Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Inte haft några problem med de bilar jag haft faktiskt, min Model S kunde låta lite skoj när den fällde ut dörrhandtagen som var frusna men de fastnade aldrig. På Model 3 fick jag slå till dörrhandtaget en gång och skrapa av rutan på förardörrens nedkant för att öppna den för jag glömt förvärma men annars inga problem de 5 vintrar jag kört elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Sidospeglarna är inte så mycket elbil i sig, men det kanske är extra usla på EV6, vad vet jag. Händer någon gång de fastnar på lillbilen som i princip alltid står ute, men då är det med en massa snö där det smält och runnit ned och frusit e dyl. Bäst är då att rucka på dem innan man låser upp (om det är kopplat dit) så slipper man att mekanismen kuggar över. Förutsätter dock att en viss annan modern stöldfunktion många bilar har inte låser upp innan man ens kommit fram…. Oftast brukar dock speglarna gå ut och övervinna motståndet. I annat fall kuggar de över (som om man kört emot med spegeln), och man får lossa dem, och sedan fälla in och ut igen så att de hamnar i rätt läge.

Alla dessa varianter på korkade handtag är främst ett elbilsfenomen däremot, även om det nog spritt sig till enstaka andra. Jag blir matt när jag ser lekstugan med dessa och även laddluckorna på vissa. Möjligen designat för framtida överprissatt reservdelsförsäljing…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Jaaaaa!
Bor i södra Dalarna, så vi har haft temperaturer runt noll i flera veckor. Snö/is bildas på hela bilen vilket gör att handtagen funkar sååååå dåligt.

Ibland fälls de ut, men kan inte fälla in igen för att snö/is faller ner bakom. Då måste man in och skrapa där för att förhoppningsvis få dörrjäveln att stänga igen...

Min dotter öppnade dörren förra veckan. Satte sig och stängde dörren.

Vi åkte 200 meter. Skulle svänga. Så öppnades hennes dörr pga ovan nämnda anledning. Inga varningar från bilen att handtaget var "öppet" eller ett dörren inte var stängd. Så nu får jag gå in i bilen sist och se till att inget handtag fastnat i öppet läge...

Älskar vår ev6 i övrigt, förutom de superkorkade j*vla handtagen från helvetet. Och att den vägrar förvärma när laddaren sitter i.

Förvärmningen funkade inte alls när vi fick bilen. De uppdaterade och bytte inverter på verkstaden. Nu funkar förvärmning så länge man inte har laddaren i. Ingenting som Kia kunde fixa tydligen. Någon annan här som har någon lösning på det?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Jag har undvikit köpa bilar med infällbara handtag av just vinterproblemen. Det som är problem brukar vara om man fått blötsnö som frusit samtidigt som laddluckan varit öppen. Har numera en "strumpa" som man sätter över laddluckan för att inte få in snö.
Backspeglar kan man ju låta bli att fälla in vid låsning, precis som på en ICE-bil.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig en eldriven bil som är mer traditionell. Med riktiga handtag, fysiska knappar, osv. Mer back to basics och sådant som är beprövat att fungera. Men några moderna funktioner är såklart trevliga. Speciellt de som hör till säkerhet och uppvärmning.
Mer feedback och feeling, mindre touch och gester.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jaaaaa!
Bor i södra Dalarna, så vi har haft temperaturer runt noll i flera veckor. Snö/is bildas på hela bilen vilket gör att handtagen funkar sååååå dåligt.

Ibland fälls de ut, men kan inte fälla in igen för att snö/is faller ner bakom. Då måste man in och skrapa där för att förhoppningsvis få dörrjäveln att stänga igen...

Min dotter öppnade dörren förra veckan. Satte sig och stängde dörren.

Vi åkte 200 meter. Skulle svänga. Så öppnades hennes dörr pga ovan nämnda anledning. Inga varningar från bilen att handtaget var "öppet" eller ett dörren inte var stängd. Så nu får jag gå in i bilen sist och se till att inget handtag fastnat i öppet läge...

