Permalänk
Medlem

irql_not_less_or_equal BSOD

Hejsan köpte en dator för någon dag sen av en på blocket.
Ryzen 3600 and kylare
B450-f asus rog
Radeon Red Devil 5700xt
Cx 650m 80 plus bronze
500gb m.2 970 Evo
G skill 16gb 3200 ddr4
Jag har efter installerat om Windows och uppdaterat allt till senaste drivrutiner börjat få bsod
Senaste error var
irql_not_less_or_equal
Vad kan detta bero på ?
Kör just nu minnes verktyget

Nu när jag skriver detta tror jag att jag efter bios uppdatering satte ram hastighet på 3600 kan det vara felet ?

Rop på hjälp borttaget och rubrik förtydligad /Moderator
Permalänk
Medlem

Börja med att ställa minnet till en hastighet den är tillverkad för (<=3200MHz), och testa igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Börja med att ställa minnet till en hastighet den är tillverkad för (<=3200MHz), och testa igen

Så det kan vara det som är problemet att jag råkade ställa den för högt i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Börja med att ställa minnet till en hastighet den är tillverkad för (<=3200MHz), och testa igen

Jag ändrade i bios till docp profil och fick ram minnena till 3200mhz
Det funkade bra en stund men nu fick jag istället detta
kernel auto boost invalid lock release

Permalänk
Medlem

Får testa att installera om datorn 👍

Permalänk
Medlem

Ett till förslag är att från början ha standardinställningarna på ditt moderkort. Efter du sedan installerat och testat din windowsinstallation så att den fungerar som tänkt ändrar du en eller ett par inställningar åt gången och testar om.

Att göra allt på en och samma gång gör det väldigt svårt att veta vad det var som gjorde att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Ett till förslag är att från början ha standardinställningarna på ditt moderkort. Efter du sedan installerat och testat din windowsinstallation så att den fungerar som tänkt ändrar du en eller ett par inställningar åt gången och testar om.

Att göra allt på en och samma gång gör det väldigt svårt att veta vad det var som gjorde att det inte fungerar.

fick kernel error igen nu. har installerat om allt och uppdaterat till w11 det har fungerat bra ett tag.

Permalänk
Medlem

fick irql error igen nu också vad händer fattar inte alla drivers är up to date och windows är helt uppdaterat kör inga overclock heller men ändå får jag både kernel och irql error och då bsod.
är det någon som vet vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

update
jag har kört sfc/scannow inga problem hittades
jag har kört hårddisk check inga problem
jag har kört ram minnes test inga problem
windows update har inga uppdateringa
jag har hämtat hem alla uppdateringa för moderkortet
jag har amd adrenalin uppdaterat
ändå får jag både kernel och iqrl error och då BSOD

snälla finns där någon som vet vad jag kan göra

Permalänk
Medlem

Tror jag kan hittat felet,
Såg att på moderkortets hemsida så ligger amd chipset driver på v3.... Medans om man går in på andra egna hemsida så är chipset på v4.... Där det även står att dem löst bsod problem 👍

Permalänk
Medlem

felet kvarstår får fortfarande massa bsod kernel och iqrl har försökt läsa mini dump men förstår inte

Permalänk
Medlem

Prova att läsa dumpfilerna med ett program som heter "WhoCrashed". Det brukar jag använda och där får man ganska bra information om vad problemet kan vara.

Posta gärna en screenshot av rapporten här också, så kan vi hjälpa dig bättre.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Prova att läsa dumpfilerna med ett program som heter "WhoCrashed". Det brukar jag använda och där får man ganska bra information om vad problemet kan vara.

Posta gärna en screenshot av rapporten här också, så kan vi hjälpa dig bättre.

ska testa programmet gjorde även en ny sak att köra ddu i felsäkert läge för att avinstallera drivrutinerna till gpu för att sedan installera om adrenalin på nytt (radeons motsvarighet till geforce exp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Prova att läsa dumpfilerna med ett program som heter "WhoCrashed". Det brukar jag använda och där får man ganska bra information om vad problemet kan vara.

Posta gärna en screenshot av rapporten här också, så kan vi hjälpa dig bättre.

här är prints på dump filerna
https://imgur.com/a/BUr6Ft0

Permalänk
Medlem

kan det bero på att någon hårdvara är dålig ? tycker jag har gjort allt jag kan.
det enda är ju att i dem flesta dump filerna påpekarna dem att det är någon bug i en driver men inte i vilken.

Permalänk
Medlem

Ram minne moderkort problem

Hejsan jag har fått lite problem med bsod error och läst att hos många har problemet varit ram minne. Jag har testat mina med både Windows egna program och även memtest.
Dessa har visat noll problem.
Gick nu precis in och kollade om ram minnena var kompatibla med moderkortet och det är dem tydligen inte.

Det jag undrar är kan detta vara anledning till att jag får bsod ?
Jag har
Mobo b450-f rog Strix mobo
Ram minne Gskill F4-3200C14D-16GTRS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jag har fått lite problem med bsod error och läst att hos många har problemet varit ram minne. Jag har testat mina med både Windows egna program och även memtest.
Dessa har visat noll problem.
Gick nu precis in och kollade om ram minnena var kompatibla med moderkortet och det är dem tydligen inte.

