Sätta in kontanter på flera banker

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

En bättre lösning skulle ju kanske kunna vara att bankerna blir bättre på att identifiera verklig penningtvätt och terrorfinansiering så att de som inte håller på med olagligheter får tillbaks friheter som de rimligtvis borde ha i ett hyfsat utvecklat och öppet i-land

Ja det är väl exakt detta som syftar till att göra just det?

Tycker för övrigt att det är ganska så smidigt med betalningar i sverige. Det går lätt att betala mot företag med hjälp av autogiro, e fakturor och möjlighet att scanna fakturor. Mellan privatpersoner är det smidigt med främst swish.

Så vad är det för friheter du vill ha tillbaks till? Bort med internetbank och skicka postgiroavier i slutet av varje månad? Samt att fysiskt gå till en bankomat för att ”swisha” en betalning till en polare när denne betalat notan på en resturang?

Jag anser att betalningar är sjukt mkt smidigare nu för ”hederligt folk” än på 90talet eller om man åker till betalningsmässigt efterblivna länder som tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja och det är väl det de håller på med? Men det är ju inte enkelt.

Nej absolut är det inte enkelt, men vi är extremt många vanliga hederliga människor som blir flaggade för minsta lilla och därmed får kraftigt begränsade möjligheter. Jag t.ex. får inte göra utlandsbetalningar för min bank.

Skrivet av PlogarN97:

Ja det är väl exakt detta som syftar till att göra just det?

Tycker för övrigt att det är ganska så smidigt med betalningar i sverige. Det går lätt att betala mot företag med hjälp av autogiro, e fakturor och möjlighet att scanna fakturor. Mellan privatpersoner är det smidigt med främst swish.

Så vad är det för friheter du vill ha tillbaks till? Bort med internetbank och skicka postgiroavier i slutet av varje månad? Samt att fysiskt gå till en bankomat för att ”swisha” en betalning till en polare när denne betalat notan på en resturang?

Jag anser att betalningar är sjukt mkt smidigare nu för ”hederligt folk” än på 90talet eller om man åker till betalningsmässigt efterblivna länder som tyskland.

Det jag sa var att de ska bli bättre på att identifiera verklig penningtvätt istället för att flagga alla som gör något minsta okonventionellt som en potentiell penningtvättare eller terrorfinansierare. Absolut är det smidigt med betalningar i sverige. Autogiro fungerar bra, e-fakturor osv fungerar bra. Swish fungerar oftast bra (driftstopp alldeles för ofta för min smak). Friheterna jag vill ha tillbaks gäller framförallt utlandsbetalningar och möjligheten att ta ut och sätta in cash i större utsträckning. Som exempel får jag inte göra utlandsbetalningar för min bank, vilket ju inte är det roligaste när man har släktingar utomlands.

Är att ta bort något en ökning av frihet? På vilket sätt tolkade du mitt förra inlägg som att jag vill ta bort internetbank och ta bort swish? Det vill jag absolut inte då det skulle vara att ta bort ännu mer friheter än de redan har tagit bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej absolut är det inte enkelt, men vi är extremt många vanliga hederliga människor som blir flaggade för minsta lilla och därmed får kraftigt begränsade möjligheter. Jag t.ex. får inte göra utlandsbetalningar för min bank.

Det jag sa var att de ska bli bättre på att identifiera verklig penningtvätt istället för att flagga alla som gör något minsta okonventionellt som en potentiell penningtvättare eller terrorfinansierare. Absolut är det smidigt med betalningar i sverige. Autogiro fungerar bra, e-fakturor osv fungerar bra. Swish fungerar oftast bra (driftstopp alldeles för ofta för min smak). Friheterna jag vill ha tillbaks gäller framförallt utlandsbetalningar och möjligheten att ta ut och sätta in cash i större utsträckning. Som exempel får jag inte göra utlandsbetalningar för min bank, vilket ju inte är det roligaste när man har släktingar utomlands.

Är att ta bort något en ökning av frihet? På vilket sätt tolkade du mitt förra inlägg som att jag vill ta bort internetbank och ta bort swish? Det vill jag absolut inte då det skulle vara att ta bort ännu mer friheter än de redan har tagit bort

Absolut och igen var arg på de som sysslar med penningtvätt. De är ju problemet inte banken.

Hur ska banken veta att du inte sysslar med penningtvätt eller dina släktingar?

Permalänk
Medlem

Angående mycket kontanter från familj.
Min morfar envisas att skicka bankcheckar när jag fyller år, mellan 5 - 25k beroende på vad jag fyllde... Så det är ju inte omöjligt med stor släkt när man fyller 18/19 att få pengar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Absolut och igen var arg på de som sysslar med penningtvätt. De är ju problemet inte banken.

