Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Fler där har fått brev kring ett studie på Chalmers ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

För info om någon suktar efter Q8 E-tron.
Hörde mig för med polarn som precis beställde en för någon vecka sen. Eftersom dom är redo för leverans redan i vår enligt reklamen.

...Visar sig att dom är uppe i leveranstider på så många veckor att han får se fram emot sin 55'a i Oktober nästa år (!)
Om man vill korta ner leveranstiden så får man tydligen beställa en 50'a.

Vet inte om man ska skratta eller gråta

Härligt, 10 månaders leveranstid, får man nästan se som rimligt nu för tiden Åker en "gammal e-tron 55 nu (gått 110 mil) och jag förstår varför den är så populär. Otroligt härlig bil!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet som vet hur jag ”planerar” kommande resa med min XC40?
Tänker att bilen då ska förvärma batteriet och ladda den till 100% så ska den hålla längre under dessa kalla tider (som jag förstått det)

Extra info: Jag har tibber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

För info om någon suktar efter Q8 E-tron.
Hörde mig för med polarn som precis beställde en för någon vecka sen. Eftersom dom är redo för leverans redan i vår enligt reklamen.

...Visar sig att dom är uppe i leveranstider på så många veckor att han får se fram emot sin 55'a i Oktober nästa år (!)
Om man vill korta ner leveranstiden så får man tydligen beställa en 50'a.

Vet inte om man ska skratta eller gråta

Var man hyggligt snabb med att beställa så var det mars/april som gällde men modellen har visat sig vara betydligt mer populär än vad Audi förutspådde.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Någon med erfarenhet som vet hur jag ”planerar” kommande resa med min XC40?
Tänker att bilen då ska förvärma batteriet och ladda den till 100% så ska den hålla längre under dessa kalla tider (som jag förstått det)

Extra info: Jag har tibber.

Att ladda till 100% kommer du inte vinna mycket på förutom innan du åker hemifrån. Det tar för lång tid (och driver dom som står i kö till vansinne). Vill du förvärma batteriet är det navigering till Ionity som gäller via inbyggda kartan. Du kan filtrera så att bilen bara använder Ionity vid resor så gör det och sen navigerar du dit du ska. Bilen kommer ta fram en rutt till dig där med laddstopp inkludert

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att ladda till 100% kommer du inte vinna mycket på förutom innan du åker hemifrån. Det tar för lång tid (och driver dom som står i kö till vansinne). Vill du förvärma batteriet är det navigering till Ionity som gäller via inbyggda kartan. Du kan filtrera så att bilen bara använder Ionity vid resor så gör det och sen navigerar du dit du ska. Bilen kommer ta fram en rutt till dig där med laddstopp inkludert

Jag tänkte hemifrån. Står alltid att kall batteri påverkar acceleration och räckvidd. Tänkte jag ville typ ladda hemma till 100% och ha batteriet förberett (varmt) så att det inte ska påverka räckvidden. Sen får navigeringen planera resterande.

Förstår ni vad jag menar? 😆

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Och så här kallt som det har varit hittills i December så lär det knappt gå att Schukoladda alls för bilar som står utomhus i kyla då mycket av 1-2 kW man vågar ta ut på stickproppen så går mycket/allt av det till att värma/hålla värmen på batterierna för att det skall kunna ladda något alls.

Lithiumion-batterier kan inte laddas alls om cellerna är under 0 grader C, mycket lite vid 0 grader C och först vid 15 grader C kan laddas med full ström.

Jag har jobbat med laddstrategier för olika batterityper så jag är medveten om att det inte är det bästa att ladda i kyla, men så farligt är det inte, bilens laddare är smart nog att värma upp batteriet om det är kallt och har man kört så är det inte så kallt.

