bästa sätt att förvara bilder?

Permalänk
Medlem

Jag har 8600 bilder och 800 videos. I princip allt är på barnen 3 och 5 år. Jag använder icloud och klarar mig hittills på 200gb. Apple kör ju bara till 2TB. Men lär nog dröja bra många år innan man är där om jag ens kommer dit. Har precis börjat kolla igenom och börjat rensa lite bilder igen som jag gjorde för något år sen också. Insett att man väldigt tar väldigt många bilder på ett ögonblick för att just få en bra bild, sen glömmer man ta bort de ”dåliga”. Så väldigt många bilder som kan rensas bort. T ex som senaste julkorten. Ca 30 bilder på barnen framför granen, 2 av dom blev bra att spara resten är suddiga osv

Permalänk
Medlem

Finns ju många bra lösningar och allt har ju ett pris med. Nu skrev du ju bara förvara och är det så så skulle jag bara skaffat en extern disk och lagt på annat ställe. Kanske två och ta backup då och då.

Skaffar du tex en Synology NAS med två diskar får du ju så mycket mer. Med photos appen indexerar den ju alla dina bilder. Du kan se bilderna på telefonen. Den listar geotaggning. Lite som Google photos. Du kan även autokopiera dina telefonbilder till din nas. Med en extra gammal nas så kan du säkerhetskopiera med automatik alternativ bara koppla en usb disk till den för backup.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Avstängd

Jag kör OneDrive, eller Microsoft 365 Family egentligen. En TB var för fem användare räcker rätt långt, men det är klart att det blir lite mekigt om man har mer än 1 TB och man får hålla på och byta konton eller dela eller så, men det ska gå att sätta upp det så att man delar på allt utrymme till ett konto liksom. Jag har alltid köpt årskort på rea och då kostar det typ 400-500 per år, från MS utan rea är det runt 900 har jag för mig. Fortfarande rätt prisvärt.

En fördel är att det ju är rätt användarvänligt. Synkning automatiskt från telefoner, enkla sätt att dela med länkar eller så, och val för om de får redigera och sådär. Man kan ju också nyttja lokal spegling för att få en lokal backup, exempelvis genom att ha en dator med OneDrive lokalt eller på någon NAS eller så, och när den startas och loggas in så kommer den ju att dra ner allt du valt att synka till vald plats. Jag kör så på min htpc som inte används så värst mycket. Varje gång den startar så synkas OneDrive automatiskt till en lokal disk där utan att jag har behövt sätta upp något alls egentligen, mer än att OneDrive ska synka allt och förstås att den är placerad på en tillräckligt stor disk. Den har också automatisk inloggning så jag kan dra igång den headless och bara vänta ett tag för att allt ska synkas.

Permalänk
Medlem

Kände mej lite lat idag, skyller på det fullständigt utflippade vädret här nere,
palla inte att googla runt:)

Så till frågan, tar de molnlagrings tipsen i tråden mappar eller filer som är krypterade, använder
själv VeraCrypt ?

Allt gott !

Permalänk
Medlem

Är själv lite spretig med lagringen, det som tas med mobilen ligger i iCloud. Foton/videor från mina systemkameror så sparar jag raw filerna på en molntjänst (pCloud). Efter att jag gallrat ut de bilder jag vill spara och "framkalla" i datorn så synkar jag en mapp till pCloud så att jag har kvar "negativen" så att säga. Gör så mest för att snåla på utrymmet då jag lätt kan dra fram en ny kopia om så krävs via bildprogrammen jag använder.
Sambon har en videokamera och där synkar jag filerna med min disk i datorn till en extern disk men även upp till min lagring i OneDrive. Visst det blir lite meck om något händer men allt viktigt finns sparat både lokalt och i molnet och i videokamerans fall även på extern disk.

Permalänk
Medlem

Ett bra alternativ för arkivering är M-Disc (BluRay) skivor. Dom kostar lite men bör klara sig ganska bra. Det är i alla fall så bra det kan bli med en mer permanent lagring. Till detta är det också bra att ha en extra 2.5 mekanisk hårddisk i ett kabinett där man har alla grejer. Beror lite på hur mycket prylar det är som man ska spara osv.

