Nytt bygge – hjälp med DDR4/DDR5

Permalänk
Medlem

Nytt bygge – hjälp med DDR4/DDR5

Halloj!

Funderar på att bygga en ny dator och det lutar att skaffa dessa komponenter plus en begagnad GPU. Det jag behöver hjälp med är ifall det är klokt att skaffa ett modernare moderkort med möjlighet att överklocka plus att enkelt kunna skaffa snabbare DDR5 så småningom. Att skaffa ddr4 skulle bli ungefär 1700 kronor billigare men då saknar jag möjligheten att överklocka och att enkelt skaffa DDR5 när tekniken utvecklats, men vete tusan om det är värt att lägga så mycket pengar som i stället skulle kunna gå till en bättre GPU. Hur hade ni gjort?

Priset för listorna stämmer inte riktigt med bilderna nedan, i verkligheten skulle priset för ddr5-bygget bli strax över 13000 och ddr4 strax under 11500.

Permalänk

Kommer du överklocka? Kommer du uppgradera minnet inom snar framtid? Om svaret är nej hade jag valt DDR4. Sen tycker jag att du borde köpa snabbare stickor om du väljer DDR5. Personligen hade jag nöjt mig med DDR4 eftersom du väljer Intel över AMD. Väljer du AMD och deras nya AM5 så tycker jag att det finns fler fördelar att välja DDR5.

Permalänk
Medlem

Tack för rimliga frågor och resonemang, lär bli DDR4.

Permalänk
Medlem

Rätt dyra byggen. Känns som att du lär komma rätt långt med detta bygge annars?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Jag tror att Intel 13400 och 13500 kommer att lansera relativt snart, ska du ändå inte överklocka hade jag köpt en av dem samt ett billigare ddr4 moderkort och hittat ett 2x16 kit med dualrank ddr4. Är nog sweetspot vad gäller kostnadseffektiv prestanda om man inte vill köpa begagnat och göra ett eventuellt kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Rätt dyra byggen. Känns som att du lär komma rätt långt med detta bygge annars?

https://komponentkoll.se/bild/LZaUd.png

Mjoo, har funderat en del på att gå den billigare vägen med 5600, men tror det lönar sig att spendera mer. Med bra chassi, kylare och CPU blir det enkelt att uppgradera i stället för att göra större byten. Kylaren och chassit ser jag som investeringar för många år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strauch:

Mjoo, har funderat en del på att gå den billigare vägen med 5600, men tror det lönar sig att spendera mer. Med bra chassi, kylare och CPU blir det enkelt att uppgradera i stället för att göra större byten. Kylaren och chassit ser jag som investeringar för många år framåt.

Montech AIR X är ett riktigt bra chassi. Bättre att lägga mer pengar på GPU:n om du ska spela och inte är ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokanevad:

Jag tror att Intel 13400 och 13500 kommer att lansera relativt snart, ska du ändå inte överklocka hade jag köpt en av dem samt ett billigare ddr4 moderkort och hittat ett 2x16 kit med dualrank ddr4. Är nog sweetspot vad gäller kostnadseffektiv prestanda om man inte vill köpa begagnat och göra ett eventuellt kap.

Det lät klokt. Vet du när de kommer lanseras? Är rätt sugen på bygga en dator så snart jag kan då jag har semester fram till 23 januari Hur vet man vilka minnen som är dual-rank? Sökte runt lite på nätet men hittar inget uppenbart svar.

Permalänk
Skrivet av Strauch:

Det lät klokt. Vet du när de kommer lanseras? Är rätt sugen på bygga en dator så snart jag kan då jag har semester fram till 23 januari Hur vet man vilka minnen som är dual-rank? Sökte runt lite på nätet men hittar inget uppenbart svar.

färska nyheter
https://www.sweclockers.com/nyhet/35470-intel-lanserar-core-1...

Permalänk
Medlem

Oj oj där ser man, tack för uppdateringen!