Permalänk
Medlem

Det resonemanget fungerar om man har en 11 KW laddare och större som kan trycka på rejält med uppvärmningsström och senare laddströmmen i sig som håller värmen på batterierna

Men med nödladdare och 5 - 10 Ampere (1-2 kW) som man kanske vågar ta ut som max ur en schuko garage-uttag hos ett besök i många minusgrader så går det mesta till uppvärmning och lite eller inget blir kvar för laddning och laddningsuppvärmningen blir också nära obefintlig gentemot volymen batterier

- en kamrat hade det fallet med långväga besök med elbil och ganska tomt i batteriet när denne anlände och många minusgrader ute - satte i schukoladdaren då det inte fanns något bättre och denne skulle övernatta och tänkte att batteriet skulle bli halvladdat i alla fall till dagen efter och när denne skulle iväg dagen efter upptäckte att i princip inget hade hunnit laddats trots +20 timmar och det blev lite panik i att försöka hitta laddstolpe med lite knuff i inom sträckan som det fanns kräm kvar i batteriet då det var en bit bort i landsbygden från de stora E-vägarna och chansen att hitta laddstolpar. Det löste sig men det var för nära för att vara bekvämt och ha sinnesro som denne uttryckte sig efteråt.

med andra ord skall man besöka utsocknes med elbil och långt ifrån laddstolpar och det är kallt ute så bör man ladda vid en laddstolpe kort innan man anländer målet då med tomma batterier kan man inte lita på att en schukoladdare kommer att fylla upp bilen nämnvärt mycket vid minusgrader ute.

---

Jag har personligen precis genomlidit att 400 Watt frostkydds-element var för lite vid -18 grader C i pumphyddan för vattnet och det frös och denna är ändå till synes rätt välisolerad med frigolitblock och polyuretanskum i skarvarna både på väggar och tak.

Nu har det förvisso varit < -10 grader C kallt i snart 14 dagar så det har kylts ut ordentligt men när det blev -18 grader C så var det definitivt över gränsen då även betongplattan under hade gått under nollan (dvs. snö smälte inte på ytan längre)

Permalänk
Medlem

Apropå nödlösningar med schuko-laddare. Finns det några rekommenderade från er här i forumet som man kan överväga införskaffa som nödlösning som inte är kinaskit?

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag reagerade också på inslaget, tyckte det lät märkligt. Mailade reporten och fick detta svar:

(TLDR, inslaget är från ett längre reportage där man tydligare beskrivit vad det handlar om, sen har en ”webbare” kortat ner det till vad som hörs i länken)

”Jag slutade tidigt i onsdags efter morgonpasset och var ledig igår, kom tillbaka idag med flera mejl i korgen om detta olyckliga elbilsinslag på webben.
Det blev lite tvärtom, eftersom det elbilsägaren faktiskt sa i den långa direktintervjun i P4 Jönköping på morgonen är att det INTE är inte mer problem i kylan med en elbil än med andra bilar...

Men för att ta det från början, eftersom jag antar att du inte lyssnar på P4 Jönköpings morgonprogram, utan bara hört klippet på webben:

Jag liftade alltså med en bilbärgarkille en dryg timme i onsdags morse mellan 7 och 8 och träffade då på Johan från Stockholm, vars tesla var stendöd vid hotellets elstolpe i Jönköping.
Han hade på fått indikationen "elfel" när han körde till Jönköping, men chansade och laddade bilen över natten ändå. Men på morgonen hade inte laddat alls. Dessutom funkade inte 12-volten till dörrkortet mm, så han kunde inte ens öppna bilen. Nej, han hade ingen vanlig nyckel till bilen, bara kortet.
Bärgaren drog ut två sladdar, kopplade till ett batteri, och lyckades öppna bilen. Men inte starta den. Däremot kunde Johan sätta sig i den döda bilen och styra upp den på bärgaren.
Det slutade med bärgning till Tesla i Norrköping med okänt elfel. Död bil. Oklart varför alltså.
Men han sa samtidigt att han själv jobbar på ett leasingföretag och enligt hans (stora) erfarenhet så drabbas elbilar inte av fler haverier än andra bilar.
Men att han vet att räckvidden är kortare när det är riktigt kallt.
(det var det webbaren hörde).
Allt detta sa vi under morgonen. Men i klippet blev det att elbilar drabbas mer av stopp än andra- typ.
Ibland blir det lite fel helt enkelt.
Jag har under morgonen tagit upp detta på redaktionen, rättelser gjordes på webben när jag var borta, och jag tror att det är ok nu.”

