Permalänk
Medlem

Ta bort rain off!

Tjena.
Fick en ny framruta monterad på carglass och nya bosh torkarblad.
" Rain off " fick man gratis som en kampanj och det fungerar jätte bra i högre hastigheter men dåligt i lägre.
Torkarbladen hoppar i lägre hastighet och vad jag har hört på jobb så är det många som säger att det är rain off medlet som kan skapa detta. Jag hade inte detta problem innan.
Hur tar man bort detta medel på bästa sätt?
Om någon har erfarenhet så blir jag väldigt glad, då detta är hyfsat irriterande.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

IPA blandat med vatten funkar nog bra att ta bort med.
Det brukar väl försvinna ganska fort dock? Efter några dagar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

IPA blandat med vatten funkar nog bra att ta bort med.
Det brukar väl försvinna ganska fort dock? Efter några dagar.

Tack för svaret.
Får handla en flaska imorgon.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det verkar hålla runt ett halvår. Testa att byta torkarblad så länge. Ett par hundra på Biltema.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det verkar hålla runt ett halvår. Testa att byta torkarblad så länge. Ett par hundra på Biltema.

Carglass sa också runt ett halvår, tror du det hjälper att byta torkarblad? Blir det inte samma sak då medlet ligger på rutan.
Men jag kan absolut testa nya torkarblad efter jobb imorgon, är ju en liten kostnad om det fungerar.
Tack för svaret.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag brukar själv applicera en liknande lösning, dock ej samma, på min ruta.
Efter applicering brukar jag applicera lite silikonfett på torkarbladen, sen torkar man av så noggrannt man kan.
Efter du torkat med torkarbladen första gången efter det kommer du få lite fett på rutan, det är bara att köra någon glasputs, därefter kommer du ha kvar din rainoff problemfritt utan att torkarna hoppar över rutan.

Du väljer själv hur du vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Carglass sa också runt ett halvår, tror du det hjälper att byta torkarblad? Blir det inte samma sak då medlet ligger på rutan.
Men jag kan absolut testa nya torkarblad efter jobb imorgon, är ju en liten kostnad om det fungerar.
Tack för svaret.

Jag tänkte mest att andra torkarblad kan ha en annan profil och gummiegenskaper som kanske gör att de glider bättre och inte hackar och hoppar. Det är ju en chansning så klart...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mer troligt att det beror på att glömt justera armarna efter man bytt rutan.
På en helt ny ren ruta är det svårt att applicera fel och skulle inte förvåna om det är aquapel-liknande medel som används. (håller i år om rutan inte kommer i kontakt med starka medel)
Åk tillbaka eller polera rutan med grovt medel.
Kommer ta en evighet att gnugga bort allt med IPA.

Permalänk
Medlem

Jag använder aquapel på rutan och får samma hoppande torkarblad, men hoppandet slutar efter någon timmes användning. Därefter har man en underbar ruta med god sikt.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Jag använder aquapel på rutan och får samma hoppande torkarblad, men hoppandet slutar efter någon timmes användning. Därefter har man en underbar ruta med god sikt.
Lycka till

Gör du verkligen rent rutan innan applicering?
Lera och Pre-cleaner?
Torkar ordentligt efteråt?

Permalänk
Medlem

En tanke då jag själv använder AquaPel på privata och firmabilen.

Första gången jag la på det så fick jag också lite "hoppande" torkare. Detta misstänker jag dock va handhavandefel då de andra gångerna nu har jag varit mer "petig" när jag lagt på det, samt haft torkarna upprätt i minst 1h samt buffat bort överflödigt mkt mer noggrant de senaste gångerna. Min tanke är att du fått lite RainOff på torkarna? Skulle testat att gnugga rent bladen med en ipa/fönsterputs/vodka. Tycker det är jätteskönt att ha och torkarna bara glider över rutan samt att frost etc inte fastnar lika lätt som på en ocoatad ruta.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Mer troligt att det beror på att glömt justera armarna efter man bytt rutan.
På en helt ny ren ruta är det svårt att applicera fel och skulle inte förvåna om det är aquapel-liknande medel som används. (håller i år om rutan inte kommer i kontakt med starka medel)
Åk tillbaka eller polera rutan med grovt medel.
Kommer ta en evighet att gnugga bort allt med IPA.

Ska svänga inom Carglass imorgon och prata med dom.
Så får vi se vart det landar.
Tack för alla svar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Dessa rain-off produkter kan vara jättebra men när de börjar avta så är det fan katastrof så jag undviker dem.

För att ta bort det kan du köra med allt som är farligt. Bensin, aceton, isopropanol osv osv. Kanske inte diesel för det är lite väl oljigt. Kör du bensin kan du ju torka av rutan med lite yes eller något om du är noga. Oavsett medel så ska du nog inte dränka listerna med det.

Om din ruta var i väldigt dåligt skick (blästrad) kan det vara så att det blir mer friktion mot en helt slät ny ruta och bladen hoppar när de inte trycks ner av luften (räknar med att du har flatblades, har vanliga utan spoiler så brukar de lyfta när man kör fort).

I sådana fall gissat jag att vinkeln på armen är fel. Så att gummibladet lutar i vinkel mot vindrutan. Superförenklad ASCII:

| = Bra
/ = Dåligt
\ = Dåligt.
Det löser du genom att ta en skiftlyckel och spänna fast i armen ute där bladen sitter fast och vrida armen lite försiktigt tills du har rätt vinkel.

