Spelveteranen John Carmack lämnar Meta

Permalänk
Melding Plague

Spelveteranen John Carmack lämnar Meta

Id Software-veteranen John Carmack bestämmer sig för att lämna Metas VR-satsning på grund av frustrerande arbetstillvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas han klampar in hos Valve så vi får Index², eller skapar någon API som smiskar DirectX/Vulkan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hoppas han klampar in hos Valve så vi får Index², eller skapar någon API som smiskar DirectX/Vulkan.

Han har redan något annat på gång. Han ska försöka lösa AGI (och komma fram till att det är svårare än han trodde ), Keen Technologies heter hans senaste satsning. Jag kan rekommendera hans samtal med Lex Fridman, det handlar lite om allt möjligt men framförallt teknologi och hans karriärr. https://lexfridman.com/john-carmack

Permalänk
Inaktiv

Snyggt. Alltid haft mycket respekt för denna individ. Funkar det inte ska man säga ifrån. Lämnade själv ett VR-företag för inte så länge sedan med samma typ av motivering.

Permalänk
Medlem

Den gubben funkade bäst när saker gjordes i liten skala och direkt i assembler och noll säkerhet att ta hänsyn till. 90-talet helt enkelt. Kändes ganska passé redan när han tillträdde FB, och är väl inte roligare idag.

Men kan han revolutionera AI så är ju det coolt antar jag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hoppas han klampar in hos Valve så vi får Index², eller skapar någon API som smiskar DirectX/Vulkan.

Vulkan är praktiskt taget redan så optimerat som det kan bli för dagens hårdvara. Finns inget hål att fylla här.

Däremot hoppas jag lite att han ska ta inspiration av Lumen, och knåpa ihop någon modern, välfungerande realtids GI och sedan prata öppet och brett om implementationen 😁😁

Permalänk
Medlem

Svårt att känna sig positiv till utvecklingen när han lämnar och hur vansinnigt mycket pengar Meta verkar trycka in på fel ställen.

Permalänk
Medlem

Ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig till FB, och när han gjorde det tappade jag all respekt som var kvar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas han går tillbaka och kodar spel istället, det är där han hör hemma bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hoppas han klampar in hos Valve så vi får Index², eller skapar någon API som smiskar DirectX/Vulkan.

Om han lämnade Meta pga "ineffektivitet" så tror jag inte Valve är ett bättre företag att börja på

Skrivet av backfeed:

Ur min synvinkel var han en has-been redan innan han sålde sig till FB, och när han gjorde det tappade jag all respekt som var kvar.

Carmack började på Oculus året innan Meta (då Facebook) köpte Oculus, så det låter lite struntprat från din sida.
Sen är det ju inte som att han jobbat med Facebook (social median), men jag antar väll att det är det sk "FOLK" ser bara. 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hoppas han söker jobb på Valve och gör klart Half-Life 3.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Hoppas han söker jobb på Valve och gör klart Half-Life 3.

Fast innan väntan på HL3 så var ju att Daikatana aldrig släpptes en meme. Så jag vet inte riktigt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

VR är framtiden. Men om framtiden vi pratar är om 30år, så kanske det är fel att plöja i så mycket pengar på det idag. Så jag tycker det inte är konstigt att han byter arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast innan väntan på HL3 så var ju att Daikatana aldrig släpptes en meme. Så jag vet inte riktigt

Daikatana var dock inte hans projekt...

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om han lämnade Meta pga "ineffektivitet" så tror jag inte Valve är ett bättre företag att börja på

Tja det vore väl sant om Valve döpte om sig till "The Half life making company". De flesta spelutvecklings projekt som faktiskt startas tror jag inte är värst oeffektiva där borta. Meta har dock inte producerat mycket av värde ännu trots alla miljarder de slänger på hög, inklusive hela rebandandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

VR är framtiden. Men om framtiden vi pratar är om 30år, så kanske det är fel att plöja i så mycket pengar på det idag. Så jag tycker det inte är konstigt att han byter arbete.

Det sa man även 1992 när filmen Gräsklipparmannen vars handling handlar om VR hade premiär (bra film för att vara Stephen King. Tanken är god men jag tror fortfarande inte på formatet. Det är så omständligt att folk hellre stirrar på sin telefon. Det måste till en rejäl game changer för att det ska slå.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Tja det vore väl sant om Valve döpte om sig till "The Half life making company". De flesta spelutvecklings projekt som faktiskt startas tror jag inte är värst oeffektiva där borta. Meta har dock inte producerat mycket av värde ännu trots alla miljarder de slänger på hög, inklusive hela rebandandet.