Pysslar just nu själv en del med att skanna in gamla bilder från sent 1800tal och tidigt 1900tal för att digitalisera osv. Samt digitalisering (texttolkning och bilder) av digitala dokument som jag vill spara och som är viktiga för mig.

En sak många glömmer är att man också kan göra fotoalbum, det går att skicka in digital bilder och få det hem med posten. Då kan man skapa album och välja ut de bästa bilderna osv. Tar inte mycket plats i en bokhylla, det kan man också se som en form av analog backup om allt annat skulle gå sönder eller något galet händer. Ju flera backup varianter man har desto bättre, även lagring av prylar hos någon annan för att minska risken att brand kan förstöra saker. Inga svårigheter idag att lagra en hårddisk hos någon annan som extra försäkring om något oväntat händer. Brandsäkert skåp är en bra och ganska billig försäkring vad gäller viktiga dokument etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ett bra alternativ för arkivering är M-Disc (BluRay) skivor. Dom kostar lite men bör klara sig ganska bra. Det är i alla fall så bra det kan bli med en mer permanent lagring. Till detta är det också bra att ha en extra 2.5 mekanisk hårddisk i ett kabinett där man har alla grejer. Beror lite på hur mycket prylar det är som man ska spara osv.

Pysslar just nu själv en del med att skanna in gamla bilder från sent 1800tal och tidigt 1900tal för att digitalisera osv. Samt digitalisering (texttolkning och bilder) av digitala dokument som jag vill spara och som är viktiga för mig.

En sak många glömmer är att man också kan göra fotoalbum, det går att skicka in digital bilder och få det hem med posten. Då kan man skapa album och välja ut de bästa bilderna osv. Tar inte mycket plats i en bokhylla, det kan man också se som en form av analog backup om allt annat skulle gå sönder eller något galet händer. Ju flera backup varianter man har desto bättre, även lagring av prylar hos någon annan för att minska risken att brand kan förstöra saker. Inga svårigheter idag att lagra en hårddisk hos någon annan som extra försäkring om något oväntat händer. Brandsäkert skåp är en bra och ganska billig försäkring vad gäller viktiga dokument etc.

Böckerna har ju bonusen att de är roliga att ha/använda också! Det blir per automatik bara de "bästa" bilderna, gärna med en lite text för sammanhang. Tror de korten jag tittat mest på långt efter är de i boken jag gjorde om min och Sambons första resa tillsammans. En väldigt uppskattad present är de också

Permalänk

Så många som glömmer när dom kör molnet är att de flesta kör sync och inte backup...
Jag kör ju såklart så, men nyttjar google takout efterschema och har en 2tb offline-disk som det kopieras över till.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vi kör med Unraid (nas) och hostar Nextcloud (docker) lokalt på den. Det fina är att vi kommer åt den på distans så alla bilder och filmer vi tar på iOS och Android synkas dit. Ska jag leta reda på en bild eller film som jag inte har kvar lokalt på telefon/enhet så kommer jag åt om via Nextcloud.

https://youtu.be/id4GcVZ5qBA

För extra redundans skulle jag kunna spegla Unraid i någon slags offsite miljö.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på kanske 2-3 gånger så många foton, men inte så många filmer. Dock tar det plats, framförallt i råformat. Jag gjorde ett misstag när jag fick upp intresset för datorer och fotografering där jag förlorade ~2 års värt av foton vilket sved. Inga superviktiga saker som tur var.

Men efter det så har jag kanske gått lite overkill för att minska risken att tappa bilder och annan data igen, och använder en kombination av lösningar:

  • Har nu en Synology DS920+ NAS som primär lagring hemma, som ger mig 30TB användbart utrymme med en disks feltolerans (2x 18TB WDC Ultrastar HC550, 1x 12TB Seagate Exos X16 som körs i SHR för enkel utökning av lagring). Bonus att enkelt hosta eget moln, och enkelt att dela med familjemedlemmar.