Silikon någonstans på en bil där det någonsin kan behöva lackas eller fästa något = dumt så in i H-vette. Så gör absolut inte det!

Permalänk
Medlem

Brukar själv köra på Aquapeel på min vindruta och tycker det är kanon och har aldrig haft problem med torkarblad som hoppar eller så (tycker snarare bladen går bättre med behandling) , vet inte vad de använder för medel hos carglas men det låter ju nästan som något gått fel vid applicering? Kan de tex missat göra rent rutan ordentligt så något medel kvar från fabriken reagerat? Innan körde jag Ditecs behandling (fick de på köpet för en massa år sen o efter det var jag såld ) och inte heller med den var de några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Gör du verkligen rent rutan innan applicering?
Lera och Pre-cleaner?
Torkar ordentligt efteråt?

Nja, inte lera/clay-bar, men lagt säkert 30 minuter på rengöring med avfettning/proteinlösare/fönsterputs i olika omgångar innan applicering. Därefter fått vila över natten i varmgarage innan man kört. Haft den ett halvår och fortfarande god effekt.

Permalänk
Medlem

Fick ny vindruta monterad i höstas och efter det lade jag på Angelwax Exodus glasförsegling och nya Volvo original torkarblad.

Det hela fungerar helt underbart och jag har kristallklar sikt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga: hur bra tål beläggningen att man skrapar bort is? Under en normal vinter blir det nog 50-60 gånger för mig som jag skrapar rutorna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyfiken fråga: hur bra tål beläggningen att man skrapar bort is? Under en normal vinter blir det nog 50-60 gånger för mig som jag skrapar rutorna.

Det påverkas inte nämnvärt.
Det är främst syra, kallavfettning och spolarvätska som fräter på skyddet.
På en sommarbil håller beläggningen i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyfiken fråga: hur bra tål beläggningen att man skrapar bort is? Under en normal vinter blir det nog 50-60 gånger för mig som jag skrapar rutorna.

Inget jag märkt några problem med, iaf inte med Aquapel, tycker rutorna är enklare att skrapa också när jag jämför med bakre fönstren som jag inte behandlar (brukar ta främre sidorutor + bakruta också) brukar vara lagom behandla om rutan 1 gång per år och brukar göra det om våren ,

Permalänk
Avstängd

Glider torkare dåligt är det enklaste knepet att ta en bit tvål och dra längs gummit. Jag vet inte riktigt varför men det har fått torkare som var helt slut att fungera i månader.

Permalänk
Medlem

De måste jag prova, brukar annars använda ett mycket fint sandpapper, brukar gå köra en 2-3 år på samma blad, förra bilen byte jag aldrig blad på, fick byta bakre torkarbladet i sommras på nuvarande men då hade spetsen släppt från resten av bladet av nån anleding

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Jag körde in till Carglass efter jobb och killen som jobba där testa torkarna. Förmodligen hade dom fällt ner dom för snabbt efter impregneringen och då kan detta medel fastna på torkarbladen och då blir det så här.
Han va super trevlig och hämtade nya torkarblad och satte på dom, nu fungerar det som det ska igen. Skulle det blir problem framöver så tar dom bort impregneringen. Va tydligen nått medel med citron dom använde för att få bort det.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Va tydligen nått medel med citron dom använde för att få bort det.
Mvh Mange

Apelsinsyra används ju för att få bort silikon. Är det månne det i medlet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Apelsinsyra används ju för att få bort silikon. Är det månne det i medlet?

Inte en aning, han sa att det innehöll citron.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Citronsyra skulle jag gissa på.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Är "Rain Off" basisk så skulle jag testa syratvätt, eller som ovanstående sa, citronsyra.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Citronsyra skulle jag gissa på.

Skrivet av hockexx:

Är "Rain Off" basisk så skulle jag testa syratvätt, eller som ovanstående sa, citronsyra.

Jag fråga om dom polerar bort det om det skulle bli strul igen. Men han sa att man använder en microfiberduk och detta naturvänliga citron medel, tar ca 30minuter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vi som sysslar med längdskidor använde något sorts citron-medel för att ta bort vaxet på belagen. Högeffektivt lösningsmedel och tydligen miljövänligt. (Udda kombination.)

Permalänk
Medlem

Gott de löste sig, hoppas du finner de lika bra som jag tycker det är med behandling, (kan inte vara utan numera,)

Låter ju nästan som de kan va samma medel som i de där tvåkomponents köret man använder för göra rent CPUkylare från kylpasta, det luktar ju citrus och ska vara något sånt typ,

Vet sen den där duken som man rekomenderas förbehandla inför Aquapel sägs kunna ta bort den behanlingen, den luktar dock inte citron alls (inte testat ta bort har aldrig behövt, hänt mig det blivvit lite mycket på rutan men de polerar man bort eller som sist när jag inte orkade så tog jag vattenslangen o slog på vindrutetorkarna, tre minuter så var de bra i torkarfälten och övriga rutan vart de bra på efter några dar , men då har de inte varit torkarna hoppat utan de blir som en vit beläggning)

Låter absolut troligt de lagt ner torkarbladen när rester varit kvar, står tydliga varningar om att just gummi måste skyddas, billacken ska dock inte ta skada om man råkar få spill på den