Jag var dock mest intresserad av om det inte går att komma in i bilen när 12 volts batteriet dör. Jag kan då använda en vanlig nyckel och jag vet att flera bilar brukar ha dessa nöd nyklar.
Även intressant om man inte kan byta batteri själv? Ser inga problem då kontaktorn säkerligen har en hjälpkontakt som aggerar hållkrets för hög säkerhet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hur har ni resonerat vid köpa av elbil jag ska hämta min ID3 MAX beg (2400mil) på tisdag upplägget nu är kostnad 374990 för bil (får nya vinterdäck och sommardäcken är även fina, jag ger kontant 75K, upplägg 84 månader och har en restskuld på 20%. Ink försäkring och kommer det bli 3400kr i månaden för mig. Då räntan jag får via jobbet är 1.9%. Tycker ni det är en stor risk att ett upplägg på sådan lång tid ? Förstår att det är svårt att räkna på värde om 7 år men bilen kommer då vara 9 år när avtalet går ut.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Hur har ni resonerat vid köpa av elbil jag ska hämta min ID3 MAX beg (2400mil) på tisdag upplägget nu är kostnad 374990 för bil (får nya vinterdäck och sommardäcken är även fina, jag ger kontant 75K, upplägg 84 månader och har en restskuld på 20%. Ink försäkring och kommer det bli 3400kr i månaden för mig. Då räntan jag får via jobbet är 1.9%. Tycker ni det är en stor risk att ett upplägg på sådan lång tid ? Förstår att det är svårt att räkna på värde om 7 år men bilen kommer då vara 9 år när avtalet går ut.

Räkna med 0% restvärde så har du till en ny kontantinsats. Den är givetvis inte värdelös efter 9 år men batterigaranti etc är ju slut då. Hittar du inget bättre och den fortfarande fungerar, kör den något år till och lägg undan 3400 i mån på nybilskontot. Sedan slår du till på något nytt därefter och tar vad du får för bilen.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Räkna med 0% restvärde så har du till en ny kontantinsats. Den är givetvis inte värdelös efter 9 år men batterigaranti etc är ju slut då. Hittar du inget bättre och den fortfarande fungerar, kör den något år till och lägg undan 3400 i mån på nybilskontot. Sedan slår du till på något nytt därefter och tar vad du får för bilen.

Tack för svar, min tanken var att betala av restvärdet med de bonusar man får ut per år men kan kan skifta från 18-35k per år , men tänker att de borde vara klart innan lånet går ut.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Min säljare ringde mig idag och berättade att de hade fått in ett större antal bilar från MG redan nu, som egentligen skulle komma Q1 nästa år. Så jag får hämta ut min MG4 på denna sida årsskiftet och få ut 70k bonus istället för de 50k jag hade räknat med. Det får man tacka för! Blir en månad med dubbla bilar/avgifter eftersom det gamla avtalet går ut första februari, men det blir ändå en ekonomisk vinst (speciellt med tanke på att det inte blir fler övermil nu...).

Är det någon annan som har hört något om att det kommit MG bilar till sverige nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Min säljare ringde mig idag och berättade att de hade fått in ett större antal bilar från MG redan nu, som egentligen skulle komma Q1 nästa år. Så jag får hämta ut min MG4 på denna sida årsskiftet och få ut 70k bonus istället för de 50k jag hade räknat med. Det får man tacka för! Blir en månad med dubbla bilar/avgifter eftersom det gamla avtalet går ut första februari, men det blir ändå en ekonomisk vinst (speciellt med tanke på att det inte blir fler övermil nu...).

Är det någon annan som har hört något om att det kommit MG bilar till sverige nu?

Grattis, om det är en eftertraktad bil du har nu så kanske dom går med på att du lämnar den tidigare, skadar ju aldrig att höra.