  • Microsoft 365 Family, vilket ger mig 6x1TB OneDrive molnlagring, köpte massa licenser när det var dirt cheap någon Black Friday.

  • Playbook.com-konto med 4TB gratis lagring livet ut (vet inte om de ger ut deras "Artist & Design" paket gratis längre, har dock just nu 3 inbjudningar till det om någon är intresserad). Det är egentligen mer riktat mot att dela publikt det man skapat eller jobba med tillsammans med någon på distans. Men jag har typ 95% av det jag lagrar där satt till privat så att andra inte har tillgång.

  • Backblaze, för det som jag har lokalt på datorn på alla SSDs och 10TB + 4TB HDDs (använder det mest för alla olika assets till Adobe-sviten, olika templates, ljudeffekter, fonts och projekt jag arbetar med lokalt på datorn). Synd att Backblaze inte täcker nätverkslagring, men förståeligt hehe.

  • Har några hårddiskar jag fyllt som förvaras i brandsäkert kassaskåp på annan fysisk plats. Så jag har mitt bibliotek, oavsett om hela lägenheten skulle brinna ner eller vid inbrott. De HDDs som är fyllda från år 2006 till mitten av 2022 förvaras där, och jag uppdaterar det då och då, men inte så ofta.

Har ett enkelt kalkyl-dokument så att jag vet vad som ligger var, vilka år som ligger på vilket MS-konto/OneDrive/HDD osv.

Jag var relativt sen med att införskaffa min NAS, och det är något jag sparkar mig själv lite att jag inte gjorde några år tidigare då det är så pass smidigt. Det var en rejäl quality-of-life förbättring för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Kände mej lite lat idag, skyller på det fullständigt utflippade vädret här nere,
palla inte att googla runt:)

Så till frågan, tar de molnlagrings tipsen i tråden mappar eller filer som är krypterade, använder
själv VeraCrypt ?

Allt gott !

Det man skall fundera på när det kommer till kryptering är om det behövs. Är det oproblematiska foton man har som backup är det snarare en större risk att kryptera då det blir svårare att återställa - speciellt om det smugit sig in fel i filerna.

Krypterar själv det mesta, även på molnlagring - men inte kort odyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

På säker långtidsmedia, dvs bandbackup eller hårddisk. CD/DVD/blu-ray ska man absolut inte använda då det är i för dåligt skick, har tom skivor som är i för dåligt skick för att skriva på trots att dom bara legat i en försluten förpackning i en låda. Även dom från Panasonic och Philips, vilket man tycker borde vara bättre kvalitet. Dessa skivor köptes efter år 2010. Med andra ord slut efter 10 år.

Mekaniska hårddiskar är säkrare än skivor då dom ligger i skåp. En hårddisk som är urkopplad (elektriskt avstängd) från en dator tål närmare 200G jämfört med en hårddisk som snurrar som tål ca 20G. En hårddisk som går i golvet tål betydligt mer när den är avstängd helt enkelt. En skiva går i bitar eller repas om du tappar den i golvet.

Säkraste sättet att förvara filer är att ha koll på hur man förvarar dom, oavsett metod så måste man ha koll på att den enhet du lagrar på även fungerar i framtiden. På hur lång sikt är beroende på vem som ska ärva innehållet.
Bilder som ska lagra "för evigt" bör ligga på diskar av bra kvalitet som åtminstone kollas varje år.

Olika filformat, olika filsystem och komprimeringsformat är också att tänka på.

Använder du ett proprietärt komprimeringsformat som Northon Ghost:s .gho eller v2i-filer så kan det hända att formatet inte stöds om några år. Vad gör du då? Ett öppet format som .tar, .gz och .zip samt .7z är läsbara i Linux, Mac och Windows.

Samma med bilder. vad händer där, olika filformat är bra att ha. Samma med filsystem, ha diskar formaterade i olika filsystem är bra ifall ett av dom skulle sluta stödjas.

Lite kuriosa för hårddiskar:

Som jämförelse så är trycket du utsätts för när du står upp på marken ca 1G.