Älskar vår ev6 i övrigt, förutom de superkorkade j*vla handtagen från helvetet. Och att den vägrar förvärma när laddaren sitter i.

Förvärmningen funkade inte alls när vi fick bilen. De uppdaterade och bytte inverter på verkstaden. Nu funkar förvärmning så länge man inte har laddaren i. Ingenting som Kia kunde fixa tydligen. Någon annan här som har någon lösning på det?

Som 5-serien för 20 år sedan som inte hade elbaklucka, men en som fjädrade upp när man låste upp den. Sedan hände något med låset och den gick inte att stänga. Weee, extra downforce!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som 5-serien för 20 år sedan som inte hade elbaklucka, men en som fjädrade upp när man låste upp den. Sedan hände något med låset och den gick inte att stänga. Weee, extra downforce!

Min gamla Volvo V40 jag hade förut fungerade inte alls på vintern. Årsmodell 2014. Pappa hade en 2015 med samma problem.
Elbackspeglarna fungerade knappt på vintern och kunde fastna.
Men det bästa är att det inte gick att låsa upp bilen när det blev -10 C eller lägre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min gamla Volvo V40 jag hade förut fungerade inte alls på vintern. Årsmodell 2014. Pappa hade en 2015 med samma problem.
Elbackspeglarna fungerade knappt på vintern och kunde fastna.
Men det bästa är att det inte gick att låsa upp bilen när det blev -10 C eller lägre.

Den 5-serien fick de riva ut instrumentpanelen på och byta iDrive-skärmen på garantin i för att den inte fungerade alls när den var tillräckligt kall. Stod bilen ute i -10 så var den stendöd. Man fick köra tills den blivit varm, stänga av och sedan starta igen för att få igång den. Som tur var kunde man då fortfarande styra grundfunktionerna i klimatanläggningen utan skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

Jag skulle kunna tänka mig en eldriven bil som är mer traditionell. Med riktiga handtag, fysiska knappar, osv. Mer back to basics och sådant som är beprövat att fungera. Men några moderna funktioner är såklart trevliga. Speciellt de som hör till säkerhet och uppvärmning.
Mer feedback och feeling, mindre touch och gester.

Faktiskt en liten anlending till att jag valde Skoda Enyaq iV80 då jag föredrar lite mer traditionella kontroller vid ratten (och riktiga handtag) mot att alt ska skötas via skärm etc. Tesla föll för mig bort av många anledningar och en av dom var att jag tycker det är alldeles för avskalat och att nästan allt förväntas skötas via skärmen, särskilt i de bilar som inte ens har en liten display framför ratten.

Nu har vi inte haft super-mkt kallt väder (förutom snösmockan i slutet av november och sen 4-5 dagar med ner mot -15 grader) men än så länge har jag inte haft några problem med att kylan påverkat bilen. Trots runt nollgradigt och att det smälter/fryser till så har det ännu inte hänt att speglarna inte fällts in/ut.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alling:

Ja, ni som bor i hus har det bra, ni. En annan har turen att bo ett par kilometer från en mataffär med gratis laddning (11 kW fördelat på två uttag som förstås alltid är upptagna på alla tider då man egentligen vill handla) och på gångavstånd från en parkeringsplats med 3,7 kW för 1,7 kr/kWh som är knôkfull dagtid men helt tom kvällstid. Annars vet jag inte hur man hade löst det.

Jag är en stor elbilsentusiast, men det är olyckligt (för omställningen, om inte annat) att såväl smidigheten som de låga driftskostnaderna är så oerhört mycket mer svåråtkomliga om man bor i lägenhet.

Jag bor i lägenhet. Men jag engagerade mig i styrelsen och såg till att vi kunde få laddare installerade i föreningens garage

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vinter och elbil, någon som har problem med minusgrader och funktion?

Jag har problem med dörrhandtag och sidospeglar/backspeglar. Är det bara jag eller någon mer som upplever att flashiga funktioner inte kommer till sin rätt i vårt klimat?

Att jag får trycka till dörrhandtaget lite för att det ska fällas ut, gör inte så mycket. Men sidospeglar som inte fälls ut är desto värre. Hände nu imorse.

