocera fram gjorde att spelet inte kändes helt "smooth" längre, vid normalt spelande under några timmar så upplevde jag inget i närheten av lika illa.
Om du har något specifikt spel du funderar över hur 5800X3D presterar med ett 4090 i så är det bara att fråga. Har ett hyffsat spelbibliotek när det gäller de större singleplayertitlarna från de senaste 5-6 åren så om det är ett spel jag har så testar jag det gärna.

Stort tack. Det är väl den här formen av titlar, halvöppna, visuellt storslagna och levande spelvärldar, som kommer att vara relevanta att spela framöver. Jag lirar också på en C1, så allting över 120 rutor per sekund är poänglös bonus. Ligger jag runt 85-90, uppåt 100, är jag mer än nöjd. Därför tror jag inte att det lär bli aktuellt för mig att pressa fram maximalt antal rutor genom DLSS - i vart fall inte i sådan utsträckning att processorn får alldeles för mycket att göra, hoppas jag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

kört lite overwatch 2 på min best, 7900x med ett 4090. Har undervoltat och lade maxfrekvens på 4.8ghz för cpu och drog även ned power limit på gpu ned till 50%... får fortfarande 120fps på 4k med allt maxat. datorn drar lite mindre ström nu men den köttar verkligen får 62c på gpu och cpu som maxtak.

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl en tråd med 4090 Ti owners club.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Snart kommer väl en tråd med 4090 Ti owners club.

Är det ett problem?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Såg att Inet har en bunt ASUS TUF inne, men många har problem med coilwhine på dessa?

https://www.inet.se/produkt/5413036/asus-geforce-rtx-4090-24g...

det är nära nu att jag beställer... ska ju bygga ny rigg snart men vill beställa 4090 innan

tror ni detta nätagg räcker? borde väll kunna köra powerlimit typ 70% i Afterburner bara?

https://www.webhallen.com/se/product/302425-Corsair-RM750-750...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg att Inet har en bunt ASUS TUF inne, men många har problem med coilwhine på dessa?

https://www.inet.se/produkt/5413036/asus-geforce-rtx-4090-24g...

det är nära nu att jag beställer... ska ju bygga ny rigg snart men vill beställa 4090 innan

tror ni detta nätagg räcker? borde väll kunna köra powerlimit typ 70% i Afterburner bara?

https://www.webhallen.com/se/product/302425-Corsair-RM750-750...

Beror ju lite på vad du ska ha för CPU.
Kör själv med 13900kf och 4090 med customloop på rubbet. Hela skiten med 48" oled tv drar ca 600-650W vid väggen när jag spelar t.ex RDD2 och cyberpunk (nedis plugg till grenuttag där allt är inkopplat).

edit:Kör överclock på 4090 med 80% powerlimit för att få lite över stockprestanda ca 360W på den

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Beror ju lite på vad du ska ha för CPU.
Kör själv med 13900kf och 4090 med customloop på rubbet. Hela skiten med 48" oled tv drar ca 600-650W vid väggen när jag spelar t.ex RDD2 och cyberpunk (nedis plugg till grenuttag där allt är inkopplat).

edit:Kör överclock på 4090 med 80% powerlimit för att få lite över stockprestanda ca 360W på 4090

just nu en 10700K, men tar inte med något till nya bygget bara GPU.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fick hem ett 4090 Suprim X för några dagar sedan! Känns som ett välbyggt kort överlag och inte så farligt med coil whine (mindre än 3080 Strix). Verkar dock som jag haft lite otur med minnet som bara går att överklocka +800 MHz, lite synd då coren hänger med en bra bit över 3000 MHz. Hur högt kan ni köra erat vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är det ett problem?

Den ska bli rolig att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Fick hem ett 4090 Suprim X för några dagar sedan! Känns som ett välbyggt kort överlag och inte så farligt med coil whine (mindre än 3080 Strix). Verkar dock som jag haft lite otur med minnet som bara går att överklocka +800 MHz, lite synd då coren hänger med en bra bit över 3000 MHz. Hur högt kan ni köra erat vram?

Min suprimX har klarat Port Royal upp till +1670 ram med fläktarna på 100% men klarar långt ifrån alla runs. +1500-1400 är stabil för COD. +800 låter ganska lågt.Minnes OC ger lite extra poäng i benchmarks men annars ingen nämnvärd skillnad vid gaming. Core klarar upp till 3120 men klarar inte alltid Port Royal. 3060-3090 är stabilt för gaming. Med 3000-3060 core får man vara nöjd att man ligger i översta percentilen. 666W vBIOS gav betydligt mer poäng vid benchmarks men inget mer minnet eller core frekvens.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Såg att Inet har en bunt ASUS TUF inne, men många har problem med coilwhine på dessa?

https://www.inet.se/produkt/5413036/asus-geforce-rtx-4090-24g...

det är nära nu att jag beställer... ska ju bygga ny rigg snart men vill beställa 4090 innan

tror ni detta nätagg räcker? borde väll kunna köra powerlimit typ 70% i Afterburner bara?

https://www.webhallen.com/se/product/302425-Corsair-RM750-750...

Fast 25990:- är ett riktigt saftigt pris. Kanske fundera på något annat 4090, går att spara några tusenlappar t.ex. på ett gigabyte
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4090-G... 21990:-
https://www.dustinhome.se/product/5011306057/geforce-rtx-4090... 23999:-

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såg att Inet har en bunt ASUS TUF inne, men många har problem med coilwhine på dessa?

https://www.inet.se/produkt/5413036/asus-geforce-rtx-4090-24g...

det är nära nu att jag beställer... ska ju bygga ny rigg snart men vill beställa 4090 innan

tror ni detta nätagg räcker? borde väll kunna köra powerlimit typ 70% i Afterburner bara?

https://www.webhallen.com/se/product/302425-Corsair-RM750-750...

Jag hade TUF non OC i en månad vid release och coil whine var fruktansvärt, aldrig hört något liknande på den nivån. Visst, körde man med lurar och hög volym så hördes inte whine men galet att coil whine började redan vid runt 120W last (oavsett fps). Personligen hade jag inte köpt det igen pga. det skälet, dock är det ett vackert bygge helt i metall med en smart GPU bracket samt tysta fläktar. Mitt nuvarande kort är i en helt annan liga med plastkåpa, obalanserade fläktar och värdelösa fläktprofiler - dock har det minimalt med coil whine.

750W kommer att funka (läst flera som kört med sådant agg) men det blir små marginaler. Så om det skulle råka vara så att datorn slocknar vi tungt spelande så vet du varför CPUn är viktig här, kör du AMD lär du klara dig bättre än om du kör Intel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9