En människa klarar olika belastningar (långvariga) i olika positioner:

Sittande: cirka 4,5 g
Liggande (mage ner): cirka 12 g
Liggande (rygg ner): cirka 15 g

Sittande klarar man 4-5 g under 3-4 sekunder utan nämnvärd påverkan. Blodtillförseln upphör till hjärnan av denna kraft. Grey-out kommer emellertid tidigare, vid ca. 3-4 g, då blodtillförsel till näthinnan upphör. Allt blir ”grått”. Därefter försvinner snabbt perifera seendet och strax därefter centrala dito, man har en black-out (notera att black-out inte har med medvetslöshet att göra utan seende). Hörseln är det sista som lägger av, strax efter black-out. Kroppsrörelse är försvårad redan vid 4-5 g.

Tester för Amerikanska rymdprogrammet gav bland annat följande värden för deaccelerationstest (inbromsning) med apor. (Redan 1937 gjordes tester med människor och man kunde där konstatera att en del piloter klarade upp till 17 g under 4 minuter (transversell acceleration (bröst till rygg)).

Källa : wikipeda, G-krafter

Om man tappar något hårt som en hårddisk blir det stora G-krafter under kort tid då inbromsningen blir snabb och hård.
Vet inte om räkneexemlet stämmer men här påstår de att en tappad iphone kan utsättas för 6000G
https://physics.stackexchange.com/questions/173244/the-g-forc...
Så det är ändå risk att hårddisken går sönder om man tappar den. Så följdfrågan blir om det finns vettiga fodral att lägga sina backupdiskar i när man förvarar dem? Jag har en del äldre men fortfarande fungerande interna diskar som ska få bli backupdiskar för offline backups. Har man dem i någon typ av fodral eller annat lämpligt kanske de överlever även om man tappar dem.

Jag kör olika operativsystem och har funderat lite på filsystem man ska använda på dessa backupdiskar. Vet att NTFS kanske inte är det säkraste filsystemet men en stor fördel är att det funkar på många operativsystem. Jag tänker att för att verifiera lagringen behöver man ha checksummor att kontrollera filerna mot. En lösning för detta jag funderat på är en pool av diskar i snapraid och MergerFS för att få dem i ett filsystem (alla mina filer får inte plats på en disk). Med snapraid löser man checksumman och MergerFS löser att ha backup över flera diskar. När man checkat av innehållet efter genomförd backup så kopplar man ur diskarna och lägger på säkert ställe. Tack vare snapraid går det att återställa datan även om en enstaka disk är trasig. Man kan läsa ur en disk i taget som vanliga hårddiskar utan att behöva använda snapraid eller mergerfs. Ser detta som en fördel jämfört med att ha något krångligt raidsystem som man måste installera för att ens kunna läsa ur innehållet.

Jag har kikat på Restic programvara för backuper i molnet. https://restic.net/
Med restic får man snapshots så man kan backa bakåt i tiden (exempelvis om man får ransomware eller om man har råkat ta bort filer av misstag) och allt är krypterat. Det behöver heller inte vara molnet, det kan vara någon dator man har på annan plats som man kan ansluta mot internet eller till och med lokal disk.

Det här med inkrementa backuper kan krångla till det. Kör man någon effektiv speciallösning såsom restic då blir det krångligare att återställa backupen (man måste veta hur man gör). Kör man bara ren lagring med filer i klartext direkt mot disk då blir det krångligt med versionshanteringen istället. Enbart spara ändrade filer utan att förstöra originalfilerna. Får nog ta en vända till och fundera hur jag ska lösa det i mitt fall.

Permalänk
Medlem

@cheben PRECIS, jag har ju turen att många av mina äldre foton från just sent 1800tal och tidigt 1900tal har text på baksidan med namn och typ årtal. Då vet man vem det är på bilden. Och jag har varit sparsam med att ta bilder, det finns liksom ingen ide att spara tonvis med bilder egentligen. Det är helt SJUKT att dom gamla bilderna med text har överlevt så pass länge, rent tur verkligen, men det är bara för att tidigare människor gjort rätt med bilderna och annan information som tidningsurklipp osv.

