Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Mitt 4090 har ett högt coilwhine med mitt gamla corsair rm750x nätagg men inte med mitt Seasonic TX 1000w, det är inte alltid garfikkortet som är boven.

Hade faktiskt samma upplevelse som du med mitt gamla 3080. Körde det först med ett äldre EVGA Supernova G2 och bytte sedan till mitt nuvarande RM850X vilket gjorde att all coilwhine (än om lite) försvann med bytet av PSU.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag på ett 4090 Suprim X från Komplett för ett någorlunda "bra" pris (runt 23k)
Spelar endast 4k (144hz) så ska bli kul att se om det blir stor skillnad i prestanda! (har just nu ett 3080 10gb)

Permalänk
Medlem

Det är löjligt stor skillnad. En bra uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Zycore90:

Lyckades få tag på ett 4090 Suprim X från Komplett för ett någorlunda "bra" pris (runt 23k)
Spelar endast 4k (144hz) så ska bli kul att se om det blir stor skillnad i prestanda! (har just nu ett 3080 10gb)

Tänkte faktisk köpa ett sådant kort kul och lite om dina intryck sen. Men nu finns det inga kort kvar och sen börja komplett med sin lagerstatus flipp

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Tänkte faktisk köpa ett sådant kort kul och lite om dina intryck sen. Men nu finns det inga kort kvar och sen börja komplett med sin lagerstatus flipp

Finns kort i lager här: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Lite dyrare dock..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Redan slut då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Redan slut då

Haha vafan. Fick ett mail från en bevakning på releasen att dom fanns i lager, gick in direkt och det fanns och postade här direkt efter och nu slut.. Aja synd. O_o

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Man kan ju i alla fall beställa det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tänkte faktisk köpa ett sådant kort kul och lite om dina intryck sen. Men nu finns det inga kort kvar och sen börja komplett med sin lagerstatus flipp

Jo jag såg att lagerstatusen var väldigt märklig, efter att jag beställde (var typ 4 kvar) så ökades det till 97 i lager, sen plötsligt var det slutsålt. Får hoppas dom kommer in igen, för samma pris!

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Mina 2 cent, POV från en mycket ljudkänslig/kräsen användare:

Köpte 4090 Suprim X
- Fläktar låter för mycket även vid 30%. Vid 32-35% är det mycket dåligt enligt mitt tycke, både i ljudvolym och ljudkaraktär.
- TechPowerup dbA siffor stämmer inte, de måste ha bytt mätare, eller bytt mätmetod.
- Coilwhine, dock inte lika mycket som Asus Strix 3000 serie, så ett plus där.
- Provat: 60% PowerTarget, -500 Core, båda samtidigt, undervolta, samt custom fläktkurva. Inget hjälpte. Blir retur.

I spel som Horizon Zero Dawn (oavsett settings), låter kortet som ett "budget kort" i mina öron.

I BFV (på low) och God of War (medium) är fläktarna och coilwhine så gott som borta.

(Har 3070 Strix som har mycket bättre ljud-karaktär och volym, vid undervolt till 0.9 och custom fläktkurva.)

Intressant:
3070 Strix ~1700g 220 TDP = 7.72 g kort (inkl kylning) per watt
4090 Suprim ~2440g 450 TDP = 5.42 g kort (inkl kylning) per watt

42% mer g kort per TDP för 3070 Strix.

Jag har fått bort tanken att köpa ett 4090 nu och kommer invänta mitt 7900xtx XFX Merc i stället.

Låter som du fick ett dåligt kort tråkigt på ett sådant dyrt kort ändå. Önskar dig lycka till att hitta ett kort du blir nöjd med

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Precis monterat kortet, vet att det funnit en livlig diskussion ang. kabeln och att man måste vara försiktig med den, har jag installerat den korrekt?
Lite nojig för böjen på kabeln, den stöter just nu emot sidopanelen när man monterar den, vågar inte böja den mer.
Tänkte köpa en Corsair / Cablemod kabel istället när dom kommer in i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Precis monterat kortet, vet att det funnit en livlig diskussion ang. kabeln och att man måste vara försiktig med den, har jag installerat den korrekt?
Lite nojig för böjen på kabeln, den stöter just nu emot sidopanelen när man monterar den, vågar inte böja den mer.
Tänkte köpa en Corsair / Cablemod kabel istället när dom kommer in i lager...

