SweClockers sammanfattar 2022

Permalänk
Melding Plague

SweClockers sammanfattar 2022

Det är dags att säga farväl till 2022 och det bästa sättet att göra det är att blicka tillbaka på årets största händelser på SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för 2022!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Gott nytt år!

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Jga har 3 frågor!

Är det inte 1 dag för tidigt?
Varför ser jag videon i låg frame-rate och i 1080i?
och den är olistad.

Strunt samma, gott nytt år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Vangen:

Varför ser jag videon i låg frame-rate och i 1080i?

Vad jag kan se så är videon konverterad från 25fps till 30fps och för att justera bildfrekvensen så har interlacing tillämpats. Resultatet är att tre bildrutor är progressiva, varpå tre bildrutor blir interlaced.

I progressiva termer leder det till att fem bildrutor i källmaterialet blir det sex bildrutor i den exporterade filen vilket också går ihop rent matematiskt - 25x(6/5)=30.

Mao ser det ut som en felinställd parameter i mjukvaran vid export är boven i dramat, inte minst då det även påverkar vinjetten vilken annars alltid är progressiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jga har 3 frågor!

Är det inte 1 dag för tidigt?
Varför ser jag videon i låg frame-rate och i 1080i?
och den är olistad.

Strunt samma, gott nytt år.

Skrivet av Nissling:

Vad jag kan se så är videon konverterad från 25fps till 30fps och för att justera bildfrekvensen så har interlacing tillämpats. Resultatet är att tre bildrutor är progressiva, varpå tre bildrutor blir interlaced.

I progressiva termer leder det till att fem bildrutor i källmaterialet blir det sex bildrutor i den exporterade filen vilket också går ihop rent matematiskt - 25x(6/5)=30.

Mao ser det ut som en felinställd parameter i mjukvaran vid export är boven i dramat, inte minst då det även påverkar vinjetten vilken annars alltid är progressiv.

Ja, olyckligt.

Om man, som jag, vill titta men det känns som att hjärnan typ ska gå sönder får man experimentera med vad man spelar upp videon i, olika webbläsare och/eller spelare verkar reagera lite olika på detta material.
(Om man laddar ned videon har man ju goda möjligheter att inte bara slippa det allra värsta resultatet utan rentav kompensera i en spelare som kan göra olika former av deinterlace, t.ex. VLC)

Ett skräckexempel (detta i Chrome):

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nissling:

Vad jag kan se så är videon konverterad från 25fps till 30fps och för att justera bildfrekvensen så har interlacing tillämpats. Resultatet är att tre bildrutor är progressiva, varpå tre bildrutor blir interlaced.

I progressiva termer leder det till att fem bildrutor i källmaterialet blir det sex bildrutor i den exporterade filen vilket också går ihop rent matematiskt - 25x(6/5)=30.

Mao ser det ut som en felinställd parameter i mjukvaran vid export är boven i dramat, inte minst då det även påverkar vinjetten vilken annars alltid är progressiv.

Helt korrekt! Försökte lösa 1080p/60fps vid export, men det gick sådär. Detta får bli mitt sista fuck up för 2022. Nästa år blir det felfritt!

Permalänk
Medlem

Haha, trodde först ni satt med feta cigarrer!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Var är mitt Sweclockers Wrapped?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av siglolmic:

Var är mitt Sweclockers Wrapped?

Återkommer!

Permalänk
Snusfri

Kanske dags för Swec att kliva över till 8K RED

För att vara lite seriös så känns det som att 4K eller allra helst 4K/60 borde införas till 2023.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av evil penguin:

Ett skräckexempel (detta i Chrome):

Lysande exempel på varför deinterlacing behöver göras innan skalning de gånger man har och göra med interlace. Fälten ger riktigt kraftiga artefakter.

Min personliga GoTo-lösning i dessa sammanhang är att helt enkelt välja 720p på YouTube. Man får fortfarande lite ghosting och bilden blir i överlag suddigare förstås, men inte alls lika störande.

Permalänk
Medlem

Gott nytt år swec ! Tack för detta året o längtar efter era framtida äventyr

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Vill tacka Sweclockers (+ de som lämnat oss) och alla medlemmar för ännu ett gott år med info, givande diskussioner, läsning, video och argument. Är inte "en av de gamla" men lurkade sen 2007 till sen 2008 och reggade mig tillslut. Det kan inte varit lätt för nya i redaktionen att fylla de "stora skor" som lämnats tomma, men detta har gjorts med bravur och jag är numer glad för det nya blodet som fyller SweC med ännu mer vältextad och (nja med tanke på idag ) fina video inslag!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kanske dags för Swec att kliva över till 8K RED

För att vara lite seriös så känns det som att 4K eller allra helst 4K/60 borde införas till 2023.

Kan ju börja med att få till 1080p/60.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är väl inte bilden särskilt viktig när det är tre personer som sitter och pratar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Snälla. Skilj på teknologi och teknik.

Helt olika betydelser i svenskan.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av skanepiraten:

Gott nytt år swec ! Tack för detta året o längtar efter era framtida äventyr

Gott nytt år! Jag och @enviro rivstartar redan första veckan med äventyr i Vegas, så förhoppningsvis blir det en massa skoj direkt!