Samma sak med video, jag håller mig till att spela in kortare klipp som är max 2-3min per fil. Vem vill titta i 40min på någons födelsedagskalas. Fördelen är att filstorleken blir mycket mindre, jag försöker att bara spela in klipp som kan vara intressanta eller rolig att titta på i efterhand. Än så länge är jag bara upp i cirka 80Gb totalt i storlek på alla mina videofiler vilket är lätt att hantera. Man kan också spela in mycket material vid tillfället men då bör man i efterhand klipper ihop det som är intressant och skapa en ny video som inte är mer än 10-15min. Jag brukar jämföra med YouTube, vilka videos är mest intressanta och hur länge orkar man titta.

@ronnylov visst stämmer det att en mekanisk disk är mer känslig men fördelen är att man kan räkna med att den håller i 10-15år om den inte används så ofta och i vanliga fall är bara ligger på hylla i sitt kabinett. Det gör det också enklare att hålla ordning på bilder och annan information etc när man sedan ska bränna ut eller kopiera så finns allt färdigt. SSD, Micro-SD kort skulle jag inte lita lika mycket på.

Tycker man M-Disc är överdrivet så är det inte några problem att bränna till bra kvalitet BD-R skivor, det funkar lika bra tycker jag. Fördelen med en skiva som ska förvaras på rätt sätt är att det är en backup om själva hårddiskarna skulle fallera etc. Sedan måste man såklart tänka på att allt kräver underhåll, efter 10år skulle jag skaffa en till hårddisk och göra en kopia. Även göra nya kopior på BD-R skivor etc. Nu har jag flera kopior och hårddiskar samt optiska skivor så jag borde klara mig bra. Egentligen kan man välja de backuplösningar som man tycker passar så länge man sköter och underhåller grejerna. Sedan bör man också tänka på vem materialet är för, bara för dig eller andra.

Vad gör dom andra som kanske ska ta över någon gång i framtiden ?

Därav tycker jag det är viktigt med fotoalbum och analoga kopior, då har man något som efterlämnas om intresse finns. Inget varar för evigt såklart men nog är det trevligt för andra och dig själv om man gör rätt från början. Då slipper andra städa upp en massa skräp, om dom orkar. Annars är risken att allt åker i soptunnan vilket kan hända eftersom man inte kan styra över andra, men åtminstone ger man dom en möjlighet att ta över något som redan är städat och ordnat.

Samma sak gäller med annan information som brev, papper osv.

Det är sjukt hur mycket information man kan generera men få tänker på hur jobbigt det är att spara saker, arkivera, sköta underhålla osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man tappar något hårt som en hårddisk blir det stora G-krafter under kort tid då inbromsningen blir snabb och hård.
Vet inte om räkneexemlet stämmer men här påstår de att en tappad iphone kan utsättas för 6000G
https://physics.stackexchange.com/questions/173244/the-g-forc...
Så det är ändå risk att hårddisken går sönder om man tappar den. Så följdfrågan blir om det finns vettiga fodral att lägga sina backupdiskar i när man förvarar dem? Jag har en del äldre men fortfarande fungerande interna diskar som ska få bli backupdiskar för offline backups. Har man dem i någon typ av fodral eller annat lämpligt kanske de överlever även om man tappar dem.

200G som jag sa är den långa tiden. Dvs. konstanttrycket. Förstår om det blev lite rörigt i texten. Logiken när det gäller skillnaden 20G vs 200G är att disken tål betydligt högre tryck.

Förstår om följande kan ge lite konstig fakta då den fetmarkerade delen och nästa kan se ut att vara för nära varandra:

Mekaniska hårddiskar är säkrare än skivor då dom ligger i skåp. En hårddisk som är urkopplad (elektriskt avstängd) från en dator tål närmare 200G jämfört med en hårddisk som snurrar som tål ca 20G. En hårddisk som går i golvet tål betydligt mer när den är avstängd helt enkelt. En skiva går i bitar eller repas om du tappar den i golvet.