Permalänk
Medlem

Med tanke på elmarknaden och rådande läge så tänkte jag fråga er Elbilsförare, har det märkts av ute på de publika laddstationerna? Har det blivit dyrt att ladda upp bilen eller är det fortfarande helt ok?

Har precis fått nytt jobb och ska välja tjänstebil, står i valet mellan Passat Diesel/GTE eller ID4 GTX.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma.

God Jul på er!

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Med tanke på elmarknaden och rådande läge så tänkte jag fråga er Elbilsförare, har det märkts av ute på de publika laddstationerna? Har det blivit dyrt att ladda upp bilen eller är det fortfarande helt ok?

Har precis fått nytt jobb och ska välja tjänstebil, står i valet mellan Passat Diesel/GTE eller ID4 GTX.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma.

God Jul på er!

Beroende på hur långt kontrakt du har den via jobbet speciellt om det är max 2 år, om du inte kan ladda hemma hade jag inte valt en elbil. Jag kan ladda hemma och på jobbet är det 1kr/kwh och hemma just nu har jag fortfarande bra avtal på 0,42kr/kwh. Ladda publikt är allt från 4-9kr/kwh. Speciellt om du vill ladda på riktig snabba laddare kan det även vara 10kr/kwh.

Skulle du ladda publikt enbart så behöver du skaffa ett abonnemang för att få ner priserna här är exempel från Elli som precis höjt sitt abonnemang. Men får ner kostnaden per kWh, till en månadskostnad.

Jag har dock inte ägt en ren elbil ännu hämtar min ID3 Max (beg senare idag) så får se vad man tycker om några veckor.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Med tanke på elmarknaden och rådande läge så tänkte jag fråga er Elbilsförare, har det märkts av ute på de publika laddstationerna? Har det blivit dyrt att ladda upp bilen eller är det fortfarande helt ok?

Har precis fått nytt jobb och ska välja tjänstebil, står i valet mellan Passat Diesel/GTE eller ID4 GTX.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma.

God Jul på er!

Jag har haft en ID4 i ca 1,5 år och är supernöjd. Fick låna en bensinare en vecka och det var ju en bedrövlig känsla. Jag rekommenderar elbil alla dagar i veckan, men samtidigt så måste det påpekas att det kommer bli mer jobb om du inte kan ladda hemma. Speciellt nu på vintern när förbrukningen skjuter i höjden.

Se över ditt körmönster och även var närmsta laddare finns. Kan du ladda bilen när du storhandlar osv.
Bildmässigt kommer du inte ångra dig, men allt runtomkring kan bli jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Grattis, om det är en eftertraktad bil du har nu så kanske dom går med på att du lämnar den tidigare, skadar ju aldrig att höra.

Nuvarande är en ID3, så det kan mycket väl gå bra. Ska ringa runt och ordna alla såna detaljer under dagen.

Uppdatering: Det var i princip bara att åka och ställa den hos VW så tog de tacksamt emot den, och eftersom det är så nära den egentliga överlämningen skulle det inte bli någon avgift för resterande tid trodde säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Med tanke på elmarknaden och rådande läge så tänkte jag fråga er Elbilsförare, har det märkts av ute på de publika laddstationerna? Har det blivit dyrt att ladda upp bilen eller är det fortfarande helt ok?

Har precis fått nytt jobb och ska välja tjänstebil, står i valet mellan Passat Diesel/GTE eller ID4 GTX.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma.

God Jul på er!

Hur ser laddmöjligheterna ut nära där du bor/jobbar? Och hur långt behöver du köra på en vecka tror du?

Skulle kolla Chargefinders karta och kolla upp om det finns platser där du naturligt kan parkera och långsamladda antingen hemma eller nära jobbet. Snabbladdare är ju bra på språng men hela poängen med elbil är ju att kunna ladda den när bilen ändå bara står, och finns inga såna möjligheter så kanske det blir mer besvär än det är värt i och med att du måste stanna och snabbladda när du är ute och kör för att klara dig.