Hur ska banken veta att du inte sysslar med penningtvätt eller dina släktingar?

Jag tycker att man har rätt att vara arg på bankerna med tanke på att de varit de största penningtvättarna i det här landet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/penningtvattskandalen-i-swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja och det är väl det de håller på med?

Beror ju på hur man ser det en annan infallsvinkel är att när bankerna blir påkommna med penningtvätt så ser det bra ut att sätta up massa regler för svensson

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Absolut och igen var arg på de som sysslar med penningtvätt. De är ju problemet inte banken.

Hur ska banken veta att du inte sysslar med penningtvätt eller dina släktingar?

Det är väl självklart att varenda gubbe är arg på de som sysslar med penningtvätt? Jag har inte sett en enda som i den här tråden har sagt att de som håller på och tvättar pengar ska få fortsätta göra det. Självklart är de en del av problemet, men bankerna som felaktigt flaggar folk kors och tvärs är ju också en del av problemet då det drabbar vanliga hederliga människor.

Hur ska banken veta att någon inte sysslar med penningtvätt? Säger du att bankerna helt enkelt inte ska godta några överföringar överhuvudtaget? Vad är då poängen med att ha en bank? Förstår inte riktigt vad det är du frågar eller säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är väl självklart att varenda gubbe är arg på de som sysslar med penningtvätt? Jag har inte sett en enda som i den här tråden har sagt att de som håller på och tvättar pengar ska få fortsätta göra det. Självklart är de en del av problemet, men bankerna som felaktigt flaggar folk kors och tvärs är ju också en del av problemet då det drabbar vanliga hederliga människor.

Hur ska banken veta att någon inte sysslar med penningtvätt? Säger du att bankerna helt enkelt inte ska godta några överföringar överhuvudtaget? Vad är då poängen med att ha en bank? Förstår inte riktigt vad det är du frågar eller säger

Du ser inte problemet att hålla på och föra över pengar till och från utlandet? Att göra det någon gång borde såklart inte vara något problem och det borde finnas tydliga gränser/regler. Pratat med din bank?

Igen tror inte bankerna gör det för att jävlas med dig utan de vill bara göra rätt för sig och det är som sagt inte enkelt.
Sen att det går utöver hederliga människor är såklart tråkigt.

Permalänk
Medlem

Enda sättet för privatpersoner är numera insättningsautomaterna, företagare kan skaffa servicebox hos Loomis.

Du lär inte få några frågor alls, möjligen att du behöver fylla i ett vanlig KYC-frågeformulär någon gång under året.

Enda andra sättet är mellanhänder som valutaväxlare som sätter in på ditt konto. Du kan givetvis få frågor även om banken inte ser kontanterna, och transaktioner kan nekas och backas, men med tanke på hur många som håller på med krypto och grejer så handlar det om småsummor i TS fall. Storbankerna klarar kontantkraven genom att hjälpa deras kunder (företag) att skaffa servicebox hos Loomis. Kassagirot som tobaksaffärer kunde vara ombud för lade ner sin verksamhet förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du ser inte problemet att hålla på och föra över pengar till och från utlandet? Att göra det någon gång borde såklart inte vara något problem och det borde finnas tydliga gränser/regler. Pratat med din bank?

Igen tror inte bankerna gör det för att jävlas med dig utan de vill bara göra rätt för sig och det är som sagt inte enkelt.
Sen att det går utöver hederliga människor är såklart tråkigt.

Hålla på och hålla på. Jag har inte gjort en enda överföring till utlandet eftersom de sedan jag blev kund hos dem inte tillåter mig att göra det (de hotar med att frysa mitt bankkonto om jag ens försöker göra en överföring till utlandet). Jag har inte heller tagit emot en enda överföring från utlandet vad jag kan minnas. Självklart har jag pratat med min bank, det var i samband med att jag ville låsa upp utlandsbetalningar (som är avstängt by default på denna bank) som de klassade mig som högrisk-kund och låste ner diverse tjänster.

Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, de behöver bli bättre på att identifiera verklig penningtvätt och terrorfinansiering istället för att flagga helt oskyldiga kors och tvärs utan rimlig anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Är att ta bort något en ökning av frihet? På vilket sätt tolkade du mitt förra inlägg som att jag vill ta bort internetbank och ta bort swish? Det vill jag absolut inte då det skulle vara att ta bort ännu mer friheter än de redan har tagit bort

Jag ser lite mer helhet. Jämför 80-, 90-, 00-talet med nu så har pengatransaktioner både för privatpersoner och företag aldrig varit enklare. Trots att både möjligheten till checkar och kontanter har minskat.