Borde kanske ha delats upp i en bättre förklaring så här kommer den:

En hårddisk som är urkopplad (elektriskt avstängd) från en dator tål närmare 200G jämfört med en hårddisk som snurrar som tål ca 20G, vilket är det konstanta trycket. En hårddisk som går i golvet utsätts för betydligt mer G, oftast flera tusen, men eftersom det är ett chocktillstånd är det oftast under någon 1000-dels sekund vilket inte kan jämföras med det konstanta trycket.

Ytterligare en aspekt är att en avstängd hårddisk har läshuvudet parkerat vilket innebär att risken för repor minskar och gör det lättare för en räddningsfirma att läsa ut innehållet på disken.

Skrivet av ronnylov:

Jag kör olika operativsystem och har funderat lite på filsystem man ska använda på dessa backupdiskar. Vet att NTFS kanske inte är det säkraste filsystemet men en stor fördel är att det funkar på många operativsystem. Jag tänker att för att verifiera lagringen behöver man ha checksummor att kontrollera filerna mot. En lösning för detta jag funderat på är en pool av diskar i snapraid och MergerFS för att få dem i ett filsystem (alla mina filer får inte plats på en disk). Med snapraid löser man checksumman och MergerFS löser att ha backup över flera diskar. När man checkat av innehållet efter genomförd backup så kopplar man ur diskarna och lägger på säkert ställe. Tack vare snapraid går det att återställa datan även om en enstaka disk är trasig. Man kan läsa ur en disk i taget som vanliga hårddiskar utan att behöva använda snapraid eller mergerfs. Ser detta som en fördel jämfört med att ha något krångligt raidsystem som man måste installera för att ens kunna läsa ur innehållet.

Jag använder själv BTRFS då det har COW och inbygd RAID, Använder bara RAID 0 för att göra min /home i linux till dubbla storleken. I övrigt så förlitar jag mig på backupper och one-way-direction tillsamman med 3-2-1. Vilket är metoder och inte backupprogram.

one-way-direction är att jag aldrig ändrar en fil utan alltid sparar en ny.
3-2-1 är tre kopior på två ställen med en off-line.

När det gäller backup av NTFS så skulle img-filer i en tar.gz vara ett alternativ eftersom oanvänt utrymme inte sparas, vilket gör kopior väldigt små.
Linux logik med endast ett träd gör att det inte finns för små diskar eftersom du alltid kan lägga en disk på en egen katalog.

Skrivet av ronnylov:

Jag har kikat på Restic programvara för backuper i molnet. https://restic.net/
Med restic får man snapshots så man kan backa bakåt i tiden (exempelvis om man får ransomware eller om man har råkat ta bort filer av misstag) och allt är krypterat. Det behöver heller inte vara molnet, det kan vara någon dator man har på annan plats som man kan ansluta mot internet eller till och med lokal disk.

Jag har som princip att inte lita på andras service. Vad händer den dagen då ditt moln går i konkurs? Vad händer om programmet för backup går sönder? Själv använder jag system som bygger på öppen källkod som jag kan ha kontroll på och styra till den plattform jag för tillfället använder. För mig är CTRL-C och CTRL-V fortfarande den säkraste och snabbaste metoden då den sker i realtid.

Att installera om ditt OS kommer att vara det lättaste problemet, att återskapa, inte återställa dina egna filer är det som kostar mest i tid.

Skrivet av ronnylov:

Det här med inkrementa backuper kan krångla till det. Kör man någon effektiv speciallösning såsom restic då blir det krångligare att återställa backupen (man måste veta hur man gör). Kör man bara ren lagring med filer i klartext direkt mot disk då blir det krångligt med versionshanteringen istället. Enbart spara ändrade filer utan att förstöra originalfilerna. Får nog ta en vända till och fundera hur jag ska lösa det i mitt fall.