Skrivet av Napster91:

Vill tacka Sweclockers (+ de som lämnat oss) och alla medlemmar för ännu ett gott år med info, givande diskussioner, läsning, video och argument. Är inte "en av de gamla" men lurkade sen 2007 till sen 2008 och reggade mig tillslut. Det kan inte varit lätt för nya i redaktionen att fylla de "stora skor" som lämnats tomma, men detta har gjorts med bravur och jag är numer glad för det nya blodet som fyller SweC med ännu mer vältextad och (nja med tanke på idag ) fina video inslag!

Tack själv! Det är alltid en utmaning tillika omställning när duktiga och omtyckta kollegor slutar, men det värmer att höra att du (& förhoppningsvis fler såklart) är glada ändå! Vi får avlägga lite nyårslöften på videosidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Snälla. Skilj på teknologi och teknik.

Helt olika betydelser i svenskan.

Lägg av, det var tillräckligt nördigt så ha ett gott nytt år för tusan!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Gott nytt år! Jag och @enviro rivstartar redan första veckan med äventyr i Vegas, så förhoppningsvis blir det en massa skoj direkt!

Ahh hoppas det kommer vara gott väder som väntar på er o många spännande nyheter som väntar

Gott nytt år på er !

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av skanepiraten:

Ahh hoppas det kommer vara gott väder som väntar på er o många spännande nyheter som väntar

Gott nytt år på er !

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Eller nåt.

Gott nytt år på dig med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Eller nåt.

Gott nytt år på dig med!

Vill bara säga att det där är en lögn som icke skall spridas.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dallen:

Vill bara säga att det där är en lögn som icke skall spridas.

Ljuga och bedra är det bästa jag vet 🫠

Egentligen har du lite rätt, det finns faktiskt både dåligt väder och dåliga kläder.

Permalänk
Medlem

Tack för erat arbete och alla nyheter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Ärligt talat är väl inte bilden särskilt viktig när det är tre personer som sitter och pratar...

Vi som community ska självklart ha högre ambitioner än att vara nöjda med resultatet i denna video för innehåll som publiceras i videoformat. Tycker att @Enviro svarade föredömligt ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vi som community ska självklart ha högre ambitioner än att vara nöjda med resultatet i denna video för innehåll som publiceras i videoformat. Tycker att @Enviro svarade föredömligt ovan.

På kommentarerna låter det ju som om det var otittbart, ungefär som nåt bröderna Lumière hade kastat på golvet i klipprummet 1897. Själv märkte jag inget särskilt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Gott nytt år! Jag och @enviro rivstartar redan första veckan med äventyr i Vegas, så förhoppningsvis blir det en massa skoj direkt!

Kommer uppföljare på "kenneth gör saker" på extra kanalen??? Noelia gör saker?
Inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=ndD_d9R4yB4

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
99:e percentilen

Angående att komma ihåg vad 12VHPWR heter vid 41:15

Jag brukar tycka att det är lättare att komma ihåg förkortningar om jag vet vad de står för. Personligen läser jag "12VHPWR" som "12 volt high power", men har tyvärr inte kunnat hitta någon auktoritativ information om den faktiska betydelsen. TechPowerUp menar att 12:an står för 12 effektbärande ledare, men ger ingen förklaring till bokstäverna.

Angående 4080 vs 4090 vid 45:50

Så här tolkade jag det som sades:

– Dra av …
– … 30 % [från 4090:s prestanda så får du 4080:s prestanda] …
– Ja, typ så.
– Men det var ju inte 30 % lägre pris [på 4080 än på 4090].

Med den högst begränsade kunskap jag har om korten i fråga hängde jag inte med på varifrån de siffrorna kom. I SweClockers prestandaindex för 4K (där skillnaden är som störst) presterar 4080 precis 25 % sämre än 4090, och MSRP är också precis 25 % lägre. Kan jag ha missat någon underförstådd kontext, såsom de facto-priser som avviker från MSRP, eller något annat?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

På kommentarerna låter det ju som om det var otittbart, ungefär som nåt bröderna Lumière hade kastat på golvet i klipprummet 1897. Själv märkte jag inget särskilt.

Och själv såg jag kanske en halvminut mitt i videon innan jag förundrat gick in i kommentarsfältet för att fråga varför videon var interlaced (varpå jag såg att frågan redan hade behandlats). Jag har ingen aning om vilken hård- och mjukvara (med eventuella deinterlacing-funktioner etc) du använder, eller vad du har för medvetna och undermedvetna förväntningar på bildkvalitet, men för mig var det helt uppenbart att något hade blivit fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och själv såg jag kanske en halvminut mitt i videon innan jag förundrat gick in i kommentarsfältet för att fråga varför videon var interlaced (varpå jag såg att frågan redan hade behandlats). Jag har ingen aning om vilken hård- och mjukvara (med eventuella deinterlacing-funktioner etc) du använder, eller vad du har för medvetna och undermedvetna förväntningar på bildkvalitet, men för mig var det helt uppenbart att något hade blivit fel.

Kollar vanligt på YT på datorn. Visst flimrar det till lite när nån rör en hand snabbt, men det är ju en video med tre nästan helt stillasittande personer och en statisk bakgrund, så det spelar ju absolut ingen roll i en video där det är det sagda som är det egentliga innehållet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S