En någorlunda tveksam liknselse, min mjölighet att föra över data från en dator till en annnan hade inte varit smidigare med en diskettstation. På så vis är det liknande med kontanter. Vi har betydligt bättre och smidigare lösningar och på så vis så duger kontanter idag möjligen endast till någon form av nödalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag ser lite mer helhet. Jämför 80-, 90-, 00-talet med nu så har pengatransaktioner både för privatpersoner och företag aldrig varit enklare. Trots att både möjligheten till checkar och kontanter har minskat.

En någorlunda tveksam liknselse, min mjölighet att föra över data från en dator till en annnan hade inte varit smidigare med en diskettstation. På så vis är det liknande med kontanter. Vi har betydligt bättre och smidigare lösningar och på så vis så duger kontanter idag möjligen endast till någon form av nödalternativ.

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot
Jag har inte sagt att pengatransaktioner var enklare på 80-, 90- eller 00-talet. Jag har till och sagt att det är bra med swish, internetbanker osv och självklart är det smidigare än cash i de allra flesta fall. Däremot är det en begränsning av friheten att inte också kunna använda kontanter som till exempel ett nödalternativ som du nämner. När swish är nere (vilket ju händer ganska ofta) är det smidigt att kunna använda kontanter. När Swedbank/Nordea/whatever krånglar och man inte kan betala med kort i butiken är det smidigt att också kunna använda kontanter.

Så istället för att ta bort friheter som att kunna göra utlandsbetalningar så man kan stötta sina släktingar i utlandet så kanske bankerna borde bli bättre på att identifiera verklig penningtvätt och stoppa det istället för att vanliga laglydiga människor ska bli av med friheter som de rimligtvis borde ha i ett i-land

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Varför skulle du inte kunna öppna konto hos en annan bank som gör det du nu vill göra? Det är icke-problem du tar upp t.ex.

Har kryptosnubben ett betalkort kopplat till krypto? Ja, gå till Betalo eller Billhop och betala direkt med kortet, Skatteverket har inget problem. Utländsk bank? Ja du kan ju betala in till ditt skattekonto genom Skatteverkets IBAN. Alternativt kan du ju flytta pengarna till en plattform som inte är utelåst från storbankerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@PatrickP: Varför skulle du inte kunna öppna konto hos en annan bank som gör det du nu vill göra? Det är icke-problem du tar upp t.ex.

Har kryptosnubben ett betalkort kopplat till krypto? Ja, gå till Betalo eller Billhop och betala direkt med kortet, Skatteverket har inget problem. Utländsk bank? Ja du kan ju betala in till ditt skattekonto genom Skatteverkets IBAN. Alternativt kan du ju flytta pengarna till en plattform som inte är utelåst från storbankerna...

Jag hade ett konto hos en annan bank, de hade samma regler. Sedan skulle jag inte säga att det är ett icke-problem. Självklart går det att skapa massa konton hos massa andra banker, men dels är det jobbigt och dels är det inte tydligt hur långt "hotet" från min nuvarande bank går. Om jag för över pengar från min nuvarande bank till en annan bank och sedan därifrån gör en utlandsbetalning och berättar för min bank, kommer de ändå frysa mitt nuvarande konto? Det är oklart och hade medfört stora problem då jag får min lön till min nuvarande bank.

Vet tyvärr inte vem kryptosnubben som du pratar om är, men att betala in till skattekontot tror jag de flesta kan göra från sin vanliga bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag hade ett konto hos en annan bank, de hade samma regler. Sedan skulle jag inte säga att det är ett icke-problem. Självklart går det att skapa massa konton hos massa andra banker, men dels är det jobbigt och dels är det inte tydligt hur långt "hotet" från min nuvarande bank går. Om jag för över pengar från min nuvarande bank till en annan bank och sedan därifrån gör en utlandsbetalning och berättar för min bank, kommer de ändå frysa mitt nuvarande konto? Det är oklart och hade medfört stora problem då jag får min lön till min nuvarande bank.

Vet tyvärr inte vem kryptosnubben som du pratar om är, men att betala in till skattekontot tror jag de flesta kan göra från sin vanliga bank

Spelar det någon roll? Du kommer ändå kunna få dina pengar förr eller senare.

Men nej det finns banksekretess så bankerna i mellan diskuterar inte dig. Skulle din bank anmäla dig till polisen för att du för över pengar (från lön antar jag) till ett eget konto är det väl bara att säga åt arbetsgivaren att betala ut lönen till en annan bank och avsluta relationen? Grundläggande betaltjänster har du rätt till enligt lag och andra banker vet som sagt inte varför du byter.

Du behöver ingen vanlig bank för att betala skatten, det var du som tog upp scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar det någon roll? Du kommer ändå kunna få dina pengar förr eller senare.