EV6 i mitt fall.

Jag har turen att ha garage på både jobb och hemma så min bil står väldigt sällan i riktig kyla eller blir isig.
Men var uppe i stugan över jul och då var det 15-20 minusgrader. Bilen var inkopplad till en riktig laddare. Men under tiden den stod där (2 dagar) så hände något.

Skulle köra iväg och hämta syrran så jag förvärmde den så det var varmt och gött inne i bilen. Inga problem att speglar fastnade, handtag fastnade eller något.
Men bilen pep hela tiden och alla varningslampor lyste.

Skulle svänga upp på vår enskilda väg så fungerar inte styrservo.
Inga hjälpsystem alls var aktiva. ABS, styrservo, autobroms, antispin.. Allt var helt borta. Fick ta morsans dieselbil och hämta min syster. Även den hade problem att starta pga kalla vädret.

Trodde det skulle försvinna till två dagar senare då det skulle sjunka ner mot 0 gradigt. Men fortfarande samma felmeddelanden och inga stödsystem aktiva.

Mindre skoj att köra hem 50mil i snömodd och extrem trafik med en väldigt motorstark bil utan stödsystem Men det gick för sig.
Efter 24h i varmgarage fungerade bilen igen. Ska dock till verkstad imorgon där de via mina felrapporter skickade via bilen lokaliserat problem och kommer att byta ut en trasig produkt och sen byta till en bättre produkt.

Bilen är en 2021(december) Tesla model 3. Delen som de ska byta till en bättre produkt är något som vanligtvis sitter på model y.

Ska bli spännande att se vad dom säger när dom haft bilen inne.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Faktiskt en liten anlending till att jag valde Skoda Enyaq iV80 då jag föredrar lite mer traditionella kontroller vid ratten (och riktiga handtag) mot att alt ska skötas via skärm etc. Tesla föll för mig bort av många anledningar och en av dom var att jag tycker det är alldeles för avskalat och att nästan allt förväntas skötas via skärmen, särskilt i de bilar som inte ens har en liten display framför ratten.

Nu har vi inte haft super-mkt kallt väder (förutom snösmockan i slutet av november och sen 4-5 dagar med ner mot -15 grader) men än så länge har jag inte haft några problem med att kylan påverkat bilen. Trots runt nollgradigt och att det smälter/fryser till så har det ännu inte hänt att speglarna inte fällts in/ut.

Samma gällde för oss. Visst, många saker bakom touchskärm men klimat och sätesvärme finns då på en fast plats på skärmen och handtagen är rejäla. Sambon ratade ioniq 5 redan när hon försökte öppna dörren. Visst är det bra att tänka om men pålitlighet ska alltid ha hög prio på en bil imo.

Vet inte om jag frågat dig förr, men hur har förbrukningen sett ut på långväga körningar runt -15 grader om du kört några såna svängar?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men det har fungerat bra på Mustangen. Den har ju inga handtag alls utan en knapp man trycker på så öppnar sig dörren. Fungerar i princip felfritt.

Däremot har det hänt ett par gånger att jag behöver skrapa rutan. Eftersom jag inte har någon laddbox så fungerar inte avresetider på Mustangen, den kräver att kabeln är i. Då får man starta bilen via appen men den står i max 5min vilket inte är tillräckligt. Så kommer man ut, startar bilen på riktigt och slänger igen förardörren för att man ska skrapa, och då tutar den.. Jättepopulärt hos grannarna när man drar iväg på morgonen!

Mycket konstigheter, nästa bil blir garanterat europeisk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jaaaaa!
Bor i södra Dalarna, så vi har haft temperaturer runt noll i flera veckor. Snö/is bildas på hela bilen vilket gör att handtagen funkar sååååå dåligt.

Ibland fälls de ut, men kan inte fälla in igen för att snö/is faller ner bakom. Då måste man in och skrapa där för att förhoppningsvis få dörrjäveln att stänga igen...

Min dotter öppnade dörren förra veckan. Satte sig och stängde dörren.

