Permalänk
Medlem

WRC-tråden

Några fler här inne som gillar att kolla på rally och ska följa helgens lopp?

Har efter flera års uppehåll börjat följa rally igen lite förra året och tänkte försöka följa de flesta helger i år, iaf Monte-Carlo, Sverige och Finland.

Permalänk
Medlem

Ska försöka i år igen. Tycker om SVTs sändning med Kruse. Dock så när de slutade med att visa sammandrag och visade bara deras livesträckor så blev det för många timmar att hänga med. Ca 6-7 per tävling (de har inte licens för alla och alla har inte full tv crew heller men de sammanfattar de sträckor de inte har live på) så jag han inte med.
Var bra säsong förra året så länge jag hann med så gör försök att hänga med i år igen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag brukade följa WRC med farsan när det gick på Eurosport, när Colin McRae (Den gamla goda tiden) drog genom skogarna häruppe och i Kenya men på sista åren har man slackat efter tyvärr.

Lite ändringar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ska försöka i år igen. Tycker om SVTs sändning med Kruse. Dock så när de slutade med att visa sammandrag och visade bara deras livesträckor så blev det för många timmar att hänga med. Ca 6-7 per tävling (de har inte licens för alla och alla har inte full tv crew heller men de sammanfattar de sträckor de inte har live på) så jag han inte med.
Var bra säsong förra året så länge jag hann med så gör försök att hänga med i år igen

Ja, som värmlänning är ju Kruse nästan synonymt med rally. Och han är nog en av Sveriges bästa expertkommentatorer så det kommer vara trist de rallyn som inte får sammandrag.

Skrivet av tcntad:

Jag brukade följa WRC med farsan när det gick på Eurosport, när Colin McRae (Den gamla goda tiden) men på sista åren har man slackat efter tyvvär

Ja Colin McRae födde helt klart mitt rallyintresse, snyggast bil och mest attack när man stod där i Värmlandsskogarna .

Den snyggaste rallybilen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chibariku:

Ja, som värmlänning är ju Kruse nästan synonymt med rally. Och han är nog en av Sveriges bästa expertkommentatorer så det kommer vara trist de rallyn som inte får sammandrag.

Ja Colin McRae födde helt klart mitt rallyintresse, snyggast bil och mest attack när man stod där i Värmlandsskogarna .

Den snyggaste rallybilen.
https://i.pinimg.com/736x/cd/c8/b4/cdc8b4dcca1d785c05bbc40583dcc1a4.jpg

Odödliga "If in doubt, flat out"-legenden McRae, klart en av de bästa även om det finns många kompetenta.
Är inte Harri rovanperäs grabb i WRC numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Odödliga "If in doubt, flat out"-legenden McRae, klart en av de bästa även om det finns många kompetenta.
Är inte Harri rovanperäs grabb i WRC numera?

Ja kanske inte alltid det bästa taktiken men alltid stor show.
Kalle Rovanperä vann WRC förra året, dagen efter han fyllde 22 år och blev den yngsta totalsegraren någonsin. Och är väl storfavorit iår även om jag hoppas det blir en jämn kamp med Ott Tänak.

Permalänk
Medlem

För den som inte följer WRC så är nya rally1 reglementet som kom in förra året:

Mindre aero. Mindre inställningar tillgängliga på diffar, speciellt center diffen.
Bilarna är rörram och inte längre modifierad kaross från standardbil för ökad säkerhet + billigare. Den mindre klassen WRC2 (rally2 bilar) är fortfarande kaross som är ombggd (4wd också) och i och med med rally1 simplare diffar och antilagg så är de på många sätt mer lika.
Rally1 behåller motor på ish 300hk som tidigare reglement innan 2022, utvecklingen på de från tillverkarna är typ helt fryst. Mindre antilaggsystem än förra reglemente.