Men då beror det ju som sagt på hur ofta/mycket du behöver ladda. Vore bra med mer info om förutsättningarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toobbbbee:

Med tanke på elmarknaden och rådande läge så tänkte jag fråga er Elbilsförare, har det märkts av ute på de publika laddstationerna? Har det blivit dyrt att ladda upp bilen eller är det fortfarande helt ok?

Har precis fått nytt jobb och ska välja tjänstebil, står i valet mellan Passat Diesel/GTE eller ID4 GTX.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma.

God Jul på er!

Hur är det långsiktigt? Kommer du aldrig kunna ladda hemma eller finns det en tanke att kunna ladda någon gång under avtalstiden? T ex om du bor i villa fundera att sätta en laddare hemma eller om du bor i bostadsrätt/hyresrätt, är det på gång med laddstationer?

Kör du långt varje dag så du behöver ladda ofta? Eller är det kortare sträckor som gör att du behöver ladda sällan? Beroende på var man bor så kan det finnas möjlighet att kombinera storhandling med billigare laddning.

Rent ekonomiskt kan du normalt tänka att en elbil drar runt 2 kWh/mil (väldigt grovt, mer på vintern), säg 2.5 kWh/mil bara för att vara pessimist. Laddar du ute så kan det bli allt från 3-4 Kr/kWh upp till 8-9 Kr beroende på avtal/bist på avtal. Så allt från typ 7 kr/mil till över 20 kr/mil.

Jag bor i Stockholm så jag laddar dels hemma men sen har jag mkt laddstationer runt om. Jag var t ex med dottern i Sickla köpcentrum förra veckan på fotbollsträning och utnyttjade att de hade massor laddstationer i parkeringshuset (3.5 Kr/kWh) för att toppa upp lite. Men även andra mindre laddstationer brukar sällan vara fulla när jag åker förbi. Men det är svårt att säga generellt. Dyrare snabb-stationer kan självklart vara kö hos men där laddar de också snabbare.

Jag har haft min Enyaq sen augusti och skulle aldrig gå tillbaka tll en bensinbil. Men det beror självklart på att den passar oss. vi kör väldigt mkt kortare sträckor till träningar, matcher etc och kan även ladda hemma. Längre resor gör vi mer sällan (dock har det funkat bra där). Men om du inte kan ladda hemma så kan jag känna att det kan bli lite tradigt i längden att behöva åka till en publik station och stå en längre tid. Det är inte riktigt som att tanka diesel/bensin där man är klar på några minuter.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Min säljare ringde mig idag och berättade att de hade fått in ett större antal bilar från MG redan nu, som egentligen skulle komma Q1 nästa år. Så jag får hämta ut min MG4 på denna sida årsskiftet och få ut 70k bonus istället för de 50k jag hade räknat med. Det får man tacka för! Blir en månad med dubbla bilar/avgifter eftersom det gamla avtalet går ut första februari, men det blir ändå en ekonomisk vinst (speciellt med tanke på att det inte blir fler övermil nu...).

Är det någon annan som har hört något om att det kommit MG bilar till sverige nu?

Vår MG5 som vi beställde i november har precis fått ett regnr och finns mao i Sverige, så ja, det verkar ha kommit fler än en

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vår MG5 som vi beställde i november har precis fått ett regnr och finns mao i Sverige, så ja, det verkar ha kommit fler än en

Bilarna får svenskt registreringsnummer redan i fabriken så det innebär inte att den är i Sverige.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte min MG4 kommer nu med Vill inte ha den innan sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Bilarna får svenskt registreringsnummer redan i fabriken så det innebär inte att den är i Sverige.

Inte alls. Chassinummer får den i fabrik, svenskt regnr först när den är i Sverige.