Vi åkte 200 meter. Skulle svänga. Så öppnades hennes dörr pga ovan nämnda anledning. Inga varningar från bilen att handtaget var "öppet" eller ett dörren inte var stängd. Så nu får jag gå in i bilen sist och se till att inget handtag fastnat i öppet läge...

Älskar vår ev6 i övrigt, förutom de superkorkade j*vla handtagen från helvetet. Och att den vägrar förvärma när laddaren sitter i.

Förvärmningen funkade inte alls när vi fick bilen. De uppdaterade och bytte inverter på verkstaden. Nu funkar förvärmning så länge man inte har laddaren i. Ingenting som Kia kunde fixa tydligen. Någon annan här som har någon lösning på det?

Har du provat att starta förvärmningen två ggr i appen när du har i laddsladden? För mig funkar det varje gång men när laddsladden är i måste jag köra två ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag skulle kunna tänka mig en eldriven bil som är mer traditionell. Med riktiga handtag, fysiska knappar, osv. Mer back to basics och sådant som är beprövat att fungera. Men några moderna funktioner är såklart trevliga. Speciellt de som hör till säkerhet och uppvärmning.
Mer feedback och feeling, mindre touch och gester.

Skrivet av Björn Endre:

Faktiskt en liten anlending till att jag valde Skoda Enyaq iV80 då jag föredrar lite mer traditionella kontroller vid ratten (och riktiga handtag) mot att alt ska skötas via skärm etc. Tesla föll för mig bort av många anledningar och en av dom var att jag tycker det är alldeles för avskalat och att nästan allt förväntas skötas via skärmen, särskilt i de bilar som inte ens har en liten display framför ratten.

Nu har vi inte haft super-mkt kallt väder (förutom snösmockan i slutet av november och sen 4-5 dagar med ner mot -15 grader) men än så länge har jag inte haft några problem med att kylan påverkat bilen. Trots runt nollgradigt och att det smälter/fryser till så har det ännu inte hänt att speglarna inte fällts in/ut.

Skrivet av Lidodido:

Samma gällde för oss. Visst, många saker bakom touchskärm men klimat och sätesvärme finns då på en fast plats på skärmen och handtagen är rejäla. Sambon ratade ioniq 5 redan när hon försökte öppna dörren. Visst är det bra att tänka om men pålitlighet ska alltid ha hög prio på en bil imo.

Vet inte om jag frågat dig förr, men hur har förbrukningen sett ut på långväga körningar runt -15 grader om du kört några såna svängar?

Jag är ytterligare en med samma tanke, är inte intresserad av en rullande smartphone där allt skall styras via en skärm.
För min del blev det Audi Q4 där endast ratten har delvis touch knappar, men i övrigt är det normal inredning med knappar
Även handtag på dörrarna är normala som man greppar runt och slipper "hoppas" på att dom fälls ut.

Hade jag inte beställt Audin hade det troligen blivit en Enyaq, men eftersom jag redan har en Audi blev det en bättre deal på Q4:an

Permalänk
Medlem

Brukar själv stäng av funktionen av att fälla in sidospeglarna vintertid för säkerhetsskull. Kan tänka mig dedär handtagen som flashigare elbilar sportar med är problemaktiga vintertid i nordisk klimat.

Även NIO tycks ha enorma problem att ens få fast dörrarna pga "soft-close" mekanik som sköter sig själv att dra fast den eller ja när det funkar...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xyborg:

Jag bor i lägenhet. Men jag engagerade mig i styrelsen och såg till att vi kunde få laddare installerade i föreningens garage

Kan man ha timdebitering på laddboxar i en BRF? Hur fungerar det? 🤯

Förtydligande: elen → laddboxar
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alling:

Kan man ha timdebitering på laddboxar i en BRF? Hur fungerar det? 🤯

Njae.. Vi har det "typ". Vi har timdebitering på föreningens el-abonnemang som går till garagen (som endast driver just laddare och belysning). Snittpriset som föreningen betalat för månadens el blir sen det som debiteras de boende som har laddbox. Boende debiteras per Kwh dem laddat för på sina egna boxar som är låsta med "blipp/kort". Vi kan även se när boxarna används - om en enstaka användare laddar frekvent utanför "låglast-timmar" så kan deras box låsas ner till att endast fungera mellan vissa klockslag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men det har fungerat bra på Mustangen. Den har ju inga handtag alls utan en knapp man trycker på så öppnar sig dörren. Fungerar i princip felfritt.