Det absolut viktigaste är att den sitter i ordentligt. Dra lite i den och dubbelkolla så haken håller fast kabeln så är du nog safe sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Precis monterat kortet, vet att det funnit en livlig diskussion ang. kabeln och att man måste vara försiktig med den, har jag installerat den korrekt?
Lite nojig för böjen på kabeln, den stöter just nu emot sidopanelen när man monterar den, vågar inte böja den mer.
Tänkte köpa en Corsair / Cablemod kabel istället när dom kommer in i lager...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bara du hör det där lila lila klicket när du sticker in kontakten. Så kommer det funka bra.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Mina 2 cent, POV från en mycket ljudkänslig/kräsen användare:

Köpte 4090 Suprim X
- Fläktar låter för mycket även vid 30%. Vid 32-35% är det mycket dåligt enligt mitt tycke, både i ljudvolym och ljudkaraktär.
- TechPowerup dbA siffor stämmer inte, de måste ha bytt mätare, eller bytt mätmetod.
- Coilwhine, dock inte lika mycket som Asus Strix 3000 serie, så ett plus där.
- Provat: 60% PowerTarget, -500 Core, båda samtidigt, undervolta, samt custom fläktkurva. Inget hjälpte. Blir retur.

I spel som Horizon Zero Dawn (oavsett settings), låter kortet som ett "budget kort" i mina öron.

I BFV (på low) och God of War (medium) är fläktarna och coilwhine så gott som borta.

(Har 3070 Strix som har mycket bättre ljud-karaktär och volym, vid undervolt till 0.9 och custom fläktkurva.)

Intressant:
3070 Strix ~1700g 220 TDP = 7.72 g kort (inkl kylning) per watt
4090 Suprim ~2440g 450 TDP = 5.42 g kort (inkl kylning) per watt

42% mer g kort per TDP för 3070 Strix.

Testa kör silent mode BIOS, det gör jag. Temperaturen är bra då också men fläktarna lugnar ner sig lite. Jag är väldigt nöjd med Suprim X. Testade ett Asus Tuf 4090 först men det var förskräckligt att vara i närheten av pga coil-whine. Ett hiskeligt surrande även på låga FPS. Mitt Suprim X är jämförelsevis knäpptyst.

Vad för rpm har du vid 30%? Något kanske är tokigt med ditt korts fläktkurva.

guru3d har också ett test kring ljudnivåer: https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_4090_su...

Under stress, the card sits in a 34 DBa range in Silent mode, you can not hear the card. At game mode we'd hit 36~37 DBa, which is still excellent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Testa kör silent mode BIOS, det gör jag. Temperaturen är bra då också men fläktarna lugnar ner sig lite. Jag är väldigt nöjd med Suprim X. Testade ett Asus Tuf 4090 först men det var förskräckligt att vara i närheten av pga coil-whine. Ett hiskeligt surrande även på låga FPS. Mitt Suprim X är jämförelsevis knäpptyst.

Var hittar man silent mode BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Var hittar man silent mode BIOS?

Silent är default så vitt jag vet. Finns en liten switch på MSI-kortet precis vid strömanslutningen.

Edit: Bild från Techpowerup
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-4090-supri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Silent är default så vitt jag vet. Finns en liten switch på MSI-kortet precis vid strömanslutningen.

Okej, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Mina 2 cent, POV från en mycket ljudkänslig/kräsen användare:

Köpte 4090 Suprim X
- Fläktar låter för mycket även vid 30%. Vid 32-35% är det mycket dåligt enligt mitt tycke, både i ljudvolym och ljudkaraktär.
- TechPowerup dbA siffor stämmer inte, de måste ha bytt mätare, eller bytt mätmetod.
- Coilwhine, dock inte lika mycket som Asus Strix 3000 serie, så ett plus där.
- Provat: 60% PowerTarget, -500 Core, båda samtidigt, undervolta, samt custom fläktkurva. Inget hjälpte. Blir retur.

I spel som Horizon Zero Dawn (oavsett settings), låter kortet som ett "budget kort" i mina öron.

I BFV (på low) och God of War (medium) är fläktarna och coilwhine så gott som borta.

(Har 3070 Strix som har mycket bättre ljud-karaktär och volym, vid undervolt till 0.9 och custom fläktkurva.)

Intressant:
3070 Strix ~1700g 220 TDP = 7.72 g kort (inkl kylning) per watt
4090 Suprim ~2440g 450 TDP = 5.42 g kort (inkl kylning) per watt

42% mer g kort per TDP för 3070 Strix.

Köpte också ett 4090 Suprim X. Kunde inte varit mer nöjd med mitt kort. Kanske beror på vad man är van vid? Mitt gamla kort, ett 2080 ti, lät som ett vindkraftverk i jämförelse. Behövde kika in i chassit för att se om fläktarna på 4090 faktiskt snurrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Hej! Om det är någon som köpt 4090 Suprim X, har ni möjlighet att studera vilken Board power draw ni har på kortet i Idle? Enligt Techpowerup ligger den 10-20W högre än andra kort (och även lite högre Idle-temps). Vad har ni för värde här (avläses enkelt i GPU-Z)?

