Permalänk
Medlem

Vilket elabonnemang

Hej,
Vårt abonnemang med fast pris slutar den 31a december och vi behöver byta. Villa med elbil och cirka 20000 kwh om året. Har ni några tips?

Permalänk

Timspot

Permalänk
Medlem

Tibber så klart!

Vilken bil/laddbox har du? det fungerar lite olika. Bäst är en bil som är uppkopplad så hämtar den rätt % från bilen mm.

Nu är elen dyr men på sommaren på nätterna hamnade jag på cirka 1-2 kr milen inklusive alla avgifter.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Helt klart något med timpris, bör inte skilja mycket alls mellan olika bolag där. Tibber verkar ju dock ha en hel del smidiga lösningar för att styra förbrukningen om man inte vill pilla själv med t ex Home Assistant.

Permalänk
Medlem

Jag kör Tibber spotpris.
Trevligt att kunna påverka elräkningen genom att anpassa när man förbrukar sin el.
Nibe värmepumpen är uppkopplad och anpassar sig efter elpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tibber så klart!

Vilken bil/laddbox har du? det fungerar lite olika. Bäst är en bil som är uppkopplad så hämtar den rätt % från bilen mm.

Nu är elen dyr men på sommaren på nätterna hamnade jag på cirka 1-2 kr milen inklusive alla avgifter.

Mercedes EQB med en äldre Incharge laddare. Jag kan tyvärr inte styra när jag vill ladda.

Permalänk
Medlem

Timpris o barnfamilj är sådär. Visst, bilen på natten är billig men minst två tvättmaskiner om dagen plus tumlare. Det vill inte jag stå o göra mitt i natten iaf utan precis när alla andra vill och timpriset ärr obsent högt.

Men gör en kalkyl o jämför båda vad som är billigast för Dig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Mercedes EQB med en äldre Incharge laddare. Jag kan tyvärr inte styra när jag vill ladda.

Vad har du för uppvärmning. Det är det som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Timpris o barnfamilj är sådär. Visst, bilen på natten är billig men minst två tvättmaskiner om dagen plus tumlare. Det vill inte jag stå o göra mitt i natten iaf utan precis när alla andra vill och timpriset ärr obsent högt.

Men gör en kalkyl o jämför båda vad som är billigast för Dig.

Om alla övergick till timpris och använde elen när den är som billigast så skulle det bli tvärtom eller hur? xD

Permalänk
Medlem

Det finns inga bra elavtal idag efter att elsystemet har nedmonterats. Det bästa man kan göra är att effektivisera sin bostads uppvärmning, skaffa braskamin, luftvärmepump etc beroende på vad man har idag.

Permalänk
Medlem

Som redan skrivet - minska elförbrukningen på direkteluppvärmning (vilket inkluderar eluppvärmda golv) och hellre ta det via olika värmepumpar om det går, komplettera med andra värmekällor som kamin vid höglast-tider (som -18 grader C utomhus) och när L-L värmepumparnas kapacitet och effektivitet är låg vid stark kyla ute och/eller när elströmmen är obscent dyr som det har varit hela december hittills och tom. att elda högskattad motordiesel i en husqvarna warmwind-kamin (för de som har sådana från typiskt 60 och 70-tal) eller en modernare fotogen/dieselbrännare har periodvis varit billigare än med direkteluppvärmning.

träpellets ligger runt 100:- säcken idag, vilket är nära dubbla priset mot i somras.

en sådan säck har 16 kg pellets med ca 4.5 kWh/kilo i värmevärde vilket ger 72 kWh per 100:- och med kamin med 80% (i bästa fall...) verkningsgrad har man 57.6 kWh värme kvar per 100:- vilket ger runt 1.73 kr/KWh nyttig värme om man kan bränna pellets i en kamin. Har man inte egen vedförsörjning på annat sätt så är brasved också horribelt dyr idag

med elpriserna runt 4:- kWh i genomsnitt hittills i December i SE3 så hade det varit billigare att bränna träpellets trots horribla priset på träpellets just nu än att värma med direkt-el, och med L-L-värmepump så är det nog ganska jämt skägg med att elda med pellets när det är på -5 - -10 grader C utomhus då värmefaktorn är 2.3 - 2.7 av inpetad elenergi i typiska moderna R32 baserade L-L-värmepumpar medans värmefaktor är lite bättre med bergvärme då dess värmeförsörjning är inte mycket under 0 grader C, så länge värmen mot elementen/vattenburen golvvärme hålls låg (< 35 grader C).