Nej det är inte effektivt.
Valve har ett sånt arbetssätt att om man säger upp sig för att nått är ineffektivt och man själv inte trivs i lunken, då är inte Valve rätt ställe

Vad snackar du om, Meta släppt Quest 2, som carmack varit med på. Är det mest framgångsrika VR headsetet än så länge.
Om du menar skapat värde åt sina ägare, nej kanske inte men Zuckerberg har sagt att det myket möjligt att det bränns mer pengar på detta än vad som tjänas, in på 2030 talet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av nanne:

Det sa man även 1992 när filmen Gräsklipparmannen vars handling handlar om VR hade premiär (bra film för att vara Stephen King. Tanken är god men jag tror fortfarande inte på formatet. Det är så omständligt att folk hellre stirrar på sin telefon. Det måste till en rejäl game changer för att det ska slå.

Man antog att datorutvecklingen inte skulle stagnera. Det finns många prylar som den stora massan kallade onödig, som en mobiltelefon. Det var bara ha ett telefonkort, de mest telefonberoende kunde ha en Personsökare och sedan leta upp en telekiosk och prata i.

Självklart behöver väldigt mycket inom VR förbättras. Folk tycker vissa saker är omständligt, men det är också omständligt att åka ett par hundra mil eller så för att delta på möten. Vissa saker kommer smått i kommunikationstjänsterna, man kan idag byta ut bakgrund och annat. Det är denna väg det enligt mig borde växa fram. Inte direkt hoppa på någon animerad variant. Dock kan man vilja att ens kläder byts ut. Alltså man sitter där i det superviktiga mötet i kalsonger + tshirt inför hundratals personer, men i deras bild så har man en fin kostym på sig och ens riktiga ansikte. De som tittar kommer inte se att ens kläder är fejk.

Permalänk
Medlem

Carmack, legenden <3

Permalänk
Medlem

Carmacks nystartade bolag drog nyligen in över 200 miljoner SEK. Tror han kommer hålla på med AI på heltid en tag framöver.
Han har sysslat med AI några år nu vid sidan om, utan några större insights bland sina tweets, får se om han är samma underbarn utanför 3d-grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den gubben funkade bäst när saker gjordes i liten skala och direkt i assembler och noll säkerhet att ta hänsyn till. 90-talet helt enkelt. Kändes ganska passé redan när han tillträdde FB, och är väl inte roligare idag.

Men kan han revolutionera AI så är ju det coolt antar jag

Det vore coolt.
Tror de sa att de skrev alt i C sedan då de var nöjda omoptimiserade de de viktigaste delarna i assemler, musrutinerna nämdes i det jag läste för alla dessa år sedan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

VR är framtiden. Men om framtiden vi pratar är om 30år, så kanske det är fel att plöja i så mycket pengar på det idag. Så jag tycker det inte är konstigt att han byter arbete.

På 30 år har prestandaökningen för en vanlig CPU varit nånstans mellan 500K-600K%. GPU;er fanns inte 1992. GeForce 256 hade 17 miljoner transistorer, medan ett 4090 har dryga 76 miljarder. Det är en ökning med ungefär 450K%, från 1999.

Eller med andra ord, vi snackar knappast några 30 år för VR att slå igenom på bred front. Bara Quest 2 har redan sålt i 15 miljoner exemplar, och de är inte direkt ensamma på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Gräsklipparmannen vars handling handlar om VR hade premiär (bra film för att vara Stephen King.

Stephen Kings originalnovell är vad jag minns en kort historia där en person som är anställd för att klippa gräs i stället börjar äta det, och det visar sig att gräsklipparföretaget styrs av den grekiske guden Pan. Novellen har inget gemensamt med filmen förutom att det finns någon som klipper gräs i båda.

Permalänk
Medlem

Att Carmack kom in i bilden hos Oculus var anledningen till att jag skaffade mitt Oculus-headset och hans tal på deras årliga event är det enda jag aktivt sökt upp från dem. Synd att de tappar honom, men man kan lätt se att han varit frustrerad över hur utvecklingen av VR har fallit ut.

Det känns som om VR fått ett lite större fäste nu än det hade för 5 år sedan, men det är fortfarande långt kvar innan det är något som vanliga Svenssons bryr sig om. Tycker dock det rör sig så smått åt rätt håll, men det är fortfarande en bra bit kvar till ett läge där man har formfaktor, funktioner, beräkningskraft och drifttid som gör det till en självklar vardagspryl.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Så vad är syftet med VR bortom spel?
Vad ska bert-gunnar 63 använda VR till som gör hans vardag bättre/mer intressant?