Istället finns nu 100kw eldrift med batteri 3.9kwh som FIA standard-del som sitter bak i bilen som separat enhet men sitter på fyrhjulsdriften, den kan sättas i 3-5 antal profiler INNAN sträckan börjar och enda inställningen föraren kan göra i bilen under sträckan är att stänga av den helt, då är den avstängd minst 30s. Det första 10s på sträckan är hybriden igång på max för typ 450häst.
Om jag kommer ihåg deploy så kan den bara deploya när batteriet är fullt och deployar då tills batteriet är tomt enligt profilen och sen laddar den tills att den är full igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bra sammanställning @infigo

Då var de två första sträckorna avklarade. Ogier visar återigen sin storhet i Monte Carlo och är i ledningen, Tänak och Rovenperä har haft lite problem i mörkret och är drygt 15 sekunder efter.

Tyvärr såg jag Inte vad som hände med Oliver Solberg, han var med bra på ss1 men tappade 2 minuter på ss2. Möjligt att det var den isiga kurvan som ställde till problem.

Permalänk
Medlem

Ogier verkar svårstoppad i Monte i år, 6 av 8 sträcksegrar. Synd att Evans åkte på en punktering, har haft riktigt bra fart på övriga sträckor.

Och Oliver Solberg har också fått upp farten, 5 av 6 snabbaste tider i RC2 idag. Kan nog klättra en hel del men tappade som sagt lite väl mycket igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja, som värmlänning är ju Kruse nästan synonymt med rally. Och han är nog en av Sveriges bästa expertkommentatorer så det kommer vara trist de rallyn som inte får sammandrag.

Ja Colin McRae födde helt klart mitt rallyintresse, snyggast bil och mest attack när man stod där i Värmlandsskogarna .

Den snyggaste rallybilen.
https://i.pinimg.com/736x/cd/c8/b4/cdc8b4dcca1d785c05bbc40583dcc1a4.jpg

Håller med Colin, Tommi & Carlos m. fl. från den eran väckte mitt intresse också, ska dock säga att jag inte sitter bänkad idag men försöker följa det så gott det går.
Tycker också helt klart bilarna har mer charm från den eran.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tydligen har SVT inte live i år och går tillbaka till söndags sammandrag. Lite synd men passar mitt schema bättre så jag är glad. Får jag för mycket tid över kan jag se ikapp förra året hehe

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med Colin, Tommi & Carlos m. fl. från den eran väckte mitt intresse också, ska dock säga att jag inte sitter bänkad idag men försöker följa det så gott det går.
Tycker också helt klart bilarna har mer charm från den eran.
https://www.youtube.com/watch?v=cQ0qWSegaB0

Ja de såg ju mer ut som de normala modellerna med mycket mindre äro än dagens. Impreza, Evo och Celica är nog mina topp tre.

Skrivet av infigo:

Tydligen har SVT inte live i år och går tillbaka till söndags sammandrag. Lite synd men passar mitt schema bättre så jag är glad. Får jag för mycket tid över kan jag se ikapp förra året hehe

Ja att följa allt live tar ju en hel del tid. Vad jag helst skulle vilja se är 30-60 minuters sammandrag per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tydligen har SVT inte live i år och går tillbaka till söndags sammandrag. Lite synd men passar mitt schema bättre så jag är glad. Får jag för mycket tid över kan jag se ikapp förra året hehe

Bra att sammandragen är tillbaka tycker jag, men dumt samtidigt att live fick stryka med. Hade velat ha båda.
Sammandragen har jag saknat då inte tid finns för att följa hela rallyt, Red bull kör också sammandrag på deras Youtube kanal men dom är väldigt korta oftast (ca 5min).

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av infigo:

Tydligen har SVT inte live i år och går tillbaka till söndags sammandrag. Lite synd men passar mitt schema bättre så jag är glad. Får jag för mycket tid över kan jag se ikapp förra året hehe

För den som vill alla sträckor live är det C more eller Sportkanalen (använder den själv) som gäller

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ja de såg ju mer ut som de normala modellerna med mycket mindre äro än dagens. Impreza, Evo och Celica är nog mina topp tre.

Ja att följa allt live tar ju en hel del tid. Vad jag helst skulle vilja se är 30-60 minuters sammandrag per dag.

SPORT KANALEN eller SVT har en summering desutom

Skrivet av Bjebben:

Bra att sammandragen är tillbaka tycker jag, men dumt samtidigt att live fick stryka med. Hade velat ha båda.
Sammandragen har jag saknat då inte tid finns för att följa hela rallyt, Red bull kör också sammandrag på deras Youtube kanal men dom är väldigt korta oftast (ca 5min).