Däremot har det hänt ett par gånger att jag behöver skrapa rutan. Eftersom jag inte har någon laddbox så fungerar inte avresetider på Mustangen, den kräver att kabeln är i. Då får man starta bilen via appen men den står i max 5min vilket inte är tillräckligt. Så kommer man ut, startar bilen på riktigt och slänger igen förardörren för att man ska skrapa, och då tutar den.. Jättepopulärt hos grannarna när man drar iväg på morgonen!

Mycket konstigheter, nästa bil blir garanterat europeisk

Jag har haft Mach-e i ett par veckor nu och trodde först att avresetider inte funkade utan kabel i. Har sen märkt att den startar igång sent, typ 5 min innan avgång och har inte kollat hur länge den är igång efter utsatt avresetid. Men tänkte prova att sätta avresetid 15 min innan jag ska åka på riktigt nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men det har fungerat bra på Mustangen. Den har ju inga handtag alls utan en knapp man trycker på så öppnar sig dörren. Fungerar i princip felfritt.

Däremot har det hänt ett par gånger att jag behöver skrapa rutan. Eftersom jag inte har någon laddbox så fungerar inte avresetider på Mustangen, den kräver att kabeln är i. Då får man starta bilen via appen men den står i max 5min vilket inte är tillräckligt. Så kommer man ut, startar bilen på riktigt och slänger igen förardörren för att man ska skrapa, och då tutar den.. Jättepopulärt hos grannarna när man drar iväg på morgonen!

Mycket konstigheter, nästa bil blir garanterat europeisk

Skrapa rutan ? Har du inte eluppvärmd framruta ? Den tutar väl för att du har nyckeln i fickan eller mobilen i fickan om du kör PAAK ? Lägg de i bilen när du går ut så kommer den inte tuta.
Om jag startar bilen i appen så kan den gå i 15 min. Då är den garanterat isfri även på sidorna... kom ihåg att den kör senaste klimatinställningarna vid start från appen så sätt den på 22-23 grader eller så när du stänger av bilen är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Skrapa rutan ? Har du inte eluppvärmd framruta ? Den tutar väl för att du har nyckeln i fickan eller mobilen i fickan om du kör PAAK ? Lägg de i bilen när du går ut så kommer den inte tuta.
Om jag startar bilen i appen så kan den gå i 15 min. Då är den garanterat isfri även på sidorna... kom ihåg att den kör senaste klimatinställningarna vid start från appen så sätt den på 22-23 grader eller så när du stänger av bilen är mitt tips.

Vad är det för orättvisa, är det en inställning jag missat helt? Min bil stänger av sig efter 5 minuter efter att jag slagit på den i appen.
Jo, jag vet att det är därför den tutar men det är urdumt.
Har alltid på 22 grader, 5 min räcker inte för att bilen ska bli varm. 15 hade varit fantastiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Beställde ju min Kia Niro EV Advance Plus 2022-03-24. Nu blev det äntligen dags (bilen ankom till handlaren precis före jul). Hade möjlighet att hämta bilen i mellandagarna, men hade inte riktigt tid då. Vi fick ställa på bilen i Torsdags men upphämtning idag. Rätt sida av årsskiftet för bil i trafik iaf.

Så tråkigt väder ute, så jag har inte kört den så mycket som jag skulle vilja idag. Den blev ju skitig direkt.
Är iaf sjukt nöjd med det lilla jag hunnit leka med den. Gjort inställningar, satt upp förarprofiler m.m. Kul och spännande med ren elbil nu. Hade en Leaf som andrabil för ett par år sedan, men sen bara PHEV så det blir spännande nu med Niro som huvudbil och ev. långresor sen. Det jag reagerade på främst är ju att de "nerfat" launch. Det var lite trist, men jag överlever det. Nån annan som har en Niro EV 2023?