De som har frånluftsvärmepumpar och frånluftsvärmeväxlare kan lätt hamna i ond cirkel att ju kallare man håller tempen inomhus, ju mindre värme produceras av frånluftspumpen och kallare luft från frånluftsvärmeväxlaren och samtidigt går det ut mer värme genom väggarna vid många minusgrader som det har varit hittills och mängden tillskottsel sjunker inte alls i den takten man tänkte sig när man sänker temperaturen i rummen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om alla övergick till timpris och använde elen när den är som billigast så skulle det bli tvärtom eller hur? xD

Nej, för företag i allmänhet och industrier i synnerhet förbrukar mest el på dagen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Timpris o barnfamilj är sådär. Visst, bilen på natten är billig men minst två tvättmaskiner om dagen plus tumlare. Det vill inte jag stå o göra mitt i natten iaf utan precis när alla andra vill och timpriset ärr obsent högt.

Uppvärmningen är det man behöver adressera i TS fall, det går inte 20.000kwh på att ladda bilen och köra lite tvättar. Det är att hålla varmt inomhus och värma varmvatten som är den stora kostnaden.

Som svar på TS fråga så är det elskling.se. Fast pris är kört på riktigt att välja nu och eftersom det är uppvärmning/varmvatten som är stora kostnaden skulle jag inte välja timpris och då återstår bara vanligt rörligt och fundera på hur man kan minska sin förbrukning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vi använder i princip endast kamin just nu. Golvvärme, elelement och luftvärmepumpen är avstängda. När det blir riktigt kallt sätter vi på element i några rum ibland. Men vi tvättar nog 2 maskiner om dagen inklusive torktumlare som drar nog en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vi använder i princip endast kamin just nu. Golvvärme, elelement och luftvärmepumpen är avstängda. När det blir riktigt kallt sätter vi på element i några rum ibland. Men vi tvättar nog 2 maskiner om dagen inklusive torktumlare som drar nog en del.

Om du inte värmer med el låter 20 000 som en väldigt hög förbrukning.
Du har i praktiken antingen röligt månadspris eller timpris att välja på (fastprisavtalen nu är väldigt dyra). Vilket du ska välja beror bl.a. på om du har möjlighet att styra din förbrukning till billiga timmar eller inte. Sen är det ju delvis en bekvämlighetsfaktor inblandad - har du ingen lust att styra/anpaasa din förbrukning efter elpriset ska du ju köra månadspris.

I mitt fall har vi värmepumpar, elvarmvatten, men ingen elbil och är fyra i familjen. Vårt fastprisavtal gick precis också ut och med mina förutsättningar föredrar jag rörligt månadspris då vi vill kunna hålla jämn värme under dagen, duscha när det passar med jobb och skolor, tvätta, laga mat mm när vi behöver. Hade vi haft elbil hade det möjligtvis blivit ett annat val beroende på förbrukning.

Permalänk
Medlem

Blev tvungen att teckna nytt avtal då Spotty helt plötsligt bestämde sej för att lägga ner verksamheten

Blev Tibber och med min lilla förbrukning( ca 84/mån) spelar det nog ingen roll vem jag valt.

För 3 mån sedan fick jag min 17 år gamla kyl/frys utbytt, till en större dessutom, MEN förbrukningen sjönk från i snitt 105 till dagens ca 84. Säkerligen var den gamla i sönder för så stor skillnad kan det väl inte vara mellan
gammalt och nytt?

En häftig grej med Tibber är att se om timpriset varit fördelaktigt genom att logga in sej på
https://offpeak.se/
Lycka Till

tänkte lägga in en bild men hittar inte den "nya" metoden :(