Där använder jag btrfs snapshots, men jag ändrar aldrig en fil, jag sparar alltid en ny, därav one-way-direction. På så vis har man alltid en föregående version att gå till. Blir såklart löjligt om man skulle spara en ny version varje gång man skulle skriva fel. Så man får väl begränsa sig till något sunt förnuft.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

7 år senare och 69 858 bilder, 30 000+ videos på barnen är det dags att tänka seriöst var jag ska förvara dessa?
Jag har idag 3 externa diskar där kopior finns. Men vad är egentligen bästa sättet att förvara viktiga filer?

Jag kör en norsk tjänst som heter JottaCloud.

Permalänk
Medlem

Google One 200GB, 290kr/år. Känns som en helt okej summa för vad det ger. Säker och enkel lagring. Bilder kan lätt skalas ner om man inte vill ha allt i orginalformat som sparar mycket plats, lätt att dela med familj släkt osv.
Men den största vinsten, och som vi inte tänkte på från början var när vi körde photo frame i nest hub, helt plötsligt började vi se bilder i detta enorma bibliotek, bilder som vi förmodligen aldrig hade sett eller tittat på igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kakapo:

Google One 200GB, 290kr/år. Känns som en helt okej summa för vad det ger. Säker och enkel lagring. Bilder kan lätt skalas ner om man inte vill ha allt i orginalformat som sparar mycket plats, lätt att dela med familj släkt osv.
Men den största vinsten, och som vi inte tänkte på från början var när vi körde photo frame i nest hub, helt plötsligt började vi se bilder i detta enorma bibliotek, bilder som vi förmodligen aldrig hade sett eller tittat på igen.

Jo det är trevligt. Jag kör Google Photos också, men bara gratisvarianten, dock har jag en Pixel 5 så jag får ladda upp obegränsat med foton upp till 12 MP men det är ju upplösningen på den kameran så det är ingen större begränsning. Bildspelet roterar på min smarta väckarklocka, min Chromecast och så, rätt trivsamt. Likväl börjar utrymmet ta slut nu och google tjatar om att jag borde köpa till mer utrymme, men jag har ju allt i OneDrive också så min lösning är mer att rensa bort gamla stora videos som inte är så intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det man skall fundera på när det kommer till kryptering är om det behövs. Är det oproblematiska foton man har som backup är det snarare en större risk att kryptera då det blir svårare att återställa - speciellt om det smugit sig in fel i filerna.

Krypterar själv det mesta, även på molnlagring - men inte kort odyl.

Tack för svar!
Om molnlagringstjänsterna känner av om innehållet i allt man laddar upp
är krypterat, och därmed lägger begränsningar.

Jag har nyligen börjat och pilla med VeraCrypt.
Har en coinbörs (Exodus) vars password och secret recovery phrase
dessa vill man kanske inte lägga upp i klartext.
Därifrån kom mina funderingar.

Detta bör kanske diskuteras i en egen tråd.
I så fall lyfter jag på hatten urskuldande

Permalänk
Medlem

Om molnlagring så välj ett större företag, typ Google, Apple, Amazon, eller Microsoft.

Sannolikheten att de kursar är inte särskilt hög. För vad händer med ens lagrade data om ett molnföretag kursar och inte längre har möjlighet att betala för bandbredd? Hur skall man då få sina foton eller filmer tillbaka?

----

Som redan påpekats att ett flertal i tråden så är det viktiga att sovra bland ens foton och videofilmer, sitter man med tiotusentals foton så har det gått fel. Och det här ju problemet med den digitala revolutionen, det kostar inte längre något att ta foton etc, vad som kostar är tiden att sitta och välja ut vad man vill behålla och vad som skall slängas, och tiden att katalogisera materialet. För lycka till att hitta det där speciella fotot eller filmen med ens barns första steg i nålstacken...

Permalänk

Skulle det inte vara galet najs att typ skicka USB stickor till typ Svalbard Global Seed Vault?
Alternativt chayenne mountain complex.

Permalänk
Musikälskare

Slår ett slag för https://www.jottacloud.com igen när det kommer till backup i molnet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Main NAS med raid.
Synkar mot sekundär NAS på annan plats.
Extern 2.5" HDD kopplas in då och då och synkas.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skulle också säga molnet efter att ha just upplevt en NAS-krasch.