Det jag undrar är kan detta vara anledning till att jag får bsod ?
Jag har
Mobo b450-f rog Strix mobo
Ram minne Gskill F4-3200C14D-16GTRS

Vilken felkod får du när datorn blåskärmar?
Kör du dem stock eller kör du xmp profil (överklockat)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jag har fått lite problem med bsod error och läst att hos många har problemet varit ram minne. Jag har testat mina med både Windows egna program och även memtest.
Dessa har visat noll problem.
Gick nu precis in och kollade om ram minnena var kompatibla med moderkortet och det är dem tydligen inte.

Det jag undrar är kan detta vara anledning till att jag får bsod ?
Jag har
Mobo b450-f rog Strix mobo
Ram minne Gskill F4-3200C14D-16GTRS

Kompatibla är dom, men är dom inte med på QVL så är dom inte testade.
Vad har du för processor?
Ryzen master (Zen3) eller Ryzen DRAM calculator (Zen-Zen2) kanske kan hjälpa till att trimma dom om XMP inte är felfritt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kolla CPU-temperaturen så att den inte är överhettad och kör minnestest då Whocrasched antyder att överhettning eller
korrupt minne kan vara problemet.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Kolla CPU-temperaturen så att den inte är överhettad och kör minnestest då Whocrasched antyder att överhettning eller
korrupt minne kan vara problemet.

Har kört både memtest och Windows egna minnes program. Ingen av dem visar några fel. Cpun ligger på 40-70 grader under vanligt användande 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big-jepp:

Vilken felkod får du när datorn blåskärmar?
Kör du dem stock eller kör du xmp profil (överklockat)?

Jag kör stock
irql_not_less_or_equal
kernel security check failure

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kompatibla är dom, men är dom inte med på QVL så är dom inte testade.
Vad har du för processor?
Ryzen master (Zen3) eller Ryzen DRAM calculator (Zen-Zen2) kanske kan hjälpa till att trimma dom om XMP inte är felfritt.

Ryzen 3600 and kylare
B450-f asus rog
Radeon Red Devil 5700xt
Cx 650m 80 plus bronze
500gb m.2 970 Evo
G skill 16gb 3200 ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Jag kör stock
irql_not_less_or_equal
kernel security check failure

Ryzen 3600 and kylare
B450-f asus rog
Radeon Red Devil 5700xt
Cx 650m 80 plus bronze
500gb m.2 970 Evo
G skill 16gb 3200 ddr4

Jag skulle säga att de inte beror på ramen.
Om du googlar felkoden så kommer du hitta lite olika lösningar du kan testa.

1. "Sfc /scannow" i kommandortolken, se om datorn hitta några korupta systemfiler.
2 uppdarera drivrutinerna på datorn.

Där skulle jag ha börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big-jepp:

Jag skulle säga att de inte beror på ramen.
Om du googlar felkoden så kommer du hitta lite olika lösningar du kan testa.

1. "Sfc /scannow" i kommandortolken, se om datorn hitta några korupta systemfiler.
2 uppdarera drivrutinerna på datorn.

Där skulle jag ha börjat.

Har redan gjort allt det inga problem hittades och alla drivrutiner är up to date
Ska dock testa att återställa cmos

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är vanligt användande för dig? En del spelande? 70 låter lite väl högt för "vanligt användande"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Jag kör stock
irql_not_less_or_equal
kernel security check failure

Ryzen 3600 and kylare
B450-f asus rog
Radeon Red Devil 5700xt
Cx 650m 80 plus bronze
500gb m.2 970 Evo
G skill 16gb 3200 ddr4

Jag skulle gissa att det är SSD'n som är boven i dramat. Kör ett testprogram på den och installera eventuellt ny firmware.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle gissa att det är SSD'n som är boven i dramat. Kör ett testprogram på den och installera eventuellt ny firmware.

vad finns det för test program till ssd ? Jag har kört cmd och även check disk utan några problem firmware har jag dock inte kollat upp

håller på i skrivande stund att installera om windows och även gjort en cmos återställning

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Jag kör stock
irql_not_less_or_equal
kernel security check failure

just "irql_not_less_or_equal" kan i prinsip vara orsakat av vad som helst allt från döende lagringsenhet, usbenhet, ramminnen, grafikkort.

vanligast brukar väl generellt dock vara trasig drivrutin till något, kass lagringsenhet, eller ramminne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För att få koll på disken kan du installera Samsung Magician. Då får du fram den mesta informationen man kan behöva.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

För att få koll på disken kan du installera Samsung Magician. Då får du fram den mesta informationen man kan behöva.

Du kan uppdatera firmware och ställa in Overprovisioning 10% VIKTIGT, med Samsung Magician

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är vanligt användande för dig? En del spelande? 70 låter lite väl högt för "vanligt användande"

nja 70 var att överdriva kanske men 40-60 grader såg även att mitt grafikkort snurrar bara med en fläkt