SPORT KANALEN har båda delarna

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

För den som vill alla sträckor live är det C more eller Sportkanalen (använder den själv) som gäller

Men sportkanalen har inte Kruse. Men just för mig är 1-2h för rally lagom. Och det täcker SVT bra men en timme till hade inte skadat

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men sportkanalen har inte Kruse. Men just för mig är 1-2h för rally lagom. Och det täcker SVT bra men en timme till hade inte skadat

Ja Kruse är ju den man vill ha såklart. Håller med om 1-2h är lagom.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Rovanperä har tagit in 20 sekunder under dagen och är bara 16s efter Ogier. Kommer nog vara svårt att ta ikapp på morgondagens 4 etapper men Ogier kan inte slappna av helt.

Solberg var tyvärr lite för aggressiv på en sträcka igen och slog i sidan av bilen och tappade rejält med tid, men flera sträcksegrar idag igen i RC2.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att förundras hur publiken vågar/får stå mitt i vägen och vifta och ha sig, ingen som helst säkerhetsavstånd där utan bara ren och skär känsla för sporten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av infigo:

Tydligen har SVT inte live i år och går tillbaka till söndags sammandrag. Lite synd men passar mitt schema bättre så jag är glad. Får jag för mycket tid över kan jag se ikapp förra året hehe

Om nån undrar (och har kanalen) så sänder 12:an allt live.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen WRC och tycker det är super att svt sänder det och inte en betalkanaler
Men jag tappade det helt när de slutade med 1h sammandragen Som ni andra redan skrivit så är det för att det finns inte tid (och intresse för mig) att försöka se alla livesträkor.

Men ser lånande ut nu om/när sammandragen är tillbaka

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Då var Monte Carlo över

Ogier tog sin nionde seger i Monte Carlo och är nu den som har flest, var tidigare delad med Sebastian Loeb som tyvärr var upptagen med Dakar i år.. Andra rekord är under tre årtionden och med fem olika tillverkare.

Oliver Solberg blev till slut sexa i RC2 men kör lite för mycket på gränsen och tappade rejält med tid på två sträckor. Hastigheten finns helt klart annars och utan att kolla så tror jag han hade solklart flest sträcksegrar i RC.

1 FRA S. OGIER
2 FIN K. ROVANPERÄ +18.8
3 BEL T. NEUVILLE +44.6
4 GBR E. EVANS +1:12.4
5 EST O. TÄNAK +2:34.9
6 JPN T. KATSUTA +3:32.6
7 ESP D. SORDO +3:47.5
8 FIN E. LAPPI +3:51.3
9 ANA N. GRYAZIN +10:03.4
10 FRA Y. ROSSEL +10:07.9
11 ESP P. LÓPEZ +11:14.1
12 CZE E. CAIS +11:33.8
13 FRA A. FOURMAUX +11:59.8
14 SWE O. SOLBERG +12:18.6

Dold text
Permalänk
Medlem

Inte direkt WRC.
Men vill ändå tipsa om att Race of Champions Nations cup, går i skrivande stund på SVT 1, finns säkert på play sän med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Inte direkt WRC.
Men vill ändå tipsa om att Race of Champions Nations cup, går i skrivande stund på SVT 1, finns säkert på play sän med

Race of Champions är helt klart välkommet i tråden, tänkte kolla ikväll så man kan spola lite, imorgon börjar sändningen kl 11.50.

Och även Rallycross när det det drar igång i maj.

Permalänk
Medlem

Då var rally Mexico igång kanske den häftigaste förstasträckan i mästerskapet inne i Guanajuato. Har tyvärr andra planer, läs sambons planer, i helgen så blir att kolla sammandragen på Red Bull TV.

Permalänk
Medlem

Efter SS 10 av 23 så leder Esapekka Lappi med 5 sekunder över Sebastian Ogier som jagar sin sjunde titel i Mexiko.

Oliver Solberg fick tyvärr en punktering och tappade rejält med tid. Men vann 4 av 8 sträckor igår så kan förhoppningsvis klättra lite