EDIT: Jag hade tydligen fel, men säljaren tror på leverens i samband med årsskiftet

Permalänk
Medlem

https://msverige.se/elbil/rackviddstest/
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/elbilar-klarar-inte-v...
"Och resultatet hos flera bilmodeller är en räckviddsförlust på över 25 procent. Då var bilarna redan uppvärmda vid start, vilket betyder att tappet kan vara ännu större om batteriet är kallt. Samtidigt skiljer resultatet sig kraftigt åt mellan olika bilmärken och modeller, från 14 till 26 procent."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ganska litet urval men yes man tappar en del på vintern. Min verkar dra runt 20-25% mer på vintern så ja det får man leva med, å andra sidan kostar dessa första mil mig exakt 0 kronor i drivmedel. Norrmännen är duktiga och har ett lite större test, dom tappade 18,3% med min bil men vi har lite högre hastigheter än i norge så där är nog skillnaden.

https://alltomelbil.se/naf-motor-31-elbilar-i-nytt-rackviddst...

Tycker vissa tillverkare är helt okej på information ändå, tex polestar och BMW som har dessa lättare illustreringar.

https://www.polestar.com/se/ownership/tools/range/

https://www.bmw.se/sv/elektrifiering/rackvidd.html#elbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://msverige.se/elbil/rackviddstest/
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/elbilar-klarar-inte-v...
"Och resultatet hos flera bilmodeller är en räckviddsförlust på över 25 procent. Då var bilarna redan uppvärmda vid start, vilket betyder att tappet kan vara ännu större om batteriet är kallt. Samtidigt skiljer resultatet sig kraftigt åt mellan olika bilmärken och modeller, från 14 till 26 procent."

Det hade väl varit bra med information för vinter också, men detta är ju bara en sensationsnyhet för att det är en elbil. igen.

Fossilbilar tappar också räckvidd på vintern, men det är ju givetvis acceptabelt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det hade väl varit bra med information för vinter också, men detta är ju bara en sensationsnyhet för att det är en elbil. igen.

Fossilbilar tappar också räckvidd på vintern, men det är ju givetvis acceptabelt.

Jo, det här med räckvidd är ju folks stora orosmoln inför elektrifieringen och man målar upp en skev bild av hur lång räckvidd man faktiskt behöver för att klara sig, och hur besvärligt det är att ladda. Ingen räknar dock på hur mycket dyrare en fossilbil är att köra i vintern.

Min Passat brukar gå på runt 0,48 på sommaren de sträckor jag kör som vanligast (50-70-90-sträckor 13 mil enkel väg till närmaste stad) och nu när vi åkte samma sträcka i runt 15-20 minusgrader så låg den mot 0,55-0,6 när jag kollade trippen under resan. Med andra ord 1dl mer per mil. Med andra ord 2,4kr/mil extra. Om en elbil drar 2,5kWh/mil i de hastigheterna i den temperaturen så motsvarar det ju nästan en prisökning på 1kr/kWh på elen.

Får man en sån prisökning så börjar folk skrika om att elbilar är svindyra och inte längre lönar sig, men samma prisökning per körd mil syns inte ens i debatten. Samtidigt blir det debattartiklar och insändare om hur man raserar landsbygden och försöker driva ut de svenska familjerna på gatorna om en indexuppräkning av dieselpriset ger ett påslag på 50 öre per liter (alltså runt 25-30 öre per mil). Så helt klart plockar man verkligen russinen ur kakan i debatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Nuvarande är en ID3, så det kan mycket väl gå bra. Ska ringa runt och ordna alla såna detaljer under dagen.

Uppdatering: Det var i princip bara att åka och ställa den hos VW så tog de tacksamt emot den, och eftersom det är så nära den egentliga överlämningen skulle det inte bli någon avgift för resterande tid trodde säljaren.

Har precis gjort det där och det är lite lurigt ändå, VWFS hade koll men inte säljaren:
Du riskerar åka på avgift för avslut i förtid om mer än en (1) kalendermånad återstår. Avtal löper alltid per hel kalendermånad, du betalar alltså hela eller inget för den sista månaden beroende på när du lämnar in den samt beroende på när säljaren registrerar återlämningen i VWFS:s system.

Vi lämnade in precis vid månadsskiftet innan sista månaden, då blev det rätt. Ingen avgift, säljaren registrerade återlämningen i princip direkt (på rätt sida månadsskiftet) och vi fick därmed sista månadens (redan betalda) faktura krediterad.