GPU-Z
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Full idle ett par minuter snitt (avg) på 24,1W board power draw 4K@120Hz. Lätt användande ungefär 27-28W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Jag verkar ha haft bra tur med mitt Asus TUF. Köpte det på releasedag från Dustin, det näst sista de hade i lager tror jag det var, fanns 2 kvar i webb-butiken när jag (på tips från forumet här) kikade in runt 16:05. Hade blivit fördröjd på jobbet och missat att börja leta kort vid release tiden kl 15; det var tomt överallt (Inet, Webhallen osv) när jag väl fått tid runt 15:45 och satt mig för att kika runt. Kände mig rätt lack så då blev man dubbelt glad av att hitta kortet på tips härifrån.

Har inte någon coilwhine alls, kör stabilt med upp till +240 GPU, +1400 på minnet, maxad PL vilket ger runt 3040-3070mhz när man väl spelar. Vet faktiskt inte om det går att dra på mer, det är typ max GPU clock som GPU Tweak 3 tillåter. Minnet går att dra upp mer men har faktiskt inte brytt mig om att prova att hitta några gränser.

Kortet går väldigt tyst och ser ut att maxa runt 60-65C när jag spelar överklockat en längre session, och jag hör det så gott som aldrig. Sitter med en 5800x3D i ett mellanstort chassi med två 140mm fläktar fram bakom en metallmesh+dammfilter, en 120mm bak, två 120mm som blåser genom 240mm AIO radiatorn i taket för att kyla CPUn. Så det är inte dåligt ventilerat men finns definitivt potential att förbättra i större/bättre chassi.

Dock kör jag inte kortet överklockat vid vanlig användning utan bara standard rakt av då det inte är någon nämnvärd skillnad i faktisk FPS, vad jag kan avgöra. Spelar just nu igenom Control och har allt maxat, spelar i 4K utan DLSS på och ligger runt 80-90 FPS vilket blir hur trevligt som helst med VRR på LG-skärmen. Slår jag på DLSS så låser jag i princip FPS på 120 vilket är vad skärmen klarar av. Mycket trevligt!

Körde 1080 TI från 2017 fram tills Oktober i år och det var ett väldigt trevligt lyft får jag säga, väl värt pengarna i min mening då jag använder datorn så pass mycket och till så pass mycket olika saker. Visst har priserna dragit iväg något galet mycket, mitt 1080 TI som jag hade innan kostade ändå under 9000kr nytt, men å andra sidan får man så mycket mer och TI't var inte top-of-the-line heller. För en halo-produkt är det ändå OK. Blev däremot förvånad av att se 4080 kortens pris; det känns lite felsatt och hade väl behövt ligga närmare 12k för att kännas rimligt. Även 7900XT/XTX verkar lite dyra för vad man får. Har svårt att se XTX-kortet som ett halo-kort i den rätta bemärkelsen då det helt enkelt inte är tillräckligt bra för det. Även om XTX är jämnsnabbt med 4080 i rasterisering så saknar det mycket annat: RT-prestanda, 1 mindre hwcodec, sämre h.265 encoding, sämre prestanda i produktivitetsprogram av olika slag, samt högre energiåtgång osv.

På det hela taget är jag alltså väldigt nöjd, trots priset på 21990:-

Vilket chassi har du? Märker du någon skillnad på CPU-temps??

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa ett 4090 från Amazon? Kikat på Palit och med 10% rabatt som jag får använda till och med slutet av December så blir det helt OK pris (jämfört med andra 4090's som finns).

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vågar man köpa ett 4090 från Amazon? Kikat på Palit och med 10% rabatt som jag får använda till och med slutet av December så blir det helt OK pris (jämfört med andra 4090's som finns).

Kolla så att amazon är försäljare så lär du slippa än del eventuella otrevligheter.
Skulle nog själv kolla på ett annat märke då Palit mer eller mindre valt att använda rätt så lågt specade komponenter.
Men kortet är ju godkänt av Nvidia så funkar säkert helt utmärkt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kolla så att amazon är försäljare så lär du slippa än del eventuella otrevligheter.
Skulle nog själv kolla på ett annat märke då Palit mer eller mindre valt att använda rätt så lågt specade komponenter.
Men kortet är ju godkänt av Nvidia så funkar säkert helt utmärkt.

Ja det är Amazon/Amazon. Annars hade jag aldrig funderat.
Har kikat på en del recensioner och kylaren i sig är bra. Inga problem där.
PCB'n och främst VRM är inte lika kraftiga som alla andra, men det ska inte vara något problem som helst så länge man inte ska överklocka. Hade inte tänkte överklocka ändå. Så bör vara bra kort?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja det är Amazon/Amazon. Annars hade jag aldrig funderat.
Har kikat på en del recensioner och kylaren i sig är bra. Inga problem där.
PCB'n och främst VRM är inte lika kraftiga som alla andra, men det ska inte vara något problem som helst så länge man inte ska överklocka. Hade inte tänkte överklocka ändå. Så bör vara bra kort?