Men nej det finns banksekretess så bankerna i mellan diskuterar inte dig. Skulle din bank anmäla dig till polisen för att du för över pengar (från lön antar jag) till ett eget konto är det väl bara att säga åt arbetsgivaren att betala ut lönen till en annan bank och avsluta relationen? Grundläggande betaltjänster har du rätt till enligt lag och andra banker vet som sagt inte varför du byter.

Du behöver ingen vanlig bank för att betala skatten, det var du som tog upp scenariot.

Ja absolut spelar det någon roll. Det handlar dels om smidighet, dels om kostnad och dels om att banker helt oberättigat väljer att stänga tjänster. Självklart är det smidigare för de flesta att ha en enda bank som lönen kommer till, som man betalar räkningar från, som man betalar bolån ifrån etc etc.

Det är mycket som är "bara att göra" enligt dig, men som faktiskt tar tid och energi och där jag säger att det borde finnas smidigare lösningar än att skaffa flera banker, ha olika konton för olika saker etc etc. Men tack för att du nämner att det finns banksekretess, antar att det måste vara extremt jobbigt för banker när det handlar om folk som på riktigt håller på med terrorfinansiering och penningtvätt om dessa kriminella bara kan byta bank och börja om på ny kula?

Nu förstår jag vad du menar med "kryptosnubben", det är alltid bra att hänvisa till vad man pratar om så den andre förstår vad man skriver
Det jag menar med att de inte "kan" i detta fallet var såklart att nuvarande bank inte har tagit emot deras pengar. Sedan har de ju varit tvungna att lösa det på annat sätt eftersom skatten, som jag säger i inlägget du länkar till, ska in oavsett.

EDIT: Men för att inte hijacka tråden kanske det är bra om vi återgår till topic och ger TS råd om vad han borde eller inte borde göra. Jag fortsätter dock gärna i PM med den som vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja absolut spelar det någon roll. Det handlar dels om smidighet, dels om kostnad och dels om att banker helt oberättigat väljer att stänga tjänster. Självklart är det smidigare för de flesta att ha en enda bank som lönen kommer till, som man betalar räkningar från, som man betalar bolån ifrån etc etc.

Det är mycket som är "bara att göra" enligt dig, men som faktiskt tar tid och energi och där jag säger att det borde finnas smidigare lösningar än att skaffa flera banker, ha olika konton för olika saker etc etc. Men tack för att du nämner att det finns banksekretess, antar att det måste vara extremt jobbigt för banker när det handlar om folk som på riktigt håller på med terrorfinansiering och penningtvätt om dessa kriminella bara kan byta bank och börja om på ny kula?

Nu förstår jag vad du menar med "kryptosnubben", det är alltid bra att hänvisa till vad man pratar om så den andre förstår vad man skriver
Det jag menar med att de inte "kan" i detta fallet var såklart att nuvarande bank inte har tagit emot deras pengar. Sedan har de ju varit tvungna att lösa det på annat sätt eftersom skatten, som jag säger i inlägget du länkar till, ska in oavsett.

EDIT: Men för att inte hijacka tråden kanske det är bra om vi återgår till topic och ger TS råd om vad han borde eller inte borde göra. Jag fortsätter dock gärna i PM med den som vill

TS är avstängd och kan inte diskutera.

Du har diskuterat med TS och skriver saker som jag inte tycker matchar, jag skriver ju också varför jag tycker så.

Att öppna ett bankkonto är inte svårare än att skriva under en ansökan med bankid eller gå in på en fysisk bank. Där jag bor finns det kontor för Handelsbanken, SEB, Sparbanken Rekarne, Nordea och Länsförsäkringar Bank som kan hjälpa till att bli kund på kontoret om du inte kan ansöka med bankid. När jag väl skaffat en av dessa (eller åkt till annan kommun och skaffat någon annan) så har jag ju bankid och kan även teckna konton i nischbanker, öppna sparkonto hos SBAB, placera pengar hos Avanza o.s.v. Banker tycker idag inte det är något konstigt att du har konton i flera banker, du har t.ex. PSD2 som betyder att de öppnat upp så du kan se flera bankers konton i samma app o.s.v.

Jag vet inte riktigt vad du spekulerar om, för brottslingar så finns det brottsmisstankar (ofta tidigare domar också) och myndigheter kan självklart begära ut uppgifter från din nya bank om de utreder dig. De som bara hanterar små summor pengar blir givetvis svårt för banker och rättsväsende att stoppa och det kommer använda målvakter, men det finns många fall där det handlar om miljardbelopp t.o.m. från ett och samma konto. Du hamnar inte i samma filter som miljardtvättarna bara för att en bank råkar vara lite fyrkantig med kontot du sätter in lönen på.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (oseriös trådskapare)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...