Permalänk

Bra stol för ryggen

Hej har runt 8k att lägga på en stol men vet ej vilken jag ska köpa är 173cm lång och behöver en riktigt bra stol för långt sittandes

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabemixer:

Hej har runt 8k att lägga på en stol men vet ej vilken jag ska köpa är 173cm lång och behöver en riktigt bra stol för långt sittandes

Har du ryggproblem så kan jag rekommendera en
Recliner med en lutad skiva över armarna som går på hjul, skärmen sätter du på en gasarm på skivan.
Ställningen blir då halvliggande dvs du kan sitta extreamt långa pass utan problem även med trasiga rygg och nacke. Frugan lånade platsen när hon jobbade hemma, fick sjutton bända bort henne. ( kommer få bygga en lika dan lösning till henne om jag ska få ha min ifred)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt en Kinnarps stol, ny får du inte för 8k men man brukar kunna hitta på begagnat marknaden eller som mina köpte jag på en konkursauktion till 3k styck , de håller sjukt länge , mina är säkert 15 år nu , blir inte så hög peng per år om man köper nya heller egentligen men de kostar en 12-20k styck då , inga problem sitta hela dagar i ,

Permalänk
Medlem

Har en herman miller aeron, rekommenderas! men du borde testa lite stolar för se vilken som hade passat dig bäst

Permalänk
Medlem

Jag kommer alltid förespråka Sverigestolen 818, passar din budget också.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Har en herman miller aeron, rekommenderas! men du borde testa lite stolar för se vilken som hade passat dig bäst

Nu specade han iofs inte valuta, men jag tror att vi kan anta att han menade 8000 kr. Då får man ingen Aeron...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Kinnarps är bra, Herman Miller också, men det finns ju bra ergonomiska stolar som inte är så väldigt dyra framför allt begagnade. Kinnarps och Herman Miller betingar ett högt pris begagnade eftersom de är så välkända men exempelvis Sarpsborg, RH Logic eller Malmstolen har stolar som är typ likvärdiga, och som nya kostar ungefär samma, men begagnade är de ofta rätt mycket billigare då de inte är lika välkända. Men det är förstås bra att provsitta först, det bästa är att prata med en ergonom men det kan nog bli rätt dyrt för en privatperson.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så går det inte att säga utan vidare vilken stol som passar dig bäst. Med den budgeten du har så är det inga problem att hitta en stol i bra kvalitet, men det betyder inte att den är perfekt för dig. Du måste prova dig fram, och problemet där är att det kan ta tid för din kropp att anpassa sig till en stol. En stol som är rätt för dig kan kännas obehaglig i ett par veckor för att sedan bli din bästa vän, men det kan även vara så att det blir perfekt på en gång. Alla är olika med olika förutsättningar. Vad som passar mig kanske förvärrar dina ryggproblem. Satsa på välkända tillverkare om du ska köpa begagnad och prova dig fram då det inte blir några direkta förluster att prata om. Oftast lätt att sälja en Herman Miller, Kinnarps osv i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nu specade han iofs inte valuta, men jag tror att vi kan anta att han menade 8000 kr. Då får man ingen Aeron...

Inte? Det är runt det priset jag fick betala för 2 år sedan.. DPJ hade sina stolar för 8999:- när jag var och kollade till sambon för några veckor sedan, runt 10.000:- är fortfarande värt varenda krona. https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/14797-herman-mil...

Permalänk
Medlem

Bra för ryggen? Köp den billigaste stolen du kan hitta så du tvingas att ställa dig upp och röra dig då och då. Komplettera med ett årskort på gymmet 2-4 år för pengarna du sparade på stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nu specade han iofs inte valuta, men jag tror att vi kan anta att han menade 8000 kr. Då får man ingen Aeron...

Refurbished går att få för 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Bra för ryggen? Köp den billigaste stolen du kan hitta så du tvingas att ställa dig upp och röra dig då och då. Komplettera med ett årskort på gymmet 2-4 år för pengarna du sparade på stolen.

Håller med, lite marklyft på gymmet och din rygg kommer bli stål som hanterar långa dagar utan problem.

Permalänk
Medlem

https://www.elite-kontorsmobler.se/ergonomiska-kontorsstolar/...

Rh logic 400 är en bra stol. Borde gå att få tag på för ca dom pengarna.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Håg Capisco
Men som andra säger är träning det bästa för ryggen.

Permalänk
Medlem

Att byta ifrån traditionell kontorsstol och att bara använda en gymboll eller ståendes har fungerat väldigt bra för mig.