Det bör inte vara några problem alls men kan du få bättre för samma pris skulle jag ta det istället.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det bör inte vara några problem alls men kan du få bättre för samma pris skulle jag ta det istället.

Nja, inte så länge Nvidia inte sänker priserna.
Jag har låg köplats på ett TUF 4090 från Inet men de vet ju aldrig när de kortet kommer tillbaka i lager. 21900kr.
Med 10% på Amazon så blir Palit 22 050:- och den finns i lager nu. Behöver dock inte kortet nu egentligen men.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Precis monterat kortet, vet att det funnit en livlig diskussion ang. kabeln och att man måste vara försiktig med den, har jag installerat den korrekt?
Lite nojig för böjen på kabeln, den stöter just nu emot sidopanelen när man monterar den, vågar inte böja den mer.
Tänkte köpa en Corsair / Cablemod kabel istället när dom kommer in i lager...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Böjen har ingen betydelse. Tryck in kontakten tills du hör ett klick och sen se till så att det inte är något statiskt tryck på kontakten.
Det är bättre att böja kabeln hårt så att den inte ligger tryckt mot sidan och på så sätt trycker snett mot kontakten.

Såhär körde jag tidigare med adaptern.

Såhär kör jag nu med cablemods, rekommenderas varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nja, inte så länge Nvidia inte sänker priserna.
Jag har låg köplats på ett TUF 4090 från Inet men de vet ju aldrig när de kortet kommer tillbaka i lager. 21900kr.
Med 10% på Amazon så blir Palit 22 050:- och den finns i lager nu. Behöver dock inte kortet nu egentligen men.

https://www.amazon.se/GeForce-4090-SUPRIM-Gaming-Graphics/dp/...

Mer eller mindre samma pris.
Inte i lager men om du ändå inte behöver det nu så.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vilket chassi har du? Märker du någon skillnad på CPU-temps??

Fractal Design Focus G Mystic Red (https://www.inet.se/produkt/6902398/fractal-design-focus-g-my...).

Jag hade en helt annan setup innan, då körde jag 1080 TI i vattenkyld loop och tog in luft baktill och tryckte ut det framåt via 2st 120mm fläktar.
Då var det en 5800x med samma AIO men med sina standard Corsair-fläktar som skickade ut värmen uppåt, den gick väldigt svalt. Jag hade kvar den någon månad eller så efter jag fått och börjat använda 4090-kortet, men sen bytte jag ut den mot en 5800x3D och i ungefär samma veva bytte jag ut 120mm fläktarna mot Phanteks T30'or. 5800x3D går klart varmare, men inte så att det är något problem, blir sällan över 75C vid belastning.
När jag satte i 4090 så satte jag även i 2st 140mm Noctua framtill som tar in luft, så det är väldigt stor skillnad på luftflöde jämfört med innan, men det är väldigt tyst både nu och då.

Här kommer några bilder på hur det såg ut, och hur det ser ut nu.

1080 TI i SLI med 5800x:

4090 med 5800x:

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

https://www.amazon.se/GeForce-4090-SUPRIM-Gaming-Graphics/dp/...

Mer eller mindre samma pris.
Inte i lager men om du ändå inte behöver det nu så.

Nja gillar inte

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Fractal Design Focus G Mystic Red (https://www.inet.se/produkt/6902398/fractal-design-focus-g-my...).

Jag hade en helt annan setup innan, då körde jag 1080 TI i vattenkyld loop och tog in luft baktill och tryckte ut det framåt via 2st 120mm fläktar.
Då var det en 5800x med samma AIO men med sina standard Corsair-fläktar som skickade ut värmen uppåt, den gick väldigt svalt. Jag hade kvar den någon månad eller så efter jag fått och börjat använda 4090-kortet, men sen bytte jag ut den mot en 5800x3D och i ungefär samma veva bytte jag ut 120mm fläktarna mot Phanteks T30'or. 5800x3D går klart varmare, men inte så att det är något problem, blir sällan över 75C vid belastning.
När jag satte i 4090 så satte jag även i 2st 140mm Noctua framtill som tar in luft, så det är väldigt stor skillnad på luftflöde jämfört med innan, men det är väldigt tyst både nu och då.

Här kommer några bilder på hur det såg ut, och hur det ser ut nu.

1080 TI i SLI med 5800x:
<Uppladdad bildlänk>

4090 med 5800x:
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Får tacka för ett utförligt svar, riktigt läckert bygge du har där!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