Går säkert att fixa, men kommer att använda någon form utav molntjänst från och med nu.

NAS är inte en backup, det är bara en form utav lagring. Man behöver duplicering annars är det meningslöst.

Och backup är man dålig på. Molntjänster har mycket sådant redan inbyggt utan att man behöver tänka på det

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dubbel- eller trippellagra, på molnet (säker leverantör som inte kommer att läggas ner), samt valfritt annat alternativ där jag väljer optisk M-disk (BD/DVD) o/e HDD (denna bör rekonditioneras med lämpligt intervall), men allt avgörs av hur viktiga bilderna är. Det finns dessutom applikationer som skapar en checksiffra per bild, om man kör en sådan koll med jämna mellanrum så kan en bild ersättas från annan lagring om det rapporteras en avvikelse. Sist men inte minst, lagra inte i komprimerade format, välj istället exempelvis BMP som går att laga.

Obs! Detta gäller idag, i framtiden kan nya lagringsmedia ersätta de jag angivit.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin enbart förlita mig på att spara alla viktiga bilder/videos på en och samma molntjänst.
Vad händer om leverantören helt plösligt försvinner / går under ytan, blir uppköpta eller om något händer deras servrar. (brand, attack osv)
Då står man där.
Nä själv kör man alla bilder på lokal NAS hemma som kontinuerligt gör backup till molnet så jag har något offsite.
Bara för att det är i molnet så ska man inte tro att man sitter säkert i båten.
Haveri, hackerattack och dataläckor händer även hos de större bolagen.

När det kommer till bilder på mobilen så kör jag Google Photos och låter bilderna vara lokalt på mobilen också.
Sen när det börjar bli fullt i mobilen så flyttar jag över allt till min NAS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd

En fördel med många molntjänster är ju att de behåller filhistorik ett tag i alla fall. Så även om du lyckas få in något kryptovirus som krypterar allt, och inte märker det förrän det är synkat till ditt moln också, så går det att återställa. Sen brukar molöntjänsterna varna om man försöker ändra eller ta bort en massa filer samtidigt.

Permalänk
Medlem

Lagrar bilder på lite olika sätt.
Google photo/drive är ju smidigt, sköter sig självt och lätt att återställa.

Kör även en egen backup lösning, dels för att vara oberoende och dels för att det är roligt att greja och få saker att funka som man vill.
Kör en enkel server hemma dit telefonerna i familjen syncar varje natt med hjälp av foldersync. Sen kör jag en annan server på ett annat ställe och med hjälp av rsync så speglar den servern som står här hemma. Har även en extern usb disk som jag då och då kopierar allt till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Mekanisk hårddisk, allt i flera kopior över flera hårddiskar som är oberoende av varandra.

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

Jag har 2 TB lagring på livstid, eller tills bolaget konkar, hos pCloud.com. Kostade ca 2500 kr förförra Black Friday. Smidig app med autouppladdning av kamerarullen både från Android och iOS. Synkning av mappar på datorn. Virtuell disk. Servrarna står i EU, Schweiz om jag inte missminner. Alla filer finns på 7 olika ställen också om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Vad folk övertänker.. skaffa icloud klart.

2tb 89kr

Lol, passerade 2tb för många år sedan. Videos på barnen tar plats.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Enkel fråga som dock har ett lite krångligt svar

1) Hur privata är dina bilder egentligen?
2) Hur viktiga är dina bilder för dig?
3) Hur teknikintresserad är du?

Molnet är ju egentligen bara någonannans dator. Om detta inte stör dig är antagligen en molntjänst det enklaste alternativet. Om bilderna är viktiga för dig väljer du en leverantör som har redundans

Om du är teknikintresserad bygger du givetvis en NAS själv! Välj en freeware-version som har ZFS, integrera den i ditt hemmanät så att det är enkelt att både föra över bilderna och komma åt dem för att titta på dem