Jag har en E-Niro MY 23 och kört 1400 mil på 9 månader. Galet nöjd med bilen. Älskar att förvärma den med appen på morgonen.
Alla trevliga inställningar samt den långa räckvidden e underbar på E niron! Återkom när du kört lite mer eller har någon fråga!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/volkswagen-premiarvisar-elbilen-id-7-m...

MEB plattform och bara touch. Nä tror inte den känns så intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://alltomelbil.se/volkswagen-premiarvisar-elbilen-id-7-m...

MEB plattform och bara touch. Nä tror inte den känns så intressant faktiskt.

MEB ser jag inget problem med men bara touch känns tråkigt, särskilt när dom just gjort en vändning på den punkten och i princip erkänt det som ett misstag. Visst, tar lång tid att ändra sånt men det blir ju lite skevt att klappa sig på axeln för att man ska ta bort nåt och några veckor senare lanserar man en bil där det finns kvar.

Permalänk
Medlem

MEB har ganska låg effekt både på laddning och drivlina och när man vet att en audi variant kommer med PPE 2023 också så känns ID.7 inte jättespännande i mina ögon, måste vara bra prissatt då men jag misstänker ID.7 lär bli dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

MEB har ganska låg effekt både på laddning och drivlina och när man vet att en audi variant kommer med PPE 2023 också så känns ID.7 inte jättespännande i mina ögon, måste vara bra prissatt då men jag misstänker ID.7 lär bli dyr.

Vill man ha mer än ~300hp? Allt blir väl bara dyrare, bromsar, däck, försäkring osv? Eller är det jag som börjar bli gammal? Jag hänger med trafiken idag med min 100kW Hyundai Ioniq men det hade varit trevligt med en likadan elmotor på bakaxeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vill man ha mer än ~300hp? Allt blir väl bara dyrare, bromsar, däck, försäkring osv? Eller är det jag som börjar bli gammal? Jag hänger med trafiken idag med min 100kW Hyundai Ioniq men det hade varit trevligt med en likadan elmotor på bakaxeln.

Tänker samma som du, men börjar väl också bli gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

MEB har ganska låg effekt både på laddning och drivlina och när man vet att en audi variant kommer med PPE 2023 också så känns ID.7 inte jättespännande i mina ögon, måste vara bra prissatt då men jag misstänker ID.7 lär bli dyr.

Håller med andra inläggen, men förstår om du menar att den inte är intressant just för dig. Rent generellt tror jag det blir en bra bil än om det vore bra läge att köra den på MEB+-plattformen istället för bättre laddning, så lite trist med en ny lansering på MEB utan att plattformen I sig är ett problem. Den som jagar prestanda och senaste tekniken. Blir förstås besviken...

Betryggande för oss som väntar på en beställd MEB-bil att senaste lanseringen har samma plattform dock, det betyder ju att plattformen kan kännas relevant åtminstone lite längre. Trist när man inte ens hinner få nåt innan den är borta från marknaden. Audis PPE-bil visas säkert upp men med tanke på ID.7 så lär det ju bli en papperslansering som inte kommer levereras förrän om 3 år så jag skulle nog inte hålla andan för den.

Permalänk
Medlem

A6 etron har redan visats upp och testats ett bra tag. Räknar inte med någon papperslansering.

Allt kommer bero på priset på id7. Kombiversionen kan nog bli en bra familjebil och lite bättre laddeffekt från mjukvara kanske dom krämar till med också.
Läser jag lite mer så verkar det oklart om MEB eller MEB+ gäller beroende på rapport.
Volkswagens pressmeddelande säger MEB. https://via.tt.se/pressmeddelande/pa-vag-mot-varldspremiar-vo...

Permalänk
Medlem

Road trip från Oslo till Tyskland med Ioniq5 i vintertid.
https://www.youtube.com/watch?v=cnWuDwXnzkM
SOC
Förvärmning
Förbrukning
Fäja Göteborg-Kiel
mm.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5