Om jag kan få tillräckligt hög detaljrikedom för att utan problem läsa liten text så skulle jag kunna tänka mig det som en ersättning för skärm (fast det skiter nog bert-gunnar i).

Ska bli kul att se vad han (carmack, inte bert-gunnar) hittar på härnäst.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så vad är syftet med VR bortom spel?
Vad ska bert-gunnar 63 använda VR till som gör hans vardag bättre/mer intressant?

Om jag kan få tillräckligt hög detaljrikedom för att utan problem läsa liten text så skulle jag kunna tänka mig det som en ersättning för skärm (fast det skiter nog bert-gunnar i).

Ska bli kul att se vad han (carmack, inte bert-gunnar) hittar på härnäst.

Min far 73år spelar pingis i VR. daglig motion kan man säga, men spel iofs

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så vad är syftet med VR bortom spel?
Vad ska bert-gunnar 63 använda VR till som gör hans vardag bättre/mer intressant?

Om jag kan få tillräckligt hög detaljrikedom för att utan problem läsa liten text så skulle jag kunna tänka mig det som en ersättning för skärm (fast det skiter nog bert-gunnar i).

Ska bli kul att se vad han (carmack, inte bert-gunnar) hittar på härnäst.

Jag tror på den visuella fronten kan bidra till att personer med alzheimers eller demens med hög vårdnivå kan i framtiden återuppleva de stunder de har minnen kvar av genom simulation och därav ge dem lite mer lycka och stabilitet i sin närvaro.
Många med demens regresserar till ett barnstadium och den tid de faktiskt lever i känns främmande och skrämmande, så det kan nog vara ett gott verktyg om ett par år istället för att förlita sig allt för hårt på medicinering.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

vi snackar knappast några 30 år för VR att slå igenom på bred front. Bara Quest 2 har redan sålt i 15 miljoner exemplar, och de är inte direkt ensamma på marknaden.

Problemet är väl det väldigt snäva användningsområdet.

Köpte 2st (quest 2, samt kabel för att köra pc spel) till ungarna i julklapp för nu 2 år sedan.
Båda hade det absolut högst upp på önskelistan. Dottern använde det väl någon vecka lite drygt o sonen lite längre.
Dock har de i princip bara legat o samlat damm sedan dess.

Hade någon av dem spelat bil/flyg sim så kanske det sett annorlunda ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Problemet är väl det väldigt snäva användningsområdet.

Köpte 2st (quest 2, samt kabel för att köra pc spel) till ungarna i julklapp för nu 2 år sedan.
Båda hade det absolut högst upp på önskelistan. Dottern använde det väl någon vecka lite drygt o sonen lite längre.
Dock har de i princip bara legat o samlat damm sedan dess.

Hade någon av dem spelat bil/flyg sim så kanske det sett annorlunda ut?

Hur långt är ett snöre.
Allt handlar ju om vilka spel man har och vill spela.
Allt för små barn ska dock inte köra VR.
Quest 2 sitter inte bra på barn heller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så vad är syftet med VR bortom spel?
Vad ska bert-gunnar 63 använda VR till som gör hans vardag bättre/mer intressant?

Om jag kan få tillräckligt hög detaljrikedom för att utan problem läsa liten text så skulle jag kunna tänka mig det som en ersättning för skärm (fast det skiter nog bert-gunnar i).

Ska bli kul att se vad han (carmack, inte bert-gunnar) hittar på härnäst.

Visionen är väl att nå en formfaktor som kan ersätta de flesta sorters skärmar. Några exempel:

- Extra skärmar till en laptop. Konceptet finns redan men behöver såklart bli bättre: https://www.youtube.com/watch?v=jUIE2l_9ig8
- Du vill gå på bio med någon som bor långt bort, ni tar båda på er ett par VR-brillor och teleporteras till en biograf men ser och hör varandra som om ni vore i samma rum.
- Liknande som ovan men ni tittar på något sportevent eller konsert live på första parkett.
- Fysiska arbetsmöten som kan ersättas med digitala, just eftersom man i så fall (i teorin) kan uppnå något som hamnar tillräckligt nära fysisk närvaro (ansiktsspårning för att se ansiktsuttryck, realistiska avatarer, spatiellt ljud med låg latens etc.).

Meta har forskat kring många av dessa saker, exempelvis codec avatars: https://www.youtube.com/watch?v=jpsQ2k5IT-I
Och de har också headset i röret som har en betydligt mer tilltalande formfaktor än idag: https://www.youtube.com/watch?v=iM8Q9uVJato#t=47s

Problemet är väl att de kanske spelar bort sig totalt med Zucks idé av att bygga ett metaversum.